Gjest antigartner Skrevet 19. mai 2009 #1 Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg har glemt hvor jeg har det fra, men jeg har hørt/lest at det finnes noen norske dialekter som bruker mellom istedenfor gjennom (f.eks: "De kjørte mellom tunellen.") Dette ble jeg litt fascinert av. Er det noen som kan svare på hvilken/hvilke dialekt/-er dette dreier seg om? Hvorfor er det blitt slik? Lenker til kildemateriale? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 19. mai 2009 #2 Del Skrevet 19. mai 2009 Det har jeg aldri hørt om (så i gudbrandsdalen og på sunnmøre sier de ikke det) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 19. mai 2009 #3 Del Skrevet 19. mai 2009 Vestfold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 19. mai 2009 #4 Del Skrevet 19. mai 2009 Takk, Imli! Vet du noe om hvordan det er blitt slik, og om det gjelder hele fylket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 19. mai 2009 #5 Del Skrevet 19. mai 2009 Aner ikke hvorfor det har blitt slik... Gjelder i alle fall sørfylket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yoga Skrevet 22. mai 2009 #6 Del Skrevet 22. mai 2009 Jepp, Vestfold. Tror det gjelder de fleste kommunene, spesielt de lengst sør. Skal gjøre litt research å se om jeg finner ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 22. mai 2009 #7 Del Skrevet 22. mai 2009 Jepp, Vestfold. Tror det gjelder de fleste kommunene, spesielt de lengst sør. Skal gjøre litt research å se om jeg finner ut av det. Supert! Jeg har prøvd å lete litt selv også, uten å komme i mål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonka Skrevet 24. mai 2009 #8 Del Skrevet 24. mai 2009 Hm, snodig at ikke vestfolddialektene er mer kjent, egentlig... Hver gang jeg leser innlegg her på KG der folk spør om hvor i landet det og det totalt krakilske uttrykket kommer fra eller blir brukt mest, så dukker det opp en person som likefremt sier "Det sier vi i Vestfold!" "Å kjøre mellom tunnellen"....... Sier du det, ja... :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yoga Skrevet 24. mai 2009 #9 Del Skrevet 24. mai 2009 "Å kjøre mellom tunnellen"....... Sier du det, ja... :klø: Hehe.. Tro det eller ei, men det er faktisk helt sant! "Å kjøre mellom tunnelen" er kanskje ikke det beste eksempelet, men i Vestfold sier man "å gå imellom posten", "å gå imellom skogen" etc.. Er en veldig fascinerende og herlig dialekt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Konstabel Snabel Skrevet 24. mai 2009 #10 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) - Jeg kastet et strikk mellom vinduet. Helt naturlig i Vestfold. Liten sak om fenomenet: http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?ac...ion&id=1994 Endret 24. mai 2009 av Konstabel Snabel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonka Skrevet 24. mai 2009 #11 Del Skrevet 24. mai 2009 Fantastisk!! Tror jeg vil flytte til Vestfold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 3. juni 2009 #12 Del Skrevet 3. juni 2009 Ikke bare sör i Vestfold, men hele Vestfold burker gjennom og mellom helt feil Jeg er oppvokst helt nord i Vestfold, og sa ofte "gå mellom en dör" eller "gå gjennom to biler". I dag når jeg har blitt eldre og mer opptatt av det norske språk, så ser det jo helt latterlig og dumt ut, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 3. juni 2009 #13 Del Skrevet 3. juni 2009 Ikke bare sör i Vestfold, men hele Vestfold burker gjennom og mellom helt feil Jeg er oppvokst helt nord i Vestfold, og sa ofte "gå mellom en dör" eller "gå gjennom to biler". I dag når jeg har blitt eldre og mer opptatt av det norske språk, så ser det jo helt latterlig og dumt ut, hehe. Dialekt er aldri feil etter min mening Bare man ikke skriver det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #14 Del Skrevet 6. juni 2009 Merkelig... Jeg har bodd i Vestfold i over 20 år, og jeg har aldri hørt "mellom" og "gjennom" bli brukt på denne måten. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 6. juni 2009 #15 Del Skrevet 6. juni 2009 Ikke bare sör i Vestfold, men hele Vestfold burker gjennom og mellom helt feil Jeg er oppvokst helt nord i Vestfold, og sa ofte "gå mellom en dör" eller "gå gjennom to biler". I dag når jeg har blitt eldre og mer opptatt av det norske språk, så ser det jo helt latterlig og dumt ut, hehe. Jeg bare slenger meg på denne, jeg er også fra helt nord i Vestfold og har hørt disse ordene bli blandet i hytt og vær. Men jeg har alltid prøvd å bruke dem korrekt, og husker godt hvor fortvilte noen lærere var over hvordan folk snakket. Enkelte sier at dialekt aldri kan bli feil, men når det gjelder dette fenomenet så kan man ikke skylde på dialekt siden det slett ikke er alle som blander disse ordene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 6. juni 2009 #16 Del Skrevet 6. juni 2009 En jeg kjenner fortalte en gang at han hadde kjørt tvers i mellom Drammen. Da måtte jeg flire, gitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå