Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Jeg og samboer har hatt lyst på en pus lenge nå, og vi elsker katt begge to. Nå har katta til onkelen hannes fått små nøster, og vi har bestemt oss for å gi en av de et hjem hos oss :rødme: Vi er vant med katter begge to, men ikke akkurat det å oppdra kattunger. Skal nok greie det, er ikke derfor jeg spør her - men vil jo gjerne gjøre ALT som er rett for kattepusen da så jeg lurer egentlig på hva som er mest korrekt å gjøre fra du tar kattungen ifra mora og den første tiden hjemme med den? Vil jo gjerne at den skal bli kosete, tillitsfull og ikke gjøre noe som kan føre til at den blir deppa eller nervøs Regner med det er mange erfarne katte-foreldre her, som kan komme med noen råd?
superlady Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 Jeg har vel ingen oppdragelsesråd å gi, da det eneste jeg har klart å oppdra katten til så langt er å ikke være kjøkkenbenk eller bord hvis vi ser det.... Derimot hører jeg ofte et dunk om jeg er på vei inn til kjøkkenet og katten sitter på gulvet og slikker seg rundt munnen og ser veldig uskyldig ut.. Katten er likevel veldig tillitsfull og kosete og det tror jeg kommer av at jeg var en del hjemme da vi akkurat hadde fått henne og brukte mye tid på at hun skulle trives. Jeg lar henne ligge der hun ønsker stort sett og presser henne ikke til å kose med meg. Hun var veldig nervøs da vi fikk henne og brukte mye tid på å ligge bak sofaen, men jeg ga henne den tiden hun trengte til å nærme seg.
Gjest Gjest_Cayenne_* Skrevet 9. august 2009 #3 Skrevet 9. august 2009 Vel, oppdra og oppdra.. Skal ikke skryte på meg at jeg har oppdratt kattene mine så veldig mye Men de er da trygge og greie katter som stort sett oppfører seg pent i hvert fall! Det viktigste å tenke på når du skaffer deg kattunge, er at den skal være minst 12 uker når den blir tatt fra moren, den må få ormekur (får den det hos de som eier moren..??), den skal vaksineres ved 12 + 16 uker ( og deretter en gang i året), og den skal kastreres (de fleste veterinærer gjør dette ved 5-6 måneders alderen, det er best å få det gjort før den blir kjønnsmoden). Den bør ikke slippes ut før den er kastrert, og i begynnelsen bør dere være ute sammen med den (og ikke la den være ute om natten eller om dere skal være vekke lenge). Dere bør også vurdere å mikrochippe den (gjøres samtidig som den kastreres). Den bør ha halsbånd på om den går ute, gjerne med refleks (da kan dere skrive på telefonnummeret deres rett på båndet med vannfast tusj!), og halsbåndet bør ha selvutløsende klips så den ikke henger seg fast i ting. Ang oppdragelse, så er det vel litt begrenset hvor mye man trenger å oppdra en katt. Den er nok vant med å gå på kassen når dere får den. Dere bør bli enige på forhånd om hvor det er greit/ikke greit at katten er; får den være på soverommet/sove i sengen deres? Er det noen bord den får lov å gå på/hvor får den ikke lov å gå (kjøkkenbord/-benk osv). Vær konsekvente! Om katten f.eks er på vei til å hoppe opp på kjøkkenebenken, kan dere avbryte/avlede den med en brå lyd (A-a!, Bapp! e.l..), er den allerede på kjøkkenbenken så løfter dere den ned. Aldri løft katten etter nakkeskinnet eller ta hardt i det! Vær konsekvente med at det ikke er lov å klore/bite/leke med hendene deres! Aldri bruk hendene til å leke med katten, og om den klorer/biter når dere koser med den, så avbryter dere kosen til den har roet seg. Husk å kattungesikre leiligheten godt før en kommer i hus Kommer ikke på noe mer i farten, men det er bare å spørre om du lurer på noe
Gjest TS Skrevet 9. august 2009 #4 Skrevet 9. august 2009 Takk for svar, dere .....jeg ordla meg kanskje litt feil når jeg sa "oppdra" ser det ut til Jeg mente ikke i utgangspunktet hvordan man skal lære den til hva som er lov/ikke lov - men hvordan man skulle være mot selve kattungen, spesielt første tiden. For å få en så trygg og tillitsfull katt som mulig (vet at dette til en viss grad henger sammen med den enkelte katts medfødte personlighet, men..) Altså: skal man prøve å kose, sitte med den mest mulig i fanget - eller skal man heller la den være i fred.. hvordan vinner man mest tillitt hos et lite nøste, liksom Skjønner at den blir stresset om man konsekvent går etter den og løfter den om den ikke vil, men skal man prøve å ta initiativ til kontakt ofte, eller skal man KUN sitte og vente til den kommer til deg..... Men når det er sagt, så setter jeg pris på råd om oppdragelse også da
superlady Skrevet 9. august 2009 #5 Skrevet 9. august 2009 Takk for svar, dere .....jeg ordla meg kanskje litt feil når jeg sa "oppdra" ser det ut til Jeg mente ikke i utgangspunktet hvordan man skal lære den til hva som er lov/ikke lov - men hvordan man skulle være mot selve kattungen, spesielt første tiden. For å få en så trygg og tillitsfull katt som mulig (vet at dette til en viss grad henger sammen med den enkelte katts medfødte personlighet, men..) Altså: skal man prøve å kose, sitte med den mest mulig i fanget - eller skal man heller la den være i fred.. hvordan vinner man mest tillitt hos et lite nøste, liksom Skjønner at den blir stresset om man konsekvent går etter den og løfter den om den ikke vil, men skal man prøve å ta initiativ til kontakt ofte, eller skal man KUN sitte og vente til den kommer til deg..... Med en gang katten ble sluppet løs i sitt nye hjem, ville jeg latt den være litt. Sett om den ønsker å utforske eller om den bare gjemmer seg. Det første min pus gjorde var å gå på do (i kasse), snuse litt rundt og så legge seg under sofaen, hvor hun lå en stund. Jeg la meg ned på gulvet og forsøkte å klappe henne og berolige henne, men valgte tilslutt å leke litt med henne istedenfor og da ble det litt fart i henne. Så nye runder under sofaen (med påfølgende ligging på gulvet) og nye runder med leking. Lot henne også være litt i fred da pusen min virket oppriktig engstelig og jeg tenkte at hun kanskje trengte å være litt fri fra min masing. Så etter maaange timer la hun seg på sofaen, i andre enden fra der jeg satt og så nærmet jeg meg gradvis. Så malte hun litt og så gjemte hun seg igjen. Om natten lot jeg døren stå åpen og da hoppet hun faktisk opp i sengen og la seg så langt unna hun kunne komme og der sov hun hele natten. hadde ikke hjerte til å nekte henne det. Neste dag var ganske lik, men jeg fikk nærmet meg litt mer, litt mindre tid ble tilbragt under sofaen og om natten sov hun litt nærmere. Slik holdt vi på noen dager og netter og plutselig så hoppet hun opp i fanget frivillig og la seg til rette. Om natten ble hun mer og mer nærgående og sov en stund nesten oppå hodet mitt. hun begynte også å sutte litt på håret mitt og jeg lot henne egentlig få lov til det meste jeg. Jeg tror også hun lette etter patter i håret mitt forresten. Suttingen varte kun en kort en kort periode og hun sluttet også å sove i sengen etterhvert. Ikke vet jeg om noe av det jeg gjorde var riktig, men det føltes riktig da og hun har blitt veldig kjærlig og hjemmekjær. -Men hun er fortsatt ganske engstelig når fremmede kommer bort til henne og i disse dyremishandlingstider synes jeg egentlig det er helt ok...
Gjest Glør Skrevet 9. august 2009 #6 Skrevet 9. august 2009 La den styre kos selv, og ha den på soverommet om natta. Den er vant til å sove i en haug av søsken og mor, så å gå over til å sove alene på ett fremmed sted kan bli litt mye.
honningmelon Skrevet 11. august 2009 #7 Skrevet 11. august 2009 Vel, for ikke mange månedene siden fikk vi oss ett lite nøste vi også, har erfaring med kattunger fra før også. Det beste er å bare slippe den ut av buret (hvis det er ett bur dere henter den i?) og gå noen meter unna, å la den utforske litt selv i stuen eller lignende. De første 10- 20 minuttene bør dere ikke slippe den lenge ut av synet, men følge med godt sånn at dere oppdager det fort hvis den roter seg bort i noe. kosesnakk med den hele tiden, selv om den ikke hører etter. etterhvert kan dere kanskje gå litt fra den, sette dere i sofaen, se på Tv, osv. Så skal dere se at katten hopper opp til dere etterhvert. Så kan dere forsiktig bli bedre kjent med den, la den lukte på dere, legge seg vedsiden av dere osv. - Vær oppmerksom på at kattungen kan være sketten for de minste ting, så ikke lag noen brå bevegelser eller høye lyder i starten! Håper du fikk noen nyttige tips!
Xtra_lilje Skrevet 14. august 2009 #8 Skrevet 14. august 2009 veldig varierende fra pus til pus.... har hatt en frøken som lå under sofaen i evigheter før vi fikk kontakt, og har nå en pus ( eller mine foreldre har...) som er 21 år gammel og født tillitsfull og kosete. tror du ser fort hva som må til; men viktigste er nok å være rolig, tålmodig, og til stede uten blir masete.
Maritmor Skrevet 14. august 2009 #9 Skrevet 14. august 2009 Mulig dette er å fortelle deg ting du vet, men skriver det likevel i tilfelle. Retningssansen deres blir ikke ordentlig utviklet før de er 6 mnd, så kan være lurt å ikke slippe den ut alene før den er blitt 6 mnd. Er litt trist om den ikke finner veien tilbake igjen. Ellers ville jeg ikke brukt det gamle trikset om å omtrent gnure katten ned i avføringen sin om den har gjort fra seg inne. Jeg ville hatt dokassen med døren og bært katten til kassa hver gang den gjør fra seg. Da vil den etterhvert skjønne at den skal gå til kassen, og ved neste nivå vil den fortsette å gå til døra når den vil på do.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå