Gjest Usikker strikker Skrevet 1. juni 2009 #1 Skrevet 1. juni 2009 Jeg skal strikke babyteppe, men ble plutselig så usikker på hva jeg skal velge. Vet at alle er veldig glad i mor signe teppet fra nøstabarn, men jeg syns det er litt kjedelig, og så er jeg ikke superbegeistret for nøstebarngarnet heller. Lurer på om derer har erfaring med andre tepper som er god å ha til baby? Må det være rillestrikket, eller kan f.eks noe ala de linkene under være bra? Drops design Et til fra drops design Design fra Sandnesgarn Et til fra sandes Barnet blir født tidlig i oktober. Vil strikke noe som blir brukt, og ønsker å høre deres meninger og erfaringer.
Chiquita Skrevet 1. juni 2009 #2 Skrevet 1. juni 2009 Jeg er super-forelsket i nøstebarnteppet. Har strikket et i voksenstørrelse også, for det er jo så deilig... Har sett nøstebarnteppet strikket flerfarget, og det var veldig fint. Og med en heklet kant rundt et ensfarget teppe, blir det også veldig fint.
Zzyzx Skrevet 1. juni 2009 #3 Skrevet 1. juni 2009 Ikke noe problem å bruke andre typer garn til nøstebarnteppet, hvis det er det som bekymrer deg. Ellers tror jeg at jeg ville unngått tepper med fletter, men det er helst fordi jeg hater å strikke fletter. Ellers likte jeg egentlig best link nr 2, det fra Drops.
Krista83 Skrevet 1. juni 2009 #4 Skrevet 1. juni 2009 Jeg har strikket "nøstebarnteppe" i babyull fra Sparkjøp. Strikket det som begynner på 3m og så øker jeg... hadde hullkant rundt. Neste gang så strikker jeg nok et i tofarget, men på samme måte. Så bilde av det på nettet her en dag og det var skikkelig fint. Så er det enkelt og raskt og strikke også...
krusedull Skrevet 1. juni 2009 #5 Skrevet 1. juni 2009 Jeg tror jeg ville satset på noe enkelt, men luftig og varmt. Gjerne ensfarget med heklet kant rundt ala Mor Signe-teppe med viftekant rundt.
smile Skrevet 1. juni 2009 #6 Skrevet 1. juni 2009 Jeg strikket nøstebarnteppe i vanlig merinoull. Det er utrolig deilig og elastisk!
helenaa Skrevet 1. juni 2009 #7 Skrevet 1. juni 2009 Jeg kan ikke svare deg ang. linkene, men jeg har tre erfaringer å dele: - teppet må være godt å ligge på, altså ville jeg holdt meg unna fletter - teppet bør ikke strikkes i garn som loer (min mann holder på å bli gal av det ene teppet vi har, som for øvrig er det mykeste) - teppet kan gjerne være luftig, slik at man kan henge det foran vognåpningen f.eks. hvis det blåser (dumt å henge et teppe som overhodet ikke slipper inn noe luft) Ellers kan jeg legge til at det er greit å ha mer enn ett teppe, så det er bare å strikke i vei!
smile Skrevet 2. juni 2009 #8 Skrevet 2. juni 2009 Jeg holder forresten på å strikke fritt etter teppe nr.3 fra Sandnes som ga link til. Det er faktisk ganske likt nøstebarnteppe bortsett fra at det har en pyntekant på seg, så er vel nøstebarn-teppe litt mer luftig. Jeg heklet en kant på det forrige nøstebarnteppe mitt så det ble litt mer spennende.
Kvist Skrevet 2. juni 2009 #9 Skrevet 2. juni 2009 Jeg har strikket det teppet fra drops i link nummer to. Veldig mykt og deilig. Gleder meg veldig til å ta det i bruk. Likte veldig godt at det er variasjoner i struktur og mønster på det, kan vel egentlig se for meg at en baby også kan synes det er intressant.
Gjest strikke_guri Skrevet 2. juni 2009 #10 Skrevet 2. juni 2009 jeg strikker for tiden på dette! merino extra fine garn er herlig og koster ca 34,- nøste. er ett enkelt teppe, men ikke altfor kjedelig. blir også flott med heklekant. kjekt å syssle med ved siden av TV titting. om det er praktisk kan jeg ikke svare på, men det kjennes veldig godt ut sålangt (er ikke mor selv, så aner ikke hvordan ett praktisk babyteppe er...) lykke til!
Gjest Miley Skrevet 2. juni 2009 #11 Skrevet 2. juni 2009 Noen som har en link til det fantastiske nøstebarnteppet?
Gjest Mor Signe Skrevet 2. juni 2009 #12 Skrevet 2. juni 2009 Noen som har en link til det fantastiske nøstebarnteppet? Her link til bilde av teppet!
Gjest Miley Skrevet 2. juni 2009 #13 Skrevet 2. juni 2009 Her link til bilde av teppet! Takk! Jeg ville valgt alle andre tepper en dette, det så bare billig og slitt ut.
Gjest Usikker strikker, ts Skrevet 2. juni 2009 #14 Skrevet 2. juni 2009 Tusen takk for alle svar! Klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal strikke, så kom gjerne med flere innspill.... Enig med Miley at teppet fra nøstebarn ser billig og slitt ut, og så "henger" garnet litt når man strikker. Men siden flere her sier de har strikket teppet i andre garnkvaliteter, så er kanskje det verdt et forsøk. Strikke grui, det teppet du linket til var kjempe fint! Forstå at fletter er en dårlig ide når barnet skal ligge på det, men er redd jeg ikke gidder å strikke et helt teppe med riller, men vil jo gjerne at teppe skal bli mye brukt!
Gjest Mor Signe Skrevet 2. juni 2009 #15 Skrevet 2. juni 2009 Takk! Jeg ville valgt alle andre tepper en dette, det så bare billig og slitt ut. Ja, vakkert er det ikke akkurat, men det gjør en god jobb Jeg har strikket dette selv, og skal sette igang svigermor med noe litt mer avansert. Ett av de fra Drops; ikke det med fletter, men det andre tenker jeg det blir.
Gjest BK strikkedama Skrevet 2. juni 2009 #16 Skrevet 2. juni 2009 Jeg har strikket en del tepper. Nå er jo disse for salg da,, men tenkte nå helst på å vise frem disse for at du kan få litt ideer. Ikke ment som reklame altså. Synes det er gøy at andre har lyst å strikke også så håper det kan være til litt inspirasjon. http://www.bknett.com/index.php?main_page=index&cPath=3 Starter gjerne med et grunnoppskrift og lager litt mønster selv så blir det litt mer personlig. Har også strikket et teppe i rutemønster med rett ene omgang, så 5 rett og 5 vrang tilbake slik at det blir et rutemønster. Med et åpent parti øverst hvor jeg fant noen fine ole brumm mønster jeg broderte på til slutt. Ble noe helt eget og veldig personlig til henne som fikk det. Har ikke bilde av dette siden jeg lager kun et av vær av slike tepper. Men det er kanskje en ide andre kan lage til for å få et helt spessielt teppe. En strikker "bare" et åpent parti hvor en broderer inn det mønster en ønsker etterpå. En kan bruke både strikkemønster og broderimønster til dette. Strikker en forresten et litt stort teppe, kan en også bruke det som leketeppe til babyen en god stund. Hadde flere slike tepper til barna mine og de ble brukt svært lenge. Nå er det tantebarna mine som har disse. Har også strikket nøstebarnteppet teppe med garn som sto i mønsteret, men synes det ble veldig "hullete" og uformelig. Slet litt etter vask med å få det i riktig fasong også. Men det ble jo et veldig luftig teppe da.
Gjest Usikker strikker Skrevet 4. juni 2009 #17 Skrevet 4. juni 2009 Takk til deg over for fin side! Men det var ganske dyrt, så er glad jeg kan strikke selv. Har dere andre erfaringer med hvilke garn som er gode å strikke med (ikke nøstebarn)?
Minni-Mus Skrevet 4. juni 2009 #18 Skrevet 4. juni 2009 Til min første strikket jeg et babyteppe med hjerter på i flere farger. Det ble bare brukt som "pynte-teppe" over dyna i vogna. Jeg synes heller ikke mor signe teppet var det fineste, men jeg strikket dette likevel til andremann. Jeg brukte alpakka silke ull også heklet jeg med to forskjellige farger rundt kantene, så det ble veldig fint og ikke så kjedelig. Teppet blir brukt hele tiden,. er utrolig mykt, godt og vamt. Samtidig er det så hullete at det er luftig og godt. Så det er et teppe som blir mye brukt!! Vil derfor anbefale mor siogen teppet, selv om du ikke er så begeisret for det.
Gjest strikke_guri Skrevet 4. juni 2009 #19 Skrevet 4. juni 2009 om du ønsker å lage ditt eget mønster og noe mer personlig anbefaler jeg denne boken. Boken inneholder mer enn 250 tradisjonelle og moderne mønstre, forklart ved fotografier og diagrammer. En liste over alle symbolene gir veiledning både for nybegynnere og eksperter. Her kan du bruke enten ett eller flere mønstre på teppet. Krever litt tid og mattekunnskaper (les:kalkulator) i planlegging (mtp maskeantall osv), men det gjorde det bare enda mer gøy syntes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå