Gå til innhold

Jeg vil bestemme selv


Gjest antirøyker

Anbefalte innlegg

Hvorfor kan ikke røykerne gjøre det? Når man bor tett sammen med andre mennesker kan man ikke gjøre som man vil. De fleste borettslag har også husordensregler som sier at man ikke skal være til unødig sjenanse for andre. Og man er i høyeste grad til unødig sjenanse for andre når naboen ikke kan ha vinduene oppe om sommeren på grunn av ens utendørsrøyking. På samme måte som man er til unødig sjenanse for andre dersom en griller med kull på sin egen balkong (ikke altan). Derfor har også de fleste borettslag totalforbud mot kullgrilling på nettopp egen balkong (ikke altan).

Hvorfor må egentlig røykerne ut av sin egen leilighet for å røyke, da? Er det for å slippe å forpeste sin egen leilighet, slik at man velger heller å forpeste andres? Eller er det bare ren og skjær uvitenhet om hvor ille det faktisk blir inne hos naboen når man røyker på sin egen balkong (ikke altan)?

Unødig sjenanse kortet hjelper ikke siden folk har helt forskjellige meninger om om hva unødig sjenanse er.

Så hvis du skal bruke unødig sjenanse kortet mot det su ikke liker, at folk røyker (hvis de røyker inne vil det fortsatt sive opp til naboen gjennom vinduene eller altan døren..) så åpner du for at alle kan bruke det mot det de ikke liker, eks: Barn som leker, katter som går uten bånd, all lyd som kan høres i andres leilighet, høyhælte sko, snakking i felles gang osv.

Når man har valgt å bo i blokk har man ikke noe annet valg enn å finne seg i ting som er plagsomt. Det gjelder ALLE som bor i blokk for vi har alle forskjellige ting som plager oss.

Hvis man ikke klarer å leve med det må man finne seg en annen måte å bo på som gjør at man ikke blir "plaget" av naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan ikke røykerne gjøre det? Det er jo de som er utøverne av stridens kjerne.

De sjeneres jo ikke av at trådstarter lukker vinduene... Altså, så lenge det ikke er forbud mot røyking på altan i blokka der trådstarter bor, så er det jo logisk at det er den som sjeneres av de gjeldende regler som må vurdere flytting. Hadde det vært forbud, så kunne selvsagt trådstarter klaget til naboen eller til styret i borettslagt/sameiet og forventet at naboen rettet seg etter det. Men slik situasjonen beskrives så bryter ikke naboen noen regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sjeneres jo ikke av at trådstarter lukker vinduene...

Nei, og de sjeneres heller ikke nevneverdig av at deres utendørsrøyking reguleres. I motsetning til trådstarter, som faktisk sjeneres kraftig av at naboen røyker på sin egen balkong (ikke altan).

Dessuten tror jeg nok vi vil se at borettslag i stadig større grad vil innføre husordensregler i forhold til utendørsrøyking i umiddelbar nærhet til leilighetene. Dette er sterkt plagsomt for svært mange mennesker, og er i det hele tatt ganske så unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og de sjeneres heller ikke nevneverdig av at deres utendørsrøyking reguleres. I motsetning til trådstarter, som faktisk sjeneres kraftig av at naboen røyker på sin egen balkong (ikke altan).

Ikke det? Nå har jeg aldri røkt selv, så jeg vet ikke hvor avhengig man blir, men jeg vil tro det vil være til betydelig sjenanse å ikke kunne røyke hvor man vil på sin egen eiendom. Kjenner mange røykere som ikke vil røyke inne hos seg selv fordi lukten setter seg i gardiner og inventar og kan plage deres familie og gjester i tillegg til at de ikke liker den selv. Er det riktig at de ikke skal kunne ha besøk av ikke-røykende venner fordi de ikke "får lov" til å røyke på sin egen balkong - til tross for at det altså ikke er noe forbud mot det i blokka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sterkt plagsomt for svært mange mennesker, og er i det hele tatt ganske så unødvendig.

Det er også svært plagsomt for mange mennesker med dyr og barneskrik.. Men som sagt tidligere, så lenge man har valgt å bo i blokk må man leve med andres irriterende vaner ;) Orker man ikke det får man finne seg et annet sted å bo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og de sjeneres heller ikke nevneverdig av at deres utendørsrøyking reguleres. I motsetning til trådstarter, som faktisk sjeneres kraftig av at naboen røyker på sin egen balkong (ikke altan).

