Gjest Gjest_Guro_* Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Vi har en 8 mnd gammel rottweiler hanne, som trives best innendørs i dårlig vær(vel, hvem gjør ikke det ) Når vi slipper han ut i hagen om morgenen og det regner, ja da tisser han på trappa i stedet. Vi har steintrapp, så tisset blir jo liggende igjen på trappa og det er ikke så rent lite som kommer heller. Pga en ryggskade, får jeg ikke båret han ned trappa. Har prøvd å dytte litt til han for at han skal gå ned, men da tisser han på vei nedover trappa. Det er ikke det at han ikke klarer å holde seg, for det gjør han da når det er oppholdsvær. Tips til hvordan vi skal venne han av med dette, mottas med stor takk!
Gjest Marlo Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Gå ut du også! Har selv hund, har også ryggskade og fibromyalgi. Jeg klarer ikke gå med hunden hver eneste dag og derfor må hun ut i hagen. Min hund er 5 år og tisser på trappa om hun kan når det regner Jeg tar hunden ut, lukker döra og går ut i hagen SAMMEN med hunden... da går alt mye bedre. Hunden plukker opp hvordan du reagerer på ting. Står du inne, så er det klart at den vil oppfatte regn som noe ubehagelig. Går du ut, så glemmer hunden regnet også (spesiellt om du leker litt med den)
Gjest Marlo Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Og du MÅ ikke bäre en rottisvalp på 8 mnd opp og ned en trapp.... den har 4 bein og klarer fint å gå selv. Dette med bäring er for å forebygge evnt senere hofteskader m.m., men vanlig gåing i trappa går helt greit. Her er det snakk om hvis valpen löper opp og ned en trapp, sklir, detter, hopper etc... ikke vanlig gåing.
Gjest Spinell Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Jeg ville tatt på ham bånd og leiet ham ut i hagen. Hvis han ikke "vil" gå på do mens han har bånd på seg kan du prøve å slippe ham løs når dere først har kommet unna trappa. Jeg har en hund som aldri får gå ute uten bånd (fordi det er en stor og spretten hund med sterkt jaktinstinkt, og som ikke ser på et vanlig gjerde som noen hindring), så dette er den løsningen vi bruker både i regn og sol.
Gjest SmallTalk Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 Man går da vel tur med hunden? Akkurat det trodde jeg var en selvfølge? :klø: I ts sitt tilfelle så tolker jeg det som at de slipper han ut når de står opp om morgenen, og at de da ikke går på tur med en gang, kan jeg skjønne. Men jeg tror jeg ville blitt med valpen ut i hagen, og sett om det hjalp. Tisse på trappa hadde jeg ikke tolerert.
Frey Skrevet 27. august 2009 #7 Skrevet 27. august 2009 Hvis alternativet er at bikkja setter seg på trappa og pisser der så får man heller på seg klærne med en gang og går turen da. Det tar ikke så lang tid å få på seg en joggebukse og en overdel og sko.
Gjest Gjest_Guro_* Skrevet 27. august 2009 #8 Skrevet 27. august 2009 Man går da vel tur med hunden? Det første jeg gjør om morgenen er å ta på meg morgenkåpa og slippe ut hunden så den får tisset. Jeg begynner på jobb kl 07:00, så noen tur blir det ikke tid til før jobb. Tror ikke hunden lider noen nød altså. Den får nok mosjon etter endt arbeidsdag. tilbake.. Takker ellers for gode tips!
Frey Skrevet 27. august 2009 #9 Skrevet 27. august 2009 Har man hund så innretter man seg etter det, veldig enkelt. Det er ikke verre enn at du står opp 15 min tidligere sånn at hunden får lufta seg og gjort fra seg på morran.
FruFryd Skrevet 28. august 2009 #10 Skrevet 28. august 2009 Det første jeg gjør om morgenen er å ta på meg morgenkåpa og slippe ut hunden så den får tisset. Jeg begynner på jobb kl 07:00, så noen tur blir det ikke tid til før jobb. Tror ikke hunden lider noen nød altså. Den får nok mosjon etter endt arbeidsdag. Slik gjør vi det også. Hunden må ikke ha tur om morgen. Selvsagt innretter en seg etter hunden, men en kan ikke la hunden styre alt heller. Vi har faktisk aldri gått tur med noen av hundene våre om morgen, pga at det ble for stresset. Å stå opp 15-30 min tidligere om morgenen for å lufte hunden, neitakk Vi har hage, og der får hunden lufte seg selv om morgenen. Ellers tror jeg tipset her om å ha på hunden bånd for å leie han ned trappen kan fungere bra.
Gjest Illiya Skrevet 28. august 2009 #11 Skrevet 28. august 2009 Vi går heller ikke tur om morran nei. Har man hage, slipper man det, men det er sikkert verre om man ikke har det. Her er luftinga om morran fort unnagjort, 1-2 minutter tenker jeg. Så vil hun inn og ha mat. Men ts, ta hunden din i band og lei den ned trappa og ut.
Leo Skrevet 28. august 2009 #12 Skrevet 28. august 2009 Har man ikke stor hage hvor hunden kan "lufte seg selv", må man gå tur. Jeg innrømmer dog gladelig at hvis det ikke er strengt nødvendig, så går jeg ikke tur med noen før jeg drar hjemmefra kl. 05.45. På dette tidspunktet er imidlertid min hund så trett at han gladelig nøyer seg med å tisse i hagen og drikke litt vann før han legger seg igjen. Regner/snør det, må jeg imidlertid følge ham ut for at han skal "gidde", men jeg må uansett stå opp ca. 20 min. før det som ellers ville ha vært nødvendig for å stelle og mate hund og katt vs. uten kjæledyr. Det er det verdt synes jeg, men hunder tisser der det er mest bekvemt og vil man unngå tiss på trappen, må man kle på seg, gå ut og rettlede. As simple as that.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå