Gå til innhold

flekkete hester dyrere enn andre?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_is_*
Skrevet

Hei:)

Ble just fortalt at flekkete hester av islandshester og shettiser selges dyrere kun fordi de er flekkete.

Noen som vet om det er noen sannhet i dette? Er det bare fordi det er sjeldnere, eller? Og hvor mye penger ekstra må man i såfall betale for en flekkete hest/ponni?

Dette syns jeg var rart... hvis det stemmer da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det stemmer. Det gjelder for alle raser, ikke bare de du never. Det skyldes vel at etterspørselen etter flekkehester er større, folk vil ha en litt spesiell hest, ikke en stor brun. Folk er nå engang litt rare:)

Skrevet

Det spørs vel hva hesten skal brukes til.. Varmblodshester som skal brukes til sport, er sjelden flekkete, og de som er det, er ikke mer etterspurt såvidt jeg vet. Men om man driver med hest som hobby, er det jo såklart litt gøy med en spesiell hest:)

Gjest strykebrett
Skrevet
Det skyldes vel at etterspørselen etter flekkehester er større, folk vil ha en litt spesiell hest, ikke en stor brun.

Er brune hester større enn flekkete hester?

Beklager at jeg pirker, bare syns det var litt artig formulering :)

Skrevet

Som sagt før her er hester med spesielle farger skjeldnere enn andre, f.eks kan en fargeveksler hos islandshest gå ganske mye høyere enn bruksverdien kun pga fargen. Så lenge folk er villig til å betale for dette, holdes prisene oppe! :)

Gjest hestejente
Skrevet

Øhh, unnskyld meg, men hva var det som var så morsomt med den setningen?? Det er korrekt norsk.. Etterspørselen etter flekkete hester er større, står det. Hvordan får du det til å bli at flekkete hester er større enn andre hester??

Gjest Gjest_is_*
Skrevet

Ok, så det er faktisk dyrere med en flekkete hest da altså... Men islandshester f eks. er jo veldig ofte flekkete? Gjelder det disse også da?

Og hvor mye ekstra kan man ta seg betalt kun fordi hesten har flekker?

Underlig... :ler:

Skrevet
folk vil ha en litt spesiell hest, ikke en stor brun. Folk er nå engang litt rare:)

Øhh, unnskyld meg, men hva var det som var så morsomt med den setningen?? Det er korrekt norsk.. Etterspørselen etter flekkete hester er større, står det. Hvordan får du det til å bli at flekkete hester er større enn andre hester??

Tror nok strykebrett mente bruken av stor vs spesiell, ikke det med større etterspørsel. Den setningen jeg har sitert først kan jo tolkes som at hester enten er spesielle (og dermed små) eller store og brune :)

TS: Dette kommer nok veldig an på raser. Er etterspørselen stor, er prisen høy, sånn er det nok bare. Så en flekkete islandshest vil kanskje koste en del mer en en ensfarget. Men jeg har også hørt om hester som selges rimeligere fordi de er flekkete, siden rasestandaren sier at alle hestene skal være ensfarget.

Gjest strykebrett
Skrevet

folk vil ha en litt spesiell hest, ikke en stor brun.

Den setningen er jo ganske lett å tolke til at brune hester er større enn andre (flekkete) hester. Men det var på ingen måte meningen min å henge ut noen eller å være frekk, syns bare det var litt gøy. :)

Gjest hestejente
Skrevet

En stor brun er slang for varmblods ridehest:) Så fikk vi oppklart det!

Skrevet
Ok, så det er faktisk dyrere med en flekkete hest da altså... Men islandshester f eks. er jo veldig ofte flekkete? Gjelder det disse også da?

Og hvor mye ekstra kan man ta seg betalt kun fordi hesten har flekker?

Underlig... :ler:

Noen som har lyst på en flekkete islender her? :ler:

Skrevet

jeg har laga barokkpinto i år. noen som vil ha?

Gjest Gjest_is_*
Skrevet

Nei takk, jeg vil ha islandshest :) Men "barokkpintoer" er virkelig flotte hester det også... blir nok ingen problem å bli kvitt!

Skrevet

jeg har flekkete islandshest :briller:

betalte ikke no mer for han fordi han var flekkete da... han kostet det samme som halvbroren som var like gammel og helt brun. Så det er ikke alltid dyrete med flekkete islandshester :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...