Gå til innhold

Har hønene det bra?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg hører stadig at folk sier at dyra ikke har det bra, at frittgående høns egentlig ikke er så fri som man tror og bla bla bla. Jeg får litt dårlig samvittighet av å tenke på at jeg spiser egg av høner som ikke har det noe bra. Og nå orker jeg ikke å lure mer så siden det er så mange høner på KG så spør jeg her.

Har dere det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, hønene på KG har det nok bra. Men tro meg, de frittgående hønene som har lagt eggene du kjøper på butikken har det ikke like bra og fritt :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

"Frittgående" høner sitter riktignok ikke i bur, men de har ikke mer plass per høne enn burhøns likevel. Ca. et halvt A4-ark per høne. Kjøp økologiske egg - da er det strengere krav til dyrevelferd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror hønene er det dyret som har det verst i Norge.

"frittgående" høner har bare litt større bur, men fortsatt utrolig liten plass.

Jeg spiser kun egg fra min brors høner som springer rundt huset her. Skjønner at ikke alle har den muligheten, men synes det er merkelig med alle dyrevennene som blir vegiterianere og fortsatt spiser egg.

Jeg tror en død høne har det bedre enn en i et lite bur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk
Jeg tror hønene er det dyret som har det verst i Norge.

"frittgående" høner har bare litt større bur, men fortsatt utrolig liten plass.

Jeg spiser kun egg fra min brors høner som springer rundt huset her. Skjønner at ikke alle har den muligheten, men synes det er merkelig med alle dyrevennene som blir vegiterianere og fortsatt spiser egg.

Jeg tror en død høne har det bedre enn en i et lite bur..

Er enig i at høner er dyrene som behandles verst i Norge - kylling- og eggproduksjon er dyremishandling.

Det stilles strengere krav til dyrevelferden i økologisk eggproduksjon - de såkalt frittgående hønene har det ikke noe bedre enn vanlige burhøns.

Jeg er vegetarianer, og når jeg en sjelden gang kjøper egg velger jeg alltid, uten unntak, økologisk. Her står det litt om økologisk eggproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det helt fint, men sett fra et dyrevernssynspunkt så tror jeg faktisk de hønene som sitter i bur og legger egg har det mindre jævlig enn de som går fritt! Akkurat som på KG, så er høner noen jævler til å mishandle hverandre når de bare får sjansen og det er ikke uvanlig at de hakkes i hjel! De såkalt "frittgående" hønene har for øvrig omtrent like stor frihet til å bevege seg som man har foran ved scenen på en Micael Jackson-konsert...

For øvrig kjøper jeg minst mulig både av kylling, høns og egg i butikk. Det jeg spiser med god samvittighet er derimot de samme varene fra en jeg kjenner som har hønene sine (Ca. 20 stk.) rotende rundt på en åker... De er jævlige med hverandre der også, men da er det i det minste noe i nærheten av hvordan naturen har konstruert høner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for øvrig ikke ett øyeblikk i tvil om at kylling- og eggproduksjon i den vestlige verden er organisert dyremishandling og jeg kunne godt ha tenkt meg å slå en eller flere såkalte "kostholdseksperter" som anbefaler kyllingfilet (Eg. bryst) som omtrent det eneste man kan spise av kjøtt som en del av et sunt kostold! IDIOTER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men høner i bur er jo sammen med andre høner også. Høner som går på rundt om kring har i vertfall muligheten til å stikke av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for øvrig ikke ett øyeblikk i tvil om at kylling- og eggproduksjon i den vestlige verden er organisert dyremishandling og jeg kunne godt ha tenkt meg å slå en eller flere såkalte "kostholdseksperter" som anbefaler kyllingfilet (Eg. bryst) som omtrent det eneste man kan spise av kjøtt som en del av et sunt kostold! IDIOTER!

Second that.

Kjenner en som er statlig inspektør av dyrehold på gårder her i Norge, og vedkommende bare sa at kjøp økologisk, for alt annet er direkte dyreplageri.

Har også en kompis som er yrkesdykker, og han har dykket litt rundt i diverse oppdretsmærer for laks. Det var heler ikke noe pent syn; han spiser aldri mer laks. Mye død fisk, avføring og en sørpe av råttent fór lå nederst i mærene. Æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...