Gå til innhold

Ville du hatt ståplass på en kort flytur


Meaty

Anbefalte innlegg

Ryanair finner stadig på noe rart. Nå har de en spørreundersøkelse der de lurer på om folk er villige til å ha ståplass på kortere flyturer, dersom de får turen gratis eller til en veldig lav pris.

Jeg svarte NEI på dette. Flyturer er såpass ukomfortable allerede, om man ikke skal ha ståplass i tillegg. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

Nei. Forøvrig så er dette gammelt nytt. Det var et kinesisk lavprisselskap som først lanserte dette, og Ryanair hermer etter dem.

Jeg tror uansett ikke at dette vil gå igjennom hos luftfartsmyndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk! Med tanke på komforten bryr jeg meg kanskje ikke så mye, men jeg føler like lite for å bli most ved første lille bråbrems/turbulens på et fly som jeg gjør på en lokal bussreise hvor jeg også foretrekker sitteplass og setebelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, jeg ville ikke ønsket å ta imot gratis ståbillett på et fly. Det er ikke verdt å risikere livet for å komme seg på ferie.

Eneste tilfellet jeg kan se for meg der det ville vært aktuelt er i en eller annen dramatisk situasjon der det handler om liv og gratis ståbillett er eneste mulighet. Jeg er redd for at det vil være ressurssvake og uvitende mennesker (og særlig mange unge med dårlig råd) som vil takke ja til slike billetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som pleier å stå opp litt før for å rekke en t-bane tidligere, som ikke er like full i rush-tiden ,så jeg er "sikret" sitteplass, så er svaret definitivt: Nei, takk!

Det skal være temmlig trangt i lommeboken, og store prisforskjeller for at jeg skulle vurdere noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man blir jo selvfølgelig spent fast selv om man står, så det er ikke umulig at det blir godkjent. Så vidt jeg kan se av illustrasjonen så står man foran en polstret plate med sikkerhetssele på. Men det frister ikke likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tja. Hvorfor ikke? Jeg er mer blakk og i en situasjon hvor jeg "må" reise endel, enn jeg er glad i liv og helse, så en minimal reduksjon i sikkerheten mot en grei reduksjon i prisen er fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. På dager der det bøtteregner og jeg tar bussen til jobb ender jeg som regel med å stå, fordi den kjører en enorm omvei i forhold til der jeg sykler eller går, bruker bussen rundt en time.

Jeg ville følt meg mye tryggere stående på et fy enn jeg gjør stående på en buss. At det i det hele tatt er lov å stå på buss overrasker meg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryanair finner stadig på noe rart. Nå har de en spørreundersøkelse der de lurer på om folk er villige til å ha ståplass på kortere flyturer, dersom de får turen gratis eller til en veldig lav pris.

Jeg svarte NEI på dette. Flyturer er såpass ukomfortable allerede, om man ikke skal ha ståplass i tillegg. Hva synes dere?

Hadde ikke gjort meg noe å stå på en kort flytur til billigere penge.

Men dog skeptisk. Dette for at flere skal ta fly på kortere turer? studenter?

Ta heller tog/buss - snart hurtigtog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri i verden. Og jeg hadde ikke kjøpt vanlig setebillett der heller, fordi jeg ikke vil sitte på et fly hvor det er stående passasjerere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg tror dette mer er et PR stunt enn en virkelig ide og som nevnt så var et kinesisk selskap først ute med ideen. Men hvorfor ikke? I gamle dager pleide jeg å fly en del til Bergen...det var en tur som kanskje tok mellom 20 og 30 minutter. På den tiden (da det fremdeles var lønnsomt med flyselskap) serverte de frokost på veien...men det er jo ganske tåpelig at man skal ha sitteplass og frokost på en så kort flytur. En kan jo lett bli stående på buss eller undergrunn tilsvarende lenge. Og når det gjelder sikkerheten...vel, hvis flyet faller ned så tror jeg ikke at de med sitteplass er spesielt mye tryggere enn de med ståplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Dersom det hadde vært gratis/betydelig billigere, hadde jeg glatt gjort det. Dersom et fly styrter, tror jeg egentlig det har lite å si om man er fastspent eller ei. Man dør som regel uansett. Beklageligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdetulling

Et visst Pakistansk flyselskap gjorde noe lignende for 3 år siden da de skulle frakte muslimer til Mekka.

De tok ut alle setene fra en B767 og fikk plass til 823 passasjerer i en maskin som ellers har 312 sitteplasser, så det er mulig.

Har også hørt forslag om å stable passasjerer oppå hver andre i etasjesenger, burde gå greit det med noen kraftige bagasjestropper til å surre de fast med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

Jeg synes det er ille nok å sitte i et fly, så ståplass på fly, selv om det f.eks. "bare" er i 50 min fra Oslo til Bergen? Neineinei. (Lurer dog litt på hvordan det er å stå i et fly som letter fra rullebanen. Jeg vangler fælt bare jeg står på bussen :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt forslag om å stable passasjerer oppå hver andre i etasjesenger, burde gå greit det med noen kraftige bagasjestropper til å surre de fast med.

Jeg går heller for denne! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...