Gå til innhold

Det beste/verste du har sett i et bryllup?


Coriander

Anbefalte innlegg

Det var en passende meny i et "husmannsbryllup" syns jeg. Rømmegrøt og spekemat er jo godt :sjenert:

Helt enig :jepp:

Har aldri vært i et "husmannsbryllup", men det høres utrolig koselig ut! Og ikke det minste "trashy" :lete:

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Nå er det lenge siden denne tråden var aktiv. Noen som har noe nytt å fortelle? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Det skal sies at jeg ikke drikker alkohol, men er det sååå forferdelig at folk "bare" får 3 glass vin i et bryllup for så å måtte betale resten selv?

Jeg synes det høres ut som mer enn nok, og jeg tror det kan ha som effekt at folk ikke drikker seg drita i bryllupet, noe jeg synes er positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så mange tragiske hendelser :sjokkert:

Det fineste jeg har opplevd i bryllup (har ikke vært i så veldig mange da) var når en lokal sanger fremførte en nydelig versjon av "danse mot vår" i bryllupet til min tante og onkel (tante visste ingenting og det er favorittsangen hennes, så dere kan tro hun ble overrasket og rørt). Tror ikke der var et tørt øye i hele kirka :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min søsters bryllup hadde et par "blundere".

Først, venninna til mamma som hjalp til på kjøkkenet, mistet moren sin. Selvfølgelig dro hun, med kondolanser.

Et par venninner av søs dro på byen når de mente tiden passa til det, rundt 11 eller så.

Tanta vår (som var ganske stor på denne tiden, vel og merke) kom i noe som mest lignet en nattkjole, og hun ble sittende i bilen og spise potetgull en lengre periode (husker ikke grunnen).

En annen vielse jeg var i, ble avsluttet av bruden som lurte på "hva gjør vi nå da??"

Denne bruden hadde og sin stemors brudekjole fra hennes første ekteskap (hvor hun ble skilt), og den var ukledelig og alt for stor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bryllup jeg var i hadde så mange feil og rarheter at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal begynne engang. Bruden og brudgommen hadde blitt enig om at planleggingen skulle fordeles slik at bruden tok seg av alt som hadde med kirken å gjøre, mens brudgommen tok seg av alt ved selskapet og middagen.

Vielsen var kl 12.00 og tok vel 1 time. Etterpå stod vi 1 time utenfor og tok bilder av brudeparet og alle gjestene (fotografen også) før vi så måtte kjøre i 2,5 time til middagslokalet.

Lokalet var på en båt der vi måtte ned i et utrolig lite hull med en tilnærmet loddret trapp (skummelt utover kvelden) for å komme inn i båten. Bordene var satt på rekke på hver side av båten og det var buet sofa ved baren. Det var ingen pynt, bordkort, meny eller noe som helst. Ikke var det nok sitteplasser til alle gjestene heller så 1/3 måtte stå.

Når alle gjeste var kommet satt alle bare å pratet en lang stund før det da var tid for kakeskjæring kl 6. Vi var så sulten og fikk helt sjokk da vi skjønte at vi nå skulle spise kake før maten.

Matopplegget var veldig rart, for det ble satt frem litt og litt mat på en benk med ca 30 min mellomrom. Første etappe var ikke før kl 8. Vi fikk ingen beskjed om hvor mange slike etapper maten ville komme i, så det var bare om å gjøre å få tak i mest mulig mat ved hver servering før det ble tomt. Første servering fikk jeg ikke med meg fordi jeg dro på do rett før den ble servert, og det var tomt da jeg kom tilbake til bordet. Maten bestod av mange kalde hverdagslige småretter og ingen varmmat.

Musikken bestod av noen cder som lå i båten fra før og pga dårlig musikk og utrolig dårlig plass ble det ingen dansing. Det var ingen form for underholdning og ingen taler fra andre enn brud og brudgom. Når det var tomt for mat i 10 tiden begynte folk å reise. Vi fikk vite i ettertid at mange dro fra bryllupet for å dra rett på McDonald fordi de var så sulten. Vi ble til festen var ferdig kl 2 og dro rett på en bensinstasjon. Jeg kan ikke huske sist det smakte så godt med hamburger.

Det eneste positive ved middagen og festen var at det var fri bar.

Endret av Lulilelu
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det verste var da jeg var i bryllupet til en god venninne. Midt under middagen (under en av talene, tror det var fra hennes far) ble hun så rørt at hun begynte å grine. Og klarte ikke å stoppe. Hun hadde endel "grums" å slite med av barndomsminner, så nå kom alt opp og frem. Og hun gråt og gråt. Helt uten kontroll. Brugdommen (stakkars mann) gjorde alt for å roe henne ned og trøste, men det gikk ikke. Så enden på visa ble at hun ble tatt med til et privat rom på baksiden, så hun kunne få gråte ferdig og komme til hektene. Men hun ble der hele kvelden. Brugdommen gikk i vekseltrafikk mellom å trøste henne og unnskylde overfor alle gjestene. (Vi andre venninner prøvde også å få henne på bena igjen, men til ingen nytte)

Trist. Rett og slett.

Å jeg er redd for at det skal skje meg slik som bruden at jeg skal begynne og gråte og ikke klare og slutte :tristbla:

En blir bare minnet på så mye fælt under taler og slikt, syntes min egen konfirmasjon var grusom nok.

Verste bryllup er jeg har vert i er vel for mange sanger, og for lange taler som ikke passer inn.

Slik flere som skulle holde tale begynte talen med og si at de skulle være kort og poengtere hvor viktig det er og være kort og at hun ikke skal kjede folk. Så leste hun opp en tale på godt over en time som var veldig generell og kjedelig, slik: Jeg er så glad for at alle kunne møtes her i dag, og samles til denne store dag, damene har fine kjoler, mennene fine dresser, (…..) fargene er fine som en regnbue som betyr lykke over brud og brudgoms liv. Og lykke skal det bringe både i gode og onde dager (...) heldig med været var vi og sola skinner fra nesten skyfri himmel, er det noen skyer på himmelen se ut, ja det er to skyer, men været er likevel flott, og det er vi så glade for, for noen hadde kanskje trodd at det skulle bli regn. Men det ble sol selv om det var litt overskyet og -8 grader i går det og overskyet er det heller ikke tåke (…) som sagt godt over en time med slik helt tomt prat. Før neste tale begynte og var omtrent lik.

Ikke så gale egentlig da, :) var jo ikke slik at noen døde, men det føles faktisk ganske så uutholdlig ut der og da, når en sitter i det, og folk sitter og vrir seg på stolene, vrir på armbåndsur og smykker, bretter figurer av servietter, piller på dekorasjoner og negler. Stirrer på en sovende baby i en 2 timer i strekk. Når til og med de over bordet spør om og få se på leddarmbånder til andre og flere finner det naturlig og plukke de fra hverandre og sette de sammen et par 100 ganger, ja da er virkelighetsflukten ganske stor, -og en har en kommet halvveis til en 10 minutters pause før det er 5 epoker til.

Veldig fin tråd håper på å plukke opp noen tips og råd :)

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett vært i koselige bryllup, men ett var MEGET spesielt.

For det første var det lite mat og meget spesiell mat (som få likte).

Men det var nå en ting.

Etter maten var det fri bar, og brudens far drakk godt. Han ble fort beruset og kastet jakka. Så forsvant slipset og han åpnet skjorta helt ned....(mannen var i 60 årene, feit, hårete og bleik... så det var ikke et pent syn med bar mage)

Jo mer han fikk i seg, jo mer nærgående ble han på damene... Han la seg omtrent oppå de han kom i nærheten av. Han regelrett prøvde å sjekke alt av hunkjønn på festen...

Det værste var vel at ingen stoppet han, og fikk han vekk... Skikkelig ekkelt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett vært i koselige bryllup, men ett var MEGET spesielt.

For det første var det lite mat og meget spesiell mat (som få likte).

Men det var nå en ting.

Etter maten var det fri bar, og brudens far drakk godt. Han ble fort beruset og kastet jakka. Så forsvant slipset og han åpnet skjorta helt ned....(mannen var i 60 årene, feit, hårete og bleik... så det var ikke et pent syn med bar mage)

Jo mer han fikk i seg, jo mer nærgående ble han på damene... Han la seg omtrent oppå de han kom i nærheten av. Han regelrett prøvde å sjekke alt av hunkjønn på festen...

Det værste var vel at ingen stoppet han, og fikk han vekk... Skikkelig ekkelt...

Synes det hørtes morsomt ut, jeg. Løsslupne bryllup er mye morsommere enn stive.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hørtes morsomt ut, jeg. Løsslupne bryllup er mye morsommere enn stive.

Enig, jeg ville mye heller vært i bryllup i innlegg #110 enn #109.

#109 hørtes virkelig ut som skrekken bortsett fra sorg og død(men det skyldes jo ikke planleggingen)

Har opplevd og bare få suppe og når jeg skulle forsyne meg med mere så fikk jeg beskjed om at jeg spiste for mye suppe. En fikk forsyne seg en gang, så var det taler og så fikk en forsyne seg en gagn til, og det var alt. Trøsten er vel at jeg hadde aldri blitt mett på den melkesuppelignede suppen uansett tror jeg for suppa var sååå tynn. Det ble ikke spist opp halvparten av suppen en gang:) (Den ble spart til en annen festlig anledning)Det var godt komme vekk fra bryllupet og få spise. Men det er vel feil at det første en gjør er og kjøpe en burger på statoil?

Jeg misliker dessuten sterkt og få beskjed om at jeg spiser for mye. Disse folkene har god råd bare så det er sagt. De både tjener bra og er flinke til og spare det siste har dere nok skjønt ;)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det som skiller et godt bryllup fra et dårlig er stemningen. Noen evner å skape en varm og god stemning, mens andre ikke gjøre det.

Om bryllupet er dyrt eller billig, om det følger tradisjoner eller ikke og om det er stilfullt eller "trashy" er ikke så viktig for meg. Det kan være en god stemning i et tradisjonelt stilfullt bryllup som oser av eksklusivitet, eller det kan være kaldt og "show-off". Akkurat som det kan for billigere bryllup, eller "annerledes" bryllup.

Jeg har vært i to amerikanske bryllup som begge var de flotteste bryllupene jeg har opplevd. Den ene var utendørs og stilfull, den andre på et hotell - hvor paret giftet seg under en plastportal med plastblomster og lokalene så ut som en ribbet versjon av de mindre luksuriøse variantene av danskebåten. Men begge var varme og flotte, med god stemning.

Det flotteste i Norge var et lavbudsjett-bryllup i hagen til brudeparet med grilling av hel gris, tilbehør i store Tupperware-bokser og papirdukerog plastservice. Nydelig sommerdag og fantastisk god stemning. Nå skal det sies at de ikke hadde invitert med galla, da ville jeg faktisk vært litt redd for å få grønske på en dyr kjole! :fnise:

Bryllupet til broren min hadde "alt", var dyrt og flott men var en forferdelig opplevelse. Vielse kl. 13.00 og en båttur på mange timer hvor du kunne kjøpe slappe reker for en dyr penge - men de tok ikke kort, og ingen visste om dette på forhånd så manglende kontanter gjorde at vi holdt på å sulte i hjel.

Middagen ble servert i flotte lokaler på ukjent sted (skulle være overraskelse), da hadde jeg hatt fokus kun på mat i timesvis. Jeg ble som brudgommens eneste søster plassert lengst unna i lokalet, og verken hørte eller så noe som helst, mens brudens mange søstre satt ved brudeparets bord. Etter midnatt var desserten ennå ikke servert, bryllupskaken enda ikke skåret opp, kaffe og kaker var ikke servert og jeg var i ferd med å gå i bakken etter en lang dag med lite og så plutselig mye mat. Jeg gikk før brudekaken kom, hvor både brud og brudgom hylte etter meg at jeg ødela hele bryllupet og gjestene måpte.

Siden jeg var på "ukjent" sted som skulle være en overraskelse måtte jeg ringe en taxi og lese opp hva som stod på veiskiltet når jeg hadde "kommet meg unna"! :fnise:

Grusomt!

Da tar jeg papirduk, papptallerkener og plastkrus med god stemning når som helst!!!

Ellers har de fleste bryllup jeg har vært i her i Norge rett og slett gørrkjedelige i lengden, de er så langdrøye. Jeg møter alltid med en innstilling om å kose meg, men ved 22.00-tiden har jeg stort sett lengtet hjem en stund allerede. Begynner hyggelig og bra, men blir rett og slett for mye venting uten at det er en plan for "tiden imellom".

Morsom tråd!

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal sies at jeg ikke drikker alkohol, men er det sååå forferdelig at folk "bare" får 3 glass vin i et bryllup for så å måtte betale resten selv?

Jeg synes det høres ut som mer enn nok, og jeg tror det kan ha som effekt at folk ikke drikker seg drita i bryllupet, noe jeg synes er positivt.

Jeg regner med det er dette innlegget du sikter til:

Da en venninne av meg giftet seg ble det brukt mye tid og penger på smådetaljer som servietter med monogram og den typen ting. Hun var skikkelig bridezilla gjennom hele planleggingsprosessen. Alle hadde inntrykk av at det ikke skulle spares på noe og at de slo skikkelig på stortromma.

Da toastmaster ønsket velkommen ble det gitt beskjed om at det ville bli servert 1 glass vin til hver til for- og hovedrett og dessertvin til desserten. Dersom noen ønsket alkohol utover dette var det mulig å kjøpe fra baren.

Hadde det vært et budsjettbryllup, hvor det virkelig var spart inn på alle unødvendigheter kunne jeg forstått det, men det var ikke tilfelle i det hele tatt. Det var 120 gjester, dyre blomsteroppsatser på bordet, brudekjolen kostet 25000, selskapslokalet var det dyreste i byen, fjonge invitasjoner (og senere takkekort), bryllupsreise til et eksotisk reisemål og det var bra mat. Til tross for at det meste kostet mye penger tok de seg ikke råd til å spandere mer enn tre glass vin på gjestene sine. Det irriterte mange, og det har nok blitt snakket endel om det i ettertid.

Det hadde som sagt ikke vært noe "problem" om hele bryllupet var holdt på budsjett, men når ALT var flott og fancy ble det bare teit å kreve betalt for drikkevarene.

Tre glass vin i løpet av en flere timer lang 3-retters bryllupsmiddag er ikke mye. Det burde i det miste bli gitt påfyll spør du meg. At man må betale for drinker etc. etter middag er en annen sak - der får folk gjøre som de ønsker selv. De færreste går vel i bryllup for å få gratis alkohol, men jeg synes faktisk det er en selvfølge at det serveres nok drikke (alkohol eller ikke) til en tre-retters bryllupsmiddag. De færreste blir dritings av noen glass vin til maten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hikken

Jeg var i et bryllup for noen år siden og det var jo……. Interessant kan vi vel si! ;)

Bruden har en størrelse 44 kropp, men hadde skviset seg inn i en størrelse 40 kjole, stroppeløs sådan. Stappa pølsekinn! Det var tydelig søkk i magen der navlen var, så trangt var det om saligheta!

Allerede når de knelte for presten begynte toppen å sige ned, og det var justering sånn at presten ikke skulle få se hele puppestellet.

Brudens bror med samboer kom til kirken etter bruden, og ikke snakk om å snike seg stille inn og sette seg litt langt bak. Neida. Smalt opp døra, og gikk opp hele midtgangen til 1 benkerad, som selvfølgelig var full og omrokkerete alle. Brudens stemor måtte flytte seg for at bror med samboer skulle få plass.

Samboeren hadde interessant antrekk: Grå tights som slutta midt på leggen, en grå topp i ”polyester-silke” som var litt i korteste laget til en tights. Håret var nok ikke vaska siste uka, og sminke var fremmedord. Antrekket ble kronet av de ubarberte leggene (ante ikke at damer kom med pels faktisk!) i et par kjipp-kjapper!

På vei ut av kirka var bruden i gang med ny kjolejustering, og håret var begynt å sige…

Bildene tok ca halvannen time å ta, og det var alle mulige rare kombinasjoner. Alle gjestene,

Alle gjestene med brudeparet. Alle gjestene med brudeparet og pyntet bil. Brudepar med forlovere, med søsken, med foreldre, med foreldre og besteforeldre, brudeparet og naboen osv. MEN: Brudens stemor og søster fikk ikke være med på noen bilder utenom gruppebildet av alle sammen, og da måtte de stå bakerst! Stemoren har stilt opp i alle år, kjørt hit og dit, sydd kostymer til skoleforestillinger og alt det der, og søsteren (4-5 år eldre) har litt av det samme; ordner og steller og er stille og forsiktig.

Vennegjengen spurte etter hvert hvorfor de ikke fikk bli med, og det var fordi de ikke var biologisk slekt…

Samme begrunnelse når stemor og søster ble plassert nederst ved bordenden. Var kun i kirka de fikk sitte nærme….

Brudens far holt en tale i nærmere 30 minutt over hvor dyktig bruden var, og enestående intelligent, blid og sosial, hadde jobb og hvor heldig brudgommen var som hadde kapret et slik flinkt koneemne.

Vi var flere som ikke helt kjente igjen bruden utfa talen. Hun er av den sure typen som ligger på sofaen med kaffekanna og ”Se og Hør” innen rekkevidde og der ligger hun til mannen kommer hjem og lager middag… Til dags dato så er de fremdeles gift, og vi skjønner ikke hva han ser i henne!

Hun er og litt fin på det, alt skal være så staselig.

Middagen var derfor: røkelaks på loff. Loffen var nok fra torsdag/fredagen for den var sånn seig, og ikke smør, salat eller eggerøre, og en liten tynn stripe laks midt på brødskiven.

Svinestek med døde grønnsaker og brun saus var jo en høydare i forhold! Jeg regnet med at desserten sikkert var god, siden bruden er dessertglad.

Jo da: De hadde kjøpt first price vaniljeis! Sånn i treliters boks som smaker skikkelig plastikk!

Brudeparet og foreldrene fikk jordbære til isen, resten av gjestene fikk kun is.

I løpet av middagen så måtte bruden ha hjelp til å heise kjolen 4-5 ganger, for puppene truet med å hoppe ut…

Vi fikk og et hefte på ca 50-60 sider (!) med sanger, der ca 70-80% var til bruden fra hennes familie. Et par var til brudgommen om hvor heldig han var så fikk så god kone nå, og resten var sånne generelle sanger som takk for maten og lignende…

Og når maten endelig var ferdig så kom en bulgarsk duo med keyboard som spille svensk dansband musikk hele kvelden, og bruden svingte seg sånn at puppene spratt ut i hvertfall to ganger om jeg så! Ellers var det mye heising av kjole!

Brudeparet vært i Sverige å kjøpt vodka og øl til baren, og en haug av sånne drink miksere. Ikke en brus eller glass vin å oppdrive, så jeg fløy på do med glasset for å få vann.

Nattmaten var sodd, men den var ikke ferdig kokt, så alle grønnsakene var harde og vonde, og inntil så fikk vi loff, samme som var til forretten, seig og uten smør…..

:hakeslepp:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavbudsjettsbryllup kan gå begge veier. Jeg har vært i et aldeles glimrende lavbudsjettsbryllup som ble feiret i et gammeldags snekkerverksted - med svært rustikke møbler, verktøy rundt omkring og generelt et veldig atypisk selskapslokale.

Forretten var selvfanget, hovedretten var billig (men utrolig god) og desserten genialt enkel. De hadde rett og slett gjort seg skikkelig flid med maten, selv om det var billige og enkle ingredienser. (Eneste var at den billige rødvinen vi fikk servert ikke passet helt til maten og var heller ikke spesielt god)

Pynt var markblomster, og en god kamerat av bruden hadde laget en helt fantastisk bryllupskake.

Hele dagen var skikkelig flott, og stemningen var helt super.

Så hadde vi et annet lavbudsjettsbryllup, på et slitent grendehus med traurige karbonadesmørbrød, saft og standard langpannekaker. I og for seg greit nok, men når bruden dukker opp i en detaljert, meget dyr prinsessekjole begynner man jo å lure litt. Det var ganske tydelig at størsteparten av budsjettet hadde gått med til kjolen der, ja.

Da føler du deg ikke spesielt verdsatt som gjest... Misforstå meg ikke, jeg har ingenting i mot lavbudsjettsbryllup og stemningen har mer å si enn hva slags mat og lokale man velger. Men det var en ganske trykket, klein stemning hele kvelden blant stivpyntede gjester med dyre gaver som ble avspist med et par karbonadesmørbrød hver.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange som ikke synes dette er så ille, men jeg var i et bryllup som ble holdt i et fint menighetshus. Da velkomstdrinkene ble servert, fikk servitrisene beskjed om å ikke si høyt at det var en variant med alkohol og en uten. Utrolig teit. Middagen bestod i rekecocktail til forrett, stek til hovedrett og jordbær og is til dessert, ikke noe av det smakte noe som helst. Jeg sikker på at det var fra samme cateringselskap som kusinen min hadde brukt i sitt bryllup femten år tidligere. Det var også et enmannsorkester der som sammen med den smakløse maten sørget for en skikkelig danskebåtstemning. Det verste var at bruden hadde lagt utrolig mye arbeid og sikkert penger også i alle forberedelsene, og så var det hele bare skikkelig blæ.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...