Gå til innhold

Permanente dotter i ørene


Sheenaca

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt dotter i ørene (satser på at det heter det på alle dialekter :) ) i over et halvt år nå. Fastlegen kikket i ørene mine og mente det så fint ut, og sendte meg videre til en øre-nese-hals-klinikk. Legen der "blåste opp" ørene mine, og stakk en slange opp i nesa for å se hvordan det så ut. Så sa han at joda, åpningen fra mellomøret til halsen (øretrompeten) er tett (det visste jeg jo fra før). Det kunne han ikke gjøre noe med, sa han, og så sendte han meg hjem.

Det betyr altså at legene mener jeg skal leve med dotter i ørene resten av livet. Det gjør ikke vondt, og jeg har ingen piping i ørene eller nedsatt hørsel. Men det plager meg hele tiden, og er veldig ubehagelig når jeg får vann i ørene eller går ute i vind.

Nå skriver jeg her i håp om at noen har opplevd noe lignende, og kanskje vært borti mulige måter å reparere dette på. Eller i det minste har noen teorier om hvordan i alle dager sånt oppstår.

Endret av Sheenaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg sliter også litt med dette, men det kommer og går. Utrolig iriterende til tider for da hører jeg bare susing og føler at jeg går rundt og sier "hæ? hæ?" hele tiden..

Legen min sa "vann på mellomøret", (hun så at trommehinnen var matt, pga vannet innenfor da regner jeg med...) og etter å ha lest litt på nett forstår jeg det som at det er det samme som tett øretrompet. Hun sa det ordner seg selv, men at jeg kunne prøve nesespray en perioden...

På barn legger de vel inn dren hvis det blir for ille - kanskje de kan gjøre det på voksne også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. :)

Jeg kan jo prøve nesespray en periode, skader vel ikke å se om det fungerer. :) Jeg spurte om det ikke gikk an å legge inn dren, men legen mente at så lenge jeg ikke har plagsomt nedsatt hørsel vil de ikke gjøre noen ting.

Rinexin skal jeg spørre legen om, slimhinneavsvellende middel hørtes jo ganske passende ut! :)

Edit: Flere råd mottas med takk!

Endret av Sheenaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dotter i ørene (satser på at det heter det på alle dialekter :) ) i over et halvt år nå. Fastlegen kikket i ørene mine og mente det så fint ut, og sendte meg videre til en øre-nese-hals-klinikk. Legen der "blåste opp" ørene mine, og stakk en slange opp i nesa for å se hvordan det så ut. Så sa han at joda, åpningen fra mellomøret til halsen (øretrompeten) er tett (det visste jeg jo fra før). Det kunne han ikke gjøre noe med, sa han, og så sendte han meg hjem.

Det betyr altså at legene mener jeg skal leve med dotter i ørene resten av livet. Det gjør ikke vondt, og jeg har ingen piping i ørene eller nedsatt hørsel. Men det plager meg hele tiden, og er veldig ubehagelig når jeg får vann i ørene eller går ute i vind.

Nå skriver jeg her i håp om at noen har opplevd noe lignende, og kanskje vært borti mulige måter å reparere dette på. Eller i det minste har noen teorier om hvordan i alle dager sånt oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til tider anspente kjever, og når kjevene og musklene i ansikt og hals ubevisst anstrenger seg ekstra ( når jeg skal på div opptredener fks) kommer også disse dottene i ørene. Utrolig plagsomt! Tok meg lang tid å finne denn connectionen men den slar aldri feil. En bekjent av meg har tinnitus pga spente kjever. Har ikke funnet botemiddel for dette selv om jeg har funnet årsaken. Ubevisst spenning er vanskelig å bli kvitt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Jeg gikk til legen etter å ha hatt dott i øret en stund. Han tittet kjapt og sa "det er muligens væske i mellomøret, det blir sikkert borte av seg selv". Det ble ikke det, og etter mange måneder og et legebytte prøvde jeg igjen. Tett øretrompet som fører til væske i mellomøret. Jeg fikk rhinexin, og beskjed om å ta det en måned. Det hjalp ikke. Så i går prøvde jeg å skylle bihulene selv med saltvann, i håp om å løsne opp noe. Joda, jeg fikk saltvann inn gjennom nesa og til bihulene og langt bak i systemet... men ikke ut igjen. Så nå har jeg to ører med dott og hørselen er ikke noe særlig. Første ledige legetime er om ei uke... Er det noen som har noen råd? Jeg har prøvd nesespray, antihistaminer, blåse for å utjevne trykket, svelge, drikke MASSE for å svelge masse, tygge tyggis, gjespe, snyte meg ofte, legge hodet over fra side til side (øre mot skulder)... Og nå er jeg snart klar for å dra til legen med sovepose og nistemat helt til jeg slipper inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg hadde dotter som kom og gikk i en periode på 3-4 mnd for noen år siden da jeg var deprimert.

Det gikk lang tid før jeg forsto at dottene i ørene var psykisk betinget. Jeg var hos fastlegen og fikk sjekket ørene for væskeansamlinger, men hun fant ikke noe. Vi ble enige om å se an hvordan det utviklet seg i en periode, før hun henviste meg til spesialist.

Depresjonen avtok gradvis over noen uker, og i takt med dette forsvant øreproblemene. Jeg har ikke hatt tilsvarende problem i ettertid, men merker at jeg av og til kan få forbigående øre-dotter i stressende situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ellasnella

Jeg hadde dotter som kom og gikk i en periode på 3-4 mnd for noen år siden da jeg var deprimert.

Det gikk lang tid før jeg forsto at dottene i ørene var psykisk betinget. Jeg var hos fastlegen og fikk sjekket ørene for væskeansamlinger, men hun fant ikke noe. Vi ble enige om å se an hvordan det utviklet seg i en periode, før hun henviste meg til spesialist.

Depresjonen avtok gradvis over noen uker, og i takt med dette forsvant øreproblemene. Jeg har ikke hatt tilsvarende problem i ettertid, men merker at jeg av og til kan få forbigående øre-dotter i stressende situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en resept på en nesespray for dette hos legen. Men begge gangene jeg har begynt på den har jeg vært gravid etter kort tid og den skal ikke brukes under svangerskap. Men den funker. Plutselig hører man verden med sterke lyder. Så jeg tror jeg må få en ny en.

Jeg var øre-nese-hals-barn og jeg tror det har sammenheng med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...