Gå til innhold

Fri bar i bryllup?


Bahia

Anbefalte innlegg

Hvor mye måtte du betale for brøet til maten?

Ikke skjønner jeg at en kan skille mat og drikke. Dette inngår jo i en symbiose.

Synes i grunnen at det var mye verre at dere fikk øl til kostpris kr 15.

Jeg kan forstå at et ungt par synes det blir for dyrt å betale hotellpris for drikke og spesielt når en ikke kan forutsi hva kostnaden blir. Skulle gjerne hjulpet de litt med å betale drikke etter at matservering er ferdig.

Om de derimot ikke hadde råd til å gi meg en brus eller en øl når jeg var tørst men jeg fikk det til samme pris som de ga på Rema1000 hadde jeg blitt gretten.

Nå fikk vi så mye øl/vin til maten som vi ville ha. Mineralvann/brus var gratis hele kvelden. Så ingen trengte å væe tørste i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har kuttet gjestelista fra over 100 personer ned til 60. Da har vi råd til å ha fri bar, og til å servere "ubegrenset" med drikke under middagen. Dette har vi gjort ved å droppe perifere slektninger vi har lite kontakt med (gamle tanter, fettere og kusiner osv) og bekjente vi har liten kontakt med. Vi har rett og slett vært selektive og kun bedt familie og venner vi har jevnt kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviterer du til bryllup så innebærer det en del for gjester - du legger en standard for hva du inviterer inn til. Med bryllupsinvitasjon vil det følge mye; gaveplikt, mer staselig pynting.......mye større krav enn en sammenkomst. Og skal en ha det så forplikter det også for vertskapet, synes jeg.

Kan dere ikke be inn til en feiring/fest en annen dag - da vil forventningene fra gjestene bli mye mindre og dere tilfredsstiller familien og dere kan komme veldig rimelig ut av det fordi da blir helt andre rammer.

Bryllup/bryllupsinvitasjon er noe stort, høytidelig og det stiller krav til vertskap og gjester. Og det må være litt ille og sitte med en flau smak i munnen av at dette var ikke særlig "classy" og ikke kunne fullføre forpliktelsene og bare servere halvt?

Feiringen ER en annen dag! Flere uker etter faktisk.. JEG har ikke flau smak i munnen, men så er ikke jeg så kravstor som folk her ser ut til å være heller.

Det er ingen gaveplikt, vi har ikke en gang en ønskeliste. På invitasjonene står det 'pent antrekk', det får folk tolke som dem vil. Vi har invitert foreldre, besteforeldre og søsken. That's it! Kjolen min kostet 1000 kroner, jeg bruker sko jeg har fra før, steller håret mitt selv og sminker meg selv, ringene våres kostet 1000 kroner. Invitasjonene lagde jeg på pcen og sendt som e-post. Svigermor spanderer blomster.

Så jeg føler ikke at jeg har "snytt" gjestene for noe! Men når man må velge mellom middag og fri bar, så velger jeg middag, og det tror og håper jeg gjestene blir fornøyd med. Når det er sagt så blir det alkoholservering til middagen, og da får folk drikke så mye de vil/klarer...

Her inne virker det som det kun finnes ett "standard-bryllup", og alt som ikke passer inn i den malen er for dårlig eller for harry eller for bridezilla'ete (alt etter hvor på skalaen det befinner seg)! Folk er forskjellige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterte til selskap og da betalte vi selvsagt også for drikken. Vi valgte lokale etter hva vi hadde råd til rett og slett slik at vi kunne stille med alkohol selv. Vi hadde vin, øl, cider, cognac, likør og whisky, droppet drinker siden det krevde bartender. Folk drakk og koste seg, ingen flatfyll overhode selv om alkoholen var gratis.

Hvordan andre velger å gjøre det er opp til enhver, men vi ville ikke invitere til selskap uten å dekke alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har stilt med drikke utover kvelden, hvor mye brukte dere tilsammen på bare alkoholen sånn ca.? Og selvfølgelig,hvor mange gjester var til stede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har stilt med drikke utover kvelden, hvor mye brukte dere tilsammen på bare alkoholen sånn ca.? Og selvfølgelig,hvor mange gjester var til stede?

Vi har handlet det meste, kun småtterier gjenstår. Vi beregner å bruke totalt ca 20 000 på drikkevarer. Ca 50 voksne gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ha fri bar. Noe annet hadde bare vært frekt syntes jeg. Vi er begge studenter og har ikke fått noe hjelp økonomisk til bryllupet fra andre, men vi prioriterer på en slik måte at vi får råd til å sørge for både mat og drikke til våre gjester.

Har selv vært i bryllup og vet at det å være gjest har sine utgifter, gjerne opp mot flere tusen når en skal reise til stedet og ville aldri forlange i tillegg til alt dette så skal de måtte ha med lommebok for å legge ut for drikke eller mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har stilt med drikke utover kvelden, hvor mye brukte dere tilsammen på bare alkoholen sånn ca.? Og selvfølgelig,hvor mange gjester var til stede?

Vi handlet inn noe i Sverige, men det meste i Norge, var ca 60 voksne som drakk alkohol, brukte vel ca 13.000 til sammen, vi hadde buffet så folk drakk hvitvin/rødvin/øl ettersom de ønsket til maten:

- 13 flasker cava til velkomstdrikk

- 21 flasker rødvin til maten (Marqués de Cáceres)

- 11 flasker hvitvin til maten (Gobelsburger Riesling)

- 9 kasser øl til maten og festen (leverte tilbake 3 kasser)

- 2 flasker Braastad XO (kaffe avec)

- 4 flasker Baileys (kaffe avec og fest)

- 2 flasker Braastad VSOP (fest)

- 2 flasker Whisky (Dalwinnie)

- 25 bokser cider

- 8 bokser rødvin til festen (hadde igjen 3 fulle)

- 4 bokser hvitvin til festen (hadde 3 fulle)

Folk var passe fulle, kunne nok hatt litt mer cognac, den siste flaska ble dog tømt på nachspielet så det var sikkert ikke nødvendig ;) (noen av flaskene med spriten var litersflasker, men jeg husker ikke hvillke... :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest det er heilt horribelt kor udelt negative mange her er til at ein ikkje har fri bar eller gir gjestene drikkebongar på bryllaupsfesten. Kjem folk verkeleg bare i bryllaup for å drikke og ete?

Eg skal ikkje ha anna enn vin og øl til maten. Samboaren min meiner det høyrer med til god mat, og det kan eg godt vere samd i. Etter middagen ser eg for meg at det blir mykje snakking, dans og underhalding. Gjestene mine kjem ikkje for å drikke, men for å feire meg og sambuaren min på denne spesielle dagen vår. Nett som vi kjem i deira bryllaup og deler deira store hendingar gjennom livet. Som ei honnørhandling. Når dei takkar ja til å kome, tek dei imot det dei får. Vil somme heller sitje heime i eiga stove og sjå på TV, er det deira val, men det blir jo merka av resten av familien. Då melder seg ein jo også ut av samkvem med familien.

Nå skal det vere sagt at eg ikkje brukar tusenvis av kroner på kjole; eg nyttar bunaden eg har i skåpet. Dokurvar og monogramserviettar har eg ikkje, og lokalet er akkurat flott nok for oss.

Pengesløsing finst der nok av, og eg har ikkje tenkt å gjere søppelberget i verda større pga eit giftarmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har handlet det meste, kun småtterier gjenstår. Vi beregner å bruke totalt ca 20 000 på drikkevarer. Ca 50 voksne gjester.

Har ikke beregnet til noen bryllup før,men vi har hatt julebord flere år på rad med fri bar og drikke til 75stk,vi brukte 12500.- ca hvert år. (Alt handlet til norske priser)

Alle fikk det de trengte å drikke,enda var det noe øl og vin igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest det er heilt horribelt kor udelt negative mange her er til at ein ikkje har fri bar eller gir gjestene drikkebongar på bryllaupsfesten. Kjem folk verkeleg bare i bryllaup for å drikke og ete?

Eg skal ikkje ha anna enn vin og øl til maten. Samboaren min meiner det høyrer med til god mat, og det kan eg godt vere samd i. Etter middagen ser eg for meg at det blir mykje snakking, dans og underhalding. Gjestene mine kjem ikkje for å drikke, men for å feire meg og sambuaren min på denne spesielle dagen vår. Nett som vi kjem i deira bryllaup og deler deira store hendingar gjennom livet. Som ei honnørhandling. Når dei takkar ja til å kome, tek dei imot det dei får. Vil somme heller sitje heime i eiga stove og sjå på TV, er det deira val, men det blir jo merka av resten av familien. Då melder seg ein jo også ut av samkvem med familien.

Nå skal det vere sagt at eg ikkje brukar tusenvis av kroner på kjole; eg nyttar bunaden eg har i skåpet. Dokurvar og monogramserviettar har eg ikkje, og lokalet er akkurat flott nok for oss.

Pengesløsing finst der nok av, og eg har ikkje tenkt å gjere søppelberget i verda større pga eit giftarmål.

Jeg tror ikke gjestene våre kommer for å drikke seg fulle. Jeg drar i alle fall ikke til bryllup eller andre festligheter jeg inviteres til for å drikke meg full. Jeg har vært i bryllup med fri bar, og jeg har vært i alkoholfrie bryllup. Jeg har ennå til gode å være i et bryllup der jeg må betale deler av festlighetene selv, eksempelvis drikke...

Bryllup er en hyggelig hendelse, og det er hyggelig å være med på feiringen. Det var like hyggelig i de alkoholfrie som i de med alkohol i baren. Jeg fikk ikke følelsen av at noen var der bare for matens og drikkens skyld. Likevel synes jeg det hører med å by gjestene på mat og drikke når de inviteres til noe som varer flere timer... Jeg har forsynt meg av både mat og drikke når jeg har vært invitert, men jeg er likevel der for brudeparets skyld.

Jeg synes det blir så merkelig at alle som velger betal-barer eller alkoholfrie alternativer forsvarer det med at de ikke liker flatfyll og at de ikke vil at gjestene kun skal komme pga mat og drikke. Eeeeh.. Har man ikke råd til fri bar, så har man ikke det. Man behøver ikke å forsvare det med alskens tullegrunner, man trenger bare å si at man ikke har råd dessverre.

Er vi flatfyllfantaster bare fordi vi velger å ha et alkoholholdig bryllup der vi spanderer alt på gjestene våre? Er gjestene våre egoistiske tullinger som bare kommer for konjakkens skyld, og ikke for vår skyld? Gjestene vi inviterer er jo ikke fremmede mennesker. Det er foreldre, besteforeldre, søsknene våre, tanter og onkler og våre nærmeste venner. Jeg vet at de gleder seg over at vi skal gifte oss, og at de ikke kommer dit for å bli så fulle som mulig. Når de er der kommer de til å forsyne seg av både mat og drikke, men de er likevel der for min og kjæres skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liker ikke flatfyll
Jeg tror ikke gjestene våre kommer for å drikke seg fulle. Jeg drar i alle fall ikke til bryllup eller andre festligheter jeg inviteres til for å drikke meg full. Jeg har vært i bryllup med fri bar, og jeg har vært i alkoholfrie bryllup. Jeg har ennå til gode å være i et bryllup der jeg må betale deler av festlighetene selv, eksempelvis drikke...

Bryllup er en hyggelig hendelse, og det er hyggelig å være med på feiringen. Det var like hyggelig i de alkoholfrie som i de med alkohol i baren. Jeg fikk ikke følelsen av at noen var der bare for matens og drikkens skyld. Likevel synes jeg det hører med å by gjestene på mat og drikke når de inviteres til noe som varer flere timer... Jeg har forsynt meg av både mat og drikke når jeg har vært invitert, men jeg er likevel der for brudeparets skyld.

Jeg synes det blir så merkelig at alle som velger betal-barer eller alkoholfrie alternativer forsvarer det med at de ikke liker flatfyll og at de ikke vil at gjestene kun skal komme pga mat og drikke. Eeeeh.. Har man ikke råd til fri bar, så har man ikke det. Man behøver ikke å forsvare det med alskens tullegrunner, man trenger bare å si at man ikke har råd dessverre.

Er vi flatfyllfantaster bare fordi vi velger å ha et alkoholholdig bryllup der vi spanderer alt på gjestene våre? Er gjestene våre egoistiske tullinger som bare kommer for konjakkens skyld, og ikke for vår skyld? Gjestene vi inviterer er jo ikke fremmede mennesker. Det er foreldre, besteforeldre, søsknene våre, tanter og onkler og våre nærmeste venner. Jeg vet at de gleder seg over at vi skal gifte oss, og at de ikke kommer dit for å bli så fulle som mulig. Når de er der kommer de til å forsyne seg av både mat og drikke, men de er likevel der for min og kjæres skyld.

Har du tenkt på at det kanskje er nettopp derfor; fordi vi kjenner gjestene våre, at vi ikke vil ha fri bar? Fordi vi vet, av erfaring, at det blir flatfyll.

Det er ingen tullegrunn, men fakta at i det aktuelle miljøet drikker folk med begge hendene når det er gratis.

Selvfølgelig er det mer uforutsigbart med fri bar enn med drikkebonger, men det er ikke tilfelle at det alltid betyr at det blir billigere. Det kommer at på typer gjester, miljø osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke folk bare skrive hvordan de har valgt å gjøre det i stedet for å rakke ned på alle som gjør det på en annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norsk bryllupsfeiring er jeg sjeleglad jeg aldri skal ha.

Huff så mye styr det høres ut og så forferdet folk blir uten fri bar.

Gjestene bruker penger på brudeparet så derfor skal de få gratis drikke?

Nei vet du hva, da kan du heller la vær å gå mener nå jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tine_*

Vi hadde fri bar, jeg har aldri før hørt om at folk må dekke egen drikke når de er invitert i bryllup.

I min familie er det tradisjon at brudens foreldre betaler alt som er relatert til datterens bryllup, så jeg aner ikke hva regningen kom på.

Men gjestene våre var ikke av typen som drikker til de stuper fordi det er gratis heller. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
På 16.8.2009 den 0.00, Cullen skrev:

Norsk bryllupsfeiring er jeg sjeleglad jeg aldri skal ha.

Huff så mye styr det høres ut og så forferdet folk blir uten fri bar.

 

Gjestene bruker penger på brudeparet så derfor skal de få gratis drikke?

Nei vet du hva, da kan du heller la vær å gå mener nå jeg.

Nei, gjestene bør vel ikke få mat heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Vi hadde ikke fri bar. Ikke fordi vi ikke hadde råd, men fordi jeg som brud ikke ønsket å bli utsatt for flatfyll med alt det kan medføre i form av ødelagt inventar, slåssing, kling på andre gjester og lignende. Det er jo brudeparet dag. Er så stor del av Norges befolkning alkoholikere, siden de mener det er helt ok av brudeparet å bestemme menyen, at barn ikke skal være med (også nyfødte babyer), at samboere ikke skal være med, kleskode osv. Men å bestemme at det ikke skal være flatfyll er ikke ok? Søk hjelp, folkens! 

Anonymkode: 1548d...7fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha alkoholfritt. Ønsker ikke fokus på alkohol eller berusede folk i vårt bryllup! 

Anonymkode: 09f60...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2018 den 12.32, O.G. skrev:

Nei, gjestene bør vel ikke få mat heller.

Du ser altså ikke forskjell på mat og sprit? Som sagt, søk hjelp. Det er ikke normalt å bli sur fordi man ikke får drukket seg dritafulle i et bryllup. 

Anonymkode: 1548d...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde fri bar. Vi åpnet lokalet 1,5 time før vi kom, men gjestene fikk ikke servert alkohol før til velkomstdrink rett før vi ankom lokalet. Vi hadde også bartender som serverte og blandet drinker. 

Ingen flatfyll, og vi satt igjen med mer alkohol enn vi egentlig ønsket. 

Anonymkode: eaf2e...63a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...