Gjest SmallTalk Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Jeg trenger hjelp av dere hunde-guruer her! Jeg har midlertidig overtatt hunden til foreldrene mine, og denne hunden er livredd torden. Så fort det er antydning til torden i luften, så begynner han å pese og stresse rundt. Og samtidig med dette så begynner han å lete etter et sted å grave skyttergrav eller et annet sted å gjemme seg. Hos foreldrene mine så har dette gjemmestedet vært kjelleren eller i badekaret. Men pga at de har flyttet, så bor hunden midlertidig hos meg, og jeg har ikke noen kjeller eller noe annet tilflukssted som han føler seg trygg på. Når det tordner (og lyner) her, så flyr hunden stressa rundt og prøver å hoppe opp alle dører i hele huset. I tillegg så prøver han å grave seg gjennom gulvet og hopper opp i alle vindusposter. Samt i sofaen. Jeg antar at han gjør dette for å finne seg et sted å gjemme seg, men per dags dato så finnes det ikke noen sånne steder i huset. Jeg får så utrolig vondt av å se på hvor redd han er, og det jeg egentlig lurer på er hva jeg kan gjør for å prøve å få han til å føle seg trygg og til å roe seg ned. Han roer seg ned en stund etter at det har sluttet å tordne, men det går ihvertfall en time fra siste smell til han begynner å oppføre seg normalt igjen. Kan det f.eks være en idé å kjøpe et hundebur som jeg blender og som han kan ha som sin lille hule? Er det noe annet jeg kan gjøre? Akkurat nå så ligger han oppå baderomsinnredningen ved siden av vasken der (antar at han prøvde å gjemme seg i vasken), og det er jo ikke akkurat et ideelt sted å ligge. For min del gjør det ingenting, men jeg er redd for at han skal skade seg når han hopper opp og skal ned igjen. Så hvis noen har noen gode råd, kom med dem! For jeg trenger hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 Du får kjøpt en type feromoner hos veterinær, disse virker beroligende på hunder. Ellers er det bare å trene på det. Man får kjøpt cd'er med lyd av tordenvær og raketter, så kan man forsøke å venne hunden til det ved å sette på svært lavt i starten, og så gradvis øke dersom den venner seg til lyden. Det viktigste er vel at du og andre mennesker rundt den ikke reagerer på noe som helst vis på de lydene som er skumle, bare oppfører dere som om ingenting skjer.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2009 #3 Skrevet 20. august 2009 Mitt beste råd er å ikke trøste han. Får han kos når han er redd, så vil ha tro at det er rett å være redd. Et bur med tepper over, så han får en liten, mørk hule høres ut som en god ide. Men ville ikke stengt buret, bare la det være åpent så kan han gå inn og ut som han vil. Prøv å lat som ingenting, gjøre vanlig husarbeid og ignorer redselen hans. Når han ser rolig ut, kan du jo gi ham litt mat?
Gjest SmallTalk Skrevet 20. august 2009 #4 Skrevet 20. august 2009 Å ikke reagerer er litt vanskelig ettersom han hopper opp og klorer på alt av dører her. Vi leier hus av svigermor, og selv om hun ikke er så nøye på det, så er det ikke så gøy for meg at hunden klorer opp dørene. Vil jo gjerne forlate huset så pent som mulig den dagen flytting blir aktuelt. Så når han hopper opp og begynner å klore, så dytter jeg han ned og sier "nei" med streng stemme. Kjefte på eller kose med han gjør jeg ikke. Jeg har ikke planer om å stenge han inne i et eventuelt bur. Kjøper jeg bur, så kommer jeg til å blende hele buret og henge et teppe foran inngangen. Jeg kommer ikke til å lukke igjen døra, ettersom dette sannsynligvis bare vil gjøre han enda mer panisk. Essensen med han her ser ut til at det må være mørkt, eller ihvertfall at han ikke har mulighet til å se at det lyner. Jeg har lest litt om de feromhalsbåndene, og jeg vurderer å teste dem ut. De er litt dyre, men om de fungerer så vil det være verdt det! Jeg tar gjerne imot enda flere tips!
Gjest Ingeniøren Skrevet 20. august 2009 #5 Skrevet 20. august 2009 Å kjefte litt er undervurdert. Det er helt ok å be hunden ta seg sammen faktisk, men du kan hjelpe ham litt på vei: Gjør øvelser! Og den beste øvelsen av dem alle er DEKK (forutsetter at han kan dette i utganspunktet). Ikke bare får du hunden i ro, du får kontakt, den får roet seg og den får fokus på noe annet. For all del, ikke forvent at hunden (med mindre den er meget dyktig) skal klare å ligge i dekk i mange minutt. De fleste klarer vel kanskje ett bra dekk i 3-4 sekund, men det gjør ikke noe. Det fine er at så fort hunden har vært i dekk ett minimum av tid så kan du belønne med godbit og masse kos, men sørg alltid for at hunden har kontakt med deg. Fokus skal være deg deg deg og tar den fokuset vekk (over på tordensrkall) så opprett kontakt ASAP. Når hunden har fått godbit og ros så kjører du noen repetisjoner og her må du jo bare se an situasjonen.
Trillrund Skrevet 20. august 2009 #6 Skrevet 20. august 2009 Jeg heller også til å holde hunden opptatt med øvelser. Men man er jo ikke alltid hjemme når det tordner... Lydtrening med CD, kan funke eller ha ingen virkning (har ikke virket hos meg) DAP (feromoner) kan også hjelpe enkelte, men bør stå fast i det rommet du vil hunden skal oppholde seg når det tordner. Bur og ignorering kan også virke. Vår hund sluttet å bry seg etter en dag da det tordnet i nesten en time... Etter en stund bare resignerte hele hunden og kom frem fra under databenken og krabbet opp i godstolen... Vi later alltid som ingenting når det tordner.
Miss moneypenny Skrevet 24. august 2009 #7 Skrevet 24. august 2009 Hva med å dra for gardinene, og spille litt rolig musikk? Kanskje ikke det beste forslaget, men kan jo være verdt å prøve
Gjest Caya Skrevet 25. august 2009 #8 Skrevet 25. august 2009 (endret) Mitt beste råd er å ikke trøste han. Får han kos når han er redd, så vil ha tro at det er rett å være redd. Et bur med tepper over, så han får en liten, mørk hule høres ut som en god ide. Men ville ikke stengt buret, bare la det være åpent så kan han gå inn og ut som han vil. Prøv å lat som ingenting, gjøre vanlig husarbeid og ignorer redselen hans. Når han ser rolig ut, kan du jo gi ham litt mat? Jeg er enig i dette. Hunden ser på deg, og oppfører du deg helt rolig og normalt og ignorerer atferden skjønner han etterhvert at dette ikke er noe unormalt og farlig. Kjefting, trøsting eller lignende kan ende oppe med å gjøre ting verre. Jeg vokste opp med en hund som var kjemperedd støvsugere, men etter en tid hvor vi konsekvent ignorerte den stressede atferden henne og heller oppførte oss rolig ble det mulig å støvsuge med henne i rommet uten at hun begynte å bjeffe og løpe rundt som en gal. Hun synes fremdeles støvsuger er litt skummelt, men sitter heller og skuler på den for seg selv. Endret 25. august 2009 av Caya
Gjest Glør Skrevet 25. august 2009 #9 Skrevet 25. august 2009 Har du ett rom uten vinduer? Der vil ikke smellene høres like godt, og hunden ser ikke lysglimtene, så det hjelper for noen hunder. Ellers er det som andre sier, vær rolig selv, selv om det er innmari vanskelig. Er også verdt å prøve DAP (feromoner), dette hjalp ikke på min hund, men skal visstnok funke på 80% av alle hunder. Koster ca 400 kroner og selges hos dyrleger.
Gjest SmallTalk Skrevet 25. august 2009 #10 Skrevet 25. august 2009 Har du ett rom uten vinduer? Der vil ikke smellene høres like godt, og hunden ser ikke lysglimtene, så det hjelper for noen hunder. Ellers er det som andre sier, vær rolig selv, selv om det er innmari vanskelig. Er også verdt å prøve DAP (feromoner), dette hjalp ikke på min hund, men skal visstnok funke på 80% av alle hunder. Koster ca 400 kroner og selges hos dyrleger. Nei, det er det som er problemet. Jeg har ikke et eneste rom i huset uten vinduer, og dermed ikke noe rom som er bortimot lyd og lystett. Det rommet som er "tryggest" er bader, for dere er persiennene nede hele tiden, men han roer seg ikke der heller. Vurderer å teste ut feromer, ja. Kikka på DAP-hålsbåndene og de var ikke så dyre heller. Er definitivt verdt det dersom det funker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå