Gå til innhold

Åssen


Gjest Hanefar

Anbefalte innlegg

Gjest Hanefar

Vil med dette slå et slag for ordet "åssen". Ordet er vanlig i muntlig norsk, men av en eller annen grunn lite påaktet i skrift. Ved søk på Google får jeg 4,3 millioner treff på "hvordan" og bare 26.000 på "åssen".

Vil man skrive mer opprinnelig norsk, er "åssen", som har opphav i norrønt, et bedre valg enn "hvordan", som er lånord fra lavtysk.

Flere jeg har snakket med tror at "åssen" er en slags sjargong, og ikke tillatt i skrift. Men det er helt feil! Ordet er fullstendig gangbart også i skrift.

Så ikke nøl med å bruke ordet "åssen" i skrift, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Vil med dette slå et slag for ordet "åssen". Ordet er vanlig i muntlig norsk, men av en eller annen grunn lite påaktet i skrift. Ved søk på Google får jeg 4,3 millioner treff på "hvordan" og bare 26.000 på "åssen".

Vil man skrive mer opprinnelig norsk, er "åssen", som har opphav i norrønt, et bedre valg enn "hvordan", som er lånord fra lavtysk.

Flere jeg har snakket med tror at "åssen" er en slags sjargong, og ikke tillatt i skrift. Men det er helt feil! Ordet er fullstendig gangbart også i skrift.

Så ikke nøl med å bruke ordet "åssen" i skrift, folkens!

For meg er det ikke naturlig hverken å si eller skrive "åssen". Hvis det skal være et gjengs ord, kan jo også "åffer" (hvorfor) være tillatt i skrift. Kanskje det er det for alt jeg vet, jeg har ikke undersøkt. Det er dialektale forskjeller her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanefar
For meg er det ikke naturlig hverken å si eller skrive "åssen". Hvis det skal være et gjengs ord, kan jo også "åffer" (hvorfor) være tillatt i skrift. Kanskje det er det for alt jeg vet, jeg har ikke undersøkt. Det er dialektale forskjeller her i landet.

Opp til deg hva du vil si og skrive, men for mange, bl.a. i mitt område, er det helt naturlig å si "åssen". Likevel får de seg ikke til å skrive det, men det er det egentlig ingen grunn til. Så lenge former en bruker i talemålet også er tillatt i skrift, er det jo ingen grunn til å la være å bruke dem når man skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Etter at jeg skrev mitt første innlegg, undersøkte jeg i ordbøker. Jamen står "åffer" og "korfor" oppført i skarpe klammer, det vil si at disse ordene også er tillatt i skriftspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at jeg skrev mitt første innlegg, undersøkte jeg i ordbøker. Jamen står "åffer" og "korfor" oppført i skarpe klammer, det vil si at disse ordene også er tillatt i skriftspråket.

Da lærte jeg noe nytt idag også. Forøvrig synes jeg at "korfor" er et merkelig ord. På nynorsk er det jo mest naturlig å si "kvifor".

I min dialekt ville jeg heller sagt "koffor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Opp til deg hva du vil si og skrive, men for mange, bl.a. i mitt område, er det helt naturlig å si "åssen". Likevel får de seg ikke til å skrive det, men det er det egentlig ingen grunn til. Så lenge former en bruker i talemålet også er tillatt i skrift, er det jo ingen grunn til å la være å bruke dem når man skriver.

Herlig! Jeg har ikke engang tenkt tanken på at åssen kunne stå i ordboka. Det skal muligens tas i bruk :)

Synd ikke åkken og åffør/åffer står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Herlig! Jeg har ikke engang tenkt tanken på at åssen kunne stå i ordboka. Det skal muligens tas i bruk :)

Synd ikke åkken og åffør/åffer står der.

Hvis du ser på tidligere innlegg fra meg, ser du at jeg har skrevet at "åffer" står i ordbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D-shol
Hvis du ser på tidligere innlegg fra meg, ser du at jeg har skrevet at "åffer" står i ordbøkene.

ikke i alle

Beklager, ingen treff på "åffer" i de avmerkede ordbøkene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
ikke i alle

Kverulerer du nå, eller? Dette ordet står i to av ordbøkene mine, Tanums store rettskrivningsordbok og Bokmålsordboka fra Kunnskapsforlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D-shol
Kverulerer du nå, eller? Dette ordet står i to av ordbøkene mine, Tanums store rettskrivningsordbok og Bokmålsordboka fra Kunnskapsforlaget.

Nei, jeg bare poengterer fakta. Du skrev "ordbøkene'" i bestemt form, som kan tolkes som "alle ordbøkene", men i den ordboken jeg bruker mest og som høyskolene godkjenner til bruk ved oppgaveskriving finnes ikke "åffer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner
Hvis du ser på tidligere innlegg fra meg, ser du at jeg har skrevet at "åffer" står i ordbøkene.

Jeg har lest innleggene dine, men jeg har også slått opp i Bokmålsordboka på nett.

Der sto det at åffer ikke er med i nyeste utgave av boka, men at det har vært i en tidligere utgave. Se lenke:

Åffer

Er det en tidligere papirutgave du viser til?

Er forresten Tanums store rettskrivningsordbok tilgjengelig på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Jeg har lest innleggene dine, men jeg har også slått opp i Bokmålsordboka på nett.

Der sto det at åffer ikke er med i nyeste utgave av boka, men at det har vært i en tidligere utgave. Se lenke:

Åffer

Er det en tidligere papirutgave du viser til?

Er forresten Tanums store rettskrivningsordbok tilgjengelig på nett?

Dette er nesten pinlig, hjelpe meg hvor fort tiden går. Min utgave av Bokmålsordboken er fra 1986. Da er det kanskje en del ord som ikke er gyldige lenger. Det står litt bedre til med Tanums, den er fra 2002. Jeg vet ikke om den er på nett, skulle jo tro det?

Jeg må nok gå til anskaffelse av nye ordbøker, men de er fryktelige dyre.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D-shol
Dette er nesten pinlig, hjelpe meg hvor fort tiden går. Min utgave av Bokmålsordboken er fra 1986. Da er det kanskje en del ord som ikke er gyldige lenger. Det står litt bedre til med Tanums, den er fra 2002. Jeg vet ikke om den er på nett, skulle jo tro det?

Jeg må nok gå til anskaffelse av nye ordbøker, men de er fryktelige dyre.

bruk ordnett.no, offentlig godkjent og oppdatert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice
bruk ordnett.no, offentlig godkjent og oppdatert :)

Jeg er inne der av og til, men jeg lurer på en ting. Er det slik at man må abonnere for å få tilgang til alt der? Det er ganske lenge siden jeg har sett etter noe der, derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Jeg er inne der av og til, men jeg lurer på en ting. Er det slik at man må abonnere for å få tilgang til alt der? Det er ganske lenge siden jeg har sett etter noe der, derfor jeg spør.

Ja, det er en abonnementstjeneste. En har gratis tilgang til "Norsk ordbok", en hel del fakta og nyheter, men de andre ordbøkene (som er Kunnskapsforlagets blå) må en betale en årlig sum for å ha tilgang til.

Er det noe som heter "offentlig godkjent" om ordbøker? I så tilfelle vil jeg anta at det er flere som er offentlig godkjente, herunder Bokmåls- og nynorskordboka. De ligger jo på en offentlig institusjons server. (UiO)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D-shol
Ja, det er en abonnementstjeneste. En har gratis tilgang til "Norsk ordbok", en hel del fakta og nyheter, men de andre ordbøkene (som er Kunnskapsforlagets blå) må en betale en årlig sum for å ha tilgang til.

Er det noe som heter "offentlig godkjent" om ordbøker?

Noen institusjoner (bl.a. en del høyskoler) gir sine tilgang til alt på ordnett.no.

"offentlig godkjent" er kanskje feil begrep, det jeg mener er at denne ordboken kan brukes som kilde når man skriver fagtekster som skal offentlig godkjennes ( i motsetning til bl.a. wikipedia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fra indre bøgda, og på ungdomsskolen skrev jeg "åssen" i alle stilene mine. Det var lov, ja :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...