Gjest Poirot Skrevet 23. juli 2003 #21 Del Skrevet 23. juli 2003 Har jobbet på SFO før, og har et spørsmål: Hvilke foreldre er det som kjøper BH til sin uutviklede tredjeklassing???????????? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 23. juli 2003 #22 Del Skrevet 23. juli 2003 Slenger meg på og er enig. La barn være barn. Yepp, yepp, barn skal være barn.....og det skal de få lov til også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeliten Skrevet 23. juli 2003 #23 Del Skrevet 23. juli 2003 Hvilke foreldre er det som kjøper BH til sin uutviklede tredjeklassing???????????? :o Ja, det lurer jeg på også. Sannsynligvis foreldre som bare gir etter for presset, uten å tenke på følgene. Det er sikkert minst én moteløve i hver klasse som mange av de andre jentene ser opp til. Når de andre jentene ser i gymgarderoben at denne ene jenta har fått feks BH begynner kjøpepresset på mor og far hjemme. I dag virker det som om alle foreldre tror at barna deres blir mobbet hvis de ikke får samme merke- og moteklær som klassekameratene. Mulig det er sånn enkelte steder også, i såfall er det skikkelig trist. Forøvrig et veldig bra innlegg, Nelle! :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 23. juli 2003 Forfatter #24 Del Skrevet 23. juli 2003 Maiken: Jeg DIGGER deg! Er DEILIG å se at det er flere enn meg som reiser bust av dette! Faktisk ble jeg så forbanna da jeg leste artikkelen (i går, på jobb, i lunsjen) at jeg kylte hele jævla avisa så hardt jeg kunne i veggen og ropte ut en satans regle med nordnorsk bannskap... Hehe... Til mine kollegaers store forskrekkelse... Hehe Artikkelen stod altså i Dagens Næringsliv nå sist lørdag. Jeg sender deg gjerne en kopi Maiken, men da må jeg sende i posten -og da må du jo evt. si hva du heter. Om du vil kan du sende meg en pm. Men da må du gjøre det innen kl. 16:00 i dag -for jeg tar ferie i dag og har ikke tilgang til kopimaskin før om 3 uker igjen. Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
coda Skrevet 23. juli 2003 #25 Del Skrevet 23. juli 2003 Det er en av grunnene til at jeg gruer meg litt til den dagen jeg kanskje selv sitter med et barn i skolen. Husker selv moteløvene på trinnet, hvor ufattelig idiotisk jeg følte meg, hvordan jeg snek meg rundt hjørnene fordi jeg hadde en lysegrønn EXIT-bukse i stedet for en mørkegrønn Levis som var på topp den gang. Det var i syvende klasse, og de som markerte seg da ble de mest populære resten av ungdomsskolen. Min mor ble lei seg da jeg fortalte historien mange år senere. Den gang var det ikke noe moro. Men når jeg tenker tilbake på det nå; jeg var nok ikke mindre lykkelig. Jeg hadde massevis av venner, kanskje ikke blant de "kule", men det var gode venner. Kanskje jeg hadde godt av å lære på den måten? Samtidig forstår jeg min mor, det var jo ikke hennes tanke at jeg skulle føle meg mindreverdig. Dessuten var det ikke hennes feil at jeg ikke sa i fra hvordan jeg tenkte om alle de hjemmestrikkede gensrene, buksene som ble helt feil osv. Hva kommer jeg selv til å gjøre med den problematikken? Neppe gi barna truser til to og en halv brune i alle fall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 23. juli 2003 Forfatter #26 Del Skrevet 23. juli 2003 Jeg har kopiert opp artikkelen i 4 eks. Skal sende til tre av venninnene mine (bare fordi det er så deilig å vite at det er flere enn meg som reagerer på dette), og det 4. eks. er til Maiken hvis hun vil ha Hvis ikke finner jeg en fjerde venninne jeg kan sende til. Jeg synes det er fantastisk at det er så mange som engasjerer seg i dette og er enige med meg om at dette er galskap!! Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nille-s Skrevet 23. juli 2003 #27 Del Skrevet 23. juli 2003 jeg er så enig med dere, fornuftige folka! for min egen del har jeg alltid gitt blaffen i hva som er moderne, og gått i ting jeg trives i. dvs olabukser (uansett merke) og mammas strikkagensere, i alle fall til og med videregående. og når det gjelder barn og moter har jeg blitt sjokkert mange ganger. blant annet av førsteklassinger på en skole jeg jobba på, som sa ting som "jeg har fått ny magegenser!" og gikk og strakk seg for at magen skulle synes / kikka ned om den syntes. blir helt fortvila av å tenke på det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. juli 2003 #28 Del Skrevet 23. juli 2003 Mye tragisk. Jeg har en datter som er femten, og hun går til tider kledd i veldig trange jeans og korte topper.. men hun kan også gå i saggebukser og brutterns genser, alt etter dagsformen. Det hun forteller er at hun faktisk selv blir veldig sliten av at man må "se ut" hele tiden. Det er et forferdelig press på utseendefronten i dag, og veldig lite annet spiller noen rolle enn hvordan man ser ut. Jeg personlig synes folk blir litt flate i hodene sine hvis merkene skal dominere livene deres. Jeg har i en annen tråd (husker ikke hvilken) sagt at jeg synes moter er no stort tull. Det er utrolig teit å la seg diktere av en gjeng homsegutter nedover i europa når det gjelder hva man skal ha på seg. Har man ingen egen vilje? Joda, jeg bryr meg om hvordan jeg ser ut jeg også, men ikke bestandig, og sjeldnere og sjeldnere. Må se litt ok ut på jobb, fordi jeg sitter i resepsjonen i et litt hipt firma, men det er ingen kleskode der, så det holder at jeg er ren og ser hel ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. juli 2003 #29 Del Skrevet 23. juli 2003 Hehehe -må bare le litt. Nå leste jeg innlegget litt lenger oppe om lysegrønne exit-bukser, kontra mørkegrønne Levis. Jeg har en mamma, som var mamman min da jeg gikk på skolen også. Som mange mammaer var hun ikke opptatt av merker, men hun likte å sy, og var motebevisst selv også - stilig mamma hadde jeg - men hun skjønte ikke det der med at det var om å gjøre være lik de andre. Da det var moderne med naturhvite safarijakker, så fikk jeg en rosa. Da det var moderne med oransje buksedress (ja, dette er lenge siden) så fikk jeg en rød. Da det var moderne med sorte tresko, fikk jeg gule. Min mamma er nemlig glad i farger.... MEN, poenget er - jeg ble aldri holdt utenfor. Ikke når jeg kom i klær som var sydd om heller. Jeg var aldri blant de skikkelige hippe da - det var ikke jeg som ble invitert først når det skulle inviteres til fest - men jeg ble da invitert. Og jeg hadde mine venner, både i klassen og i parallellklassen. Og sånn tror jeg det er i dag også - du ser i dag også at mange faktisk ikke er på den karusellen, uten å ta skade av det. Man velger seg andre venner, og er kanskje ikke så opptatt av å være en av den riktige gjengen. Ære være dem som klarer å være seg selv og ikke gå dukken fordi om de ikke kan være med på karusellen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 23. juli 2003 Forfatter #30 Del Skrevet 23. juli 2003 Da jeg gikk på ungdomsskolen (ca. 1983 - 1986) var det ei jente i parallellklassen min som kledde seg som følger: * Høye brune 70'talls lærstøvletter med firkantede heler og litt tykke såler. * Tykke ullstrømpebukser * Brunt tweed-skjørt (også 70'talls) i "kjerringlengde" (til rett under knærne -sånn som er moderne nå). * En eller annen bluse eller kanskje en heklet grønn genser. * Gjerne et heklet ubleket ullsjal rundt skuldrene. Det er sikker mange her inne som husker kleskodene åp 80'tallet -og det var definitivt IKKE slik man "skulle se ut" den gangen. I dag er det riktignok kult med 70'talls inspirert kleskap og kjerringlengde på skjørtene, men den gangen var dette bare fullstendig "dust". Man skulle gå i pastellfarger, rød levis, ridestøvler, Monclaire eller Millet dunjakke, ball genser og you name it. Selv husker jeg at jeg forsøkte å "henge med" så godt jeg kunne, men hadde hverken råd eller engasjement nok til å være den "hippeste av de hippe" til enhver tid. Jeg hadde vel et par levis bukser, ridestøvler og en av disse kule dunjakkene, og det var det. I ettertid har jeg imidlertid tenkt en del på jenta med 70'talls garderoben -jeg husker hun ble mobbet en del, at hun var "utenfor" på en måte. Hun var kristen (ikke nødvendigvis at det har noe å si, men det var ikke noe særlig miljø for kristne på skolen hvor jeg gikk, så dette gjorde nok at hun hadde de fleste av vennene sine utenom skolen), og holdt seg mye for seg selv. Jeg har tenkt på i ettertid hvor ufattelig beundringsverdig det var av denne jenta å stå i mot det presset vi andre utsatte oss for. Være totalt seg selv, gå i akkurat de klærne hun ville. Den gangen var det hun som var den "uhippe" -men sant og si var det hun som var den kuleste av oss alle. Hun hadde guts nok, og ikke minst ryggrad nok, til å være den hun var! Det er virkelig beundringsverdig av ei jente i den alderen! Jeg hadde også en venninne som var helt motsatt. Hun var en av de kuleste på hele skolen -pen, slank, og hadde alltid de rette klærne. En gang jeg var hjemme hos henne ble jeg vitne til en opprivende situasjon. Denne jenta hadde nettopp fått nye støvletter til 700 kr. Etter at hun hadde fått disse støvlettene var det imidlertid kommet enda et par støvletter i butikkene som var ENDA kulere enn de hun allerede hadde fått. Begge parene tjente imidlertid samme funksjon -det var forede vinterstøvletter. Samme bruksområde. Hun ville absolutt ha de nye støvlettene i tillegg til de hun allerede hadde fått -men da hennes mor sa nei og at det fikk være nok med de hun hadde ble jeg sjokkert over reaksjonen hennes. Hun begynte å gråte, hun skrek og bar seg -og truet med å ta sitt eget liv dersom hun ikke fikk de nye støvlettene. Hun skjelte ut moren sin, og skrek til henne at: "Ærlig talt mamma! Du vil vel at jeg skal se litt kul ut og ikke skjemme deg ut! Du vil vel ikke at jeg skal gå rundt og se ut som XXXX!" (XXXX var navnet på en annen jente i klassen vår som ikke akkurat var kjent for å kle seg pent). Denne episoden sjokkerte meg virkelig. Jeg hadde ikke det nyeste nye til envher tid selv akkurat, og da jeg opplevde ovennevnte fikk jeg mine aller første "spirer" av motstand mot kleshysteriet. Det at jeg har studert klær, moter, søm, design osv. i ettertid (fortrinnsvis av klær som ble produsert for ca. 100 år siden og eldre) har jeg fått ytterligere avsmak for hvordan denne industrien fungerer i dag. Og -det toppet seg selvsagt da jeg leste artikkelen i DN på lørdag. Jeg har forøvrig kopiert og sendt artikkelen til tre av mine venninner som et "alternativt" sommerkort. Rett og slett fordi jeg synes det er fint å tenke på at vi er flere som kan være litt sinte og oppgitte sammen. Ellers vurderer jeg å produsere et leserinnlegg ut i fra mine tanker om saken i denne tråden og sende ut til aviser. Jeg ønsker rett og slett å bare gi uttrykk for at det er mennesker i samfunnet vårt som synes hele dette hysteriet er forkastelig! Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 23. juli 2003 #31 Del Skrevet 23. juli 2003 Synes absolutt du skal produsere et leserinnlegg, Nelle! Gjør det! Du får satt ord på tingene så det suser, og folk kan ha godt av å få litt motbør til alt dill-dallet. Jenter spredt på stadig videre alders-spekter ser jo pinadø ut til å ha problemer med å finne et jeg inni seg medmindre de kan kjøpe seg et, i nærmeste klesforretning. Ser ut som om gutta er på god tur etter også. Takk for artikkelen :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 23. juli 2003 Forfatter #32 Del Skrevet 23. juli 2003 Du har vel ikke fått artikkelen allerede!!?? Jeg sendte den jo i dag! :o Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 23. juli 2003 #33 Del Skrevet 23. juli 2003 Uff da... Hvorfor er mennesker sånn? Matriallistiske bortskjemte kryp som blir ulykkelig av feil farge på genseren.... Men hvorfor er vi sånn da? Hva er det vi leter etter? Hvilken frykt og angst er det som årsaken til forbruksvannviddet???? Kanskje litt rart å ta opp temaet på kg.... som er markedsplassen selv...hvor jenter kan oppmuntre hverandre til å kjøpe mere klær... For hver sokk vi trer på oss går det på bekostning av en annen... Man føler seg hevet over andre. Det tror jeg er grunnen, hva tror dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 23. juli 2003 #34 Del Skrevet 23. juli 2003 Tilhørighet, waco. Man vil være innenfor og akseptert, og ikke utenfor. Og alle tror at jo mer innenfor og akseptert man er (=mer populær) jo lykkeligere blir man. Jeg var nok ganske utenfor motebildet på ungdomsskolen. Mine foreldre nektet å kjøpe olabukser til 700 kr stykket. Jeg hadde da venner selv om jeg ikke var den kuleste eller mest pop blandt gutta. Eller kanskje gutta holdt litt avstand fordi jeg var litt aggressiv, så ingen skulle våge å terge meg pga. klærne.. høna og egget om igjen. ... Jeg leste forresten nylig at det ble mer og mer vanlig nå i USA å BLEKE området rundt rumpehullet!! Hvilke idelaer er det barna våre må leve opp til! Hvor i helvete skal dette ende!!?? Vil den nye moten bli klitorispiercing og silikonbryster for 8-åringer? Dette har da ingenting med unger å gjøre.. det er avansert voksenpleie / kosmetisk kirurgi. Bra at eksperimentene på prøvedokka Michael Jackson er godt for noe, de fant faktisk nye viktige applikasjonsområder etter å ha brukt et tiår eller to på å lære seg teknikken :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 23. juli 2003 #35 Del Skrevet 23. juli 2003 Nei...så kjapp er jo ikke postgangen da. Mente: Takk for at du sendte artikkelen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 23. juli 2003 #36 Del Skrevet 23. juli 2003 Veslebråka, vet du hva jeg tror? Jeg tror det er gleden over å eie ting som er det helt avgjørende her. Man føler et slags tilfredsstillelse over å eie materielle ting. Statussymboler... Tilgang til goder... Misunnelsetrangen.... Sjalusien... Lite om tilhørlighet. Det er kjent at å være litt annerledes er raskeste vei til suksess. Alt er skapt i sitt eget hode og det skyldes kun en ting, dvs foreldre... eller mer korrekt, mødre...! Det er sånn at dess mer man tjener, dess mer må man forbruke. Min personlige teori er overfladiske mennesker finner behag over å slippe å forholde seg til verdens realiteter. Vi kan ikke skylde på at vi er maurere!!!! Vi har alle vår plikt til å forstå mellom rett og galt, og det som er galt nå er at vi spiser opp maten, og kjøper det meningsløse tullballet med klær...for at andre ikke skal ha mat, og for at andre ikke skal ha klær, - og vi følger moten... Dere danser etter en pipe som kalles markedstrender, dagens presteskap er uten tvil "TRENDANALYTIKERE"...eller svindlere som jeg ville kallt dem. Men hva er alternativet da småfrøkner...? Vi tråkker ned andre som andre tråkker ned oss, vi kjøper oss fine biler, mens andre køper fine fly.... Ungene våres har fine sykler og beibine har fine bleier... Det er alle en del av den samme skrue som langsomt roterer omkring sin egen akse...hvor vi står på denne platen har ikke så mye å si...for vi står her alle sammen.... Waco Uten denne forbruksgalskapen, og menneskens egoisme og trang til å overstige hindringene, - hadde vi vandret rundt på savannen enda.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 23. juli 2003 #37 Del Skrevet 23. juli 2003 Så kvalmt!!! Snakker om og oppmuntre pedojævler!! Min halvsøster på 4 har en mor som kunne funnet på noe slikt. Hun doller opp jentungen i små topper og miniskjørt. Jeg har egene klær til henne her. Olabukser og t-skjorte som hun elsker og leke i. Barn skal være barn!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 23. juli 2003 #38 Del Skrevet 23. juli 2003 Marianne, det er assossieringene deres det er noe galt med, ikke klærne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 23. juli 2003 #39 Del Skrevet 23. juli 2003 Marianne' date=' det er assossieringene deres det er noe galt med, ikke klærne.[/quote'] Delvis enig i det, men man kan ikke gå rundt med barn kledd opp slik, og "oppfordre" pedofile til og begjære barna! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 23. juli 2003 #40 Del Skrevet 23. juli 2003 Ikke trekk pedofile inn i dette også'a... De ser barnet uansett, og de kan ikke holdes inne. Imidlertid synes jeg barn skal få slippe hoftebusker, høyhelte sko, se seg i speilet hele tiden og redsel for å være for tykk. Bare barn er barn... Vi ville jo aldri tvunget en liten gutt inn i full dress med slips hver dag? (unntatt hvis unifrom, da) Og tilogmed dress er mer prakrisk enn de kuuuuule jenteklærne i mini Britney størrelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå