Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 (endret) Jeg satt å så på en reportasje på animal planet om en type afrikansk gnager som blir opplært til å finne landminer og tuberkolose hos mennesker. Jeg ble med engang veldig fascinert av denne rotta og søkte litt på nettet for å finne ut mer om den. Det viser seg at den er et utmerket kjæledyr og at folk i flere land blant annet Sverige og Danmark, holder disse store og godlynte gnagerne. Cricetomys gambianus er det vitenskaplige navnet. En svenske som holder disse som kjæledyr. Det jeg lurer på er om disse er lovlige i Norge og om noen vet om oppdrettere eller andre steder man kan få tak i slike? Bilde fjernet. Trampe -mod- Endret 22. august 2009 av Trampe
Gjest Gjest_Cam_* Skrevet 30. august 2009 #2 Skrevet 30. august 2009 Cricetomys gambianus er dessverre ikke lovlig i Norge. Oppdrettere finnes det ikke så altfor mange av i Skandinavia, men jeg vet det finnes et par stk i Sverige. Spørsmålet er egentlig bare om man er villig til å ha et såppass krevende dyr i hus, og om man tørr å ta risikoen på å ha de ulovlig. Du kan eventuelt sende en søknad til Mattilsynet hvor du utdyper din kunnskap om disse og spørr pent om lov for å ha 1-2 stk, men 99% sikkert får du nei.. Positive ved å eventuelt sende inn søknad, er at desto fler som eventuelt sender inn en, så ser jo Mattilsynet at det er større etterspørsel om å få ha slike dyr.. I teorien er jo ikke gambiske kjemperotter noe større problem for norsk fauna enn hva chinchilla, tamrotter, hamster eller kaniner er, så jeg ser igrunn ikke hvorfor de er ulovlige..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå