Gå til innhold

-jogge 30min før frokost


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jøss, det hadde jeg ikke trodd! Lært noe nytt i dag å :)

Lærer så lenge en lever sies det :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lance
Det kan vel ikke stemme? Man forbrenner jo mer om man løper 3 km enn om man går i behagelig tempo?

Nei, du forbrenner akkurat like mye. Huske fysikken fra naturfagen på videregående: Arbeid = kraft x vei, måles i joule (J), det er ikke noen tidsfaktor i formelen, så det man forbrenner avgjøres av lengden på veien, ikke noe annet.

Effekten blir derimot høyere hvis du løper enn hvis du går rolig:

Effekt = Arbeid/tid, måles i watt (W).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull! Intensiteten har alt å si.

Du forbrenner mer fett og går mer ned i vekt, jo hardere du presser deg selv. Det er helt logisk. Om du løper en halvtime, brenner du mer fett enn hvis du går halvannen time og knapt svetter en dråpe. Akkuratt det samme med styrketrening. Man legger på seg muskler og blir sterkere av å løfte tungt på få reps, kontra mange på 70-80% feks. Selvsagt er det viktig å variere treninga dog...

Anbefaler alle å trene gerilja kardio. Spør du meg er det den desidert beste treningsmetoden på deff og er dødelig effektiv kombinert med øvrig tradisjonell trening .

Hilsen kroppsbygger og treningsfreak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lance
Tull! Intensiteten har alt å si.

Du forbrenner mer fett og går mer ned i vekt, jo hardere du presser deg selv. Det er helt logisk. Om du løper en halvtime, brenner du mer fett enn hvis du går halvannen time og knapt svetter en dråpe. Akkuratt det samme med styrketrening. Man legger på seg muskler og blir sterkere av å løfte tungt på få reps, kontra mange på 70-80% feks. Selvsagt er det viktig å variere treninga dog...

Anbefaler alle å trene gerilja kardio. Spør du meg er det den desidert beste treningsmetoden på deff og er dødelig effektiv kombinert med øvrig tradisjonell trening .

Hilsen kroppsbygger og treningsfreak.

Feil igjen!

Man forbrenner mer i antall joule med høy intensitet i en halvtime enn med lav intensitet i en halvtime, det er korrekt. MEN, ved høy intensitet blir det for det meste forbrent karbohydrater. Forbrenning av fett krever oksygen, og det går ikke hvis intensiteten er for høy. Du blander det å trene på tid og det å trene en fast distanse. Hvis du skal tilbakelegge 5 km bruker du like mye energi enten du går eller beinflyr. Forskjellen er selvsagt hvor lang tid man bruker på det, og hvor mye som blir forbrent av fett versus karbohydrater. Igjen, lav intensitet betyr at mest fett blir forbrent, høy intensitet betyr at mest karbohydrater blir forbrent.

På samme måte øker maksstyrken også selv om man tar litt lettere vekter slik at man klarer 15-20 repetisjoner i hver serie, i stedenfor 8-12 repetisjoner, så lenge man tar tyngre manualer når man klarer 3x20. Riktignok trener man da litt mer av utholdenheten til muskulaturen, men den maksimale styrken blir også større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre da dette er ganske ny informasjon for min del.. Er det slik at det nesten lønner seg å gå i raskt tempo om man vil forbrenne fett, i stedet for å løpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lance
Må bare spørre da dette er ganske ny informasjon for min del.. Er det slik at det nesten lønner seg å gå i raskt tempo om man vil forbrenne fett, i stedet for å løpe?

Hvis målet ditt kun er å forbrenne fett vil du nok forbrenne litt mer fett om du går enn om du jogger rolig, men hvis pulsen ved gange er 100-110 og pulsen ved jogging er 120-130 er det ikke store forskjellen. Begge deler gir svært aerob forbrenning.

Det du mister ved å gå framfor å jogge er at du ikke kommer i særlig bedre form. Dessuten gir jogging mye hardere støtbelastning mot benbygningen, noe som styrker skjelettet og motvirker sjansen for benskjørhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet ditt kun er å forbrenne fett vil du nok forbrenne litt mer fett om du går enn om du jogger rolig, men hvis pulsen ved gange er 100-110 og pulsen ved jogging er 120-130 er det ikke store forskjellen. Begge deler gir svært aerob forbrenning.

Det du mister ved å gå framfor å jogge er at du ikke kommer i særlig bedre form. Dessuten gir jogging mye hardere støtbelastning mot benbygningen, noe som styrker skjelettet og motvirker sjansen for benskjørhet.

Okei, men da tror jeg at jeg fortsetter som jeg gjør, med jogging, styrketrening og gåturer, og håper på det beste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er for øvrig en myte at man oppnår høyere forbrenning ved å løpe før frokost. Just so you know.

Høyere forbrenning er heller ikke målet ved å trene før frokost. Poenget er at kroppen tar av fettreservene i stedet for musklene, og sålenge man inntar frokost etter at man er ferdig med økten, vil det bare være positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men da tror jeg at jeg fortsetter som jeg gjør, med jogging, styrketrening og gåturer, og håper på det beste :D

Akkurat disse treningsformene jeg også utfører og det funker fint for meg! Det enkle er ofte det beste og kombinasjonen av jogging og styrke er bra!! Turer i tillegg - kjempebra. Vet jeg kunne fått skvist inn litt pilates eller yoga, men dagene har desverre bare 24 timer =) Men det skal jeg begynne med i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat disse treningsformene jeg også utfører og det funker fint for meg! Det enkle er ofte det beste og kombinasjonen av jogging og styrke er bra!! Turer i tillegg - kjempebra. Vet jeg kunne fått skvist inn litt pilates eller yoga, men dagene har desverre bare 24 timer =) Men det skal jeg begynne med i tillegg..

Så bra! Er nettopp det at døgnet bare har 24 timer, spesielt nå i mai, med ny jobb + flere eksamener som står på rekke og rad så er det vanskelig å være like aktiv, men prøver å få til litt likevel! Ei venninne av meg har gått på både yoga og pilates et år nå, og prøver iherdig å få meg med, og burde kanskje fått myka seg litt ja.. Ufattelig stiv! Men, får prøve å få til litt mer i sommer, og ut over høsten da det kun er jobbing og ikke mer skole :) Hvem vet, kanskje jeg ender opp som svevende svane, smygende katt og roterende verden :rulle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:

Da jeg stilte spørsmål om hvis jeg sykler x antall kilometer sakte vs. fort om jeg ville forbrenne like mye.

Svaret (fra de fleste) ble ja, det gjør du. Men det var også en som sa at om jeg sykler fort vil jeg ha høyrer puls noe som gjør at forbrenningen vil fortsette lenger etter at jeg har gått av sykkelen. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lance
Spørsmål:

Da jeg stilte spørsmål om hvis jeg sykler x antall kilometer sakte vs. fort om jeg ville forbrenne like mye.

Svaret (fra de fleste) ble ja, det gjør du. Men det var også en som sa at om jeg sykler fort vil jeg ha høyrer puls noe som gjør at forbrenningen vil fortsette lenger etter at jeg har gått av sykkelen. Stemmer det?

Jeg har lest noe om det. Jeg husker ikke detaljene helt, men hvis du vil ha et grundig svar så finn deg en lærebok i idrett og ernæringsfysiologi.

Forbrenning skjer hele tida, enten du trener eller ei. Den er selvsagt høyere hvis du trener. Hvis du trener med høy puls bryter du kroppen ned mer enn hvis du trener med mindre intensitet. Da må kanskje kroppen bruke av reservene i større grad for å bygge seg opp igjen. Å trene med høy puls hver gang er uansett ikke gunstig, det øker sjansen for å bli overtrent. Det gjør også at kroppen bruker lenger tid på å restituere seg, slik at man må vente lenger til neste treningsøkt, og derfor kanskje ikke får forbrent mer allikevel.

Men hvorfor være så besatt av å forbrenne mest mulig? Man bør trene fordi man vil komme i god form, og den beste måten er å trene mest på moderat intensitet med noen intervaller innimellom. Jeg gjør det, og jeg merker at forbrenningen blir svært mye høyere i sykkelsesongen enn resten av året. Jeg må spise mye mer for å ikke bli sprø av sult, men allikevel går jeg ned noen kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor være så besatt av å forbrenne mest mulig? Man bør trene fordi man vil komme i god form, og den beste måten er å trene mest på moderat intensitet med noen intervaller innimellom. Jeg gjør det, og jeg merker at forbrenningen blir svært mye høyere i sykkelsesongen enn resten av året. Jeg må spise mye mer for å ikke bli sprø av sult, men allikevel går jeg ned noen kilo.

Jeg er langt fra besatt om antall kalorier man forbrenner, men det var noe jeg kom til å tenke på en gang (det med x antall kilometer, fort eller sakte). Nå har jeg begynt å jogge fordi jeg har funnet ut at det faktisk er gøy :overrasket: , og syntes det er litt morsomt å tenke etterpå på alle kaloriene jeg har forbrent, mest fordi jeg liker å kose meg med god mat og andre litt mer usunne ting (som jeg hadde spist uansett :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...