Jo det gjør de, så da er spørsmålet: I hvor stor grad har man lov til å bestemme hva andre kan gjøre på sin egen eiendom?

Og på hvilken måte avgjør man hvem man skal ta mest hensyn til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten tror jeg nok vi vil se at borettslag i stadig større grad vil innføre husordensregler i forhold til utendørsrøyking i umiddelbar nærhet til leilighetene. Dette er sterkt plagsomt for svært mange mennesker, og er i det hele tatt ganske så unødvendig.

Som noen har sagt tidligere i tråden vil ikke innendørs røyking gjøre ting særlig bedre, røyken vil uansett sive ut og opp.

Husker en annen tråd her inne der noen klagde over at naboen under røykte INNE men med vinduet åpent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også svært plagsomt for mange mennesker med dyr og barneskrik.. Men som sagt tidligere, så lenge man har valgt å bo i blokk må man leve med andres irriterende vaner ;) Orker man ikke det får man finne seg et annet sted å bo

Det er ikke sånn det fungerer i et fellesskap, at man bare driter i de andre og gjør som man selv vil. Det fungerer på den måten at man tilpasser seg og skaper en felles plattform flertallet finner rimelig. Det er heller når man ikke orker dette at man får finne seg en enebolig langt borte fra sivilisasjonen.

I hvor stor grad har man lov til å bestemme hva andre kan gjøre på sin egen eiendom?

Og på hvilken måte avgjør man hvem man skal ta mest hensyn til?

I hvor stor grad har man ikke lov til å bestemme hva andre kan gjøre på sin eiendom? Når ens handlinger på ens egen eiendom påvirker andre igjen, finner jeg det rimelig å bestemme hva andre kan gjøre på sin eiendom. Og dette avgjøres selvsagt som det alltid gjøres, og nødvendigvis må gjøres, i menneskelige fellesskap. Gjennom hva flertallet finner rimelig.

Kjenner mange røykere som ikke vil røyke inne hos seg selv fordi lukten setter seg i gardiner og inventar og kan plage deres familie og gjester i tillegg til at de ikke liker den selv.

Så derfor så skal de heller forsure leiligheten og livet til naboen? Sjarmerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så derfor så skal de heller forsure leiligheten og livet til naboen? Sjarmerende!

Ja, ville ikke du heller tatt hensyn til deg og din familie enn til naboen så lenge du ellers opptrådte i henhold til det som var tillatt der du bodde? Tviler på at mange mennesker setter naboens urimelige forventninger foran bekvemmeligheten til seg og sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bodde i blokk, og det var slik at reglene skulle justeres etter hva man oppfatter som unødig sjenanse, vill jeg krevd forbud mot at mine naboer:

Stekte fisk

Kastet rekeskall i søpla

Friterte pommes frites

Spilte høy musikk når jeg ikke ønsket det

Hadde katter, eller hunder som bjeffer

Hadde barn som skreik i mer enn 5 minutter om dagen

Planet de gule blomstene som jeg synes luktet vondt

Planten busker/planter på verandaen sin som jeg er allergisk mot

Grilling, røyking og litt krangling/sexlyder i ny og ne, skulle jeg heller klart å finne meg i! :) Elsker grill-lukt, røyker selv, og synes det er gøy å overhøre krangler, og registrere lyder av hyrdestunder kun som at det er koselig at de har et bra kjæresteliv, og så blokker jeg ut igjen...

Noen som vil bo i blokk med meg? ;) Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Hvis det er sånn at man skal forby alt man syns er irriterende syns jeg vi skal legge ned forbud mot kolikkbarn med en gang. Mye mer irriterende det enn røyk fra naboverandaen. Ikke hjelper det å lukke vinduet heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker ikke, likevel syns jeg faktisk at lufta er for alle, og som du selv sier må naboen få gjøre som naboen vil på sin egen veranda, det er slik det er å ha naboer tett innpå seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at det er irriterende. Blir også irritert når min nabo røyker om kvelden, sånn at det siver inn på soverommet. Men når det ikke står noe om det i reglene, kan jeg ikke gjøre noe med det. Så da må man bare prøve å overse det som best man kan.

Jeg har også noen utrolig irriterende nabobarn, som i den verste varmen i sommer var ute og kjørte på sine elektriske politibiler med sirene flere timer i strekk, når jeg helst ville sitte ute på balkongen. Jeg holdt på å klikke. Men det er samtidig ikke noe forbud mot å bråke midt på dagen, så jeg gjorde ikke noe med det. (Samtidig vil jeg anmode alle foreldre om å tenke over hvilke bråkete uteleker de gir barna sine, når man bor i tettbygde strøk.)

Saken er vel som andre sier, at man må tåle en del når man bor i blokk/bygård med bakgård. Velger man by, velger man også lyder og lukter. Jeg prøver også å snu det positivt. At naboen i blant spiller veldig høy musikk, gjør også at jeg i blant kan gjøre det samme. Det verste hadde vært å bo i borettslag med bare gamle folk som satt og ventet på at noen skulle bryte reglene, sånn at de kunne skjelle dem ut. Jeg vil heller ha litt løse regler enn alt for strenge.

Og så vil jeg legge til at jeg på den andre siden ser det som en selvfølge å ta hensyn til andre når man bor så tett. Jeg lukker verandadøra om jeg skal gjøre noe bråkete inne f.eks. Jeg syns slike små hensyn er normal folkeskikk, selv om det ikke står i reglene.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Purple Haze

Jeg bor i rekkehus. Og jeg røyker på min veranda, ja. Hvis naboen skulle begynt å klage på det, kunne jeg levert en lang liste over hva som plager meg.

- ungeskrål og skrik HELE tiden

- tomgangskjøring rett utenfor soverommet mitt

- søppelkasser som flyter over, og ikke sortert

- leker som flyter over alt

- trampoline rett utenfor vinduet mitt

- generelt bråk stort sett hele døgnet

Egentlig så mangler det bare at de skaffer seg katt, så ville det vært perfekt :sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn det fungerer i et fellesskap, at man bare driter i de andre og gjør som man selv vil. Det fungerer på den måten at man tilpasser seg og skaper en felles plattform flertallet finner rimelig. Det er heller når man ikke orker dette at man får finne seg en enebolig langt borte fra sivilisasjonen.

I hvor stor grad har man ikke lov til å bestemme hva andre kan gjøre på sin eiendom? Når ens handlinger på ens egen eiendom påvirker andre igjen, finner jeg det rimelig å bestemme hva andre kan gjøre på sin eiendom. Og dette avgjøres selvsagt som det alltid gjøres, og nødvendigvis må gjøres, i menneskelige fellesskap. Gjennom hva flertallet finner rimelig.

Så derfor så skal de heller forsure leiligheten og livet til naboen? Sjarmerende!

Og hvis vi følger flertallet her inne er det rimelig at man får røyke på sin egen altan/veranda :lur:

Når det kommer til det å røyke inne så er du ekstremt flink til å overse alle som påpeker at det ikke vil spille noen rolle siden røyken fremdeles vil sive opp til naboene. Men jeg antar at det er lettest å overse fakta når det ikke passer med det man selv mener :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bodde i blokk, og det var slik at reglene skulle justeres etter hva man oppfatter som unødig sjenanse, vill jeg krevd forbud mot at mine naboer:

Stekte fisk

Kastet rekeskall i søpla

Friterte pommes frites

Spilte høy musikk når jeg ikke ønsket det

Hadde katter, eller hunder som bjeffer

Hadde barn som skreik i mer enn 5 minutter om dagen

Planet de gule blomstene som jeg synes luktet vondt

Planten busker/planter på verandaen sin som jeg er allergisk mot

Grilling, røyking og litt krangling/sexlyder i ny og ne, skulle jeg heller klart å finne meg i! :) Elsker grill-lukt, røyker selv, og synes det er gøy å overhøre krangler, og registrere lyder av hyrdestunder kun som at det er koselig at de har et bra kjæresteliv, og så blokker jeg ut igjen...

Noen som vil bo i blokk med meg? ;) Hehe!

Ohhh jeg vil også legge ned forbud mot stekt fisk!!! Forferdelig lukt.. Jeg blir faktisk ordentlig kvalm av det :spy: Hm, kanskje hvis jeg gjør som Max Motstand foreslår og får et flertall mot det! :jepp:

Første blokken i norge der det ikke er lov å steke fisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det rart det blir krig i verden, når det finnes slike som TS? Oh, my God! :filer:

Er det rart det blir krig i verden, når folk med dødelige vaner insisterer på å ta livet av tilfeldige personer i sin omgangskrets i samme slengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...