Gå til innhold

-jogge 30min før frokost


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har mål for mai måned og jogge 30min hver dag før frokost... Vil dette ha noen effekt på vektnedgang/stramme opp kroppen? eller skal det mer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har effekt, men du bør ikke bli så sliten at kroppen begynner å ta av muskler osv. fordi du ikke har noe energi i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det her bare er snakk om 30 min så kan du fint utføre treningen uten å tære på muskler så lenge du er flink til å innta en god og næringsrik frokost etter endt økt.

Gjør dette selv flere ganger i uken og fungerer kjempebra for meg. Kunne aldri spist noe før denne økten for da hadde jeg endt opp med hold og hadde ikke klart å gjennomføre økten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for øvrig en myte at man oppnår høyere forbrenning ved å løpe før frokost. Just so you know.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for øvrig en myte at man oppnår høyere forbrenning ved å løpe før frokost. Just so you know.

Det var nå ikke dette som var spørsmålet, bare om det ville ha effet på å stramme opp/vektnedgang... :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt hjelper jo løping på oppstramming/vektnedgang uansett når det måtte være på dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er ikke alle som egner seg til løping på tom mage, jeg hadde nok besvimt ved postkassa av sult og lavt blodsukker :gjeiper: Hvis morgenen er det eneste tidspunktet du kan jogge, så er jo det mye bedre enn å la være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lance
Jeg har mål for mai måned og jogge 30min hver dag før frokost... Vil dette ha noen effekt på vektnedgang/stramme opp kroppen? eller skal det mer til?

Det er bare tull å trene før frokost. Du føler deg slapp og orker mindre. Noen tror du forbrenner mer fett hvis du jogger før frokost enn etter, men om du forbrenner fett eller karbohydrater bestemmes av instensiteten, altså pulsen, ikke av om du gjør det før eller etter frokost.

Høy intensitet = mest karbohydrater

Lav intensitet = mest fett

Spis frokost først, så føles det mye bedre. Og dropp å trene 30 minutter, finn deg heller en fast runde på noen kilometer. Ved å trene samme strekning hver gang vil du forbrenne ganske nøyaktig like mye hver gang, uansett om du beinflyr eller går. Hvis du derimot trener på tid vil det være stor forskjell alt ettersom hvor fort du løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lance

Og en ting til: Om det vil ha effekt i den forstand at kroppen din blir strammere og/eller at du blir lettere avgjøres av om du forbrenner mer enn du spiser, enkelt og greit. I så fall bør du absolutt jogge etter frokost, fordi når du løper på tom mage bruker du fort opp det lille du har igjen av glykogen, du får svært lavt blodsukker og føler deg veldig sulten. Da vil du ha lett for å spise ekstra mye til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har effekt å bevege seg før frokost, men jeg ville heller gått ca 45 min enn å jogge 30 min. Treningen før frokost bør være lavintensiv. Drikk en kopp kaffe før du går ut, så sparker du i gang kroppen (og visstnok fettforbrenningen). Jeg har selv tenkt til å gjøre dette. Hadde planer om å starte i dag, men var for trøtt i morges. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg sykler til jobb hver dag, med barn i henger - så det blir for meg en mellomting mellom kondisjon og styrketrening. Jeg har funnet ut at jeg gjennomfører økten best om jeg spiser litt før jeg drar, og så spiser jeg frokost når jeg kommer på jobb. Det er typisk en halv banan, en halv skive eller et glass appelsinjuice. Prøv deg litt fram og se hva som fungerer best for din kropp.

Det hjelper på formen og kroppen ja - absolutt, i alle fall for sånne som meg som har litt vanskelig med å få til gode treningsøkter på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy intensitet = mest karbohydrater

Lav intensitet = mest fett

Nei, ikke helt korrekt. Kroppen forbrenner mest karbohydrater, hvis mulig (dvs hvis man ikke har "tømt" seg). Men man er ikke i stand til å holde så høy intensitet hvis man ikke har karbohydrater å forbrenne.

Jeg har hørt at andelen fett man forbrenner er større ved lav intensitet enn ved høy intensitet, men jeg har også hørt at det er en myte.

Den mest effektive treningen med hensyn til å bli kvitt fett fort er å trene så lenge at man forbrenner alle karbohydratene og likevel fortsetter. Men de færreste av oss har muskler og ledd som tåler slikt uten å ha trent mye fra før.

For øvrig er det jo ikke slik at man er "tom" bare fordi man ikke har spist frokost - det finnes fremdeles karbohydrater (glykogen) fra dagen(e) før, som kroppen ikke har rukket å omdanne til fett (kroppen omdanner glykogen til fett hvis det ikke forbrennes i tide). Og det tar litt tid fra man har spist til all maten er omdannet til glykogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lance
Nei, ikke helt korrekt. Kroppen forbrenner mest karbohydrater, hvis mulig (dvs hvis man ikke har "tømt" seg). Men man er ikke i stand til å holde så høy intensitet hvis man ikke har karbohydrater å forbrenne.

Jeg har hørt at andelen fett man forbrenner er større ved lav intensitet enn ved høy intensitet, men jeg har også hørt at det er en myte.

Den mest effektive treningen med hensyn til å bli kvitt fett fort er å trene så lenge at man forbrenner alle karbohydratene og likevel fortsetter. Men de færreste av oss har muskler og ledd som tåler slikt uten å ha trent mye fra før.

For øvrig er det jo ikke slik at man er "tom" bare fordi man ikke har spist frokost - det finnes fremdeles karbohydrater (glykogen) fra dagen(e) før, som kroppen ikke har rukket å omdanne til fett (kroppen omdanner glykogen til fett hvis det ikke forbrennes i tide). Og det tar litt tid fra man har spist til all maten er omdannet til glykogen.

Jo det er korrekt. Kroppen forbrenner mest fett ved lav intensitet. Forholdet fett/karbohydrater endrer seg i favør karbohydrater etterehvert som pulsen stiger. Over terskelpulsen, der kroppen ikke klarer å kvitte seg med like mye melkesyre som den produserer, forbrennes for det meste karbohydrater. Forbrenning av karbohydrater gir biproduktet melkesyre, og dermed stivner man etter en stund med høy intensitet.

Siden jeg er aktiv konkurransesyklist har jeg lest flere fagbøker om utholdenhetstrening, og alle sier dette. Det merkes også i praksis: Hvis man holder høy intensitet lenge, i sykling typisk 1-1,5 time, så går man tom og klarer ikke å tråkke til lenger. Det er fordi man har brukt opp glykogenlageret slik at kroppen må over på fettforbrenning. Forbrenning av fett kan bare skje når det er nok oksygen, så da tvinges intensiteten ned.

Tilsvarende: Hvis man ligger rolig i hovedfeltet i dragsuget fra de andre, slik at pulsen ikke er så høy, får man nok oksygen, og da forbrennes for det meste fett, selv om man har inntatt rikelig med karbohydrater. Derfor ser man, slik som i Giro d'Italia i går, at når hovedfeltet bestemmer seg, henter de raskt inn utbrytere selv om disse ligger mange minutter foran. Utbryterne har måttet jobbe med høyere intensitet fordi de får mer luftmotstand siden de ikke er så mange, og da bruker de opp glykogenlageret. Hovedfeltet derimot har mange ryttere som ikke har måttet jobbe noe særlig, og har mye glykogen til overs, slik at de kan ta noen skikkelige føringer i høy fart.

Det er en myte, en svært seiglivet sådan, at man må bruke opp glykogenlageret før man forbrenner fett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_ida_*

Problemet Stille Vann er at man "jeg har hoert at..." overalt. Tror aldri det kommer til aa bli noen enighet.

Jeg henger meg paa det Lance sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det litt enkelt så anbefaler jeg TS å trene det som passer best for han/henne. Klart at all trening og da jogging spesielt som kondisjonstrening gir effekt og det er bare til å kjøre på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost kan jo være relativt.

Jeg har i perioder trent før jobb om morgenen, da har jeg spist en yoghurt før trening, og "skikkelig frokost" etter trening. Jeg følte hvertfall at jeg ble våken, opplagt og fikk masse overskudd av dette. Kanskje noe sånn kan funke for deg og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og dropp å trene 30 minutter, finn deg heller en fast runde på noen kilometer. Ved å trene samme strekning hver gang vil du forbrenne ganske nøyaktig like mye hver gang, uansett om du beinflyr eller går. Hvis du derimot trener på tid vil det være stor forskjell alt ettersom hvor fort du løper.

Det kan vel ikke stemme? Man forbrenner jo mer om man løper 3 km enn om man går i behagelig tempo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Man forbrenner nøyktig like mye på en gitt strekning uansett tempo. Jeg har en ellipsemaskin hjemme og har holdt øye med strekningen jeg har gått vs. kaloriforbrenningen, og intensiteten spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe sånn kan funke for deg og?

Alle er vi forskjellige og det som fungerer for en trenger ikke være fasiten for en annen. Det gjelder å prøve seg frem, se om feks. løping før frokost går fint og om ikke så får en innta noe lite først og som du nevner, spise en god frokost etter endt trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man forbrenner nøyktig like mye på en gitt strekning uansett tempo. Jeg har en ellipsemaskin hjemme og har holdt øye med strekningen jeg har gått vs. kaloriforbrenningen, og intensiteten spiller ingen rolle.

Jøss, det hadde jeg ikke trodd! Lært noe nytt i dag å :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...