Gå til innhold

Utdannelse/penger til gutten


Gjest Gjest_jente_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jente_*

Når dere treffer en gutt, hvor mye betyr hvor høy utdannelse han hr og hvor mye han tjener? Sånn helt ærlig!

jeg må innrømme at men en jeg kan se for meg at kan bli kjæresten min, betyr det absolutt noe! Jeg går ikke på date med gutter jeg ikke vet at har bra utdannelse. Jeg har selv god utdannelse, og vil at gutten skal ha like god eller bedre. Vil jo se opp til kjæresten min! Og dessuten ville det for meg vært uaktuelt å ikke ta utdannelse, og jeg ville synes han hadde noen grunnleggende verdier anderledes enn meg hvis ikke han også mente det. Og JA, jeg synes faktisk penger har noe å si!

Er det bare jeg som tenker sånn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg er motsatt av deg. Jeg bryr meg null om hvilke mengder med penger mannen har. Det som tiltrekker meg er utseende og personlighet, om vi er på nett, rett og slett.

Er snart 40 år, og er vandt til å passe på meg selv og min økonomi.

Jeg blir faktisk overrasket over hvor mange kvinner det er som tiltrekkes av penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg heller ikke så mye om det. Tiltrekkes mer av utseende og personlighet. Og at han er fornøyd med seg selv og sitt liv. Penger er ikke alt her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lina_*

Nei, ikke penger og utdannelse i seg selv, men det er jo enkelte korrelerende faktorer.

Jeg er selv økonomisk fornuftig, og er flink til å spare og å bruke pengene fornuftig. Sløsing, og det å ikke spare, er personlighetstrekk som kræsjer veldig med mine meninger, og derfor skjærer det seg raskt med slike gutter.

Jeg har en mastergrad og jobber i et prestisjeyrke. Primært er jeg glad i fag, politikk og media, og det betyr mye for meg å kunne diskutere dette på hjemmebane. I tillegg har jeg dårlig erfaring med at gutter uten høyere utdannelse i større grad forventer et tradisjonelt kjønnsrollemønster, og åpent har problemer med at jeg tjener mer enn dem. Derfor hadde jeg vanskelig for å finne sammen med noen som ikke hadde utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Uansett, det som betyr noe er at man kan treffes på et noenlunde likt nivå, både når det gjelder kommunikasjon og verdier. I det så ligger ofte utdannelse, ikke alltid. Men penger bryr jeg meg ikke om, med mindre mannen er gjeldsslave og helt uten økonomistyring. Det sier noe om verdier og holdninger som jeg mener ikke passer med meg.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Utdannelse er en faktor som spiller inn for meg. Jeg har selv doktorgrad i et realfag. Folk som bare har videregående har valgt helt annerledes i livet enn meg. De har tydeligvis andre verdier. De har en annen livserfaring, de har gått rett ut i en "lett" jobb (tenkemessig sett), mens jeg har slitt i ni år på universitetet og gått ut i en meget krevende jobb. Jeg synes det er viktig med utdanning, og har litt problemer med å føle meg "på nett med" folk som ikke synes noe om utdanning. Hvis man ikke vil ta utdanning, da har man liten interesse av å lære, av å tenke, av å vri hjernen. Og det er så motsatt av meg at det går ikke.

Penger er ikke så viktig. Vel, litt viktig er det, jeg vil ikke måtte forsørge mannen.. Han må tjene nok til å forsørge seg selv, og ha råd til å reise litt og slikt. Men jeg vil heller ha en som tjener litt lite, men som forvalter pengene fornuftig, enn en med millionlønn som bruker penger på tøys og er veldig opptatt av å fortelle alle om at han har den dyreste bilen og den flotteste båten... Å skryte av pengene sine er kvalmt og særdeles lite tiltrekkende.

Men personlighet teller selvsagt langt mer enn både utdanning og penger. Om jeg møter en fattig snekker med en helt fantastisk personlighet, så kan det hende jeg glemmer alt om at han ikke har utdanning og at jeg må ta størstedelen av utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Vel, no ser eg ikkje ned på folk utan utdanning og ein million på kontoen. Så, ja, eg kunne vore saman med ein som ikkje hadde lang utdannelse og som ikkje var stinn i pengar. Ved lite pengar, så er det haldning og årsak som spelar inn. Eg kan hjelpe partnar økonomisk ei stund om han går gjennom ein periode. Men dersom han aldri tok ansvar, så hadde det ikkje vore verdt det. Det viktigaste er at han er intelligent, politisk engasjert og innsiktsfull.

