Gå til innhold

Innekatt, men hvilken?

Anbefalte innlegg

Gjest asanti
Skrevet

Hei.

Jeg og samboeren har lyst på katt. Vi bor i fjerde etasje i ei blokk og har egen veranda. Helst vil jeg ha utekatt, men det er vel ikke best?

Har tenkt litt på Maine Coon, hørt mye bra. Men er fortsatt usikker.

Noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cornish Rex eller Devon Rex!

Gjest Gjest
Skrevet

Et kosedyr kanskje? Helt til dere flytter til et sted det er mulig for en katt å være ute.

Skrevet

Vi har Maine Coon, og jeg kan bare varmt anbefale den som innekatt. Selvfølgelig tåler den å være ute, men du må jo passe mer på den enn en vanlig huskatt.

Maine Coon er snille, kjærlige og sosiale vesener som trives godt i en familie. Det tar imidlertid litt plass, så du bør ha litt mer en en liten leilighet kanskje.

Skrevet (endret)

Jeg anbefaler ingen katter som innekatter.

Alle er født til å være ute. Det er ingen raser som "passer bedre" til å være innekatter enn andre.

Om en katt kan trives inne, kommer an på andre ting som ikke har noe med rase å gjøre.

Det jeg anbefaler deg å gjøre hvis du absolutt skal innekatt, er å kontakte FOD eller Kattens Vern, og høre om de har noen katter som av en eller annen grunn ikke kan eller vil ut. Og de bør absolutt være to!

Endret av Aurora M.
Gjest Gjest
Skrevet

Har hørt at Ragdoll er katter som faktisk ikke bør være ute alene på grunn av sitt veldig bedagelige vesen, så du kan kanskje sjekke ut den rasen?

Gjest asanti
Skrevet

Takk for svar. :)

Leiligheten er ikke så liten så for lite plass er ikke noe problem.

Hva egner seg best, hannkatt eller hunnkatt?

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for svar. :)

Leiligheten er ikke så liten så for lite plass er ikke noe problem.

Hva egner seg best, hannkatt eller hunnkatt?

Hei. Har mange katter, bare vanlige huskatter.

Men noen av grunnene til at rasekattene holdes inne/bare går i bånd, er fordi de er så dyre!

Vi har prøvd å gjort vanlige katter om til innekatter, men det er ikke noe liv for en katt å bare være inne.

I så fall må dere bruke god tid på å finne "den rette".

Skal dere ha rasekatt så velg en som er vant med å bare være inne.

Hvis katten virkelig vil, så kommer den seg ut, katter er smarte:)

Kanskje en katt med "spesielle behov" ville vært noe?

Og ja, hør med dyrebeskyttelsen, de kan nok finne en katt som passer til dere, og der er det mange katter, mange personligheter så kanskje dere finner den rette:)

Lykke til!

Gjest asanti
Skrevet

Nettopp derfor vi velger å ha katten inne. I byen vi bor i er folk grusome mot katter. Vet om fler som har kjørt over katter med vilje. Derfor orker vi ikke betale såpass mye penger for en katt som mest sannsylig vil bli påkjørt.

Har virkelig falt for Maine Coon så tror vi går for den. :)

Da gjenstår det bare å finne den en seriøs oppdretter.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde en perser som innekatt en gang og det gikk veldig bra. Katten var utrolig bedagelig, han hadde et lite ras der han løp rundt bare en gang om dagen. Sånn ellers må jeg si at ihvertfall min perser var temmelig tett i pappen til katt å være!

Kjenne noen som har Coon å den kattene er helt herlig! Men den er mye ute og virker til å ha et stort behov for å bevege seg så jeg ville tenkt meg nøye om før jeg skaffet meg denne rasen.

Hvorfor ikke skaffe et annet dyr iom at den bare må være inne? Helt ærlig så synes jeg det er en grusom måte å ha katt på!

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet
Derfor orker vi ikke betale såpass mye penger for en katt som mest sannsylig vil bli påkjørt.

Akkurat den uttalelsen gjør meg faktisk fysisk kvalm.

Skrevet
Et kosedyr kanskje? Helt til dere flytter til et sted det er mulig for en katt å være ute.

Jeg anbefaler ingen katter som innekatter.

Alle er født til å være ute. Det er ingen raser som "passer bedre" til å være innekatter enn andre.

Om en katt kan trives inne, kommer an på andre ting som ikke har noe med rase å gjøre.

Det jeg anbefaler deg å gjøre hvis du absolutt skal innekatt, er å kontakte FOD eller Kattens Vern, og høre om de har noen katter som av en eller annen grunn ikke kan eller vil ut. Og de bør absolutt være to!

Jeg signerer disse. Det får være en grense for hvor mye man skal tilpasse dyrets behov til egne forhold i stedet for å tilpasse seg selv etter dyret. Hvis man bor slik til at det ikke passer å ha katten ute, så bør man ikke ha katt.

Skrevet
Akkurat den uttalelsen gjør meg faktisk fysisk kvalm.

meg også. spiller ingen rolle om man har betalt for katten. de er faktisk like mye verd.. og med den holdningen bør du ikke få deg katt....

Skrevet
Derfor orker vi ikke betale såpass mye penger for en katt som mest sannsylig vil bli påkjørt.

Helt utrolig... Er ikke kattens liv like mye verd samme hvor mye den koster i kroner og øre?

Gjest asanti
Skrevet

Okei. Det ble sagt litt feil. Ble tydeligvis oppfattet på en annen måte enn jeg mente det. Katter etter min erfaring har en tendens til å stikke av om de skal bli skadet eller noe sånn. Derfor er det synn å brukt mye penger på noe du ikke bli finne.

Er oppvokst med katt og har hatt hund. Uansett dyr er like mye verdt uansett hva det koster.

Gjest MåneSkygge
Skrevet
Cornish Rex eller Devon Rex!

Må bare si det, de kattene der var virkelig stygge :sjenert:

Ellers så ville jeg ikke skaffet meg katt om den ikke hadde mulighet til og være ut. Tror det blir ett stusselig liv for en innekatt. Men om du finner en som være inne av en eller annen grunn, så blir jo saken helt annen. Men ikke tving en katt til og være inne fordi det passer dere. Da bør du heller vente med katt til du bor annerledes.

Skrevet

Ragdoll, birma, persere og siamesere er bla raser som passer godt som innekatter. Maine Coon, Norsk skogkatt og sibir kan nok også bli flotte innekatter, men dette er såkalte "naturkatter", så noen av dem vil kanskje mistrives inne om de har fått smaken på utelivet...

Det finnes plenty av oppdrettere som kun selger sine katter som innekatter, så bare stå på ditt,du, TS.

Lov meg at du leser litt om rasen og setter deg inn i dens behov før du kjøper katt :)

Lykke til!

Skrevet

Hva er en "naturkatt" i motsetning til andre katter?

Gjest Gjest
Skrevet
Okei. Det ble sagt litt feil. Ble tydeligvis oppfattet på en annen måte enn jeg mente det. Katter etter min erfaring har en tendens til å stikke av om de skal bli skadet eller noe sånn. Derfor er det synn å brukt mye penger på noe du ikke bli finne.

Hørtes ikke særlig mye bedre ut, den formuleringen der. Høres ut som det er pengene dere taper som er verst, ikke kattens tapte liv. Kvalmende, synes jeg også.

Skrevet
Det finnes plenty av oppdrettere som kun selger sine katter som innekatter, så bare stå på ditt,du, TS.

Litt OT, men jeg lurer på hvorfor!? Hvis katten kastreres og jeg som eier (Og ikke minst katten!) vil, så må den da få lov til å gå ut? Ikke at jeg ville ha gått til innkjøp av en siameser hvis hovedoppgave i livet var ment å være musefanger på landsbygda i Norge midtvinters, men jeg spør likevel :ler: ...

Jeg overtok forresten også en kattunge (9 uker gammel. Og, nei, det var ikke mitt valg å ta den fra moren så tidlig). for et par uker siden som aldri har vært utendørs før den kom hit, men likevel utviste den stor interesse for de lett tilgjengelige vinduene og livet utenfor samtidig som den gjorde sitt ytterste for å komme ut. Det får meg til å tro at de instinktivt vet at det finnes noe mer enn å leke med en ball på et persisk teppe ;) ?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...