Iset Skrevet 19. juli 2003 Forfatter #21 Del Skrevet 19. juli 2003 cita: tror hun egentlig mente meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 19. juli 2003 #22 Del Skrevet 19. juli 2003 cita: tror hun egentlig mente meg Lar meg så lett rive med, når noen bruker navnet mitt. Cita :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 19. juli 2003 #23 Del Skrevet 19. juli 2003 Det er fortsat slik at "fargede" som det så pent heter ,er overrepresentert på kriminalstatistikken og som mottakere av sosiale ytelser. Det vet jeg ingenting om. Det jeg imidlertid vet er at medias påvirkning er så stor - større enn lover og regler i de ulike land. Jeg kan helt klart tenke meg hva det gjør med folk når media kveld etter kveld fokuserer på hudfarge når det begås kriminalitet - også her hjemme. Begås det en voldelig handling av en fyr fra Bekkestua, så står det om handlingen som har blitt begått. Har en mørkhudet fyr, som har bodd i Norge de siste 20 år (norsk statsborger) begått ugjerningen, så kan du banne på at det står: nordmann, opprinnelig fra Algeri. Media gjør dette hele tiden, men spesielt ille er det i USA. Mørke amerikanere får gjennomgå 10 ganger verre enn hvite amerikanere. Det refereres og det kryssrefereres, det hentes fram gamle kriminalsaker hvor sorte har vært innblandet - i tillegg til "spesialister" som ser med redsel på hva som holder på å skje. Spesialister som kanskje har et poeng, men som sammen med media utgjør en større trussel fordi de sprer unødig angst og redsel ..... og rasisme. Jeg sier ikke at ting ikke er bekymringsverdig - det jeg sier er at det er ikke ballanse, ingen rettferdighet. Selv i dag blir folk behandlet ulikt - avhengig av hvilken hudfarge de har. Ulikt fra land til land selvfølgelig, men dog .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2003 #24 Del Skrevet 19. juli 2003 Det er fortsatt slik at "gjester" som det så pent heter, er overrepresentert på "anonymstatistikken, og som slenger mest med leppa Skjønner ikke hva du mener med å "slenge med leppa", fakta er fakta. Hadde det vært bedre om jeg kalte meg for KlaraKu, jeg er jo fortsatt like anonym? Hvis du gidder å lete litt vil du finne ut at jeg har rett, hva tror du er årsaken til at det er flest fargede i fengsel (USA) til tross for at de er en minoritet. DE ER OVERREPRESENTERTE. Detr har forresten politiet også uttalt at de (innvandrere) er her i landet også, men pga hysteriske reaksjoner fra de politisk korrekte har disse uttalelsene blitt førdømt og tiet i hjel. De sosiale årsakene til dette kan være mange, jeg orker ikke å gi meg inn på en debatt om hvorfor. Merk deg at jeg IKKE tror at fargede mennesker er noe dårligere enn hvite, mere kriminelle osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 19. juli 2003 #25 Del Skrevet 19. juli 2003 Hvis du gidder å lete litt vil du finne ut at jeg har rett, hva tror du er årsaken til at det er flest fargede i fengsel (USA) til tross for at de er en minoritet. DE ER OVERREPRESENTERTE. La oss ta utgangspunkt i at du har rett. Hva tror DU er årsaken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sisilie Skrevet 19. juli 2003 #26 Del Skrevet 19. juli 2003 synes ikke vi skylder dem noenting jeg. vi har da ikke gjort dem noe? det er våre FORFEDRE som har gjort deres FORFEDRE noe. folk må begynne å gi slipp på fortiden, ikke leve i den. gjort er gjort. har opplevd mye jævlig jeg og, men går ikke rundt og klandrer noen (selv om det er mange å klandre). jeg ser hva du mener, men jeg klarer ikke være enig. klem Iset:) -Enig i dine synspunkter.- Jeg mener at alle har ansvar for sitt eget liv - det betyr ikke at man skal leve som en egoist - men på et eller annet tidspunkt er det på tide å komme seg videre, lære av historien,men legge den bak seg og se framover. -Ikke skylde hverken på fortida eller andre.!!- Det er så lett å bli sittende fast i hengemyra, skylde på samfunnet og på at man er blitt urettferdig behandlet osv.-nå snakker jeg om folk generelt som opplever kriser/vonde ting i livet sitt. -Et eksempel:-hvis mine forfedre var norske nazister, skal jeg idag la mitt liv bli farget av det? (Stadig dra fram at de ble uglesett,straffet og landsforvist etter krigen, f.eks.?)- Det riktige,mener jeg, er å fortelle mine barn sannheten - men samtidig understreke at "vi går videre med vårt eget liv".- Akkuratt slik jeg mener at fargede skal fortelle sine barn om alt som har skjedd i deres historie. Men samtidig mane til forsoning og storsinn, slik at spiralen ikke fortsetter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 19. juli 2003 #27 Del Skrevet 19. juli 2003 Det vet jeg ingenting om. Det jeg imidlertid vet er at medias påvirkning er så stor - større enn lover og regler i de ulike land. Jeg kan helt klart tenke meg hva det gjør med folk når media kveld etter kveld fokuserer på hudfarge når det begås kriminalitet - også her hjemme. Begås det en voldelig handling av en fyr fra Bekkestua, så står det om handlingen som har blitt begått. Har en mørkhudet fyr, som har bodd i Norge de siste 20 år (norsk statsborger) begått ugjerningen, så kan du banne på at det står: nordmann, opprinnelig fra Algeri. Media gjør dette hele tiden, men spesielt ille er det i USA. Mørke amerikanere får gjennomgå 10 ganger verre enn hvite amerikanere. Det refereres og det kryssrefereres, det hentes fram gamle kriminalsaker hvor sorte har vært innblandet - i tillegg til "spesialister" som ser med redsel på hva som holder på å skje. Spesialister som kanskje har et poeng, men som sammen med media utgjør en større trussel fordi de sprer unødig angst og redsel ..... og rasisme. Jeg sier ikke at ting ikke er bekymringsverdig - det jeg sier er at det er ikke ballanse, ingen rettferdighet. Selv i dag blir folk behandlet ulikt - avhengig av hvilken hudfarge de har. Ulikt fra land til land selvfølgelig, men dog .... HALLOOOOOOOOOOOO !! DET VAR IKKE JEG SOM SKREV DET !! VENNLIGST LES INNLEGGENE SKIKKELIG FØR DU TILLEGGER MEG MENINGER. Cita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 19. juli 2003 #28 Del Skrevet 19. juli 2003 Interessant diskusjon Jeg synes det blir feil å si at USA "skylder dem" noe, for det første fordi det ikke har blitt gjort noe galt mot "dem", men mot deres forfedre av "oss", og "oss" av idag ikke står inne for det som skjedde. Jeg tror aller mest det er veldig dumt at det synspunktet får anerkjennelse, for det er mange som melker det for hva det er verdt - jeg har et jævlig liv fordi slik ble det etter slavetiden og jeg burde få penger NÅ - istedet for at de faktisk er litt proaktive og prøver å fikse ting som er galt i livet sitt selv. Jeg tror fengslene i USA har mest fargede fordi mange fargede vokser opp under mindre heldige omstendigheter. Som igjen brukes som en unnskyldning noen ganger for hvorfor ting gikk som det gikk, istedet for at hver generasjon klarer seg bedre enn forrige. I tillegg er det mange steder akseptert å livnære seg av kriminalitet, og når de ikke får inn fra nærmiljøet at å leve slik er et liv for tapere, så er det ingen bremser. Hvis den eneste muligheten til å bli velstående er ved å selge dop, så.. Vanlige jobber som å jobbe i matbutikken betaler ikke så bra, og da gidder de ikke. Den "antirasismen" med at venus og serena williams i oprah fremheves som gode rollemodeller for svarte kvinner, er nok fordi a) oprah har veldig mange svarte seere B) de to har kommet seg opp og frem gjennom innsats, og derfor er et eksempel til etterfølgelse spesielt for svarte kvinner, ettersom svarte kvinner identifiserer seg mest med andre svarte kvinner. Også pga. historien. Jeg synes det er helt greit. Hvite kvinner i USA har jo ikke den samme tendensen til å ikke satse. Når det gjelder straffenivå osv. så kommer vel det av at juryen ofte er mest hvite /har vært mest hvite, og de identifiserer seg ikke så lett med svarte, derfor har bl.a. dødsstraff blitt gitt mye "lettere" til svarte enn hvite for lik udåd. Det er en stat som satte full stans i utførelsen av dødsdommer for et års tid siden el.l. så de kunne kikke nærmere på denne ulikheten og rette opp. Husker ikke mer dessverre, kan lete da kanskje. En annen ting med svarte i USA; de klager på at de ikke får skikkelige jobber. Men når de går på intervju så dukker de opp med sagg i buksa og snakker gatespråk "yo yo", og da gir de ikke så godt inntrykk. Men de vil ikke kle seg og te seg som hvite, dvs. dress og snakke ordentlig engelsk. Så det er mange ganger et dilemma også. De vil beholde sin særegenhet som gruppe, men den særegenheten passer ikke inn i businessmiljøet kan man vel si. Ikke et problem for alle svarte selvfølgelig.. Hvis de oppfører seg som hvite, så blir de mobbet av omgivelsene. Hvite er ingen helter for svarte, de føler kanskje de må ta igjen litt? Samtidig er hva hvite har noe å strekke seg etter (flere svarte i kongressen f.eks). Colin Powell f.eks, velutdannede svarte har sikkert stor respekt og er glad for hva han har oppnådd. Mens urbane svarte uten særlig utdannelse tenker nok på ham mer eller mindre som en hvit fyr, at han har skiftet side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2003 #29 Del Skrevet 19. juli 2003 La oss ta utgangspunkt i at du har rett. Hva tror DU er årsaken? I første ledd fattigdom, så blir spørsmålet hvorfor er de fattige osv osv. Som sagt jeg orker ikke å ta en debatt omkring årsakene til denne skjevheten, jag bare konstanterer at det er en overrepresentasjon til stede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 19. juli 2003 #30 Del Skrevet 19. juli 2003 HALLOOOOOOOOOOOO !! DET VAR IKKE JEG SOM SKREV DET !! VENNLIGST LES INNLEGGENE SKIKKELIG FØR DU TILLEGGER MEG MENINGER. Cita Jeg tillegger ikke deg meninger, det var en feilquoting - det ser du sikkert når du får roet deg ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 19. juli 2003 #31 Del Skrevet 19. juli 2003 TIL GJEST Spørmålet fra Iset som startet tråden lød som følger: det jeg lurer på nå, er; hva hadde skjedd dersom en HVIT hadde sagt at han var kjempestolt over rasen og hudfargen sin? hadde han blitt kalt rasist? hvorfor kan negrene si det og bli applaudert mens hvis en hvit sier det så er han rasist? Du svarer med å fortelle at de med en annen hudfarge er mer kriminelle. Det er jo en helt annen diskusjon, spør du meg. Og slike innlegg kommer ofte fra Annonyme. "KlaraKu" hadde sikkert formulert seg litt anneledes, selv om jeg ikke kjenner henne personlig. Men nå begynner det å bli vel mye utenomsnakk i denne tråden, så er det noe mer, så start en ny tråd. Cita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 19. juli 2003 #32 Del Skrevet 19. juli 2003 I første ledd fattigdom, så blir spørsmålet hvorfor er de fattige osv osv. Som sagt jeg orker ikke å ta en debatt omkring årsakene til denne skjevheten, jag bare konstanterer at det er en overrepresentasjon til stede. Fattigdom er sikkert en av tingene. Du har ikke lyst å gå inn i diskusjonen, og det er greit. Jeg tenkte bare jeg skulle nevne en ting til som er litt bemerkelsesverdig; nesten alle som