Gå til innhold

System til å pakke opp gaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har dere tenkt å løse dette med å pakke opp gaver? Altså, ikke hvem som skal pakke opp, men hvordan de sørger for at hver gave får riktig avsender og ender opp i samme eske dagen etter (så man slipper at alle eskene er brukt opp, men fortsatt gjenstår det 10 gaver som trenger å pakkes ned igjen).

Noen som har kommet opp med et godt system på dette?

Skal selvsagt ha en bok med navnet på alle som har gitt gave, og hva de har gitt. (Skriver ikke opp pengesummer, bare "penger". De som pakker opp skal heller skrive summen smått bakpå kortet, slik at kun vi ser det).

Men dersom 3 stk gir "serveringsfat", og det blir rot i kortene, er det jo umulig å vite hvem som har gitt hvilket fat. Hm... Forslag?

Skrevet

Basarbok med nummer, og klistrelapper som også blir nummerert.

Så fatet fra tante Agda blir nummer en, sammen med esken til fatet og i basarboken står det på plass en: Tante Agda- fat.

Ellers er maskeringstape til maling genialt. Det setter seg ikke fast, og kan skrives på.

(De fleste typene i hvertfall).

Skrevet

Så fatet fra tante Agda blir nummer en, sammen med esken til fatet og i basarboken står det på plass en: Tante Agda- fat.

:Nikke: Slik skal vi gjøre, og slik har det blitt gjort i alle de bryllupene jeg har pakket opp gaver i. Viktig at alt blir merket: kortet, alle gavene og esken, og at man skriver korrekt navn og gave i boka :)

Skrevet

Vi har ikke kommet så langt ennå, men har noen tips likevel:

Skriv ut ønskelista på forhånd, så har dere fulle navn på varene. Så da kan de skrive "serveringsfat - stripe" eller lignende.

Hvis det er noen som gir ting utenom lista står det vel også ofte på boksene hva varen heter, eller be dem om å skrive en beskrivelse i tillegg (eks. duk, grønn med blomster).

Ellers kan det kanskje være lurt å ha et ark istedenfor bok? Hvis du lager en tabell med informasjonen du vil ha skrevet ned (pass på nok plass til håndskrift), så kan du overføre til bok senere? Jeg ville ikke tatt meg tid til skjønnskrift hvis jeg var med å pakke opp gaver i alle fall..

Ellers er det noen som nevner klistrelapper med nummer - såvidt jeg skjønner klistrer man da en nummerlapp på gaven, og en i kortet, så man ser hvilke som hører sammen.

Skrevet

Ellers er maskeringstape til maling genialt. Det setter seg ikke fast, og kan skrives på.

(De fleste typene i hvertfall).

Hørtes veldig smart ut det, om jeg hadde skjønt hva du mente.... :sjenert:

En basarbok har vel bare 2 og 2 like lapper? Og til gave, kort og eske blir det jo 3 lapper. Bruker du da nummererte klistrelapper som en tredje lapp?

Og maskeringstape for å feste lappene til gjenstandene? Maskeringtapen som jeg har brukt har ikke veeeldig god festeevne; holder det likevel?

Skrevet

Du tenker på blokk med lodd. Jeg mener en liten bok som ser ut som en liten skrivebok. (Halv a4 størrelse.)

Den er linjert, og på hver linje står det et nummer. Bokhandlere har det.

Tapen eller klistrelappene nummerer de som pakker opp, og fester på gave, eske og kort.

Skrevet
Hørtes veldig smart ut det, om jeg hadde skjønt hva du mente.... :sjenert:

En basarbok har vel bare 2 og 2 like lapper? Og til gave, kort og eske blir det jo 3 lapper. Bruker du da nummererte klistrelapper som en tredje lapp?

Og maskeringstape for å feste lappene til gjenstandene? Maskeringtapen som jeg har brukt har ikke veeeldig god festeevne; holder det likevel?

En slik basarbok :)

Så noteres nummeret på små hvite klistrelapper, og settes på kort og gave. (Glem maskeringstape - det bare forvirrer :fnise: )

Skrevet

Eller bare kjøp en linjert bok. Vi kjøpte bare en linjert bok å skrev nummer etter hvert. Dette fordi det av og til er fra så mange, eller er så mye fra noen at det ikke er plass på bare en linje.

Skrevet
Eller bare kjøp en linjert bok. Vi kjøpte bare en linjert bok å skrev nummer etter hvert. Dette fordi det av og til er fra så mange, eller er så mye fra noen at det ikke er plass på bare en linje.

:Nikke: Var oppakker i et bryllup nå nylig, og vi klarte ikke å få med alle navnene på en linje. Ikke snakk om. Så det ble "tante Kari, onkel Per + + +"

Et annet bryllup jeg var i, stilte brudeparet med bærbar PC til oppakkerne. Og det var særs behagelig.

Husk også at det å pakke opp gaver er stressende, og de som pakker opp vil sette stor pris på et lite ekstrabord med stol når de holder på (å stå og skrive uten noe sted å legge fra seg boka når man skriver er både tungt og upraktisk), samt om det er mulig så avsteng oppakkingsrommet til de som pakker opp er ferdige medå pakke opp og dandere. Jeg blir ihvertfall dritsur når tante Klara og bestemor Astrid skal blande seg borti og flytte rundt på systemet man prøver å lage, i tillegg til at de skal vise fram til alle hva de har gitt, så de skyver oppakkerne vekk fra bordet og blir stående foran gavebordet og mingle uten tanke for at noen faktisk jobber der der og da.

Skrevet

Laptop var smart. Det skal jeg spørre om de heller vil ha. Vi tar den jo med allikevel, så de som vil kan legge inn bilder fra bryllupet under festen. :)

Skrevet

Laptop er både smart og arbeidsbesparende, så slipper man å skrive det inn på data etterpå!! Godt tips!

Skrevet

Vi hadde klistrelapper med nummer på kort og gave- fungerte veldig bra!

Gjest Gjest
Skrevet

Signerer Wadjets tips om å ha oppakkningsrommet avstengt til oppakkerne er ferdig med jobben. Har også vært med på at gamle bestemor Olga og grandtante Gudrun blander seg og roter til systemet og blokkerer hele gavebordet fordi de skal vise frem den fantastisk flotte (les: grusomme) krystallvasen de har forært brudeparet.

Bærbar PC er også et veldig greit verktøy. I bryllupet vårt hadde en av oppakkerne (som hadde vært oppakker mange ganger før) med seg bærbar PC og laget et VELDIG oversiktlig og greit regneark som alle gaver og givere ble ført inn i. Det gikk veldig lett å skrive takkekort, og det var ingen tvil om hvem som hadde gitt hva.

Skrevet

Har du lyst til å dele regneark-mal?

Gjest Gjest
Skrevet

Er en god stund siden vi giftet oss, så jeg er litt usikker på om vi fortsatt har det lagret eller om vi bare har en utskrift liggende. Jeg skal sjekke PCen min når jeg kommer hjem i morgen for jeg har det ikke på jobb PCen og høre med mannen min om han kanskje har det lagret.

Skrevet
Har du lyst til å dele regneark-mal?

Eller oppakker? :fnise:

Jeg har vært med på klistrelappnummer-systemet der man fører inn i bok flere ganger og syns det funker greit, men er veldig enig at man ikke trenger mange som "hjelper til" når det pakkes opp! Det kan være stressende nok når det plutselig kommer et lass med pakker...

Gjest Gjest
Skrevet

Beklager hvis jeg kupper tråden litt nå, men hvem bruker dere som oppakkere??? Jeg aner ikke hvem jeg skal spørre, er det ikke litt kjedelig som gjest å bli satt til denne oppgaven?? :sjenert:

Skrevet

Det har jeg også lurt på - det mest praktiske hadde jo vært at noen gjorde dette under middagen.. Noen her på KG foreslo venninner av lillesøster - det kan jo være en idé...

Skrevet

Jeg har gjort det som venninne og som kusine :) Begge gangene var vi to stk som kjente hverandre fra før og jobbet gjennom pakkehaugen på en liten time. Dette var mens brudeparet var til fotografering og gjestene minglet.

Gjest Gjest
Skrevet

Går det an å spørre noen som ikke skal være gjest i bryllupet?? Har ei tidligere venninne av meg som skal synge i kirken sammen med søsteren sin (mot betaling). Kunne jeg spurt dem kanskje, og betalt litt mer? Da har de jo allerede pyntet seg litt... Eller blir det dumt?

Vil liksom ikke at noen av gjestene våre skal måtte "jobbe" i bryllupet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...