Gå til innhold

Drømmen om Lykkeliten


Tinio

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :goodbye:

Tenkte jeg skulle lage meg en prøvedagbok hvor jeg kan skrive ned tanker og følelser.

Jeg og samboer er begge 23 år gamle. Jeg sluttet på p-pillen for snart ett år siden, men har ikke blitt gravid. Det er ikke så rart, for jeg har ikke hatt menstruasjon en eneste gang etter at jeg sluttet. Før jeg begynte på p-pillen hadde jeg også svært sjeldent mensen, jeg tenkte det kunne være det samme nå, derfor gikk jeg til legen og forklarte situasjonen. Han bare blåste av meg, og sa det var normalt at det tok en stund før syklusen var i gang igjen. Jeg ventet noen måneder til, men ingen mensen kom, derfor gikk jeg til en annen lege. Hun var utrolig hyggelig og imøtekommende, og henviste meg til gynekolog.

Jeg var hos gynekologen for snart to uker siden. En utrolig ekkel type som slafset tyggegummi, og var veldig uhøflig. Han presenterte seg ikke, og smilte ikke en eneste gang. Veldig uforsiktig var han også, det gjorde så vondt under undersøkelsen at det var rett før jeg satte meg opp og smekket til han. Skulle trodd han aldri hadde hørt om glidemiddel.

Han gjorde en ultralydundersøkelse, og jeg fikk se bildene etterpå.

"20 % av alle kvinner har slike eggstokker som deg" sa han og slafset videre på tyggisen. Han rablet ned en nesten utydelig tegning på et ark, og forklarte at jeg hadde mange modne egg, men det hadde ikke blitt noen eggeløsning. I tillegg var muligens den venstre egglederen min tett. Hormonprøvene mine var så og si normale, jeg hadde litt lite østrogen. Jeg fikk beskjed om å være forsiktig med å spise søtsaker, mer sa han ikke om den saken. Jeg fikk en resept på primolut, og skulle ta 3x1 tabletter daglig i 10 dager, så kunne det hende jeg fikk blødning etter 2-4 dager.

Jeg greide nesten ikke å få fram et ord. Ville bare begynne å grine. Var jeg så og si steril, eller hva var dette?

Han fyllte ut et skjema hvor det stod at samboeren min skulle ta sædprøve. På diagnosen stod det infertilitet.

Jeg tok imot arkene og gikk. Så vi har diagnosen infertilitet... Da jeg kom hjem brast jeg sammen i gråt. Tenk om vi aldri kom til å få barn? Da ville det være min skyld.. Stakkars samboeren min som måtte lide pga meg. Han som hadde så lyst på barn..

Etter at jeg hadde kommet over sjokket leste jeg litt på nettet, for jeg fikk ikke noen god forklaring av gynekologen om hva dette egentlig var. Jeg kom fram til at dette måtte være PCO eller PCOS, jeg vet ikke. Men bildene av en PCOS-eggstokk så hvertfall likedan ut som de ultralydbildene av meg.

Dagen etter så jeg ting i et mer positivt lys. Jeg var glad dette var blitt oppdaget allerede nå når jeg fortsatt er så ung. Og den høyre egglederen er hvertfall i orden! Det finnes hjelpemidler for å bli gravid om man ikke greier det på egenhånd.

Siste dagen jeg gikk på primolut var på lørdag. Nå er det mandag, og jeg venter spent på om jeg får mensen snart. I morgen skal samboer levere sædprøve, så får vi se hvordan dette går. Om alt er i orden med han, så skal jeg få tabletter til høsten som setter igang eggløsningen.

Jeg har stor tro på at dette skal ordne seg, selv om jeg er klar over at det kan bli en lang vei å gå. Jeg har hvertfall verdens beste samboer som stiller opp for meg og støtter meg. :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lhinn

:velkommen: Tinio!

huff, hørtes ut som en forferdelig GU! :hug: slike folk har ingenting i "service yrker" å gjøre :nei: huff, de fleste synes jo ikke noe om slike undersøkelser i første omgang, blir ikke særlig enklere med slike fæle leger.

Det er bra du føler deg bedre nå- som du selv sier; er jo flott at dere nå får hjelp! håper pillene du fikk har gjort susen- rart å si men; håper TR kommer! (er jo ikke veldig ofte man håper på det her inne..)

Lykke til- håper dere kan flytte over til :gravid: bok snart..

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det Lhinn! :)

Ja jeg skal til ny undersøkelse hos denne gynekologen i september, etter det tror jeg at jeg skal finne en ny en. Fysj for en type..

Ønsker deg også masse lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo: Heisann! :hoppe:

Er en sånn dagbok-lusker, jeg. Er ikke prøver selv, men syns det er så utrolig spennende i disse dagbøkene. Nesten så jeg har lyst å prøve selv. :sjenert:

For en ekkel gynekolog, var ikke noe å anbefale, nei. :kjefte: Får håpe neste undersøkelse blir mindre traumatisk. Hvis ikke får du bare klappe til ham, da, kanskje neste pasient får en mindre opprivende opplevelse. :Nikke: Helt bak mål at han ikke forklarte noe, heller. Regnet han med at du var tankeleser?? :klø:

Krysser fingrene for TR snart. Kommer nok til å følge litt med her også. Lykke til med prøving! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :)

Ja for gi han en på trynet neste gang hvis han ikke oppfører seg bedre. :nei:

Nå er det 3 dager siden jeg sluttet på primolut, men har ikke sett noe til TR enda :(

Har litt vondt i korsryggen da, så kan jo hende det kommer.

Uansett så sa GK at jeg ikke måtte bli stressa hvis jeg ikke fikk mensen, da skulle jeg få sterkere tabletter. Men det er jo ikke før i september at jeg skal dit igjen, og det er jo så leeenge til. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:troest:

Håper TR dukker opp snart. Har du merket noe mer enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja den kom i dag tidlig! Woohooo!! :danser:

Etter som jeg forstod så betyr det at det er lettere for kroppen å sette i gang med eggløsning senere.. Er ikke helt sikkert, for denne GK var ikke så lett å forstå seg på.

Men det er hvertfall et positivt tegn at TR er kommet. :jepp:

Om 15 dager skal jeg starte på en ny kur med primolut, men med en svakere dose, så får vi se om TR kommer da også. Skal gjennom tre kurer.

Mener jeg har lest en plass at det er viktig å ha hatt mensen noen ganger før man får piller for eggløsning, for går man lenge uten mensen blir miljøet i livmoren surt eller noe sånt..

Jeg føler hvertfall at nå er vi et skritt videre på veien, endelig skjer det noe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!! :duskedame:

Nå er du i gang; første skritt på veien mot en spire! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lenge siden jeg har skrevet noe nå, men det er liksom ikke noe spennende som skjer heller. Føler liksom ikke at vi er ordentlige prøvere, for jeg har jo ikke EL uansett...

Jeg er hvertfall snart ferdig med min 2. omgang med primolut, denne gangen med bare en tredjedel så sterk dose som sist. Håper kroppen min greier å få mensen med en svakere dose også. :)

Ellers så er jeg endelig ferdig med eksamen, så nå er det sommerferie! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har skrevet noe nå, men det er liksom ikke noe spennende som skjer heller. Føler liksom ikke at vi er ordentlige prøvere, for jeg har jo ikke EL uansett...

Jeg er hvertfall snart ferdig med min 2. omgang med primolut, denne gangen med bare en tredjedel så sterk dose som sist. Håper kroppen min greier å få mensen med en svakere dose også. :)

Ellers så er jeg endelig ferdig med eksamen, så nå er det sommerferie! :danse:

Oi oi! Rett etter at jeg skrev dette innlegget oppdaget jeg at TR var kommet, og jeg har fortsatt en dag igjen før kuren er over. Det må da vel være positivt håper jeg? :)

Og så hentet jeg posten istad, da hadde samboeren fått brev fra gynekologen med resultater av sædprøven, og der var alt i den skjønneste orden! :happy:

Da slipper vi hvertfall å bekymre oss for det! Det er jeg kjempeglad for! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Invicta

Heihei! Velkommen hit :)

Jeg ville bare si en ting med det PCO greiene. Venninna mi fikk påvist PCOS bare et par mnd etter de begynte å prøve. Da tenkte hu at dette her kan jo ta sin tid, så hun gidda ikke stresse med noe. 2 mnd etterpå var hu gravid. :)

Jeg håper at menstruasjonen din etterhvert kommer tilbake i normale sykluser og at du slipper å vente helt til høsten før spiren sitter :jepp:

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Invicta! :)

Jeg må nok uansett vente til jeg er ferdig med disse primolut-kurene, for tror ikke man kan få EL når man går på de, det lager bare falske blødninger. Men etter det kan det jo hende det dukker opp en EL helt på egen hånd mens jeg venter på neste undersøkelse, hvem vet? :jepp:

Men nå vet jeg at jeg uansett kan få sånn pergo for å sette det i gang hvertfall, det hadde jeg ikke fått om sambo sin sædprøve ikke hadde vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Leeenge side jeg har skrevet noe nå, men har heller ikke følt at vi har vært skikkelig prøvere. Siden jeg så og si aldri har eggløsning (ca to år mellom hver gang) så går det liksom ikke an å drive å prøve på ordentlig uansett.

Jeg var hos han ekle gynekologen for snart to uker siden for kontroll. Er det mulig å bli så fjern?!? Han hadde glemt alt han hadde funnet ut sist, og mente at det fortsatt var p-pillen som hang igjen i kroppen. Da jeg spurte hvorfor det alltid har vært sånn før jeg begynte på p-pillen fikk jeg ikke noe svar.

Og da han undersøkte meg med ultralyd så sa han: "Oi, nå så jeg noe jeg ikke så sist, det ser ut som om venstre eggleder er tett." Det sa han jo sist også, hadde han ikke skrevet noe som helst i journalen min eller? Pco-eggstokkene sa han ingenting om. Han mente at det var p-pillene som hang igjen og gjorde at jeg ikke hadde eggløsning pluss at venstre eggleder var tett. Så han vil ikke gi meg noe hormontilskudd, men heller sende meg til kikkhullsoperasjon for å sjekke om den virkelig var tett og muligens få åpnet den.

Jeg har lest mye om dette i det siste. For det første vil ikke en tett eggleder påvirke syklusen, for det andre er det umulig å se om en eggleder er tett bare ved hjelp av ultralyd, for det tredje er sjansen for at en eggleder er tett veldig liten hvis du ikke har hatt infeksjoner (klamydia). Jeg har blitt testet for klamydia to ganger, og jeg har testet negativt begge gangene.

Jeg var utrolig oppgitt og sint etter denne timen! :kjefte: Jeg følte at mannen ikke hadde peiling på noe som helst, og det å bli gravid virket veldig fjernt siden jeg ikke fikk noe særlig hjelp. Jeg var sikker på at det var pco(s) som var problemet, ikke noe tett eggleder eller p-piller.

Så jeg bestilte time hos en privat gynekolog. Det var dyrt, men jammen var det verdt det!! Da jeg fortalte om hva den andre gynekologen hadde sagt, ristet han på hodet og var veldig oppgitt. Han mente det var veldig drøyt at han kunne si noe sånt, og sjansen for at egglederen min var tett var bare 3 prosent. Han var helt sikker på at jeg skulle greie å bli gravid til slutt, siden jeg er ung og har tiden på min side.

Han mente årsaken til problemet mitt var hormonelt, og gav meg resept på forskjellige medisiner. Først en måned på p-piller for å sette igang en syklus, deretter dobbel pergokur for å sette igang eggløsning pluss at jeg skal ta østrogentilskudd i tillegg. Jeg var så glad for jeg endelig fikk skikkelig hjelp, jeg begynte nesten å gråte av lettelse.

Så nå føler jeg at vi endelig er skikkelig i gang. Endelig er det kanskje mulig at vi også kan bli gravide innen to måneder. Det kan jo så klart hende at vi må gjennom flere kurer, og går det ikke så blir det nok prøverør. Men jeg krysser fingrene for at vi skal få dette til! :jepp::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deilig med frihelg! :happy:

Jeg jobber annenhver helg, så jeg setter ekstra stor pris på når jeg har fri.

Nå har jeg nettopp bestilt meg eggløsningstester og graviditetstester på nettet, myye billigere enn å kjøpe på apoteket.

Bare to uker igjen på p-piller nå, så er pergo neste. Dette blir jo vår første prøveperiode i grunnen, selv om vi har prøvd i over et år. For mine sykluser varer jo som regel to år, helt håpløst... :roll:

Nå skal jeg gjøre ALT jeg kan for at dette skal gå. Spise sunt, få i meg nok vitaminer, få nok søvn, trene og null alkohol. Vet ikke om det har så mye å si, men jeg håper likevel at det kanskje kan forbedre sjansene litt hvis kroppen min har det så bra som mulig. Folsyre har jeg også begynt med. :)

Nå skal jeg ha meg en treningsøkt, før vi drar ut og handler. :handle:

Ønsker alle dere andre prøvere en riktig god helg! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med frihelg! :happy:

Jeg jobber annenhver helg, så jeg setter ekstra stor pris på når jeg har fri.

Nå har jeg nettopp bestilt meg eggløsningstester og graviditetstester på nettet, myye billigere enn å kjøpe på apoteket.

Bare to uker igjen på p-piller nå, så er pergo neste. Dette blir jo vår første prøveperiode i grunnen, selv om vi har prøvd i over et år. For mine sykluser varer jo som regel to år, helt håpløst... :roll:

Nå skal jeg gjøre ALT jeg kan for at dette skal gå. Spise sunt, få i meg nok vitaminer, få nok søvn, trene og null alkohol. Vet ikke om det har så mye å si, men jeg håper likevel at det kanskje kan forbedre sjansene litt hvis kroppen min har det så bra som mulig. Folsyre har jeg også begynt med. :)

Nå skal jeg ha meg en treningsøkt, før vi drar ut og handler. :handle:

Ønsker alle dere andre prøvere en riktig god helg! :strix:

Hei Tinio! Så flink du er! Jeg tror nok det vil være bra for fertiliteten å passe godt på kroppen sin :) Det er bra dere får begynne på Pergo nå. Så blir syklusen kanskje litt kortere enn to år :ler:

Ha en strålende helg! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

I går kveld var jeg hos gynekologen, for å sjekke at alt stod bra til før jeg kunne begynne på pergo. For en flink lege sier jeg bare, han har skikkelig peiling tror jeg. I tillegg til pergo hadde han planlagt at jeg skal ta østrogentilskudd for å bygge opp slimhinnen, fordi den var for tynn til at egget kan feste seg. Den planen skal vi holde oss til. Men da han så på eggstokkene med ultralyd i går så sa han at de er helt i dvale. Derfor skal jeg gå på en bitteliten dose puregon for å vekke de til live. Det er sånne sprøyter folk tar når de holder på med prøverør tror jeg...

Så nå må jeg sette sprøyte på meg selv i magen hver kveld. Jada, dette skal gå fint tenkte jeg, jeg går jo på vernepleien så det å sette sprøyter er jeg jo ekspert på. :jepp: Men jeg er nok en skikkelig pingle, jeg satt sikkert en halvtime i går kveld med sprøyten i hånden og skalv før jeg turte å stikke. Det var visst ikke så gøy å sette sprøyte på seg selv som å sette sprøyte på andre nei... :fnise:

Men denne legen skreddersyr virkelig medisineringen slik at den passer for meg, og tar hensyn til alt mulig. Tror nok aldri den forrige gynekologen hadde hatt så mye kunnskap, han var jo helt på jordet med alt.

På mandag skal jeg på ultralyd igjen for å se om jeg skal fortsette med sprøyten eller ikke, for å unngå at vi ender opp med sekslinger. :bond:

Han sa at muligheten for tvillinger er større enn normalt, og spurte om det gikk greit. Det er klart, da blir vi jo bare dobbelt så glade! :babygutt::babyjente:

Ååå dette er så spennende, jeg greier nesten ikke vente mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Invicta

Oj, det hørtes virkelig ut som en kjempeflink lege ja :) Håper det går fort nå da, høres hvertfall ut som han her vet hva han driver med!

Vi også synes tvillinger er greit, men blir det flere, så tror jeg det blir slitsomt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...