Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 Hei!jeg har en miniatyrhund (tispe) på snart 4 år som jokker på alt av skotøy.Dette er spesielt hvis jeg er opptatt med noe og hun ikke får min oppmerksomhet.kan dette være fordi hun er understimulert,eller er det rett og slett et dominanstegn.hva mener dere?
Gjest Marlo Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 Dominans. Men man kan ikke gi "diagnoser" uten å ha obervert hunden da, men jeg vil tro det er det
Troyamin Skrevet 26. august 2009 #3 Skrevet 26. august 2009 Vel, er som Marlo sier, vanskelig å gi en diagnose uten å se hunden i aksjon. Første jeg tenkte var også dominans. Men det kan jo tenkes at hunden din er frustrert over mangel på mental og fysisk stimulering? Hvordan er dagsrutinene dine? Turer og mental trening?
la Flaca Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 Hadde det vært en annen hund tispa di hadde jokket på kunne det kanskje tolkes som et forsøk på å "dominere" i en eller annen betydning, men sko? Utrolig hvordan det dominansbegrepet greier å snike seg inn over alt gitt. Hvor lenge har hun gjort det, og har du grepet inn eller har hun fått holde på?Jokking er veldig ofte tegn på stress i en eller annen variant, som du er inne på selv, og sjeldens noe annet. Så dette kan komme av for lite stimulans, for mye stimulans eller seksuelt stress i forbindelse med løpetid. Hvordan du skal tolke det kommer helt an på hunden og omgivelsene. Men jeg ville prøvd å avlede hver gang hun begynner så det ikke setter seg som en uvane (hvis det ikke er for sent?) og prøvd å eliminere ulike påvirkninger for å finne ut hva det kommer av. Mange småhunder har det med å jokke, fordi mange av dem ikke har den stødigste psyken og fort blir satt ut av ting. Feks. for mye besøk av ulike mennesker i hjemmet. Da kan det hjelpe å droppe besøk ei uke og se om hunden forandrer seg. Men har hun holdt på med jokking i 3-4 år kan det like gjerne være en veletablert måte å "roe nervene" på og ikke ha så mye med forholdene her og nå å gjøre, mao ikke bety så mye.
Gjest TS Skrevet 26. august 2009 #5 Skrevet 26. august 2009 tusen takk for svar!Jeg skjønner at det er vanskelig for dere å si ettersom dere ikke har sett henne i aksjon.men ville bare høre Jeg synes også det var merkelig at det skulle være dominans siden hun aldri har jokket på andre hunder.Men samtidig vet jeg at hun er en dominant hund når hun omgås andre hunder. Jokkingen er med ganske jevne mellomrom,så jeg tror ikke dette har noe med løpetid å gjøre. Jeg tar fra henne skotøyet når hun jokker,og det virker som om hun er helt besatt av det.står på bakbena og "holder" den fast med forlabbene hunden min får nok av mosjon,men vet ikke helt når det kommer til mental trening.hva tenker du på da,la Flaca?hun leker mye med forskjellige leker når hun er inne,men vi øver ikke på søk osv. Må bare legge til at hun er en utrolig flott hund sånn ellers og at jeg ikke ser på jokkingen som noe stort problem.men dersom dette er et tegn på frustrasjon eller at hun ikke har det bra,så ønsker jeg selvfølgelig å få orden på det:)
Troyamin Skrevet 26. august 2009 #6 Skrevet 26. august 2009 Jeg tar fra henne skotøyet når hun jokker,og det virker som om hun er helt besatt av det.står på bakbena og "holder" den fast med forlabbene hunden min får nok av mosjon,men vet ikke helt når det kommer til mental trening.Må bare legge til at hun er en utrolig flott hund sånn ellers og at jeg ikke ser på jokkingen som noe stort problem.men dersom dette er et tegn på frustrasjon eller at hun ikke har det bra,så ønsker jeg selvfølgelig å få orden på det:) AHA! Virker hunden din nærmest "manisk" når hun gjør dette? Har opplevd dette før med hund, men da er det gjerne en leke eller ball som er gjenstanden for oppførselen. Du gjør helt riktig i å fjerne skoene når hun begynner med dette. Gi hunden noe annet å gjøre, altså avleding. Vet at en annen ivrig KG bruker har en papillon som er helt gal etter stein! Mental trening er også viktig. Mange hunder har alt for mange leker! Prøv å begrense leketilgangen. Prøv metoden med at du leker med henne. Gjem leken rundt i huset og la hunden søke. Hvis hunden er hjemme alene mens du er på jobb, så prøv å lage en aktivitetsleke selv til hunden. Hva slags hunderase har du? De aller fleste hunderasene hadde opprinnelig en arbeidsoppgave. Prøv å finn ut hva din rase er avlet for og finn på oppgaver som er lignende for den. Dette kan være morro både for hund og eier
Gjest negasjon Skrevet 26. august 2009 #7 Skrevet 26. august 2009 Hei!jeg har en miniatyrhund (tispe) på snart 4 år som jokker på alt av skotøy.Dette er spesielt hvis jeg er opptatt med noe og hun ikke får min oppmerksomhet.kan dette være fordi hun er understimulert,eller er det rett og slett et dominanstegn.hva mener dere? En tispe som er alfa, vil løfte på benet når hun tisser.Gjør hun det? Det høres ut som en stressfaiktor. Hun har vel aldri fått valper, og instinktet sier at det må hun. Jeg sier ikke at du må la henne få valper, men følg med når hun får disse anfallene, kloggfør oppførselen, mat, besøk osv. Jeg mener det er et tegn på at hun instinktivt vil ha valper. Men så vet jeg jo ikke hvilken stimuli hun fårl
Gjest TS Skrevet 28. august 2009 #8 Skrevet 28. august 2009 hei nagason! joda,hun løfter faktisk på benet når hun tisser.ikke mye,men hun løfter benet.hun har ikke fått valper,og jeg planlegger ikke å få valper på henne heller fordi hun ikke tilfredsstiller kravene for avl. jeg skal absolutt prøve å loggføre når hun gjør dette og se om det er noen sammenheng mellom jokking og hendelser.takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå