Gjest Gjest_hei_* Skrevet 6. mai 2009 #1 Del Skrevet 6. mai 2009 Det har nemlig jeg, og jeg ønsker at han skal dekke utgiftene jeg har hatt i forbindelse med skadene han har påført min bil. (Hadde bare ansvarsforsikring) Noen som har vært i tilsvarende situasjon? Han nekter å betale av fri vilje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #2 Del Skrevet 6. mai 2009 Det har nemlig jeg, og jeg ønsker at han skal dekke utgiftene jeg har hatt i forbindelse med skadene han har påført min bil. (Hadde bare ansvarsforsikring) Noen som har vært i tilsvarende situasjon? Han nekter å betale av fri vilje betale og sende det videre til inkasso? Hadde du noen avtale på forhånd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LillMari Skrevet 6. mai 2009 #3 Del Skrevet 6. mai 2009 Når er det opp til deg som eier av bilen å ha forsikring som dekker slike ting. Og når du låner bort bilen så er det du som har tatt en en risiko. Du kan ikke bare sende det til inkasso. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mana Skrevet 6. mai 2009 #4 Del Skrevet 6. mai 2009 betale og sende det videre til inkasso? Hadde du noen avtale på forhånd? Det er regler for hvordan man skal gå frem ved inkasso. For det første må det være et legitimt krav. For det andre så må det først sendes en vanlig faktura, betales ikke den må man sende en purring. Betales ikke den kan man sende et varsel om inkasso - og betales det ikke da så overlater man jobben til inkassobyrå. Men bruker du inkassobyrå så må du også betale noe!!! Og inkassobyrået innkrever ikke penger slik som torpedoer! Det skal være et legitimt krav! Har du lånt ut bilen uten å ta forholdsregler eller gjort avtale med den du lånte til så har du gjort det på eget ansvar vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #5 Del Skrevet 6. mai 2009 Har du lånt ut bilen uten å ta forholdsregler eller gjort avtale med den du lånte til så har du gjort det på eget ansvar vil jeg tro. Bilføreren kan bli ansvarlig på allminnelig erstatningsrettslig grunnlag. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt, det er godt mulig de kan hjelpe deg noe videre med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 6. mai 2009 #6 Del Skrevet 6. mai 2009 Ingen konkret avtale på forhånd, men det ligger jo i sakens natur at idet du låner en bil så bør den leveres tilbake i samme stand. Dersom han nekter å betale kravet så kommer jeg til å ta saken til forliksrådet. JEg skjønner at jeg tar en risiko ved å låne bort bilen, jeg er ansvarlig for skader på andre biler - men jeg tenker å søke regress, og dersom han ikke vil betale tar jeg saken til forliksrådet og får en dom på kravet. Lurte bare på om noen hadde vært i samme situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #7 Del Skrevet 6. mai 2009 Det har nemlig jeg, og jeg ønsker at han skal dekke utgiftene jeg har hatt i forbindelse med skadene han har påført min bil. (Hadde bare ansvarsforsikring) Noen som har vært i tilsvarende situasjon? Han nekter å betale av fri vilje Da jeg har ganske dyr bil, dyr forsikring, så låner jeg sjelden bort bilen. Når det har skjedd, så er det til erfaren sjåfør. Så har jeg gitt beskjed om at så lenge du låner bilen, så har sjåføren ansvar for skader. Sjåfør har samtykket til dette, og det er kun sjåfører som jeg vet har råd og økonomi til å betale for seg. På min forsikring, så er det ikke lønnsomt å ta noe på forsikringen under 30.000 Så da da har sjåførene hatt valget da de har fått opplyst fakta. de har lånt den kun når det har vert "nød". En gang var en som måtte hente kona på sykehus i nabobyen og hans bil var på verksted. En annen gang skulle han kjøre hjem sine foreldre,og ha fikk ikke start på sin egen bil. Det er vel de to gangene det har skjedd. Ungdommer får ikke låne den. Ikkemine barn heller. Har ikke folk penger, så er det lite en kan gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_ Skrevet 10. mai 2009 #8 Del Skrevet 10. mai 2009 you break it, you buy it! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #9 Del Skrevet 10. mai 2009 Han nekter å betale av fri vilje Jeg er spent på å høre hans argumenter for å ikke erstatte skaden han har påført bilen din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå