Gå til innhold

Bortevekkistan


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Hei dere! Nå har jeg vært stille her lenge... Har skrevet noen korte svar hist og pist, men ikke hatt tid eller ro til å sette meg ned og skrive skikkelig her. Så da. Rhubarb, jeg kom akkurat på at jeg har glemt å svare deg annensteds. Sorry!

Formen er fortsatt svingende, kastet opp senest i dag morges og er mao ikke kvitt kvalmen enda. Det er slitsomt, og jeg håper inderlig at det snart tar slutt. Derimot har den verste slitenheten passert, så selv om energien ikke er helt på topp, er det ikke sånn at jeg har lyst til å legge meg kl 18 på daglig basis lenger. ;) Det er da noe! Men det er hektiske dager og uker, ny jobb krever mye, og jeg har ikke så mye ekstra å ta av for tiden. Jeg har helt ærlig alt begynt å glede meg til permisjon.

Neste uke er det tid for OUL, og jeg grugleder meg! Det ble aldri noen UL tidligere i svangerskapet, og jeg har hatt mareritt om syk baby. Fullstendig usammenhengende som drømmer jo er, plutselig var det Snorkfrøken som var babyen, hun hadde kreft og det var bare helt grusomt. Men jeg våknet jo heldigvis til en frisk og fin snart-3-åring. Har ingen grunn til å frykte noe spesielt, så det er bare hodet mitt som spinner. Gleder meg til å få det overstått. Jeg er spent på kjønn, jentene er fast bestemte på at de skal ha en lillebror, så det gjenstår å se om det ønsket kan invilges. ;) Jeg har ingen tydelig magefølelse denne gangen, men heller litt mot å tro at det er en jente. Kanskje noen vil tippe? :)

I påsken var vi i Gøteborg, til jentenes store begeistring. De husket mye fra i fjor, og ville gjøre mye av det samme i år - men litt nytt ble det også, deriblant båt-sightseeing på kanalen og en tur til den digre Plikta-lekeplassen. Begge deler var kjempepop! Været var supert, og litt bedre planlegging gjorde at vi kjøpte Gøteborg-kort på forhånd som hadde inkludert kollektivtransport. Trikk er stas, her hjemme går det jo stort sett i t-bane. Vi fikk tilogmed tak i en backup-bamse av Snorkfrøkens favoritt som ble kjøpt i Gøteborg i fjor, det lå igjen én eneste "lille katt" (som egentlig er en hvit tiger) i en kasse i den samme butikken. Hurra!

Nå skal jeg bortom legekontoret en tur og hente noen papirer, det har jeg nemlig glemt - det er blodprøvesvarene fra uke 12. Kan vel være lurt å ha det til UL neste uke. ;) Ble kort dag i dag, jeg måtte hjem og hente en løsmaget Snorkis. Turnerose ble værende i bhg, de skulle feire bursdag og gå på tur til biblioteket, og det ville hun ikke gå glipp av. Så da går vi bort og henter henne etterpå.

Jeg jubler over vår, synes det er så godt med lys, joggesko og tynnere klær. For min del kan det gjerne forbli vår helt til september, sånn med tanke på temperatur og klima, men det kan godt bli littegrann varmere enn det er nå først. Det aner meg at det blir vanskelig å få til. Men jeg krysser fingrene for at vi slipper 30 grader + til sommeren, jeg ser ikke for meg at det blir det helt store med diger mage... :-S

Men nå må vi rekke legesenteret før det blir for sent. :) Håper det står bra til hos dere alle! :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koselig med oppdatering Joyce! Jeg har jo skjønt at det har vært travelt, håper det roer seg litt når du har kommet inn i den nye jobben. Trives du? Greie kollegaer? Jeg tror jentene dine får rett, så jeg tipper at du har en lillebror i magen :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper du har en gutt i magen din!

Lykke til på UL! ;)

Og ha en finfin dag! stor klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oioioi! Den hadde jeg IKKE sett komme! Enegget eller toegget? Fikk dere se kjønn?

Må bare fortelle om venninnen min som hadde fått to tette og ble uplanlagt gravid igjen - på OUL fikk de se to stk, hun gråt og krisemaksimerte veldig (hadde hatt to kolikkbarn), men det har gått kjempefint på alle måter :) Jeg tenker kanskje at dere er litt sjokkerte (?), men la det synke litt inn. Dere har mye erfaring, dette går kjempefint :klemmer::klemmer::klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt ord, men det er to der inne...

:sjokkert:

Og unnskyld på forhånd, men... :fnise: Det er jo sånt som bare MÅ skje når man ser for seg at det skal være sistemann. Jeg var jo overbevist om at det skulle være to her, siden vi var enige om at vi bare ville ha ett barn til.

Regner med at det snurrer litt nå, men går det bra med deg? :klemmer: Det kommer til å gå fint! Da blir det i hvert fall ingen krangling mellom Turnerose og Snorkis om hvem som skal få dulle med lillebrøster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi! Den hadde jeg IKKE sett komme! Enegget eller toegget? Fikk dere se kjønn?

Må bare fortelle om venninnen min som hadde fått to tette og ble uplanlagt gravid igjen - på OUL fikk de se to stk, hun gråt og krisemaksimerte veldig (hadde hatt to kolikkbarn), men det har gått kjempefint på alle måter :) Jeg tenker kanskje at dere er litt sjokkerte (?), men la det synke litt inn. Dere har mye erfaring, dette går kjempefint :klemmer::klemmer::klemmer:

Hun så ikke så godt enda, da de er litt mindre enn jeg trodde jeg var - 16+2. Men de var like store og så helt "riktig" ut i forhold til hverandre, så vi skal tilbake om 2 uker for ny OUL. Hun trodde de kunne være enegget. Hun trodde den ene var en gutt, men var ikke sikker og ville ikke si noe. T2 gjemte seg godt.

Jeg er rimelig sjokka, og har ikke egentlig rukket å tenke så mye. Men vi må jo bare ta det, det er ikke så mange andre muligheter...

:sjokkert:

Og unnskyld på forhånd, men... :fnise: Det er jo sånt som bare MÅ skje når man ser for seg at det skal være sistemann. Jeg var jo overbevist om at det skulle være to her, siden vi var enige om at vi bare ville ha ett barn til.

Regner med at det snurrer litt nå, men går det bra med deg? :klemmer: Det kommer til å gå fint! Da blir det i hvert fall ingen krangling mellom Turnerose og Snorkis om hvem som skal få dulle med lillebrøster!

Hehe, ja, det er jo ganske typisk... Det snurrer en del, ja, men foreløpig er jeg mest i sjokk, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da klarte jeg å spore opp dagboka di også! :goodbye:

Skjønner godt at du trenger litt tid til å la dette synke inn, det tror jeg alle hadde trengt! Men det er klart det kommer til å gå kjempefint, du er jo en erfaren mamma som takler det helt supert. Men spørs om det nok blir bittelitt mer innkjøp på dere enn du trodde. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoy! Da har jeg også funnet dagboka di - grattis med tvillinger på vei da! :) Er fult lov til å være sjokka nå da, det blir nok både gøy og travelt! Det blir spennende å følge deg på veien, ser du er satt tilbake i termin noen uker, så da er vi ca likt da :)

Håper alt står bra til meg deg :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Gratulera med to små på vei!

Du har ikkje tenkt på muligheten for tvillingar før? Eg hadde veldig mykje tankar om tvillingar no sist gang. Kjenner mange, og mange av dei her rundt oss, som har fått tvillingar ved tredje gang, gjerne attpåklatten. Ein i familien ventar tvillingar no snart, dei var lenge 'ferdig' ved to, men no kjem det 2 til :)

Håpar sjokket legg seg raskt. Du får delegere til mannen å ordne ny bil 😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg bare lei meg. Jeg har ikke lyst på dette her, og klarer overhodet ikke å glede meg over at det er to. Sitter bare og gråter. Er hjemme med Snorkfrøken som er syk, og hun ser på meg og sier "det går bra, mamma." Men det er det jeg er så innmari usikker på om det gjør. :(

Klarer ikke å spise, har bare spist bittelitt siden timen kl 13 i går. Prøvde meg på litt all-bran til frokost nå, det kom akkurat i retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søte deg, det kommer til å ordne seg! Det er jo ikke rart at det føles litt overveldende akkurat nå, men når det første sjokket har lagt seg vil det garantert føles mye mindre intenst.

Det medisinske tar jo legene seg av, og der er de blitt veldig flinke til å håndtere det meste. Du har to fra før av, så du er såpass rutinert at du kommer til å håndtere det mye bedre enn om det hadde vært førstemann.

Og så finnes det foreninger for tvillingforeldre, som har mange gode tips og ikke minst får rabatter rundt omkring. De vil kunne fortelle deg om hvilke ekstra rettigheter dere har, og smarte måter å løse utfordringer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vondt av deg, forstår at du tenker at dette er vanskelig å makte.

Er det barseltid med 2 du tenker mest på? Prøv å finne konkrete ting som er 'verst', og så kan du finne løysing på akkurat det. Kanskje det vil hjelpe når alt er kaos akkurat no. Håpar du har nokon å snakke med rundt deg, ellers vil eg absolutt anbefale deg å kontakte nokon. Det har berre gått et døgn ennå - du treng meiR tid på å innstille deg på dette.

Har veldig lyst til å bidra med noko må, men eg veit ikkje med kva. Klemmesmily

Endret av *Frida*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Schaden og Frida. :hug: Jeg trenger nok å prate, det har du helt rett i, Frida. Jeg skal be om en legetime når jeg er bortom der med Snorkis etterpå. Fastlegen min (som er fantastisk) kommer tilbake fra permisjon om ikke lenge, men om jeg kan få time hos vikaren hennes før det, så er det også allright, tror jeg.

Litt av probemet oppi dette her er jo lege-/sykehusskrekken min. Den alene er nok til å kaste meg fullstendig av lasset... Tanken på å måtte forholde seg til masse nytt helsepersonell støtt og stadig gjør at pulsen min går opp i 120 (som den gjør ved enhver vanlig legetime hos fastlegen som jeg kjenner godt etterhvert). Hvis de må være på sykehuset utover fødsel vet jeg ikke hva jeg kommer til å gjøre....

Jeg har alt snust litt på tvilling.no, og så blant annet at de har kurs for blivende tvillingforeldre. Vi melder oss nok på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ojsann!!! Så sjokkerende... så artig.. så overveldende... så slitsomt.. sa jeg overveldende?

Lett for andre å smile blidt og fornøyd og si Gratulerer!!!, men skjønner så godt at det føles rart å forholde seg til for deg.. Har selv tenkt tanken nå, type: det aller største marerittet nå må jo være å bli gravid med trillinger... eller tvillinger. litt sånn for man ser sin begrensning.

Håper at tid og innsynkning av nyheten, "lese seg litt opp på tema" kombinert med samtaler med nære og kjære vil raskt gjøre deg litt mer blid og i det minste komfortabel med de to små som er på vei.

Da får jeg sende deg 2 stooooore og varme klemmer i kveld! :klem1:

Everything is gonna be alright! (sunget med skikkelig avslappa reaggestemme..!)

PS: god bedring til den gode lille snorkefrøken din!

Endret av Pasjonsblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, det er klart det er overveldende og litt ekstra skummelt! Det tror jeg alle vil tenke i den situasjonen. Og det blir helt sikkert tøft til tider, men jeg er sikker på at det kommer til å gå veldig bra! For det første har du massevis av erfaring som tobarnsmamma, og for det andre så er det hjelp og nyttige råd å få. La det synke inn - og prat om det. Det er mye god hjelp i å få sortert tankene litt og "avvæpne" de verste scenariene :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Joyce.

Først vil jeg si gratulerer med de to i magen.

Jeg skjønner at det er et stort sjokk, og at tanken på flere kontroller og stadig nye leger/jordmødre på sykehuset skremmer. Det er godt du vil ta tak i det med en gang og bestille time til samtale med legen, det er lurt å snakke om det og legge en plan. Det du også kan gjøre er å ønske deg oppfølging av en eller kanskje bare to leger ved sykehuset også, de gjør sitt aller beste for å hjelpe alle pasientene sine med det de måtte trenge. De strekker seg langt, jeg vet ;) De ekstra kontrollene med tvillinger i magen er der for å følge med på at både de små og mor har det bra.

Leger og andre på sykehuset er vant til at folk har lege/sykehusskrekk, det lureste du gjør er å gi beskjed om det for da blir det tatt hensyn til.

Klemmer til deg.

Edit: litt skrivefeil pga mobil

Endret av pusilus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...