Gå til innhold

Spørsmål om bevissthetstap i søknad om førerkort

Eske

Anbefalte innlegg

Jeg skal altså søke om førerkort (på Vegvesenets nettsider) for å få tatt teoriprøven (dumme, dumme, dumme meg som ikke dobbeltsjekket det svaret jeg fikk om at søknad ikke var nødvendig og derfor må vente en måned på å få ta prøven :kjefte:) og får i den sammenheng diverse spørsmål om helse og slikt, totalt tolv spørsmål med alternativene "Ja" og "Nei".

Et av disse er "Har De hatt anfall med bevissthetstap i løpet av de siste 12 mnd.?" og som den ærlige og samvittighetsfulle jenta jeg er, er jeg nødt til å spørre:

Hva mener de da?

For, jeg har faktisk svimt av, ganske nylig, da jeg har problemer med svimmelhet (i hovedsak når jeg reiser meg fort). Dette er likevel ikke noe som kommer til å skje under bilkjøring, og om jeg svarer "Ja" på søknaden må jeg levere legeattest, og alle lege- og sykehuskontroller jeg har vært på angående svimmelheten ender opp med å ikke finne noe galt med meg.

Skal jeg da svare "Nei", siden det ikke har sammenheng med bilkjøring (og få mulighet til å få søknaden godkjent) eller skal jeg svare "Ja", vente til høsten med å få legeattest på at ingenting feiler meg, og få utsatt hele oppkjøringsrunden med verdifulle måneder?

EDIT: Følgende står under svaralternativene, før en kan klikke seg videre.. :

Jeg erklærer at jeg kjenner førerkortforskriftens helsekrav.

Opplysningene ovenfor er fullstendige. Jeg er klar over at det er straffbart å gi feilaktige opplysninger.

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Hvis du bare har svimlet av fordi du har reist deg for fort har du sannsynligvis ikke vært helt bevisstløs. Om man blir fullstendig bevisstløs mister man kontroll over for kroppsfunksjoner og vil sannsynigvis tisse og kanskje drite på seg.

Det skjer jo ikke når man har et blodtrykksfall slik som npr man reiser seg for fort, da er man jo bare borte i noen sekunder før man våkner igjen. Så hvis du legger en slik definisjon til grunn kan du jo svare nei på spørsmålet.

Jeg tror jeg ville svart nei om jeg var deg. Blodtrykksfall er helt normalt og kan skje med alle, det er nok helt trygt å kjøre bil likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal altså søke om førerkort (på Vegvesenets nettsider) for å få tatt teoriprøven (dumme, dumme, dumme meg som ikke dobbeltsjekket det svaret jeg fikk om at søknad ikke var nødvendig og derfor må vente en måned på å få ta prøven :kjefte:) og får i den sammenheng diverse spørsmål om helse og slikt, totalt tolv spørsmål med alternativene "Ja" og "Nei".

Et av disse er "Har De hatt anfall med bevissthetstap i løpet av de siste 12 mnd.?" og som den ærlige og samvittighetsfulle jenta jeg er, er jeg nødt til å spørre:

Hva mener de da?

For, jeg har faktisk svimt av, ganske nylig, da jeg har problemer med svimmelhet (i hovedsak når jeg reiser meg fort). Dette er likevel ikke noe som kommer til å skje under bilkjøring, og om jeg svarer "Ja" på søknaden må jeg levere legeattest, og alle lege- og sykehuskontroller jeg har vært på angående svimmelheten ender opp med å ikke finne noe galt med meg.

Skal jeg da svare "Nei", siden det ikke har sammenheng med bilkjøring (og få mulighet til å få søknaden godkjent) eller skal jeg svare "Ja", vente til høsten med å få legeattest på at ingenting feiler meg, og få utsatt hele oppkjøringsrunden med verdifulle måneder?

EDIT: Følgende står under svaralternativene, før en kan klikke seg videre.. :

Jeg erklærer at jeg kjenner førerkortforskriftens helsekrav.

Opplysningene ovenfor er fullstendige. Jeg er klar over at det er straffbart å gi feilaktige opplysninger.

Det med bevisthetstap går - som du sikkert skjønte - på om du er egnet til å kjøre bil - trygg i trafikken. Vet om flere som f.eks. p.g.a. eplepsi anfall har mistet lappen/ ikke kunne ta den fra starten av. Hva jeg hadde gjort med svimmelheten din hmmm....Blir du bare svimmel når du reiser deg fort opp da? Eller er det sånn at du brått går i bakken og svimer av mens du ser på TV? Eller helt ut av det blå blir så svimmel at om du kjørte i 100 km i timen så hadde det blitt en farlig situasjon. I de sistnevnte fall er det jo ikke så trygt å kjøre bil akkurat. Spesielt siden de ikke har funnet det ut. Men i prinsippet har du jo hatt problem med bevisthetstap, men om det overhodet ikke har noen link til bilkjøring kan du kanskje svare Nei. Vet ikke helt, er jo seff utrolig kjipt å måtte svare ja og få alt det styret der. På den annen side så er det jo viktig å ikke ha utrygge (flere enn nødvendig) sjåfører. Tror det essensielle blir hvordan det ligger ann med det jeg understreket lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, det var liksom det ejg og tenkte. Jeg har tidligere (vi snakker om flere år siden) vært plaget med at jeg besvimte en del, men bortsett fra for noen dager siden (da var det kun blodtrykksfall) så er det evigheter siden sist.

Kan jeg trygt svare "Nei" da? Legeattesten kommer jo ikke til å være noe hinder uansett, bortsett fra at den sinker prosessen veldig..

Kristian82:

Altså, da jeg var ung (eventuelt yngre..) hendte det jeg svimte av, og min mor var ved ett tilfelle småbekymret for epilepsi. Det var det absolutt ikke, og bortsett fra disse svimlingene mine (som forekommer litt her og litt der, men altså grunnet bevegelser) er jeg frisk og rask.

Skjønner akkurat hva du mener angående det med trygge sjåfører, og akkurat dét er jeg jo. Jeg svimler ikke når jeg kjører bil, da det (i allefall slik jeg kjører) ikke er spesielt vanlig med hurtige bevegelser, hopp og slikt da.. (Hadde det vært det hadde jeg nok ikke besvimt av den grunn altså, selv om jeg svimler en del er det ytterst sjelden at jeg besvimer)

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, det var liksom det ejg og tenkte. Jeg har tidligere (vi snakker om flere år siden) vært plaget med at jeg besvimte en del, men bortsett fra for noen dager siden (da var det kun blodtrykksfall) så er det evigheter siden sist.

Kan jeg trygt svare "Nei" da? Legeattesten kommer jo ikke til å være noe hinder uansett, bortsett fra at den sinker prosessen veldig..

Bevissthetstap = at du er bevisstløs, svimer av, umulig å få kontakt med. At du blir litt svimmel som alle blir til tider om de f.eks reiser seg fort opp blir noe annet. Er det evigheter siden du besvimte - over 12 mnd - siden så kan du jo ærlig svare - Nei. Men besvimte du for noen dager siden?

Endret av kristian82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besvimte for noen dager siden ja, en varm sommermorgen da jeg akkurat hadde reist meg fra senga. Ble svimmel, støttet meg inntil et skap, men kollapset og falt i gulvet. Dette var kun (om jeg kjenner min kropp godt nok) p.g.a varme sommerdager og mitt litt-for-lave vanninntak da, og det ville derfor ikke hatt noe med bilkjøring å kjøre, men det er likevel kjipt å føle at en lyver i en slik søknad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så ikke innleggene dine i mellom før jeg skrev. Du kan nok svare Nei da.

At du svimer av i denne varmen, mens du hopper ut av senga med for lite veske innabords er jo ikke rart. Og siden det er lenger enn 12 mnd siden du ellers svimte av, så er det jo et enkelttilfelle - med en tålig naturlig grunn. Du høres også oppegående nok ut til å ikke utsette noen andre for fare. :)

Men den førerkortforskriften er streng, så alt i alt må du vurdere det selv.

Førerkortforskriften:

§ 2. Krav til helse og førlighet - klassene A, A1, B, B1, BE, M, S og T

Anfallsvis opptredende hjernefunksjonsforstyrrelser (herunder epilepsi og bevissthetsforstyrrelser av annen eller usikker årsak) må ikke ha forekommet i løpet av de siste 12 måneder.

I prinsippet kan det sies at du rammes av denne bestemmelsen. Men dette er ikke mitt område innenfor jussen, så ikke helt peiling på teorien og praksis her. Men er i alle fall stor forskjell på om du er ukontrollert svimmel hele tiden og svimer av her og der, eller om du for noen år siden var mye svimmel og svimte av, men siste årene har du kun svimet av 1 gang p.g.a. varmen i det du hoppet ut av senga.

Endret av kristian82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Å besvime et par sekunder pga varme og for lite vanninntak kombinert med brå bevegelser som å reise seg er MEGET vanlig og jeg ville ikke ført det opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:strix:

Det var det jeg sånn halvveis regnet med, og håpet på, selv om jeg faktisk kunne blitt overtalt til å svare "Ja".. Uansett, takk skal dere ha, er greit å få hjelp til å sortere litt skal/skal ikke-tanker, og også få vite hva andre hadde gjort. Da krysser jeg av for "Nei", får søkt og forhåååpentligvis tatt teoriprøven før jeg reiser til varmere strøk, så jeg slipper å tenke på den der nede!

Endret av Marshmallow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tyttebær

Har en veninne som svarte ja, fordi hun hadde besvimt noen dager før hun skulle søke. Hun besvimte etter å ha ligget ute i solen uten drikke og reiste seg fort opp! Ingenting alvorlig.

Hun fikk legeattest på at dette ikke er ett problem, men den dag i dag - 5 år senere - har hun fortsatt ikke fått godkjent søknad, og får ikke ta førerkortet! Og hun har ikke besvimt siden da!

Så - dersom dette bare var et engangstilfelle som du beskriver, bør du absolut ikke svare ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre legen din? Det er ikke sikkert du selv er den rette til å avgjøre slikt. Dersom du f.eks har problemer med balansenerven, så kan det jo innvirke på bilkjøring. Evt om du mangler B12, jern eller andre ting som gjør deg svimmel, så betyr det jo at om du sitter lenge i bil kan du kanskje bli litt svimete likevel.

Og jeg tror faktisk ikke det er så vanlig å besvime rett etter man har stått opp. Vi må skille mellom å svimle og besvime. Jeg har ingen venner som snakker om at de har besvimt noen gang annet enn ved skadetilfeller, og jeg har definitivt ikke gjort det selv. Besvimelser bør nok tas alvorlig!

Og husk at det ikke bare handler om deg når du skal ut og kjøre, men også alle dine medtrafikanter.

Man er pliktig til å opplyse om disse tingene når man skal ta førerkortet, ellers har skjemaet ingen hensikt. Dermed ville jeg spurt legen om vedkommende tenker at det kan ha innvirkning, før han/hun evt skriver en legeattest for deg. Mener legen at det ikke har det, kan du jo droppe det. Det tar jo ikke lange tiden å få en legetime for å diskutere det, så forsinkelsen blir vel ikke så stor i første omgang.

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MooCow

Jeg har det paa samme maate, jeg blir fort svimmel og har gaatt i bakken noen ganger naar jeg har reist meg litt for fort, men det skyldes nok bare lavt blodtrykk i mitt tilfelle saa jeg kjoerer bil med god samvittighet. :) Har hatt sertifikatet i 10 aar, og har ALDRI opplevd aa bli svimmel mens jeg kjoerer.

Svar nei du. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre legen din? Det er ikke sikkert du selv er den rette til å avgjøre slikt. Dersom du f.eks har problemer med balansenerven, så kan det jo innvirke på bilkjøring. Evt om du mangler B12, jern eller andre ting som gjør deg svimmel, så betyr det jo at om du sitter lenge i bil kan du kanskje bli litt svimete likevel.

Og jeg tror faktisk ikke det er så vanlig å besvime rett etter man har stått opp. Vi må skille mellom å svimle og besvime. Jeg har ingen venner som snakker om at de har besvimt noen gang annet enn ved skadetilfeller, og jeg har definitivt ikke gjort det selv. Besvimelser bør nok tas alvorlig!

Og husk at det ikke bare handler om deg når du skal ut og kjøre, men også alle dine medtrafikanter.

Man er pliktig til å opplyse om disse tingene når man skal ta førerkortet, ellers har skjemaet ingen hensikt. Dermed ville jeg spurt legen om vedkommende tenker at det kan ha innvirkning, før han/hun evt skriver en legeattest for deg. Mener legen at det ikke har det, kan du jo droppe det. Det tar jo ikke lange tiden å få en legetime for å diskutere det, så forsinkelsen blir vel ikke så stor i første omgang.

For det første tar det svært lang tid å få legetime hos fastlegen min, spesielt nå når det er ferie (jeg har ringt og bedt om time grunnet noe annet og måtte ringe igjen etter 24. august om det ikke var en hastesak), og for det andre ville det som nevnt ikke stå noe av verdi i legeattesten, det ville kun forsinket søknadsprosessen. Jeg har nemlig vært til undersøkelser på sykehus, både i hjembyen og på et større et i Bodø, til lege for å få sjekket jerninnhold, blodprosent, blodtrykk og alt slikt, og alt er bare fint, med unntak av at blodtrykket faller litt når jeg reiser meg fort.

Da vil det jo strengt tatt ikke ha noen hensikt å forsinke søknaden med en ubetydelig legeattest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...