Gå til innhold

Bør bilførere pålegges å bruke hjelm.


Gjest Koala

Anbefalte innlegg

Gjest Koala

Mellom 200 og 300 mennesker dør i trafikken hvert år. De fleste av dem er bilførere og de fleste har hodeskader. Dermed er det ingen tvil om at et hjelmpåbud vil redde mange liv hvert år.

Det er verken vanskelig eller ubehagelig å kjøre bil med hjelm. Rallyførere f.eks gjør det bestandig og det gjør hverdagen deres sikrere.

Bør et hjelmpåbud for bilførere innføres med lange fengselsstraffer for de som setter sine barns liv i fare ved ikke å ta på dem hjelm i bilen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_bente_*
Mellom 200 og 300 mennesker dør i trafikken hvert år. De fleste av dem er bilførere og de fleste har hodeskader. Dermed er det ingen tvil om at et hjelmpåbud vil redde mange liv hvert år.

Det er verken vanskelig eller ubehagelig å kjøre bil med hjelm. Rallyførere f.eks gjør det bestandig og det gjør hverdagen deres sikrere.

Bør et hjelmpåbud for bilførere innføres med lange fengselsstraffer for de som setter sine barns liv i fare ved ikke å ta på dem hjelm i bilen ?

Du verden så behagelig for barna.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Koala
Du verden så behagelig for barna.. :sjenert:

Det kan da umulig være mer ubehgelig å ha på seg en hjelm inne i en bil som bakpå en sykkel.

Poenget er at man ved bruk av bilhjelm faktisk øker sikkerheten og det er vel det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller oppfordre til å bruke bilbelte og ha en trygg og sikker kjørestil, da hadde mange liv vært reddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hm.. det får være grenser. Du sier det ikke er ubehagelig, men det er jo akkurat det det er. Ha på seg en hjelm som stikker ut bak på hodet så man ikke kan lene seg bak i setet.

Litt forskjell på et bilsete og en motorsykkel hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av disse 200-300 hadde ikke på seg belte? Hvis de ikke hadde på seg belte er et hjelmpåbud absolutt å begynne i feil ende. Hvilken virkning vil hjelmpåbud ha på nakkeskader, hodet blir jo ganske mye tyngre med hjelm på. Skal hjelmpåbudet inkludere bruk av HANS for å unngå nakkeskade?

Overføringsverdien fra rally er heller ikke klar, da rallykjøring og spesielt bykjøring må sies å være svært forskjellig. Rallyførere har i veldig liten grad behov for sidesyn eller overhode å snu på hodet, dermed kan disse tillate seg å bruke verneutstyr som i stor grad begrenser mobilitet og sikt. Hvilken effekt vil en slik reduksjon på sikt og mobilitet ha for en bilfører i bytrafikk? Vil ulykkesfrekvensen stige så mye at det fullstendig opphever gevinsten av hjelmbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hm.. hørte nettopp en politimann som snakket på radioen om omkomne i trafikken. Han antok at halvparten som omkom i kollisjoner etc hadde overlevd dersom de hadde hatt bilbelte på seg.

Når det gjelder hjelm føler jeg at det er upraktisk fordi jeg pleier å sitte så høyt i bilen at det rett og slett ikke haddet vært plass til hjelm. Dersom biler ble tilpasset dette og det ble bevist like effektivt som f.eks. bilbelte kunne jeg godt ha brukt det hvis det en dag kunne vise seg å redde livet mitt.

Jeg bruker ikke noe/lar vær å bruke noe fordi det er påbudt/ikke påbudt. Sykkelhjelm er ikke påbudt, jeg bruker det likevel fordi jeg verdsetter livet mitt høyere enn en stygg hårsveis.

Jeg bruker alltid belte i bil - ikke fordi jeg kan få bot om jeg ikke gjør det, men fordi jeg verdsetter livet mitt mer enn behaget av å ikke ha belte på "selv om jeg bare skal kjøre i to min"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...