Gå til innhold

elgjakta er over!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hehe da har jeg ordnet med 20 kg elgkjøtt til vårt bryllup:) så da blir det viltgryte :)namme.

noen som har forslag på god forrett og dessert til denne type mat?

Gjest Faerie
Skrevet

Forrett til gryterett? Jeg synes det passer best uten.

Dessert til vilt? Multekrem? Is og lune bjørnebær? Noe friskt og ikke altfor fancy iallfall. :)

Skrevet

Forrett: Tradisjonell rakfisk? Røkt eller gravet fisk som f eks ørret/laks?

Dessert: Varme skogsbær med hjemmelaget vaniljeis, multer i en eller annen form (multekrem, eller hva med mousse eller kanskje iskake med multekompott?), sorbet-symfoni (av forskjellige skogsbær)?

Skrevet

Friske røde bær med sabayonnekrem :sikle:

Skrevet

Lefse med røkelaks og kremost til forrett (fikk denne forretten selv i et bryllup hvor de serverte elgstek til hovedrett, kjempefin kombinasjon), og jeg henger meg på de andres forslag om enten vaniljeis med lune bjørnebær eller noe med multer ... Mm, multer er bare SÅ godt! Ellers kan en frisk fruktsalat med litt krem, bær og mørk sjokolade i også passe veldig godt.

Skrevet
Forrett til gryterett? Jeg synes det passer best uten.

Dessert til vilt? Multekrem? Is og lune bjørnebær? Noe friskt og ikke altfor fancy iallfall. :)

Jeg er enig denne! I og med at gryte er ganske "laid-back" i mine øyne, så syns jeg det passer best uten forrett.. Kan heller ikke se for meg noe som kunne passet.

Og når det gjelder dessert så er jeg enig de andre forslagene som multekrem osv :)

Skrevet
Jeg er enig denne! I og med at gryte er ganske "laid-back" i mine øyne, så syns jeg det passer best uten forrett.

Her er jeg uenig. Det blir hva man gjør det til - gryte trenger ikke være synonymt med stroganoff halvfabrikat fra Toro servert på papptallerkner lissom. Først og fremst spiller kvaliteten på kjøttet stor rolle - og etter min oppfatning er elg nyyydelig (og så kan man sjekke pris/kg for vilt, er ikke det billigste du får tak i akkurat!)! Ser for meg en gryte med litt større kjøttbiter, i en fyldig rødvinssaus med spennende krydder - diverse rotgrønnsaker (f eks småløk, gulrøtter, pastinakk,) som er frest i panne og så tilsatt nær servering slik at de fremdeles er litt al dente. Ristet østerssopp eller kanskje kantareller strøs over toppen. Servert med f eks potetpure med hvitløk og parmesan - kanskje i en butterdeigskurv? Gjerne en siderett som pannestekte asparges, grønne bønner, bakte klasetomater eller lignende.

Har man da også fått en forrett med røkelaks i lefse eller på toast, med en pisket ostekrem med urter, servert på en seng av blandet salat med god vinagraitte og f eks osteiskake på mandelbunn, servert med en lunken kompott av multer til dessert så hadde jeg vært i himmelen. Og ikke minst - IKKE en "laid back" meny...

Lykke til, trådstarter! :)

Skrevet

Jeg var i et bryllup der de hadde rådyrstek (tror jeg det var, var i alle fall noe viltkjøtt). Der hadde de suppe med sopp til forrett og is og varme multer til dessert.

Skrevet
Her er jeg uenig. Det blir hva man gjør det til - gryte trenger ikke være synonymt med stroganoff halvfabrikat fra Toro servert på papptallerkner lissom. Først og fremst spiller kvaliteten på kjøttet stor rolle - og etter min oppfatning er elg nyyydelig (og så kan man sjekke pris/kg for vilt, er ikke det billigste du får tak i akkurat!)! Ser for meg en gryte med litt større kjøttbiter, i en fyldig rødvinssaus med spennende krydder - diverse rotgrønnsaker (f eks småløk, gulrøtter, pastinakk,) som er frest i panne og så tilsatt nær servering slik at de fremdeles er litt al dente. Ristet østerssopp eller kanskje kantareller strøs over toppen. Servert med f eks potetpure med hvitløk og parmesan - kanskje i en butterdeigskurv? Gjerne en siderett som pannestekte asparges, grønne bønner, bakte klasetomater eller lignende.

Har man da også fått en forrett med røkelaks i lefse eller på toast, med en pisket ostekrem med urter, servert på en seng av blandet salat med god vinagraitte og f eks osteiskake på mandelbunn, servert med en lunken kompott av multer til dessert så hadde jeg vært i himmelen. Og ikke minst - IKKE en "laid back" meny...

Jeg har ikke klaget på at de vil bruke elg (jeg syns elg er kjempegodt), men gryte er for MEG laid-back. Jeg syns gryte kan være kjempegodt, men det blir litt feil å servere i et bryllup i mine øyne. Men det kommer jo også an på hvordan bryllup man ønsker.

Selvfølgelig må jo TS gjøre helt som hun ønsker :)

Skrevet

Nå ble jeg sulten nå! :spise:

Du har helt rett. En gryte er hva man gjør det til.

Denne må jeg klippe ut og lagre. Vi har noe elgkjøtt i frysen, tror jeg.

Skrevet

takk for støtte!!! ble litt motlaus en stund her...jeg synes at elgkjøtt er bare helt fantastisk godt og det er jo ikke akkurat hverdagsmat heller så jeg synes det passer godt til bryllup! fikk dette servert i bryllup i fjord og fikk da ideen om å gjøre dette selv :) vi skal jo også ha et høstbryllup så vilt passer fint!! det blir ikke gryterett nei!!!!! det blir vilt gryte...stor forskjell i mine øyne! oppskriften vår minner veldig om din så det blir namme :P

Skrevet

Elgkjøtt er gourmet mat. Og tilberedt på riktig måte er det få ting som overgår det.

Personlig ville jeg mye heller ha spist en godt tilberedt elg middag, enn en stek.

Og de fleste er jo enig i at stek er fin mat.

Så kos dere med matvalget. Det blir nok perfekt.

Og ikke heng dere opp i at det må være tradisjonelt og laid back, selv om mange mener det.

Ta det dere synes er fantastisk godt. Det blir nok nydelig. :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...