Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. juli 2009 #1 Del Skrevet 8. juli 2009 Norske menn... (omfatter alle norske menn) Norske kvinner... (omfatter alle norske kvinner) Dere... (omfatter alle som leser innlegget) Alle er generaliserende ord, og har generaliserende betydninger. Det er sjelden en slik generalisering er passende.... En setning endrer helt betydning hvis en bare føyer til ett ord eller to.. "Noen norske menn", "enkelte norske kvinner", og "de av dere som....", eller evt "mange" i stedet for "noen" eller "enkelte", og setningen blir med engang mer nyansert, og dermed også mer dekkende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 8. juli 2009 #2 Del Skrevet 8. juli 2009 sier meg veldig enig!! Altfor mange ganger brukes det en skrivemåte som, bevisst eller ubevisst, er generaliserende. Jeg kan fint finne på å bli provosert over slike generaliseringer, selv om skriveren etterpå forteller at h*n "ikke mente det slik". Det er greit å tenke på hvordan ett innlegg blir oppfattet før man trykker send, og ønsker man å generalisere, så vær ihvertfall ærlig på det etterpå at det var ment som en provokasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 8. juli 2009 #3 Del Skrevet 8. juli 2009 Enig med dere begge. Mitt inntrykk er at et stort flertall av de som framsetter slike generaliseringer som nevnes i starten gjør det nettopp for å provosere. Jeg har etterhvert begynt å holde meg unna de diskusjonene der "generalisererne" er aktive (eller trådstartere), for det blir som regel bare guffen stemning i de trådene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tara1 Skrevet 10. juli 2009 #4 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg er veldig enig! Jeg innrømmer at jeg blir provosert av slike tråder. Denne tråden er vel et utmerket eksempel på hva trådstarter her mener. Og det verste er, at den som generaliserer i denne tråden enten ikke forstår, eller ikke vil innrømme, at det blir generalisert. I tillegg er det dumt at tråder som i utgangspunktet kunne vært interessante å diskutere blir ødelagt på grunn av generaliseingen Jeg synes forøvrig det er veldig rart at det ikke er flere som har svart i denne tråden, for det er jo snakk om å bruke språket korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 10. juli 2009 #5 Del Skrevet 10. juli 2009 Dere må være litt rare. Hvis for eksempel det står i avisen på forsiden av dagbladet "norske menn drukner på sjøen". Javel. Jeg er ikke på sjøen, ergo forstår jeg at det ikke gjelder meg. Men hvis for eksempel en somalier sier, - "norske damer er horer", - ja da tror dere faktisk at det gjelder dere alle personlige....!! (kanskje noen kjente seg igjen?) Jaja, håper jeg fikk oppklart misforståelsen nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tara1 Skrevet 10. juli 2009 #6 Del Skrevet 10. juli 2009 (endret) Dere må være litt rare. Hvis for eksempel det står i avisen på forsiden av dagbladet "norske menn drukner på sjøen". Javel. Jeg er ikke på sjøen, ergo forstår jeg at det ikke gjelder meg. Men hvis for eksempel en somalier sier, - "norske damer er horer", - ja da tror dere faktisk at det gjelder dere alle personlige....!! (kanskje noen kjente seg igjen?) Jaja, håper jeg fikk oppklart misforståelsen nå. Du kan ikke sammenligne overskrifter med en artikkel eller et innlegg! Overskrifter skal fange oppmerksomheten og interessen med færrest mulig ord, og genraliseringer blir ofte brukt som et virkemiddel for å oppnå det. Hvis man derimot leser artikkelen/innlegget, nyanseres språkbruken for at den rette meningen skal komme fram. Du brukte overskriften: "Norske Menn drukner på sjøen". I artikkelen vil det da stå noe slikt som: "En promille av alle menn drukner hver sommer", det nyanseres! Hadde de derimot ikke nyansert, og fortsatt med generaliseringen i innlegget også, hadde meningen blitt en helt annen. Da hadde avisen hevdet at alle menn som ferdes på sjøen, drukner... Dette blir en påstand som det blir reagert på. Ser du virkelig ikke forskjellen? Endret 10. juli 2009 av Tara1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 10. juli 2009 #7 Del Skrevet 10. juli 2009 Det er du som ikke ser forskjellen mellom det å være generell og det være indviduell. For eksempel, - påstand, om at det er menn som er horekunder. Javel. Jeg er ikke horekunde ergo gjelder ikke det meg. Men hvis noen sier; "det er kvinner som selger seg selv for horeri", - Ja da blir dere ergelig og sinna og sure og irriterte og skal poengtere at det ikke gjelder dere. Hvorfor, - er mitt spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tara1 ikke innlogget Skrevet 10. juli 2009 #8 Del Skrevet 10. juli 2009 Det er du som ikke ser forskjellen mellom det å være generell og det være indviduell. For eksempel, - påstand, om at det er menn som er horekunder. Javel. Jeg er ikke horekunde ergo gjelder ikke det meg. Men hvis noen sier; "det er kvinner som selger seg selv for horeri", - Ja da blir dere ergelig og sinna og sure og irriterte og skal poengtere at det ikke gjelder dere. Hvorfor, - er mitt spørsmål. Generell betyr allmenn, og allmenn betyr "felles for alle" http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...amp;OPP=allmenn Så når du skriver: Norske kvinner, og mener det generelt, så sier du "felles for alle norske kvinner" Det er mange nyanser/grader mellom generell og individuell, og det er da vi bruker ord som "noen", "enkelte", "mange", osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå