Gå til innhold

Avskiltingsbegjær?!

Troyamin

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg kjøpte bil for et par-tre mnd siden. Trodde selger var en å stole på, da han er en bekjent av noen venner av oss. Samboer nektet å betale hele kjøpesummen før kopi av betalt årsavgift lå på bordet, samt noen deler til bilen kom som avtalt.

Nå er selger som sunket i jorden og vi har mottatt purring nr to på årsavgiften. Jeg trodde det var forrige eier som skulle ha disse purringene? Nå venter vi bare på inkasso, men har hørt det går på forrige eier og ikke oss. Stemmer dette? Er ganske forbannet på selger! Vi kjøpte bilen etter årskiftet og i følge forskriftene, så er det forrige eier som er ansvarlig for årsavgiften. Noen råd om hva vi kan gjøre? Samboer er mer en sånn som venter og ser hva som skjer... Jeg vil ikke ha inkasso sak i vårt navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg noen ekspert, så en klype salt er anbefalt, men jeg trodde det var sånn at årsavgiften følger bilen. Da blir det i såfall deres problem, uansett hva den forrige eieren burde ha gjort. Har dere sjekket om det er noen andre heftelser på bilen?

Jeg tror jeg ville ha betalt purringen for å få det ut av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, årsavgiften følger bilen. Derfor skal den være betalt før en salgskontrakt skrives under på, ellers har dere ikke noe dere skulle ha sagt. Med mindre det står i kontrakten som selger har skrevet under på, at årsavgiften skal være betalt av han.

redigert: Ser nå at jeg tok feil, se under for riktig svar ;)

Endret av generalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Den som sto som eier pr. 1.1 er ansvarlig for årsavgiften.

Årsavgiften følger også bilen, slik at om den ikke betales tas det pant i bilen, og den avskiltes, uansett hvor mye dere eier den.

Det er kjøpers plikt å tilse at det ikke er heftelser ved bilen på kjøpsdato.

Endret av nextlife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis samboern din har holdt tilbake deler av kjøpesummen, inntil selger dokumenterer betalt årsavgift, er det vel bare å betale årsavgifta med disse midlene? Du har en forutseende samboer. Og så slipper du å bekymre deg for at avskiltningsamorøse tollbetjenter skal rømme avsted, sammen med bilens kjennemerker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den som står som eier av bilen 1 januar er juridisk ansvarlig for at innbetaling skjer. Kravet sendes begge eiere hvis f.eks bilen blir kjøpt i mars, men det er uansett eier pr 01.01 som står juridisk ansvarlig for at det betales. " Er hva jeg får opp når jeg søker på hvem som må betale årsavgift.

Derfor trodde jeg at det var forrige eier som måtte betale den siden han eide bilen før 01.01?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kjøpers plikt å tilse at det ikke er heftelser ved bilen på kjøpsdato.

Da vi kjøpte bilen var den uten heftelser. Dette var før purring på årsavgift, samt avskiltingsbegjær kom i posten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betale skyldig årsavgift med det tilbakeholdt beløpet?

Før det går til inkasso og bilen blir avskiltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betale skyldig årsavgift med det tilbakeholdt beløpet?

Før det går til inkasso og bilen blir avskiltet?

Vi gjør ikke dette pga andre omstendigheter som jeg ikke vil gå nærmere innpå her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samsvar med § 16-40 i lov om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav av 17. juni 2005 nr. 67, er ny eier av kjøretøyet solidarisk ansvarlig med tidligere eier for siste forfalte termin av avgiften. Tollregionen fordeler derfor ikke avgiften mellom tidligere og ny eier.

---

Tollvesenet bryr seg ikke om hvem som betaler, bare den blir betalt. Om det blir en inkassosak er det allikevel den som sto som registrert eier 1. januar som får kravet.

Men begjæringen vil jo være der helt frem til årsavgiften er betalt. Tollvesenet er ganske hissige om dagen hva avskiltning angår, så det lønner seg nok å betale avgiften. Blir skiltene inndratt koster det 1200 kroner å få skiltene ut igjen (i tillegg til at årsavgiften må være betalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samsvar med § 16-40 i lov om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav av 17. juni 2005 nr. 67, er ny eier av kjøretøyet solidarisk ansvarlig med tidligere eier for siste forfalte termin av avgiften. Tollregionen fordeler derfor ikke avgiften mellom tidligere og ny eier.

---

Tollvesenet bryr seg ikke om hvem som betaler, bare den blir betalt. Om det blir en inkassosak er det allikevel den som sto som registrert eier 1. januar som får kravet.

Men begjæringen vil jo være der helt frem til årsavgiften er betalt. Tollvesenet er ganske hissige om dagen hva avskiltning angår, så det lønner seg nok å betale avgiften. Blir skiltene inndratt koster det 1200 kroner å få skiltene ut igjen (i tillegg til at årsavgiften må være betalt).

Takk for svar!

Har andre biler vi kan bruke til årsavgiften blir betalt. Vil vente og se om forrige eier betaler når det blir inkassosak. Hvis ikke får en bare betale. Bare så synd vi ikke får deler til bilen som vi ble lovet, da selger er umulig å få fatt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Det er revnende likegyldig for tollbetjenter fulle av avskiltningsbegjær hvem som skulle betalt.

Står det i kontrakten, enten at bilen er fri for heftelser, eller at årsavgiften er betalt, kan dere bruke kvitteringen for betalt årsavgift med gebyr som "hard valuta" for å nedbetale bilen.

Påberoper selger seg at det er feil, bør det være en kurant sak for ham å avklare dette, og få refusjon fra de rette myndigheter. Skal bilen være fri for heftelser, behøver ikke dere hefte dere av med slikt.

Edit: Trodde jeg hadde funnet opp et nytt ord, så var det bare slurvefeil.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo levere inn skiltene, så slipper dere at skiltene blir tatt av det offentlige. (Da påløper påskiltingsgebyr på 1200,-)

Avskiltingsbegjæringen blir ellers stående til en av dere betaler. Staten bryr seg ikke om hvem som betaler. Hvis dere vil vente på at tidligere eier må "tvangsbetale" vil det gå enda en stund før saken er avgjort. Han får jo først inkassokrav og purringer før det går til innkreving med tvang. Og hvis tidligere eier har lav lønn, kan de ikke trekke heller....

Jeg ville altså levert inn skiltene selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kan jo levere inn skiltene, så slipper dere at skiltene blir tatt av det offentlige. (Da påløper påskiltingsgebyr på 1200,-)

Jeg ville altså levert inn skiltene selv...

Hvis bilen bare står i gården vår, så er sjansen for å bli avskiltet minimal. Leverer man inn skiltene, må man både betale skyldig årsavgift pluss påskiltingsgebyret. Og da blir det med ett mye dyrere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Da vi kjøpte bilen var den uten heftelser. Dette var før purring på årsavgift, samt avskiltingsbegjær kom i posten...

Dette er allikevel noe dere bør sjekke før dere kjøper. Nå har jo samboeren din holdt igjen pengene, så da må dere jo enten betale årsavgifta med disse pengene, eller bruke det som pressmiddel for å få forrige eier til å betale.

Og egentlig er det irrelevant hvem som skulle betalt, så lenge man ikke vil ha bilen avskiltet så er det nåværende bruker av bilen sitt problem. Når dere ikke får tak i tidligere eier er det nok best å bare betale den, hvis dere vil bruke bilen, og evt gjøre opp når han dukker opp.

Det er også mulig å skru av skiltene selv, og legge dem inne ett sted, så er dere sikre på at den ikke blir avskiltet i mellomtiden.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er allikevel noe dere bør sjekke før dere kjøper. Nå har jo samboeren din holdt igjen pengene, så da må dere jo enten betale årsavgifta med disse pengene, eller bruke det som pressmiddel for å få forrige eier til å betale.

Og egentlig er det irrelevant hvem som skulle betalt, så lenge man ikke vil ha bilen avskiltet så er det nåværende bruker av bilen sitt problem. Når dere ikke får tak i tidligere eier er det nok best å bare betale den, hvis dere vil bruke bilen, og evt gjøre opp når han dukker opp.

Det er også mulig å skru av skiltene selv, og legge dem inne ett sted, så er dere sikre på at den ikke blir avskiltet i mellomtiden.

Nå var dette en vi trodde var en ok fyr... Så der har en jo lært.

Og det er ikke nødvendig å skru av skiltene selv og legge de inne. Tvilsomt at politiet/tollvesen kommer ens ærend inn i gården vår for å avskilte.

Lysten til å dra bort og finne selgers nåværende bil som også har avkiltingsbegjær, for så å skru av skiltene en sommernatt, er så absolutt tilstede :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nå var dette en vi trodde var en ok fyr... Så der har en jo lært.

Og det er ikke nødvendig å skru av skiltene selv og legge de inne. Tvilsomt at politiet/tollvesen kommer ens ærend inn i gården vår for å avskilte.

Lysten til å dra bort og finne selgers nåværende bil som også har avkiltingsbegjær, for så å skru av skiltene en sommernatt, er så absolutt tilstede :lur:

Vel, det er noen år siden avskiltningen pga årsavgift var politiets oppgave. Ennå klipper de skilter, om du blir stoppet i kontroll etc. Men det er tollvesenet som nå har hovedansvaret for skiltklippingen. Og tollvesenet har folk som drar til adressa til bilens eiere for å klippe. Vær du trygg. Staten er ikke snau, når det gjelder innkrevinger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere leverer inn skiltene selv på en trafikkstasjon, kommer ikke gebyret på 1200 kroner. Da kan dere i tillegg si opp forsikringen slik at dere slipper å betale løpende forsikring på en bil dere ikke benytter dere av.

Da får dere ikke ut skiltene igjen før alt er ordnet. (Omreg.avgift, årsavgift, forsikring, eu-kontroll osv. Hvis dere allerede har betalt omregistreringsavgift - og det er under 2. mnd siden, kan dere faktisk selge bilen og gi neste eier fri omregistreringsavgift. De to månedene fryses automatisk om bilen er avskiltet av en trafikkstasjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da frister det heller å ta loven i egne hender og "ta tak i" forrige eiern når vi finner han... Han kjøper og selger biler over en lav sko, så dersom noen vil vite navnet, send en pm til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Det har faktisk hendt at biler på tun og i åpne garasjer har blitt avskiltet, men jeg er enig i at risikoen er liten.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...