puck Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 d jeg får utslag på katt, mer enn på hund. men da jeg tok testen hadde jeg ikke kontakt med bikkjer, bare med katta som ofte lå isenga sammen mesd meg, uten at jeg sa now no no... Det var ikke min katt, men ho fulgte meg og ble hønemor når jeg var syk, ayk på den måten at en måtte følge m Har problem mht pcen nå. Men kAN JEG FÅ EN KATT, EVT EN FRA DYREBESKYTTELSEN, AT JEG FUNKER SOM EN SURROGatmor... Må legge til at min søster ble kjent med en skikkelig bakgårdsgaRTT, dame sådan, og det ble jo kattunger... (oslo, grunerløka Jeg er redd for å reagereMNT allergi, men jeg var i et halvt år i kollektiv, med katt , men jeg reageerte ikke. HVA SKal jeg gjørre hvor lenge er en kaTT UTPLAsssert sånn ca?
Cava Queen Skrevet 20. august 2009 #2 Skrevet 20. august 2009 Gå inn på www.fod.no så finner du info om katter som skal omplasseres og noen som trenger fosterhjem. Det er mange som er allergiske mot katt som fint kan klare å ha en katt. Men allergien kan komme sterkere spesielt hvis du har andre allergier. F.eks. hvis man har pollenallergi så kan man reagere sterkere på katter i pollensesongen. Kjenner en som er allergisk og har katt - men han tar en allergitabelett hver dag.
Maritmor Skrevet 20. august 2009 #3 Skrevet 20. august 2009 Det er som regel flasset i kattepelsen man er allergisk mot. Og pga. det kan man reagerer mer på noen katter enn andre. Og de er jo som oss mennesker at noen flasser mer enn andre. Om du er usikker på om du reagerer mye ville jeg heller brukt mye tid sammen med katter til noen du kjenner. Og på en realistisk måte. Du trenger ikke ha den oppe i ansiktet hele tiden for å sjekke det, men ha den rundt deg, kose osv. Dyrebeskyttelsen har ikke lyst å adoptere bort eller omplassere katter om det ikke er sikkert de skal være der. De fleste kattene der har opplevd litt for mye og trenger ro og stabilitet. Jeg ville derfor testet litt med å være med katter, og snakke ordentlig med lege. I verste fall kan du jo få astma og det er heller ikke så kult.. Jeg er selv allergisk mot katter, men har aldri levd ett år uten katt, og jobber som frivillig for dyrebeskyttelsen med alle kattene. Det har gått fint. Det er ikke noe problem med bare en katt, men jeg merker det etter noen timer hos dyrebeskyttelsen for der er de jo kjempemange. Jeg får tette bihuler, og kan få astma.. men det er vel en risk jeg har tatt...
Gjest Scorpio Skrevet 21. august 2009 #4 Skrevet 21. august 2009 Hei ! Jeg synes du har fått gode svar, men jeg vil gjerne fortelle litt om mine egne erfaringer. På allergitesten fikk jeg kraftig utslag på alt untatt husstøv (midd), dvs alle typer dyr og pollen. Dette var i 1990. I tillegg fikk jeg konstatert astma, selv om jeg ikke var spesielt plaget i følge meg selv. Nektet å gå på forebyggende astma-medisin, og tok kun allergi-medisin når jeg var svært plaget. Likte ikke tanken på å ta medisiner når jeg selv syntes at jeg klarte meg greit. Jeg er oppvokst med dyr rundt meg, både hunder og katter, og hadde selv en katt på dette tidspunkt. Jeg ble sterkt frarådet å holde husdyr, men jeg nektet å kvitte meg med katten og hevdet at jeg klarte meg bra. Et års tid senere ble desverre min katt påkjørt og døde. Det som da skjedde var at jeg begynnte å reagere mye kraftigere på alt i hverdagen. Leste noe senere en artikkel fra utlandet om at ny forskning viste/kunne tyde på at ved mild/moderat allergi kunne det å holde dyr selv bidra til å øke motstandskraften mot allergener. Jeg "lånte" derfor en katt av mine foreldre i en periode, for å se om jeg ble bedre. Jeg måtte bruke allergimedisin i 4 dager etter at jeg fikk katten i hus, men etter det reagerte jeg ikke lengre. Ble også langt mindre plaget / ikke plaget av dyr og pollen. Dvs et til to dyr på en gang, og pollen kun i de mest ekstreme pollenperiodene. Fjærkre klarer jeg fortsatt ikke, og kan ikke være lengre tid inne i fjøs/stall med flere dyr. Men i hverdagen er allergiproblemene ikke eksisterende. Har nå to katter, og tar kanskje totalt 30 allergitabletter i året. Halvparten av disse forebyggende når jeg skal på besøk der det er mange dyr, den andre halvparten hovedsakelig i høysesong for bjørkepollen. Jeg vil ikke tilråde alle som har allergi å skaffe seg husdyr, til det er allergi alt for forskjellig i styrke. Men for meg er livet faktisk enklere med katter i huset. Når jeg er borte fra kattene mine i mer enn 3-4 dager, må jeg spise allergitabletter i 2-3 dager for å bli tilvendt dem igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå