Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før antibiotika virker


Haris Pilton

Anbefalte innlegg

Jeg har poteter i halsen med MASSE hvitt puss på til tross for at jeg har gått på Abboticin i 4 dager :( Burde ikke antibiotikaen begynne å virke snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at antibiotika skal virke ganske umiddelbart ved halsbetennelser, men jeg har ingen egne erfaringer med det. Kanskje halsbetennelsen din skyldes virus? Da virker det ikke med antibiotika. Jeg ville tatt en telefon til legen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at antibiotika skal virke ganske umiddelbart ved halsbetennelser, men jeg har ingen egne erfaringer med det. Kanskje halsbetennelsen din skyldes virus? Da virker det ikke med antibiotika. Jeg ville tatt en telefon til legen tror jeg.

Jeg trodde kjennetegn på virus var at det i tillegg var snue/hoste? og at ved bakterier var det ikke det, + det hvite pusset som også tyder på bakterier. eller?

usj ja kanskje jeg burde ringt legen, jeg vil bare ikke de skal si at jeg må komme i dag for det har jeg ikke tid til, hehe :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotika virker som regel i løpet av en dag eller to hvis det er en betennelse. Høres ut som du har fått et virus i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ringte legen nå, de ville jeg skulle komme inn i dag, typisk. men jeg skal i morgen heller, har virkelig ikke anledning i dag.

Fant dette på lommelegen:

Det er sannsynlig at du har en streptokokkinfeksjon i halsen hvis:

- Mandlene er intenst røde og hovne, og har pussbelegg. ja

- Du har temperatur over 38,5°C. ja

- Du har hovne og ømme lymfeknuter på halsen. ja

- Du verken har hoste eller rennende nese. stemmer

Det er sannsynlig at du har en virusinfeksjon hvis 2 eller flere av disse kriteriene er oppfylt:

- Du har rennende nese, hoste, heshet eller øyekatarr. nei

- Du har normal eller lett forhøyet temperatur. nei

- Mandlene har ikke belegg jo

- Du er rød på bakre svelgvegg njeh

så jeg kan ikke forstå annet enn at det er bakterier. men det finner jeg jo ut i morgen hos legen, sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...kanskje det kan ha noe med at det er den sjette antibiotikakuren jeg har på to måneder :( tror ikke kroppen gidder lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du trenger en annen type penicillin.

Har det vært halsbetennelser alle de seks gangene? Eller har du veldig ofte halsbetennelse? I så fall burde du vel vurdere å få mandlene fjernet, så du slipper å være så mye syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du trenger en annen type penicillin.

Har det vært halsbetennelser alle de seks gangene? Eller har du veldig ofte halsbetennelse? I så fall burde du vel vurdere å få mandlene fjernet, så du slipper å være så mye syk.

håper virkelig ikke jeg må ta en til penicillinkur. en syvende. shit.

nei det har vært for litt forskjellige ting... men forrige gang gikk jeg 2 dager på Apocillin (pga tannkjøttbetennelse) som jeg hovnet opp i ansiktet av, hadde pause en dag for så å Ery-Max som jeg spydde av så jeg måtte halvere dosen, håper ikke det har blitt tull sånn at jeg har blitt resistent eller noe.

Endret av Haris Pilton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...kanskje det kan ha noe med at det er den sjette antibiotikakuren jeg har på to måneder :( tror ikke kroppen gidder lenger.

Æhm, det er ikke kroppen som blir resistent, det er bakteriene.

Hvis du har hatt seks kurer på to måneder, må du jo ha kuttet kurene før tiden? Det er jo for å unngå at det blir igjen noen "survivors" (som kan utvikle resistens) at man skal fullføre antibiotikakurene.

Edit: Ok, så nå at du hadde postet i mellomtiden, og at du byttet pga bivirkninger. Men problemstillingen er altså den samme - ikke fullførte kurer fører fort til at det blir igjen bakterier som utvikler resistens ("det man ikke dør av, blir man sterkere av" gjelder så absolutt her).

Endret av Stillest vann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æhm, det er ikke kroppen som blir resistent, det er bakteriene.

Hvis du har hatt seks kurer på to måneder, må du jo ha kuttet kurene før tiden? Det er jo for å unngå at det blir igjen noen "survivors" (som kan utvikle resistens) at man skal fullføre antibiotikakurene.

Kuttet én kur, den jeg hovnet opp av.

Har hatt:

Selexid

Flagyl

Tetralysal

Apocillin, hoppet av pga allergi

Ery-max, halverte dosen

Abboticin

sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_GJest_*

Legen skal jo ta prøve fra halsen for å sjekke om det er en bakterieinfeksjon som kan behandles med amtibiotika. Gjodre han ikke det?

Det kan jo også være at du trenger en annen type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen skal jo ta prøve fra halsen for å sjekke om det er en bakterieinfeksjon som kan behandles med amtibiotika. Gjodre han ikke det?

Det kan jo også være at du trenger en annen type.

Fikk antibiotikaen av tannlegen faktisk, det er det som er så dumt. Skulle egentlig trekke visdomstann på mandag men han så at jeg hadde halsbetennelse så han sendte meg hjem med en resept som skulle ta både tannkjøttbetennelsen og halsbetennelsen dersom det evt var bakterier i halsen. Jeg tenkte at det var greit å bare ta den pga tannkjøttet, og så ville det bare være bonus om den tok halsen i tillegg, og at halsen ville gå over av seg selv uansett om det var virus. Men siden det ikke er forbedring og det ikke er virussymptomer i det hele tatt men derimot veldig bakteriesymptomer begynner jeg jo å lure litt.

Men jeg finner jo ut av alt i morgen hos legen uansett... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

dumt du ikke tåler apocillin. Den fikk jeg en hestekur av etter å ha hatt halsbetennelse 4 ganger samme året og siden har jeg ikke hatt den. Det er en måte å "kjemisk" sette mandlene ute av spill - en slags siste utvei før de fjernes kirurgisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk
Legen skal jo ta prøve fra halsen for å sjekke om det er en bakterieinfeksjon som kan behandles med amtibiotika. Gjodre han ikke det?

Det kan jo også være at du trenger en annen type.

Det er ikke alltid at legen gjør det. Sist jeg hadde streptokokkinfeksjon i halsen så trang jeg bare å åpne munnen, også slo han fast at det var streptokokker. Var heller ikke så vanskelig å se, tunga var kritthvit, mandlene vonde og jeg hadde feber. Så det er faktisk ikke alltid at de trenger en bekterietest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_GJest_*
Det er ikke alltid at legen gjør det. Sist jeg hadde streptokokkinfeksjon i halsen så trang jeg bare å åpne munnen, også slo han fast at det var streptokokker. Var heller ikke så vanskelig å se, tunga var kritthvit, mandlene vonde og jeg hadde feber. Så det er faktisk ikke alltid at de trenger en bekterietest.

Nei, de gjør kanskje ikke det hvis tegnene er veldig tydelige. Det er likevel mange som nærmest automatisk gir det. Det har kommet mer fokus på det siden det er best ¨å begrense unødvendig bruk av antibiotika med tanke på resistente bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååå æsssj det hvite pusset har spredt seg til tannkjøttet, legger seg mellom tennene, æææææsj :( gleder meg til å komme meg til fastlegen i morgen, vil at dette skal gå over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Krusedulla

Nå er det vel 2 1/2 år siden dette ble postet men jeg tror det hvite belegget kan være sopp, rett og slett, pga alle antibiotika kurene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene skal ta en CRP test for å sjekke om sykdommen skyldes virus eller bakterier. Det burde etter min mening også ta en prøve av der evt bakterien er, for å fininstille hvilken type antibiotika som skal brukes. Ikke rart bakteriene blir motstandsdyktige dersom en bruker feil antibiotika og også for korte kurer da antibiotika kan komme tilbake etter 10 dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...