Gå til innhold

~ Terrasse, altan, balkong og veranda ~


Livets datter

Anbefalte innlegg

Helt enig med Fredagsbarn i bruk av ordet altan. Kanskje fordi vi begge er fra Bergensområdet? Tror bruken varierer fra sted til sted. Der hvor jeg kommer fra er både balkong og veranda skikkelig snobbete :D

Det samme i grunnen også med bruken av ordet Villa her på østlandet. Hjemme (Bergensområdet) må huset virkelig være stort og flott for å få bategnelsen villa, men når man leser boligannonser her på østlandet, så kalles standard Husbankhus ofte villa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Jeg kommer ikke fra Bergensområdet da... jeg er Ålesundjente bosatt i Bergen (midlertidig? Det SKULLE være midlertidig, men nå vet jeg ikke lengre) Og ja, som du sier, "villa" er for meg et stort, dyrt, digert hus som bare rikfolk bor i, for det koster 3-4-5 millioner, minst. Men ordet brukes tilsvarende "enebolig" i deler av landet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ordene, bruken / betydningen av de, har også jeg lurt på. Etter å ha lest denne tråden ble jeg, om mulig, enda mere forvirret. :o

Hva er det jeg har da?? Det jeg kalte (kaller) balkong, "henger" ikke på veggen (som et utbygg), derimot går den "innover" på veggen (huset), altså med tak over.

Uansett - den er veldig lun og koselig å sitte på!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Se her: http://www.sprakrad.no/oss.htm#altan

Der skriver Norsk Språkråd, som kanskje ikke er byggmestre, men i alle fall er en (om enn omstridt) autoritet på norsk språk:

Spørsmål:

Hva er forskjellen på en altan, balkong, terrasse og veranda?

Svar:

I dagligtale bruker vi ord uten å avgrense dem ved hjelp av definisjoner, slik at betydningsgrensene ofte blir flytende. Det gjelder også de fire ordene "altan", "balkong", "terrasse" og "veranda", som brukes mye om hverandre. For de fleste er det neppe noe klart skille mellom typene.

Annerledes blir det hvis vi går til fagterminologiske ordbøker, for i fagspråk vil man benytte klare definisjoner. Vi skal gjengi noen definisjoner hentet fra K.M. Viestad: Byggeteknisk fagleksikon, Universitetsforlaget 1980:

altan, også kalt "takterrasse", ikke overbygd oppholdsplass på tak over bygning eller tilbygg. Den er forsynt med rekkverk eller balustrade. Altanen kan også være understøttet av søyler eller stolper. [...]

balkong, oppholdsplass på husfasade konstruert som et framspring med golv som fortsettelse av golvet i rommet innnefor. Balkongen kan bæres av bjelker som er utkraget fra golvet innenfor eller av konsoller [...]

terrasse, i forbindelse med bygninger en planert avsats foran fasade. Fra terrassen er det vanligvis inngang til stua (stueterrasse) og trapp til nedenforliggende hage. [...] Takterrasse er oppholdsrom på flatt tak [...]

"veranda", åpen eller overbygd oppholdsplass som tilbygg til hus. Tak kan være understøttet av stolper, eller verandaen kan være lukket med store vinduer i veggfeltene, glassveranda. Fra verandaen fører som regel dør ned til stue og åpning eller dør og trapp ned til hage.

Andre ordbøker, som Norsk landbruksordbok, Samlaget 1979, har liknende, men ikke helt sammenfallende definisjoner.

Dersom dere ønsker ytterligere informasjon, kan dere ta kontakt med Norsk Byggstandardiseringsråd i Oslo, som arbeider med å utgi standarder på dette feltet og kanskje har supplerende terminologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...