Mykje kan skje i livet, og det er ikkje alltid berre interesse som avgjer om man vel vidare utdanning. Det kan vere andre ting som hindrar. Og eg syns det viktigaste er at man gjer noko man trivst med, at man ikkje vel yrke etter status. Så er det jo ganske praktisk å ha ein partnar som er elektrikar eller røyrleggar til dømes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yihaa

Jeg har selv utdannelse (4 år på høyskole + enkelte tilleggsfag) og har ingen krav om at en mann burde ha like mye eller mer utdannelse enn meg. Men jeg synes det er viktig at han er fornøyd med livet sitt, har ambisjoner vedr jobb (les: gjerne vil ha en jobb han finner interessant og utviklende) og dessuten tjener nok/har tilstrekkelig økonomisk styring til å kunne forsørge seg selv og eventuelle egne barn på en fullverdig måte.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann_*

Man skal kanskje ikke ta alle under en kam, men det er tydelig at kvinner bryr seg om penger. Man kan ikke legge skylden på enkeltindividet, det er tross alt slik kvinner har utviklet seg. Leste nylig en undersøkelse der de fant ut at kvinner fant samme mann mer tiltrekkende i en dyr bil enn i en annen litt mer normal bil.

Selv er jeg utdannet ingeniør. I datesammenhenger prøver jeg å unngå og nevne dette pga. jeg tidligere har fått erfaringer med at jenter plutselig kan bli veldig på pga. dette. Jenta jeg driver på med nå ante ikke noe før jeg fortalte henne det for litt siden, og hun har vært kjempebra hele veien. Jeg gir iallfall blanke i utdanning, han kan stå i kasse på Rema for min del så lenge hun faktisk er tilnærmet like smart som meg. Hvor smart personen faktisk er og at vi kommer godt overens er mye viktigere enn penger.

Det kan være mange grunner til at min ikke har fått tatt utdanning. Mange sliter hjemme og da er det ikke så lett og holde orden på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Nuvel, ingeniør er ikke nødvendigvis positivt. Alvorlig talt. Jeg har jobbet i et ingeniørfirma, tørre folk som bare snakker fag?

Det verste jeg vet er menn som IKKE vil si hva de driver med, fordi de tror at da blir dama mer pågående.

Jeg tror allikevel ikke en at en mann som er utdannet ingeniør i bunn og grunn ville blitt lykkelig med en kvinne som har gått rett fra ungdomsskolen til Rimikassa. Jeg hadde ikke det.

Men så finnes det unntak. FOlk med livserfaring og ydmykhet som kan være veldig spennende og tiltrekkende på tross av utdanning.

Men ja, jeg trenger noen jeg kan kaste ball med på et følelsesmessig, intellektuelt og humoristisk plan, og en som vet at det heter: SKJÆRE ALLE OVER EN KAM....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr med ikke om penger, men bryr meg om utdannelse da dette kan si noe om hvilke ambisjoner personen har. Så lenge personen trives i jobben som f.eks tømrer, så er det helt greit at han ikke har noe mer utdannelse.

Det verste jeg vet er folk som sliter i en jobb de ikke liker fordi de ikke vil gå til det steget å få en utdannelse innen et område som de kan tenke seg å jobbe resten av livet. *puste inn etter lang setning*

Endret av Hinata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Selv er jeg utdannet ingeniør. I datesammenhenger prøver jeg å unngå og nevne dette pga. jeg tidligere har fått erfaringer med at jenter plutselig kan bli veldig på pga. dette. Jenta jeg driver på med nå ante ikke noe før jeg fortalte henne det for litt siden, og hun har vært kjempebra hele veien. Jeg gir iallfall blanke i utdanning, han kan stå i kasse på Rema for min del så lenge hun faktisk er tilnærmet like smart som meg. Hvor smart personen faktisk er og at vi kommer godt overens er mye viktigere enn penger.

Det kan være mange grunner til at min ikke har fått tatt utdanning. Mange sliter hjemme og da er det ikke så lett og holde orden på skolen.

Merkelig at det skulle ha noen betydning at du er ingeniør. Jeg synes for min del det høres litt tørt og kjedelig ut. ;) Men ville ikke sluttet å date noen bare pga det da.

Det er bra du ikke bryr deg om utdanningen til dama. Jeg er en av dem som er godt over gjennomsnittet intelligent men ikke har mer utdannelse enn videregående skole. Sitter ikke i kassa på Rema, men har vanlig kontorjobb. Grunnen til det er at jeg ikke fant ut helt hva jeg ville. Ønsker nå å gjøre noe kreativt og har søkt på en slik utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Penger et et pluss da det betyr oekonomisk trygghet, men det er ikke avgjoerende for meg. Hadde det vaert det, ville jeg ikke vaert sammen med kjaeresten min. Mye penger er nesten turn-off, jeg har sjeldent noe som helst til felles med slike mennesker (det var selvfoelgelig veldig generalisert).

Utdannelse kan vaere viktig. Ikke paa grunn av status, men fordi jeg er avhengig av aa ha en partner som ser verden paa noenlunde samme maate som meg og er interessert i de samme tingene. En person som er reflektert, engasjert og oppegaaende. Det er saanne ting som ofte kommer med hoeyere utdanning, men det finnes ogsaa de som bruker fritiden paa slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristian82
Når dere treffer en gutt, hvor mye betyr hvor høy utdannelse han hr og hvor mye han tjener? Sånn helt ærlig!

jeg må innrømme at men en jeg kan se for meg at kan bli kjæresten min, betyr det absolutt noe! Jeg går ikke på date med gutter jeg ikke vet at har bra utdannelse. Jeg har selv god utdannelse, og vil at gutten skal ha like god eller bedre. Vil jo se opp til kjæresten min! Og dessuten ville det for meg vært uaktuelt å ikke ta utdannelse, og jeg ville synes han hadde noen grunnleggende verdier anderledes enn meg hvis ikke han også mente det. Og JA, jeg synes faktisk penger har noe å si!

Er det bare jeg som tenker sånn??

For min del setter jeg personlighet, moral, ærlighet osv. langt høyere enn om en jente jobber på kiwi eller er lege. Selv har jeg en mastergrad, men jeg har bestandig likt skolen og det var det rette for meg å ta en lang utdannelse. Andre likte kanskje ikke skolen/teoretiske fag, og har kanskje vært i jobb mens jeg har studert og har da mer "vanlige" yrker. Det er jo en real sak, og jeg syns det viser at man på tross av en høy utdannelse fortsatt kan være ganske dum, siden du legger så stor vekt på det. Blir jo overfladisk og statusbasert. For min del foretrekker jeg mye heller den ærlige, snille,morsomme jenta som jobber i en blomsterbutikk, kontra den selvopptatte, overfladiske og fordømmende kvinnelige legen. Men mange som er som deg da, kjenner flere svigerforeldre som ønsker advokat kjæresten velkommen, og fnyser av den tidligere exen som var snekker. Det at advokatkjæresten horer rundt, manipulerer etc. spiller jo ingen rolle, høres jo fint ut å si at datteren er sammen med en advokat. Er jo det som er viktigst...Yeah right!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg om personlighet og utseendet.

Setter pris på at han har utdannelse og noen mål her i livet, men jeg bryr meg ikke om hvor mye han tjener i året så lenge han har orden på økonomien og tjener nok til å leve av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_mann_*
Merkelig at det skulle ha noen betydning at du er ingeniør. Jeg synes for min del det høres litt tørt og kjedelig ut. ;) Men ville ikke sluttet å date noen bare pga det da.

Og det har jeg også selvfølgelig også fått høre. Det tyder bare på hvor lite kunnskap jenta har rundt ingeniørfag, personlig jobber jeg ute i "felten" med nye praktiske problemstillinger hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissBella
Penger et et pluss da det betyr oekonomisk trygghet, men det er ikke avgjoerende for meg.

Den er jeg enig i. Hverken penger eller utdannelse er avgjørende for meg. Mye viktigere at han er fornøyd med seg selv og livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke at penger har så mye å si, man kan ta engod utdannelse og ikke tjene all verdens, og man kan faktisk også få ganske god lønn uten noe spes utdannelse. Er mer utdannelsen jeg er opptatt av. Jeg er ikke interressert i å ha kjæreste jeg ikke kan dikutere ting jeg synes er viktig med. Og jeg orker ikke en gutt som tar all kunnskapen sin fra TV! Dessuten setter jeg utdannelse veldig høyt, og det kunne aldri falle meg inn å ikke studert! Derfor tror jeg at jeg har har veldig anderledes verdier og mål i livet enn en som ikke tar utdannelse.

Forresten tar jeg master i et realfag, men skjønner ikke hvorfor dere skulle lure på det. er jo ikke så viktig hva jeg som person gjør, lurte på andres syn på dene saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW
Og det har jeg også selvfølgelig også fått høre. Det tyder bare på hvor lite kunnskap jenta har rundt ingeniørfag, personlig jobber jeg ute i "felten" med nye praktiske problemstillinger hver dag.

Og hvis jeg sier hva min utdannelse er, så tror folk at jeg er en helt annen en det jeg er.

Slik er vi mennesker... Men som nevnt over så er det mer avtennende med en mann som ikke vil si hva han gjør, enn en som har et snodig yrke.

Det er kanskje bare meg?

OG hvor du joober, har ikke så mye å si, det er at du har sturert tørre fag, som "dømmer" ingeniøren. (Nå snakker jeg ikke om meg, men generelt om oppfatning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...