Gå til innhold

Pus har forandret seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to katter, en hukatt på 10 mnd og en hannkatt på 5 år. Vi har akkurat kommet hjem fra en ferie på 2 uker da lillepus har bodd hos en veninne av meg og storepus har vært hjemme siden de to ikke kommer overens. Vi hadde bare hatt lillepus i 3 uker før vi dro (overtok henne fra noen som ikke kunne ha henne lenger) og selv om kattene ikke likte hverandre så kunne de f.eks. ligge på hver sin side av sofaen uten at det ble bråk, ellers virket hun som en veltilpassen og fornøyd katt.

I går kveld hentet vi lillepus på vei hjem. Vi ble møtt av storepus som naturlig nok var ganske utsultet på oppmerksomhet, og knurringa begynte. Men nå knurrer hun på meg også. Hun er ikke seg selv i det hele tatt, hun gjemmer seg, tåler å bli klappet, men ikke løftet som hun elsket før, selv om jeg stenger storepus ute fra stua. Hun har fått et sår over ene øyet, hvis dette gjør vondt, kan smerter forårsake oppførselen (ringer dyrlegen i morgen)?

Føler meg også litt slitt mellom de to kattene, storepus stakkars vil jo ha kos etter å ha vært alene i to uken, mens lillepus gjemmer seg og det blir bare verre når storepus er i nærheten. Hun gjemte seg forresten ikke da vi fikk henne, bare gikk rundt og utforsket når storepus ikke var der, det samme når hun kom til veninna mi.

Noen tips til hva jeg skal gjøre? Bare la lillepus være i fred eller gi henne mye oppmerksomhet? Stenge ute storepus eller la han være inne? Er jo akkurat kommet hjem, men hvis det er noe som bør tas tak i fort vil jeg gjøre det. Vil bare at lillepus skal bli som før og være fornøyd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med at storepus har vært alene i to uker? Har det vært noen der og sluppet den inn og ut eller har den måttet klare seg selv?

Har dere vært vekke fra storepus over lengre tid før, eller er det første gang?

Skrevet

Storepus har vært hjemme, vi har katteluke så han kan gå inn og ut som han vil, og samme veninna som har passet lillepus har vært innom hver dag for å se til han og gi han mat. Han er godt vant til å være ute alene i noen uker faktisk, da de som hadde han før oss lot naboen mate han i garasjen da de var på ferie.... Men nå er det lillepus jeg er bekymret for, for det er hun som har forandret seg.... Og det skjedde først da hun var komt i hus her igjen...

Skrevet

katter liker ikke forandring, det er stressende for dem.

Da din lille også er veldig ung og ikkje vant til slikt, blir det mer stressende for henne.

Hun ble først flyttet til dere, en ny situasjon og nye omgivelser å venne seg litt, så ble hun flyttet igjen til enda en ny situasjon og nye omgivelser og så blir hun flyttet på en 3 gang.

Det er klart hun er stresset. Dere må la hun få fred og ro på seg, ha tålmodighet med henne. Hun må igjen nå venne seg til nye omgivelser (selv om hun har vært der før) og hun må også på ny venne seg til den eldre katten og de to må igjen gå igjennom prossesen der de, ofte med basketak finner ut hvem som er sjef og hvem som ikke blir det.

Skrevet

Takk for svar. Ja, skjønner at det blir mye for ho, særlig siden vi var borte så lenge så tilpasset ho seg godt der ho var. Syns bare det er litt rart med denne knurringa, siden hu reagerte med nyskjerrighet når ho kom til veninna mi. Jaja, hu har hvertfall fått sitte i fred inne i skapet på kontoret der det er stille og trygt i dag, håper hu blir tryggere etter hvert.

Skrevet
Takk for svar. Ja, skjønner at det blir mye for ho, særlig siden vi var borte så lenge så tilpasset ho seg godt der ho var. Syns bare det er litt rart med denne knurringa, siden hu reagerte med nyskjerrighet når ho kom til veninna mi. Jaja, hu har hvertfall fått sitte i fred inne i skapet på kontoret der det er stille og trygt i dag, håper hu blir tryggere etter hvert.

Det blir hun nok.

Det er også mulig hun er fornærmet og sur på dere, den ene katten min blir det når jeg er borte.

Hun må bare få tid på seg.

Skrevet
Storepus har vært hjemme, vi har katteluke så han kan gå inn og ut som han vil, og samme veninna som har passet lillepus har vært innom hver dag for å se til han og gi han mat. Han er godt vant til å være ute alene i noen uker faktisk, da de som hadde han før oss lot naboen mate han i garasjen da de var på ferie.... Men nå er det lillepus jeg er bekymret for, for det er hun som har forandret seg.... Og det skjedde først da hun var komt i hus her igjen...

Jeg misforstod, trodde det var storepus som hadde forandret seg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...