sitter på dødscellene i USA er mørkhudede. Er det fordi: - de er mer kriminelle Eller fordi: - politiet håndterer de ulike sakene - det er skjevhet i forhold til hvilke advokater folk får når de skal forsvares - har de råd til å betale for en god advokat eller må de ta til takke med en overarbeidet forsvarsadvokat lønnet av det offentlige? - skjevhet i forhold til hvordan domstolene dømmer folk Det er et interessant spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 19. juli 2003 #33 Del Skrevet 19. juli 2003 Jeg tillegger ikke deg meninger, det var en feilquoting - det ser du sikkert når du får roet deg ned. Det er det at jeg har blitt "Feilquotet'' 3 ganger i en og samme diskusjon, og da syntes jeg faktisk jeg har lov til å bli litt irritert ja. Kan faktisk være andre også som ikke skjønte det. Men det er greit. Nå er jeg helt rolig :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 19. juli 2003 #34 Del Skrevet 19. juli 2003 Zirine: Jeg vet jeg skrev uhøflig langt innlegg isted, men det er noen gode poenger der ang. det du sa over.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2003 #35 Del Skrevet 19. juli 2003 TIL GJEST Spørmålet fra Iset som startet tråden lød som følger: det jeg lurer på nå, er; hva hadde skjedd dersom en HVIT hadde sagt at han var kjempestolt over rasen og hudfargen sin? hadde han blitt kalt rasist? hvorfor kan negrene si det og bli applaudert mens hvis en hvit sier det så er han rasist? Du svarer med å fortelle at de med en annen hudfarge er mer kriminelle. Det er jo en helt annen diskusjon, spør du meg. Og slike innlegg kommer ofte fra Annonyme. "KlaraKu" hadde sikkert formulert seg litt anneledes, selv om jeg ikke kjenner henne personlig. Men nå begynner det å bli vel mye utenomsnakk i denne tråden, så er det noe mer, så start en ny tråd. Cita Mitt svar var til Zirine, hun sa at fargede hadde vært overrepresenterte i f.eks. kriminalstatistikken. Jeg korrigerte med å si at de fortsatt var det. Til spørsmålet om hvorfor en farget person kan hevde å være stolt av sin rase/hudfarge når ikke en hvit person kan gjøre det er svaret såre enkelt. POLITISK KORREKTHET Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 19. juli 2003 #36 Del Skrevet 19. juli 2003 Zirine: Jeg vet jeg skrev uhøflig langt innlegg isted, men det er noen gode poenger der ang. det du sa over.. Ja, det hadde du - jeg leste det bare ikke før nå. Sorry Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 19. juli 2003 #37 Del Skrevet 19. juli 2003 ...men inni er vi like.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. juli 2003 #38 Del Skrevet 19. juli 2003 Sitat fra en Pyton stripe: Svartinger og rasister er det verste jeg vet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragsund Skrevet 21. juli 2003 #39 Del Skrevet 21. juli 2003 Sitat fra en Pyton stripe: Svartinger og rasister er det verste jeg vet Hva med: "Hvitinger og rasister er det verste jeg vet!" Om en farget hadde sagt det- ville det blitt sett på som rasistisk? Fra min side- ja. Og jeg synes heller ikke at noen av rasene her i verden skylder hverandre shit- hva forfedrene våres gjorde burde egenlig ikke være lov å ta opp når man snakker om grunner til hvorfor man har det jævlig som hvit/farget, og heller ikke om man misliker en folkerase! Grave opp gammelt søppel- det stinker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 22. juli 2003 #40 Del Skrevet 22. juli 2003 Ricki Lake er ett drittprogram, og deltagerne der imponerer meg ikke akkurat m h t intelligens el uttalelsene de greier å lire av seg......så denne uttalelsen ligger jo bare på nivå m resten av programmet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå