Gå til innhold

Svimmel,kvalm,tung i kroppen,tiltaksløs og sliten


Jenta24

Anbefalte innlegg

Har i det siste vært mye små svimmel,kvalm, tung i kroppen, tiltaksløs og hodepine, og følt meg sliten. På jobb skylte de på at dem trodde det var varmen. Men var hos legen i går og tok masse blodprøver som jeg får svar på om ei uke. Legen trodde det kunne være jernmangel, noe med blodtrykket eller noe sånt noe. Hva kan jeg gjøre inntil jeg får svar på prøvene?Noen her inne som har hatt lignene symptomer før?Jeg er sykemeldt ei uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første jeg tenker på er begynnende kyssesyke, jeg var slapp i noen uker før jeg fikk vondt i halsen..

Men hvis du tok blodprøver vil du vel oppdage det da i så fall, dersom legen sjekker for kyssesyke da..

Endret av Hinata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det stemmer at det kan være jernmangel,hvis det viser seg at du har det så ber legen deg sikkert ta jerntabletter.Eller det kan være andre vitaminer du mangler. Ellers kan det jo være at du begynner å bli feks. forkjøla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KatzenThang

Siden han nevnte dette med jernmangel/blodmangel som ofte er forårsaket av mangel på vitaminen Folat og b12 og jernmangel. (stor tretthet, utmattelse, kraftløs, svimmelhet, anemi, munnsårhet og hjerteklapp). Men man mangler ikke ofte jern.

Jeg er du usikker på det du spør om. Om du spør om det kan være noe annet enn jernmangel som er problemet? Eller om det er noe du kan gjøre før du får svar fra legen? Da er det hvertfall å gå på apoteket og få riktig vitamin B og Jern.

Om du er usikker på om det kan være noe annet som feiler deg er de symptomene du nevner symptomer på mye forskjellig. Så det blir vanskelig å hjelpe deg. Ofte må man være ganske sikker og oppmerksom på hva som feiler en selv når man går til legen, og det er viktig å finne symptomene sine grundig. Det er viktig for å ikke bare fikse "en ting" av problemet sitt. :)

Feks: Oppdaget noe med nervesystemet ditt? For du nevner tung i kroppen. Tung som feks Redusert muskelstyrke i ben, ustø gange/balanse? Depresjon/stress? Skjelving? Munntørrhet? (ofte tørst/vil ha vann) (Bare eksempler). Ofte er det mye slikt man sliter med som ikke blir gjort noe med, og det er synd fordi mennesker går rundt med mange plager som egentlig ikke er nødvendig. Hvordan er konsentrasjonen din? Er du irritabel? Reagerer du annerledes på høye lyder eller lys? Hvordan er sinnet ditt og psyken din? Har huden din forandret seg?

Jeg anbefaler deg å finne ut og være oppmerksom på hva mer som kan feile deg hvis du er usikker på det legen har muligens kommet frem til.:)

Endret av KatzenThang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tok blodprøver for å sjekke stoffskiftet,blodprosenten.

Når jeg sier tung i kroppen, har det noen dager da jeg har vært ferdig på jobb kjentes ut som beina har blitt blytunge. Jeg tenkte da at kanskje det hadde noe med at jeg var veldig sliten etter mye jobbing. Hadde den tiden jobbet alt for mye i strekk og kun hatt en dag fri.

Jeg tror neppe det kyssesyken siden ingen andre rundt meg har hatt det som kan ha gjort at jeg har blitt smittet.

Jeg spiser normalt,bortsett fra i går når jeg var veldig sulten men ikke hadde noe særlig matlyst,men spiste en god porsjon middag og sørget for å drikke nok. I dag har jeg spist normale måltider,men ikke mye men en skive til frokost,et glass melk, en yoghurt til lunsj og en god porsjon middag samt drikket mye vann:)

Er noen i familien min som har diabetes,lavt blodtrykk,blodmangel osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er noen i familien min som har diabetes,lavt blodtrykk,blodmangel osv.

Er du overvektig? kan ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, og jeg har jernmangel. Eller blodmangel, er ikke helt sikker, vet ikke om det er forskjell på de engang :)

Jeg tar noe som heter Floradix Formula, og det fungerer kjempefint for meg, faktisk bedre enn tradisjonelle jerntabletter. Det er et flytende kosttilskudd, som inneholder jern, og b- og c-vitamin. Det smaker ikke akkurat godt, men et lite "shotglass" to ganger om dagen er det verdt :gjeiper: Dersom jeg glemmer og ta kosttilskuddet i mer enn fire-fem dager merker jeg først at jeg blir veldig trøtt, etterhvert blir jeg også veldig tiltaksløs og kroppen blir tung som bly, spesielt armene og bena av en eller annen grunn. Det eneste jeg vil gjøre når jeg er sånn er å sove, sove og atter sove. Jeg sleit meg gjennom nesten hele videregående i denne tilstanden, før jeg fikk anbefalt Floradix Formula av en bekjent. Siden har jeg tatt det (nesten) hver dag i seks år, og hverdagen er en helt annen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, og jeg har jernmangel. Eller blodmangel, er ikke helt sikker, vet ikke om det er forskjell på de engang :)

Jeg tar noe som heter Floradix Formula, og det fungerer kjempefint for meg, faktisk bedre enn tradisjonelle jerntabletter. Det er et flytende kosttilskudd, som inneholder jern, og b- og c-vitamin. Det smaker ikke akkurat godt, men et lite "shotglass" to ganger om dagen er det verdt :gjeiper: Dersom jeg glemmer og ta kosttilskuddet i mer enn fire-fem dager merker jeg først at jeg blir veldig trøtt, etterhvert blir jeg også veldig tiltaksløs og kroppen blir tung som bly, spesielt armene og bena av en eller annen grunn. Det eneste jeg vil gjøre når jeg er sånn er å sove, sove og atter sove. Jeg sleit meg gjennom nesten hele videregående i denne tilstanden, før jeg fikk anbefalt Floradix Formula av en bekjent. Siden har jeg tatt det (nesten) hver dag i seks år, og hverdagen er en helt annen :)

Kvinner mangler ofte jern pga mens. Men man må være forsiktig med for mye jern!

Og det som er så bra med Floradix er at det er flytende og går kjappere inn i kroppen og funker raskere. Men det er ikke bra for fargen på tennene, så skyll dem med et glass vann etterpå(som munnskyll).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tara_*
Ofte må man være ganske sikker og oppmerksom på hva som feiler en selv når man går til legen, og det er viktig å finne symptomene sine grundig. Det er viktig for å ikke bare fikse "en ting" av problemet sitt. :)

Ofte? hele tiden. Man må være sin egen lege idag :\ Men må en måte er det positivt, for legen kan strengt tatt ikke vite alt som feiler deg i løped av en samtale og noen tester. Det er mye som kan feile en, og jeg er sikker på at det er mange av oss som plages av ting vi ikke vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, og jeg har jernmangel. Eller blodmangel, er ikke helt sikker, vet ikke om det er forskjell på de engang :)

Jeg tar noe som heter Floradix Formula, og det fungerer kjempefint for meg, faktisk bedre enn tradisjonelle jerntabletter. Det er et flytende kosttilskudd, som inneholder jern, og b- og c-vitamin. Det smaker ikke akkurat godt, men et lite "shotglass" to ganger om dagen er det verdt :gjeiper: Dersom jeg glemmer og ta kosttilskuddet i mer enn fire-fem dager merker jeg først at jeg blir veldig trøtt, etterhvert blir jeg også veldig tiltaksløs og kroppen blir tung som bly, spesielt armene og bena av en eller annen grunn. Det eneste jeg vil gjøre når jeg er sånn er å sove, sove og atter sove. Jeg sleit meg gjennom nesten hele videregående i denne tilstanden, før jeg fikk anbefalt Floradix Formula av en bekjent. Siden har jeg tatt det (nesten) hver dag i seks år, og hverdagen er en helt annen :)

Så godt å høre at noen kjenner seg igjen i min tilstand. Jeg sliter med angst og deperesjon fra før og har endelig fått medisiner fikk det for 2-3 måneder siden og de fungerer kjempe fint. Og ble den tiden dritt lei av og måtte løpe til lege og legevakt fordi jeg ikke følte meg bra. Og når jeg nå begynte å føle meg slapp, kvalm,uggen i kroppen og tiltaksløs, samt sliten av og ikke gjøre stort. Så ble jeg veldig bekymra for at jeg kunne ha blitt alvorlig syk. Jeg er overlykkelig over å ha fått vikar jobb og har nå jobbet der i 2 måneder også ender jeg opp med å bli sykemeldt resten av denne uka for å ta vare på meg selv og samle krefter inntil jeg får svar på prøvene.

Men skader det å prøve Floradix Formula inntil jeg får svar på prøvene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Men skader det å prøve Floradix Formula inntil jeg får svar på prøvene?

Det sies at man ikke skal ta jerntilskudd om man ikke behøver det, men jeg er rimelig sikker på at det ikke skader å prøve. For sikkerhets skyld kan du jo ringe legen din og spørre :)

Godt å høre at du har fått hjelp til å takle angsten og depresjonen. Håper slappheten skyldes noe så "enkelt" som jernmangel, og at enten floradix eller andre kosttilskudd kan hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at man ikke skal ta jerntilskudd om man ikke behøver det, men jeg er rimelig sikker på at det ikke skader å prøve. For sikkerhets skyld kan du jo ringe legen din og spørre :)

Nei, det skader ikke å ta jern i én uke, men man vil heller ikke oppnå noen merkbar effekt på så kort tid, så hvorfor ikke bare vente til en eventuell jernmangel er bekreftet...?

Og du har helt rett i at man absolutt ikke skal ta jern hvis man ikke trenger det, jern skilles kun ut ved blødning, dvs menstruasjon eller skade. Får man for mye over lengre tid vil det hope seg opp i kroppen og kunne føre til alvorlige skader på indre organer.

Endret av Miel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skader ikke å ta jern i én uke, men man vil heller ikke oppnå noen merkbar effekt på så kort tid, så hvorfor ikke bare vente til en eventuell jernmangel er bekreftet...?

Når jeg er på mitt "verste", dvs at jeg ikke har tatt jern på lang tid, merker jeg god effekt av Floradix Formula etter bare noen dager, antagelig fordi det er flytende og taes raskt opp i kroppen. Ser at Jenta24 skrev sist den 07.07 da, så forhåpentligvis har hun allerede fått svar på prøvene :)

Og du har helt rett i at man absolutt ikke skal ta jern hvis man ikke trenger det, jern skilles kun ut ved blødning, dvs menstruasjon eller skade. Får man for mye over lengre tid vil det hope seg opp i kroppen og kunne føre til alvorlige skader på indre organer.

Takk for info! Jeg visste ikke at det kunne være så alvorlig å ta jerntilskudd man ikke behøver, kjekt å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Gjest Marlene

Jeg har selv jernmangel og blodmangel og jeg har akkurat de samme symptomene som deg:-) føler meg fryktelig tung i kroppen, ser svart når jeg reiser meg og blir fryktelig svimmel. I tilegg sover jeg nesten hele dagen. Legen ba meg starte på jerntabletter og etter ca 3. mnd var det borte. Da jeg sluttet med de etter ca. 4 mnd kom det tilbake igjen. Tror legen sa at det var normalt og ha mellom 80 og hundre og noe i jernlagre imens jeg hadde 6. Ganske utrolig egnetlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har hatt jernmangel siden jeg var 9 år, og nå er jeg 19. Har hatt det sånn som du beskriver det ovenfor. Tok jeg en varm dusj, eller gikk lenge uten drikke kunne jeg besvime. Går på noen medisiner som heter duroferon nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...