Gå til innhold

Fri bar i bryllup?


Bahia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På ‎13‎.‎08‎.‎2009 den 23.25, Bahia skrev:

Jeg har alltid trodd det var vanlig at brudeparet stiller med alkohol, men i det siste så har jeg vært i noen bryllup der gjestene har måtte stå for alkoholen selv.

 

Så da lurer jeg egentlig på hva resten av brudene her inne har planer om?

 

Det er jo selvfølgelig mye penger spart om gjestene medbringer dette selv, men samtidig er det jo bare den ene kvelden der vi gjerne vil gjøre litt stas på gjestene også :)

Jeg skal ikke gifte meg enda, men jeg vet hvordan jeg ønsker å ha det, og av erfaring etter å ha vært bryllupsgjest. Jeg skal ikke ha åpen bar i bryllupet mitt. Jeg ønsker ikke flatfylla eller veldig fulle mennesker i mitt bryllup. Og velger gjester å ikke komme pga mangel på åpen bar, javel...så får de blir hjemme. Det sier mye om hvor viktig alkohol er for dem, og at de er i bryllupet for alkoholen og ikke brudeparet.. synes det blir feil. Sånne mennesker er ikke velkommen i mitt liv :) 

Jeg kommer til å gi 3 kuponger til hver gjest, som de kan bruke på valgfri alkohol etter maten, men skal de ha drikke utover dette, må de betale selv. Drikke til maten blir så klart spandert på av meg, men begrenset. Vil de ha mer drikke til maten, kan de drikke vann eller ta litt brus. Skal spandere brusen på gjestene og, så de selv kan velge hva de ønsker å drikke :) 

Men jeg skal ha et lite, intimt bryllupsfeiring. Med grilling, i låve/hage og musikk på kvelden med dans :) Det blir koselig! :)

Men det beste er jo å kjøpe inn alkoholen jeg spanderer, og vil de ha mer utover det, kan de selv ta det med :) Da slipper jeg å leie noen som kan selge alkohol :)

 

Anonymkode: 2bbc6...aab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke gifte meg enda, men jeg vet hvordan jeg ønsker å ha det, og av erfaring etter å ha vært bryllupsgjest. Jeg skal ikke ha åpen bar i bryllupet mitt. Jeg ønsker ikke flatfylla eller veldig fulle mennesker i mitt bryllup. Og velger gjester å ikke komme pga mangel på åpen bar, javel...så får de blir hjemme. Det sier mye om hvor viktig alkohol er for dem, og at de er i bryllupet for alkoholen og ikke brudeparet.. synes det blir feil. Sånne mennesker er ikke velkommen i mitt liv :) 

Jeg kommer til å gi 3 kuponger til hver gjest, som de kan bruke på valgfri alkohol etter maten, men skal de ha drikke utover dette, må de betale selv. Drikke til maten blir så klart spandert på av meg, men begrenset. Vil de ha mer drikke til maten, kan de drikke vann eller ta litt brus. Skal spandere brusen på gjestene og, så de selv kan velge hva de ønsker å drikke :) 

Men jeg skal ha et lite, intimt bryllupsfeiring. Med grilling, i låve/hage og musikk på kvelden med dans :) Det blir koselig! :)

Men det beste er jo å kjøpe inn alkoholen jeg spanderer, og vil de ha mer utover det, kan de selv ta det med :) Da slipper jeg å leie noen som kan selge alkohol :)

 

Anonymkode: 2bbc6...aab

Bare så det er sagt, så er det etter min erfaring de festene med «semi-åpen» bar som blir «fyllefester», spesielt der man må ta med egen drikke selv. Da tar folk med litt ekstra, fordi de ikke vet på forhånd hvor mye de vil drikke. Og fordi man ikke orker å bære tungt hjem igjen, så drikker man opp alt. 

Anonymkode: eaf2e...63a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker å ha fri bar samt leie inn bartender til dette. Hvordan var deres erfaringer til innleid bartender? Har dere tips og anbefalinger? Og gjerne nevn sånn ca. hva det kostet hvis dere husker det.

Anonymkode: 50235...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Dette var en gammel tråd, men det er vel et evig aktuelt tema :) 

 

Om man har folk i omgangskretsen som man vet ikke kan begrense seg når det gjelder alkohol, må man vel selv sørge for grenser for dem, enten ved at det ikke serveres alkohol (i det hele tatt eller etter maten). evt. at det deles ut bonger eller man kjøper drikke selv.

 

I mitt bryllup hadde vi ubegrenset med vin til maten og fri bar etterpå. Jeg kjenner familie og venner godt nok til å vite at det ville gå helte bra. Erfaringsmessig går det ikke så mye alkoholholdig drikke etter lang middag med vin og kaffe avec.  Husker vi stusset over hvor lav barregningen var, til tross for dansing til langt på natt ble det drukket mindre enn to drinker/glass pr. person etter middag (i tillegg til vann).

Jeg har en onkel som enkelte ganger drikker litt mye, jeg ba kelnerne passe godt på at de ikke sjenket i glasset hans hver gang det var tomt (ofte). Og det gikk rimelig bra :). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et stramt budsjett på bryllupet vårt da vi er studenter, men fikk god hjelp fra svigermor! Vi hadde alkohol til alle gjestene, vi tok veldig mange sverige turer iallfall😂 og det går feks. At man står for drikke til maten oget par øl eller vinglass, føler dette er noe dere må bestemme helt selv! 

Anonymkode: 0be12...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

 Det merkeligste i Norge er at gjestene må ta selv med seg den alkoholen de vil nyte under festen. Du kan faktisk ta med deg mat hjemmefra når du er invitert i norsk bryllup, bursdagen osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 8.7.2018 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke gifte meg enda, men jeg vet hvordan jeg ønsker å ha det, og av erfaring etter å ha vært bryllupsgjest. Jeg skal ikke ha åpen bar i bryllupet mitt. Jeg ønsker ikke flatfylla eller veldig fulle mennesker i mitt bryllup. Og velger gjester å ikke komme pga mangel på åpen bar, javel...så får de blir hjemme. Det sier mye om hvor viktig alkohol er for dem, og at de er i bryllupet for alkoholen og ikke brudeparet.. synes det blir feil. Sånne mennesker er ikke velkommen i mitt liv :) 

Jeg kommer til å gi 3 kuponger til hver gjest, som de kan bruke på valgfri alkohol etter maten, men skal de ha drikke utover dette, må de betale selv. Drikke til maten blir så klart spandert på av meg, men begrenset. Vil de ha mer drikke til maten, kan de drikke vann eller ta litt brus. Skal spandere brusen på gjestene og, så de selv kan velge hva de ønsker å drikke :) 

Men jeg skal ha et lite, intimt bryllupsfeiring. Med grilling, i låve/hage og musikk på kvelden med dans :) Det blir koselig! :)

Men det beste er jo å kjøpe inn alkoholen jeg spanderer, og vil de ha mer utover det, kan de selv ta det med :) Da slipper jeg å leie noen som kan selge alkohol :)

 

Anonymkode: 2bbc6...aab

Spanderer vinen/ølet til middagen ja, kommer du til å telle hvor mange glass de får også eller? og gir dem tre bonger til bruk i baren under festen, hva skjer hvis de vil ha mer da? 

Og nyte medbrakt alkohol.....

Du og mannen din kommer til å holde bryllupet alle snakker negativt om i etterkant. 

 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2018 den 9.30, AnonymBruker skrev:

Vi hadde ikke fri bar. Ikke fordi vi ikke hadde råd, men fordi jeg som brud ikke ønsket å bli utsatt for flatfyll med alt det kan medføre i form av ødelagt inventar, slåssing, kling på andre gjester og lignende. Det er jo brudeparet dag. Er så stor del av Norges befolkning alkoholikere, siden de mener det er helt ok av brudeparet å bestemme menyen, at barn ikke skal være med (også nyfødte babyer), at samboere ikke skal være med, kleskode osv. Men å bestemme at det ikke skal være flatfyll er ikke ok? Søk hjelp, folkens! 

Anonymkode: 1548d...7fd

Hva slags folk er det du omgås med som slåss og ødelegger inventar på fest??

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Peonjenta skrev:

Hva slags folk er det du omgås med som slåss og ødelegger inventar på fest??

Du svarer fortsatt ikke hvorfor det er greit at brudeparet bestemmer alt annet, men ikke at det ikke skal være fri bar? Du unngår jo bare temaet. 

Anonymkode: 1548d...7fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde fri bar, og det var ikke noe flatfyll hos oss. Var selv i bryllupet til kl 03, og enda da var folk bare i god form og hadde det moro. Jeg tenker at alt som skjer etter den tid er greit, for da har de som ikke takler å se fulle mennesker dratt hjem👍

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2018 den 9.14, benonino skrev:

 Det merkeligste i Norge er at gjestene må ta selv med seg den alkoholen de vil nyte under festen. Du kan faktisk ta med deg mat hjemmefra når du er invitert i norsk bryllup, bursdagen osv. 

Det er ikke uvanlig å ha med seg en flaske vin om man er bedt bort i middag, men det er en gest til vertskapet og ikke noe man må. Om unge mennesker med begrenset økonomi treffes hjemme hos hverandre på vors eller middag er det vel også vanlig å  ha med alkohol eller spleise, det må vel være helt greit? Kan kanskje skjønne at det kan oppfattes rart for folk fra andre kulturer, men der er det kanskje heller ikke så vanlig å møtes hjemme som det er her i Norge, man går mer ut.

 

Jeg har aldri hørt om bryllup eller bursdagsselskaper der man har med seg egen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jegerenidiot

Kan hende at folk blir sure men hvorfor skal brudepar måtte betale alt. Vi var i et bryllup for 8 år siden der de hadde gjort på denne måten. Single betalte 100 og par betalte 200 og da var det fri bar. Det var greit for alle og en hver. De gav beskjed om dette ved invitasjonen og av de 200 som var invitert kom 198 stykk. Så ja de hadde det greit sånn syntes vi. Det var drikke ved maten og så det som vi betalte for var etter på, til selve festen. Det var ikke sånn at de hadde mulighet å reise til Sverige å handle. Fra de bestemte seg og til de giftet seg gikk det 3 mnd så det ble liksom ikke noe mulighet å spare opp. Bruden hadde kjole til 3500 s det var ikke noe sånn at hun var prinsesse for en dag. Vi syntes ikke det gjorde noe å betale den 100 lappen PR pers 

hvorfor må det være  fri bar liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, jegerenidiot skrev:

Kan hende at folk blir sure men hvorfor skal brudepar måtte betale alt. Vi var i et bryllup for 8 år siden der de hadde gjort på denne måten. Single betalte 100 og par betalte 200 og da var det fri bar. Det var greit for alle og en hver. De gav beskjed om dette ved invitasjonen og av de 200 som var invitert kom 198 stykk. Så ja de hadde det greit sånn syntes vi. Det var drikke ved maten og så det som vi betalte for var etter på, til selve festen. Det var ikke sånn at de hadde mulighet å reise til Sverige å handle. Fra de bestemte seg og til de giftet seg gikk det 3 mnd så det ble liksom ikke noe mulighet å spare opp. Bruden hadde kjole til 3500 s det var ikke noe sånn at hun var prinsesse for en dag. Vi syntes ikke det gjorde noe å betale den 100 lappen PR pers 

hvorfor må det være  fri bar liksom?

Fordi de er vertskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært vanlig i mine kretser ihvertfall. Det anses som uhøflig å gjøre noe annet. Å by inn og siden ta betalt, klinger litt rart. 'Det er ingen som går bananas for det. De har uansett råd til å drikke det de har lyst hvilken som helst annen dag.

Er det et budsjettbryllup så er det vel helt ok. Men kommer bruden i en kreasjon til 50k og blomsteroppsatser det samme, blir det bare FLAUT, gjerring og smålig å ikke kunne unne gjestene sine godt med drikke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde todagers. Første kvelden spanderte vi øl og vin til maten og i baren etterpå, mens gjestene måtte betale drinker selv (var bekymret for at forfesten skulle ta for mye av, slik at gjestene ble for slitne på selve bryllupsdagen). Neste dag var det fri tilgang på alt. Angrer på at vi ikke hadde helt åpen bar også første kvelden. Følte at vi var litt kjipe og vi burde klart å stole på at menneskene vi inviterte faktisk klarte å passe på egen form. 

Anonymkode: 5a998...231

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, Perle skrev:

Det har vært vanlig i mine kretser ihvertfall. Det anses som uhøflig å gjøre noe annet. Å by inn og siden ta betalt, klinger litt rart. 'Det er ingen som går bananas for det. De har uansett råd til å drikke det de har lyst hvilken som helst annen dag.

Er det et budsjettbryllup så er det vel helt ok. Men kommer bruden i en kreasjon til 50k og blomsteroppsatser det samme, blir det bare FLAUT, gjerring og smålig å ikke kunne unne gjestene sine godt med drikke. 

Men hvis man får 3-4 bonger og ikke har tenkt å drikke seg full, hva skal man med fri bar? 

Anonymkode: 1548d...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎09‎.‎2018 den 6.53, jegerenidiot skrev:

Kan hende at folk blir sure men hvorfor skal brudepar måtte betale alt. Vi var i et bryllup for 8 år siden der de hadde gjort på denne måten. Single betalte 100 og par betalte 200 og da var det fri bar. Det var greit for alle og en hver. De gav beskjed om dette ved invitasjonen og av de 200 som var invitert kom 198 stykk. Så ja de hadde det greit sånn syntes vi. Det var drikke ved maten og så det som vi betalte for var etter på, til selve festen. Det var ikke sånn at de hadde mulighet å reise til Sverige å handle. Fra de bestemte seg og til de giftet seg gikk det 3 mnd så det ble liksom ikke noe mulighet å spare opp. Bruden hadde kjole til 3500 s det var ikke noe sånn at hun var prinsesse for en dag. Vi syntes ikke det gjorde noe å betale den 100 lappen PR pers 

hvorfor må det være  fri bar liksom?

Hva er forskjellen på om de tar betalt for maten også? Hva er forskjellen på mat og drikke til den?

Anonymkode: 0a3b7...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde fri bar, men "kun" øl og vin. Det ble god stemning og folk koste seg. Ikke noe flatfyll.

Anonymkode: 769e1...010

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har tidligere ment at man bør betale all alkohol for gjester, altså fri bar. Men har tenkt over det flere ganger nå og har landet på at så lenge det serveres alkohol til maten, noe til kaffen og gjerne velkomstdrink så er det ok. Ønsker folk mer alkohol utover dette går det an å kjøpe i baren selv. Det er jo ikke slik at bryllup = drikke mest mulig alkohol. 

Når dette er sagt, den gangen vi gifter oss så kommer vi ikke til å bruke mye penger på oss selv. Jeg kommer til å kjøpe billig kjole, bruke sko jeg har, sminke og ordne håret selv, han kommer til å bruke dress han har, vi kommer ikke til å bruke penger på å bli kjørt i flott dyr bil, kommer ikke til å ha bryllupsreise f.eks. Så vi kommer ikke til å bruke mye penger på oss selv som vi heller kunne unnet gjestene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...