Gå til innhold

Vårt ustabile forhold!

Gjest Gjest_Yvonne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Yvonne_*

Hei, jeg er en jente på 20 år som ønsker å fortelle litt om mitt kjæreste forhold til dere, og kanskje motta noen gode tips fra dere.

Kort oppsumering:

Vært sammen i 3,5 år

Begge sitt første seriøse forhold

Begge sin første sexpartner

Vi er med hverandre kanskje 4-5 ganger i uka, vi bor ikke sammen.

Vi har lite med venner rundt oss i og med at vi har flyttet til en annen by sammen.

Vårt problem er at vi har det veldig ustabilt. Dvs vi krangler ofte og da mener jeg flere ganger i uka. Det trenger ikke alltid nødvendigvis å være store krangler, helst motsatt da!

Det som er så merkelig er at vi kan ha dager hvor vi er SUPER forelsket, og da mener jeg SUPERT! Vi holder hender, kysser 1000 ganger dagen, tar på hverandre, har sex flere ganger dagen, alt er bare rosenrødt osv...

Mens andre dager kan være helt jævlige, dvs vi begynner å krangle over en liten filleting og banning og trusler oppstår. Vi kan til tider kalle hverandre skikkelig fæle ting. Hvorfor er det så ustabilt ? Når vi har blitt "venner" igjen kan vi ikke skjønne hvorfor vi krangler så ofte, når vi elsker hverandre så mye.

Her er en typisk uke: ( Les selv og døm hva du tror er årsaken)

Mandag, Tirsdag og Onsdag - er ikke med kjæresten pga skole

Torsdag - kommer han til meg og vi har det supert! Er som et nyforelsket par igjen! (Spiser god mat, ser film i armkroken, har sex osv)

Fredag - Fortsatt litt "nyforelsket" men det har sluknet litt. Sitter hver for oss å driver med noe.

Lørdag - de første diskusjonene starter og vi begynner å krangle som fillene fyker rundt oss. Legger oss som uvenner.

Søndag - Våkner glad og har glemt gårsdagen. Er ikke særlig "nyforelsket" lenger, men heller ikke uvenner. Begynner senere å krangle igjen videre fra gårsdagen.

Og slik fortsetter.... Det virker som de første dagene etter vi ikke har vært med hverandre på en stund er de beste dagene, men når vi har vært med hverandre ett par dager på rad begynner vi å krangle ganske så kjapt.

Her er det vi pleier å krangle om:

Det er somregel jeg som starter kranglene men det er fordi jeg føler hans følelser dabber av etter noen dager. Han begynner f.eks å heller prioritere å spille pc enn å se film med meg. Da blir jeg sint :(

Ellers handler masse av kranglene om sjalusi. Både jeg og han er ganske så sjalu. For å si det slik: Ser han masse på en jente på tv blir jeg sint og omvendt.

Hva tror du grunnen er for at vi har slikt ustabilt forhold? (selv etter 3,5 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Ellers handler masse av kranglene om sjalusi. Både jeg og han er ganske så sjalu. For å si det slik: Ser han masse på en jente på tv blir jeg sint og omvendt.

Dette er vel det eneste jeg reagerte på. Det er bare HELT sykt. Lav selvtillitt?

Hadde kona mi reagert på om jeg kommenterte at ei jente på tv var søt, eller om jeg hadde reagert på om hun kommenterte at en fyr på tv var kjekk kunne vil bare gått fra hverandre der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva tror du grunnen er for at vi har slikt ustabilt forhold? (selv etter 3,5 år)

Dere aner ikke hva et ordentlig forhold innebærer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest egron

Alle har rett til å pleie sine interesser. Det er jo søtt å henge sammen 24/7 til å begynne med men i dagliglivet er det greit med litt armrom. Det må da finnes andre ting å finne på enn å lime seg fast på ham...

Bare vent til ungene kommer så skal du se at det er ytterst lite tid paret tilbringer sammen de første årene. Det er det som skiller klinten fra hveten vettu og viser om en har en framtid i sammen.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gjammen ikke mye gode tips her i gården. Dere må begrunne svaret deres.

Han sier at han bare synes jeg er pen, så jeg blir sur om han glor på andre, for da betyr det han løy.

Jeg synes selv han er den eneste pene i mine øyne.

Svar på spørsmålet mitt nå i det første innlegget! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det var gjammen ikke mye gode tips her i gården. Dere må begrunne svaret deres.

Han sier at han bare synes jeg er pen, så jeg blir sur om han glor på andre, for da betyr det han løy.

Jeg synes selv han er den eneste pene i mine øyne.

Svar på spørsmålet mitt nå i det første innlegget! Takk :)

Da er du full av løgn.

På meg virker det som om du (på måten du legger det frem) er 13 år gammel.

Det er da klart at det er tusenvis/hundretusenvis/milloner av andre mennesker som er like pene/penere som han og du er. Forskjellen er at du og han har valgt å være et par fordi dere tiltrekkes av hverandre.

Hva som er galt i forholdet deres? Dere har et fjortissforhold. Det er det som er galt.

Hvis du ikke liker svarene som kommer i tråden din, bør du vel egentlig la være å stille spørsmål her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Selv om han synes du er pen, så betyr det ikke at han ikke kan synes andre er pene også... Du kveler han med kontrolleringen din. Du lar han ikke få lov til å gjøre noe av sine egne ting, men furter som en unge når han ikke vil sitte pal med deg i sofaen og se en film.

Dere er ikke gamle noen av dere, men dere er ikke unger heller lengre. Et forhold handler ikke om å holde hverandre å hånda og stirre inn i hverandres øyne all tiden man er sammen. Det handler like mye om å la hverandre få være seg selv og glede seg over at partenren dyrker sine interesser og er et fornøyd menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere i tenårene?

Ingen voksne mennesker begynner å bråke og krangle fordi partneren mener at noen andre er pene.

Og denne: "Han sier at han bare synes jeg er pen, så jeg blir sur om han glor på andre, for da betyr det han løy."

Herregud, du må være fjorten år. Og DET er grunnen til at dere fortsatt har et ustabilt forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mennesker der ute som faktisk bare synes kjæresten er pen.

Jeg får ta å poste dette spørsmålet på et annet forum, dere er alt for usaklige her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven

Jeg skjønner ham jeg. Etter tre dager med typen blir jeg irritabel fordi jeg begynner å bli lei av å ha ham "oppå meg", vil gjerne koble av litt med pc og sånn.

Kan godt se film sammen i det uendelige, men klikker nesten fordi han maser og tyter. (Han gjør ikke det, det bare føles slik). Ikke ta det så tungt, det betyr ikke at han er mindre glad i deg!

Ja, gutter ser på andre jenter og synes de er pene, sånn er det bare. Å si noe annet ville vært å lyve. Det betyr allikevel ikke at du ikke er penest for ham. I tillegg er du jo kjæresten hans, det er deg han har valgt og det at andre jenter er pene, betyr ingenting i forhold til at du er vakker både inni og utenpå for ham.

(wow, dette innlegget var god selvterapi :) )

Du vil ha mindre krangling og har jo en ypperlig sjanse, siden det er du som starter kranglene. Forhold er opp og ned, hvis man er nyforelska hele tiden, vil man til slutt synes det er kjedelig også. Tenk på det slik: de dagene han trenger litt avstand gjør at dere kan lade opp og bli nyforelsket igjen :) Men egentlig virker det ikke unormalt ustabilt mellom dere

Jeg tror forholdet er ustabilt fordi du er usikker på hans følelser når han tar litt avstand. Dette går kanskje på selvtillit? Prøv å fortell han hva du føler uten å kjefte eller krangle, og prøv å ikke se på det at han vil sitte foran pcen som avvisning.

Har vært sånn selv jeg (kranglete) og fant ut at hovedgrunnen er at jeg vil at han skal protestere når jeg sier at han ikke er glad i meg, og bekrefte sine følelser for meg. Så fortell ham på en ordentlig måte at du trenger bekreftelse innimellom!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kråkaa

Jeg får ta å poste dette spørsmålet på et annet forum, dere er alt for usaklige her.

Helt saklig; Jeg nekter å tro at du synes kjæresten din er den eneste pene mannen i hele verden.

Men kanskje du får det svaret du vil ha ved et annet forum. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

haha. skal du ha oss til å tro at du synes alle andre menn er stygge? virkelig?

det blir litt for dumt.

du må nok først og fremst lære deg å bli ærlig med deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

:fnise: Hvis du trodde du skulle få svar du likte, så var det jo ingen vits i å spørre glupa :fnise:

Det er ikke vi som er usaklige. Det er du som ikke takler å høre svarene du får, lese dem rettere sagt.

Det høres ut som noen her har rett...en fjortis på tjue. Vent til du blir voksen du, så ordner det seg av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært sånn selv jeg (kranglete) og fant ut at hovedgrunnen er at jeg vil at han skal protestere når jeg sier at han ikke er glad i meg, og bekrefte sine følelser for meg. Så fortell ham på en ordentlig måte at du trenger bekreftelse innimellom!

Tusen takk til Papirkurv :) Endelig en kvinne som kan være saklig å respektere hvordan vi har det og gi meg gode tips :) Kyss og klem til deg :klemmer:

Må si jeg faktisk tror det er det som ligger bak kranglingen. Jeg trenger bekreftelse!

Og til sist: Jeg vet inderst inne at han synes andre damer er fine ( jeg er ikke dum ) men han nekter å innrømme det for meg. Tror egentlig ikke jeg har godt av å høre annet heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei, jeg er en jente på 20 år som ønsker å fortelle litt om mitt kjæreste forhold til dere, og kanskje motta noen gode tips fra dere.

Du spør etter gode tips og når du får det klager du på at vi er usaklige?

[Hva tror du grunnen er for at vi har slikt ustabilt forhold? (selv etter 3,5 år

Vi forteller hvorfor derehaet ustabilt forhold og du klager på at vi er usaklige.

Må du ha det inn med teskjeer?

TIPS:

Selvom dere ikke bor sammen, kan dere ikke kvele hverandre. Gutter syns det er lettere enn jenter, å ikke kvele mener jeg. Derfor blir han opptatt med sitt etter en tid. Det må du faktisk la han få lov til. Finn noe annet enn han å være opptatt av du og!!

Sånn er det nemlig å ha et seriøst forhold.

Grunner til at dere har et ustabilt forhold. Det er første gang, dere er unge og har dermed ingen erfaring. Dere er begge sjalu, sikkert uten grunn. La den andre få armrom.

Dere har ingen erfaring med å kommunisere uten å krangle, prøv det. Det pleier å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Grunnen til at forholdet deres er så ustabilt er at du er et nevrotisk vrak som ikke eier selvtillit eller innsikt i dine egne uvaner og handlingsmønstre. Tenk å bli sjalu fordi han ser på andre jenter på tv'n! Eller å påstå at han lyver om at han synes du er pen fordi han også ser på andre...! JEEEEZ!

Sorry, men dette er DITT problem, ikke ta det ut på ham. Skaff deg profesjonell hjelp. Du må gjøre noe med måten du tenker på. Den kommer til å koste deg hele forholdet til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange som sliter i forhold til sjalusi. Veldig mange finner ut at det bunner i at man selv lurer på om man er bra nok. Jobben som da må gjøres er å arbeide med det som gjør at man er usikker på om man er bra nok.

Det å skulle ha den andres oppmerksomhet 100% for å føle seg elsket kan bli kvelende - og for ikke å snakke om krevende, og da er det ikke rart om dere har behov for å markere litt for å få hverandre litt på avstand.

Før eller senere vil det gå hull på den romantiske tanken om parforholdet skal være en eneste lykkelig og lang strofe. Slipp hverandre litt fri og stikk hull på boblen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LonelyAngel

Hvorfor mener mange at sjalusi skyldes at man har lav selvtilitt?

Jeg er sjalu til tider, men har høy selvtilitt (ikke overdrevent høy da). (Jeg vet han synes jeg er deilig osv...)

Grunnen for jeg er sjalu tror jeg er pga jeg vil være den eneste fine for kjæresten min ( hvem vil vell ikke det?) :) Selv om jeg aldri kan det...

Jeg vet at uansett hvor sexy han synes jeg er så hindrer det ikke at han også synes andre er det...

Fatter :)?

Endret av LonelyAngel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener mange at sjalusi skyldes at man har lav selvtilitt?

Jeg er sjalu til tider, men har høy selvtilitt (ikke overdrevent høy da). (Jeg vet han synes jeg er deilig osv...)

Grunnen for jeg er sjalu tror jeg er pga jeg vil være den eneste fine for kjæresten min ( hvem vil vell ikke det?) :) Selv om jeg aldri kan det...

Jeg vet at uansett hvor sexy han synes jeg er så hindrer det ikke at han også synes andre er det...

Fatter :)?

Fordi når man er usikker på seg selv og sliter med å ikke føle seg bra nok, så klarer man gjerne ikke helt å tro på at kjæresten i det lange løp finner deg interessant nok, pen nok, osv. Dermed kan man lett få en følelse av sjalusi når man oppfatter at han har interesse av andre kvinner. Man føler på en måte at dette bekrefter nettopp det at man ikke er bra nok. Blir man nok usikker på seg selv, så forsvinner de rasjonelle sannhetene, at menn ser på kvinner og kvinner ser på menn, uansett hvor glad og oppslukt man er i hverandre.

Dette vet jeg fordi jeg sliter selv med usikkerhet. Men å bli sur og sjalu fordi han titter på tv, det blir nok for drøyt. TS; Jeg kjenner følelsen av å være usikker, at man trenger bekreftelse på at man er god nok. Jeg kjenner frustrasjonen over at han ikke alltid gir deg like mye oppmerksomhet som man kanskje ønsker, men jeg tror det er viktig å tenke over hvordan man reagerer på det. Hvis du reagerer med sinne og aggresjon, vil dette smitte over på han, og det vil oppstå en krangel. Prøv heller å ta det opp med han. Si "jeg føler at du går lei av meg etter bare et par dager sammen, dette tærer på meg". Da får han mulighet til å gi deg bekreftelsen du trenger på at det ikke er tilfelle, samtidig som at du ikke har anklagd han. I tillegg kan du jo fortelle han at han må gjerne sitte litt på pc eller gjøre andre ting, men da er det viktig at han gir deg bekreftelser innimellom.

Eventuelt at dere avtaler at klokken ti ser dere på film, men fra klokken seks og til da, så kan han disponere tiden til det han vil uten at det skal bli sure miner.

Men når det er sagt, så kan det også være lurt å av og til svelge sjalusien din. En usikker kjæreste tærer på den andre parten også, selv om det kanskje ikke er den ene partens feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...