Gå til innhold

MR hofte\ bekken mykvev\ rotpåvirkning

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Skal til MR for å undersøke om jeg har klem\ skade på nærver i hofte\bekken.

Eller om det kan være andre ting som gir nevrologiske symptomer.

Er det noen her som har erfaring eller slike plager ?

Hvordan føles disse plagene ?

Har en følelse selv at det ikke er fra hofte\bekken plagene -kommer fra-

Har og en følelse av at legen "leter litt i blinde" i stedenfor å undersøke grundig hva som virkelig skapte problemer i starten. Tror dette heller er blidt et følgeproblem pga. feilbehandling.

Frykter dette er nok en utsettelse på å finne årsaken til selve problemet.

Hadde vært interssant å høre fra noen som HAR slike problemer hvordan det føles og hvilke problemer\ smerter det gir.

Slik jeg har det har det. Er det periodevis numment\prikker\ mindre følighet fra midt på låret (innsiden mot andre kne) rundt kneet, nedover leggen og under foten.

Periodevis svært intense smerter. Men har og perioder hvor det virker veldig bra og ikke har noen av disse plagene.

En liten vridning av kne kan igjen sette igang symptomene igjen. Og smertene derfra stopper midt på låret (ikke så langt som opp i hofta)

Smertene som av og til kommer fra hofte\ rygg er noe helt annent føles det som. Det kommer som oftest ved trening. Og er mer strålende på UTSIDEN av hofte\lår\ kne\ legg\ ankel og under foten. Er ikke fult så plagsomme disse smertene. Er mer sårhet. Føles ømt og sårt i "baken" nedover. Ikke denne nummenheten og reduserte følelsen i huden.

Noen som kjenner igjen en eller begge symtomene ?

Jeg har en følelse selv at dette er 2 forskjellige ting (muligens flere,, har ikke peiling på slike ting selv) ikke "bare" en ting som gir ulike symtomer med ulike belastninger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ts
Skal til MR for å undersøke om jeg har klem\ skade på nærver i hofte\bekken.

Eller om det kan være andre ting som gir nevrologiske symptomer.

Er det noen her som har erfaring eller slike plager ?

Hvordan føles disse plagene ?

Har en følelse selv at det ikke er fra hofte\bekken plagene -kommer fra-

Har og en følelse av at legen "leter litt i blinde" i stedenfor å undersøke grundig hva som virkelig skapte problemer i starten. Tror dette heller er blidt et følgeproblem pga. feilbehandling.

Frykter dette er nok en utsettelse på å finne årsaken til selve problemet.

Hadde vært interssant å høre fra noen som HAR slike problemer hvordan det føles og hvilke problemer\ smerter det gir.

Slik jeg har det har det. Er det periodevis numment\prikker\ mindre følighet fra midt på låret (innsiden mot andre kne) rundt kneet, nedover leggen og under foten.

Periodevis svært intense smerter. Men har og perioder hvor det virker veldig bra og ikke har noen av disse plagene.

En liten vridning av kne kan igjen sette igang symptomene igjen. Og smertene derfra stopper midt på låret (ikke så langt som opp i hofta)

Smertene som av og til kommer fra hofte\ rygg er noe helt annent føles det som. Det kommer som oftest ved trening. Og er mer strålende på UTSIDEN av hofte\lår\ kne\ legg\ ankel og under foten. Er ikke fult så plagsomme disse smertene. Er mer sårhet. Føles ømt og sårt i "baken" nedover. Ikke denne nummenheten og reduserte følelsen i huden.

Noen som kjenner igjen en eller begge symtomene ?

Jeg har en følelse selv at dette er 2 forskjellige ting (muligens flere,, har ikke peiling på slike ting selv) ikke "bare" en ting som gir ulike symtomer med ulike belastninger.

Glemte få med at "det" som sitter i hofta og på utsiden har -pungter- med ekstra sårhet. Et i hofta, litt nedpå låret er det akkurat som en kul (muskelknute kjennes det nermest ut som) og en slik knute til akkurat på utsiden av kneet der leggen starter.

Mens "det andre" har et ekstra sårpungt på innsiden av kneet i feste mellom kne og legg og opp mot og under selve kneskålen.

Disse to (?) plagene kommer svært skjeldent samtidig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Relativista

Det høres veldig ut som smerter som kommer fra klem på nervene ved ryggsøylen, siden du kan provosere fram smertene ved bevegelse, og siden det kun er på en side du forteller om smerter, dersom jeg har rett. Både nervene som leder smerte fra innsiden av låret, og ytre siden av låret går sammen i ryggen. Først i flere samlede kabler, og så i ryggmargen. Hvis en skive sklir ut kan den presse på en kabel i akkurat den høyden hvor den sklir ut, og da kjenner du smerter som stråler ut i beina, i de områdene nervene fra akkurat den kabelen går til. Du kan ikke da si hvor smerten kommer fra, du kan si i hvilket område den er sterkest. At du kjenner det i låret, er ikke det samme som at årsaken sitter der, fordi nervene forteller hjernen at det gjør vondt i låret, uansett hvor nervene som går til låret havner i klem.

At du har det både på låret og på leggen, og på begge sider, gjør at det er lite trolig at det kun er et segment i ryggsøylen som er truffet hos deg. Du kan da ha flere skiveutglidninger, eller ryggsøylen kan være slitt, f.eks som følge av osteoporose, slik at det er noe som gnisser. Det er ikke i alle tilfeller en kan operere. Kryss fingrene for at de ser et problem som kan løses på MR-bildene.

Endret av Relativista
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ts

Jeg har tatt MR av hele ryggen for få mnd siden.

Da fant de en liten prolaps mellom 4-5 men dette er på motsatt side.

Det står og i resultatene fra MR at den er så liten at den ikke skal kunne "stråle".

Men kjenner av og til en iling\ smerte som går ut i hofta.

Men dette er altså på motsatt side av der plagene kommer fra.

Var "bare" denne lille prolapsen 4\5 som vistes på MR, resten av ryggen var vist OK.

Har hatt plager lenge før og etter MR takningen av hele ryggen.

Men kan disse plagene komme vekselsvis på utsiden og innsiden av benet ?

Er utrolig skjeldent det kommer samtidig. Smertene kjennes og forskjellige.

"Det" på utsiden av hovte\ lår ets. er mer strålende, sårt ømt i huden og inn mot benet.

"Det" på innsiden som stopper midt på låret, er konstant, intens, mindre følighet, prikker. Langt i fra denne sårheten som er på utsiden.

Og det er ulikt på hva som setter i gang smertene. Er i små perioder mindre plaget, men aldri helt smertefri.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Relativista
Men kan disse plagene komme vekselsvis på utsiden og innsiden av benet ?

Er utrolig skjeldent det kommer samtidig. Smertene kjennes og forskjellige.

"Det" på utsiden av hovte\ lår ets. er mer strålende, sårt ømt i huden og inn mot benet.

"Det" på innsiden som stopper midt på låret, er konstant, intens, mindre følighet, prikker. Langt i fra denne sårheten som er på utsiden.

Og det er ulikt på hva som setter i gang smertene. Er i små perioder mindre plaget, men aldri helt smertefri.

Både utsiden og innsiden av låret forsørges av samme nervebunt, så det går helt fint an å ha smerter vekselvis både utenpå og inni.

Det høres ikke ut som det er L4/5 disken som skaper vanskeligheter for deg, for etter hva du forteller, så er det heller L2/L3 segmentet som er truffet, hvis det er årsaken i det hele tatt.

At smertekvaliteten er forskjellig, kan enkelt og greit skyldes at det er forskjellig trykk på forskjellige deler av nerven, om det i det hele tatt er trykk som er årsaken. Det er ikke godt å si. Samme nervefibere kan skape både kribling og sterkere smerter. Det er ikke sikkert at du har store nok anatomiske forandringer til at en ser en forklaring. Tok du bare MR av ryggsøylen forrige gang, eller har du også sett på leddflaten i hofteleddet? Vondt på utsiden av låret som du forteller, kan også komme av for trange hipsters eller andre jeans og gi meralgia parestetica.

Beklager, tror ikke jeg kan gi deg noe bedre svar enn fastlegen, gitt. :(

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gjest
Både utsiden og innsiden av låret forsørges av samme nervebunt, så det går helt fint an å ha smerter vekselvis både utenpå og inni.

Det høres ikke ut som det er L4/5 disken som skaper vanskeligheter for deg, for etter hva du forteller, så er det heller L2/L3 segmentet som er truffet, hvis det er årsaken i det hele tatt.

At smertekvaliteten er forskjellig, kan enkelt og greit skyldes at det er forskjellig trykk på forskjellige deler av nerven, om det i det hele tatt er trykk som er årsaken. Det er ikke godt å si. Samme nervefibere kan skape både kribling og sterkere smerter. Det er ikke sikkert at du har store nok anatomiske forandringer til at en ser en forklaring. Tok du bare MR av ryggsøylen forrige gang, eller har du også sett på leddflaten i hofteleddet? Vondt på utsiden av låret som du forteller, kan også komme av for trange hipsters eller andre jeans og gi meralgia parestetica.

Beklager, tror ikke jeg kan gi deg noe bedre svar enn fastlegen, gitt. :(

He he.. du har allerede gitt 99% mer svar en hva jeg har fått hos fastlegen min. :klemmer:

Hat tatt vanlig MR av hele ryggen. Tok rønken av hofte\ bekken i våres, uten at de så noe mer der.

Var derfor de ville ta MR av mykvevet, for å se om noe er i klem. Skal og ta av noe rotpåvirkning (?)

Kan slike plager komme av overbelastning\ feilbelasning Eks. 1 år med krykker ?

Gikk med krykker 1 år pga. en udignostisert kneskade, før disse plagene plutselig kom.

Startet med en ubeskrivelig intens smerte i hofte og lår som varte mange uker. Fikk etter vært smerter i store deler av ryggen også, spessielt nedre del. Var sikker på det var krampe i lårmuskelaturen. Men pga. kneskaden ble det umulig å strekke ut skikkelig. Har hatt smertene kontinuelig siden. Men perioder med noe mindre smerter (heldigvis)

Legen mente det "bare" er overspenninger i muskelaturen og gjorde ingenting.

Før nå, med ny lege ble jeg sendt til full utredning 1 1\2 år senere hvor jeg omsider har fått diagnose på kneet og undersøkelser rundt dette.

Håper å få en klarhet i hva dette er og hva som kan gjøres slik at jeg kan gå skikkelig igjen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Relativista
He he.. du har allerede gitt 99% mer svar en hva jeg har fått hos fastlegen min. :klemmer:

Hat tatt vanlig MR av hele ryggen. Tok rønken av hofte\ bekken i våres, uten at de så noe mer der.

Var derfor de ville ta MR av mykvevet, for å se om noe er i klem. Skal og ta av noe rotpåvirkning (?)

Kan slike plager komme av overbelastning\ feilbelasning Eks. 1 år med krykker ?

Gikk med krykker 1 år pga. en udignostisert kneskade, før disse plagene plutselig kom.

Startet med en ubeskrivelig intens smerte i hofte og lår som varte mange uker. Fikk etter vært smerter i store deler av ryggen også, spessielt nedre del. Var sikker på det var krampe i lårmuskelaturen. Men pga. kneskaden ble det umulig å strekke ut skikkelig. Har hatt smertene kontinuelig siden. Men perioder med noe mindre smerter (heldigvis)

Legen mente det "bare" er overspenninger i muskelaturen og gjorde ingenting.

Før nå, med ny lege ble jeg sendt til full utredning 1 1\2 år senere hvor jeg omsider har fått diagnose på kneet og undersøkelser rundt dette.

Håper å få en klarhet i hva dette er og hva som kan gjøres slik at jeg kan gå skikkelig igjen.

Jeg tror de vil ta bilder av mykvevet, for å utelukke at ryggmargskanalen er for trang i bunnen. (Spinalkanalstenose.) Jeg vet ikke om det er kneskaden som gjorde at det ble umulig å strekke ut, eller om det skyldes klem på nerven. Om det f.eks var klem på ischias-nerven (ville passet bra med L4/5 prolapsen), og du ligger på ryggen, så skal ikke en annen person klare å løfte beinet ditt strukket ut over 60 grader opp i været, uten at du får smerter som skyter ned i beinet. Vanligvis merker en dette allerede etter 10-20 cm. Det er ikke pga kneet, men pga strekk i en nerve som ligger i klem. Fant de forresten ut hva det var med kneet ditt? Gonartrose?

Krampene i lårmuskulaturen er heller noe som skyldes smerter, enn den andre veien. Ved kroniske ryggplager som ikke kan opereres brukes ofte også noe for å løse opp kramper. Om bruk av krykker holder for å utvikle en degenerering eller klem, det aner jeg ikke.

Krysser fingrene for at du kan få gode svar av en nevrokirurg eller ortoped.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ts
Jeg tror de vil ta bilder av mykvevet, for å utelukke at ryggmargskanalen er for trang i bunnen. (Spinalkanalstenose.) Jeg vet ikke om det er kneskaden som gjorde at det ble umulig å strekke ut, eller om det skyldes klem på nerven. Om det f.eks var klem på ischias-nerven (ville passet bra med L4/5 prolapsen), og du ligger på ryggen, så skal ikke en annen person klare å løfte beinet ditt strukket ut over 60 grader opp i været, uten at du får smerter som skyter ned i beinet. Vanligvis merker en dette allerede etter 10-20 cm. Det er ikke pga kneet, men pga strekk i en nerve som ligger i klem. Fant de forresten ut hva det var med kneet ditt? Gonartrose?

Krampene i lårmuskulaturen er heller noe som skyldes smerter, enn den andre veien. Ved kroniske ryggplager som ikke kan opereres brukes ofte også noe for å løse opp kramper. Om bruk av krykker holder for å utvikle en degenerering eller klem, det aner jeg ikke.

Krysser fingrene for at du kan få gode svar av en nevrokirurg eller ortoped.

En fysioterapaut pratet på at det være det "falsk isjas". Klemte mange steder i hoften og nedover benet.. ufyselig vondt.

Men har ingen problem med å løfte benet i 60 grader eller mer. Også selv. Har selvfølgelig smerter dag også, men smertene blir verken bedre eller værre av det.

Er veldig spent på om de finner noe på MR. Håper bare det er noe som kan gjøres noe med i så fall. Enten med behandling eller trening. Er annbefalt varmtvanns trening. Men har ikke fått startet med det pga. ferietid for alle. Har prøvd boblebad selv met demp på 28gr uten massasjen. Lindrer noe men blir noe "stiv" nedover benet etterpå.

Har prøvd vakumbehandling for å lindre smerte. Etter 2 ganger virket det som det tok vekk mye av smertene. Men siste behandling kjennes det mer ut som ting forværret seg.

I og med sist behandling endte slik, tror jeg at jeg vil vente med noe mer behandling til jeg har noen svar fra MR.

(fikk ikke vakun på nedre del av ryggen. Bare øvre del, på hoften og nedover hele benet)

Joa.. kneet har fått så mange diagnoser atte.

Patellafemoralt smertesyndron, Chondromalac patella grad ll medialt + jumpersknee og ut fra hva jeg får ut av det skrivet kan det være menisk skade også. Ikke lett å forstå disse legeepikrisene. De første to diagnosene er blidt konstatert i startfasen i andre kneet også pga.overbelasning og krykkegang i store delen av disse årene.

Fikk en skarp tung gjennstand i overkant av kneskålen for 2 1\2 år siden

Er derfor jeg tror slaget også kan ha gitt skade på nervene i selve kneskålen på slagpungtet. Siden smertene på innsiden av benet bestandig starter med en liten vridning eller overbelastning av kneet. Kommer gjerne en skarp smerte i kneet før det blir numment, følelsesløst og smertefult på hele innsiden av benet.

Håper og jeg får noen svar snart. Og håper indelig det er noe som kan gjøres noe med. Pr. i dag kan jeg ikke gå med en 10-30 m uten krykker eller rullestol. Og dette gir overbelastning andre steder i kroppen.

(Var 100% oppegående og aldri hatt skader i kne, hofte eller rygg før skaden)

Takk for utfyllende svar.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest ts

Fikk tatt MR i går kveld.

Lå på rygg og fikk en plate"sak" over korsrygg,bekken og et lite stykke ned. Som presset ryggen noe ned. Ingen støtte under knea.

Etter 20 min i MR maskinen var både korsrygg og baken totalt bortvisnet og stiv. Da sirkulasjonen kom tilbake fikk jeg enorme smerter først i ryggen.

Etter noen timer ble det inntense (uholdbare) smerter i hofte, lår og rundt kneet på ene siden. Måtte bare å gå legge meg.

Virket som det lettet litt med å strekke ut muskelaturen i dette området. (Har fått øvelser tidligere fra fysioterapaut)

Trodde engentlig ikke det var noe i ryggen før jeg tok MR.

Men smertene etter MR minte veldig om startfasen for litt over 1 år siden da disse smertene plutselig kom der første gang.

Nå blir jeg ikke ovverasket om de finner et og annet der også i og med at jeg fikk så kraftig reaksjon og smerter av å ligge så vondt med press.

Grøss... trodde jeg hadde fått nok diagnoser nå. Startet engengentlig med "Bare" en liten kneskade som skulle gå over av seg selv fort (i følge legen som ikke gjorde noen undersøkelser på 1 1\2 år)

Ble lovet resultat + CD sendt til meg også i slutten av uka. (Har ettervært lært at det ikke er lurt å stole på at legen ringer med en gang resultatet kommer)

Kan ikke si annet en at jeg er spent... og en del bekymret.

P.S har en spesialist jeg kan ringe til for å få resultatet oversatt til "norsk"

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...