Gå til innhold

Smily før eller etter punktum?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal smiley etter punktum :klø: ? Jeg synes det virker mest logisk å ha den før punktum eller spørretegn eller hva det nå er som avslutter setningen, ettersom smileyen bør henge sammen med den setningen som den skal "kommentere".

(Og den forklaringen ble så kronglete at jeg sliter med å lese den selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja, men smileyen er jo fortsatt ikke noe ord... Og den er heller ikke en del av setningen eller av skriftspråket generelt. Egentlig er smileys en uting, spør du meg - men jeg bruker mange av dem selv, så da kan jeg ikke klage......:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, men smileyen er jo fortsatt ikke noe ord... Og den er heller ikke en del av setningen eller av skriftspråket generelt.

Litt off-topic men smileys er da virkelig i ferd med å bli en del av "det uformelle skriftspråket", selv om de ikke er ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller mot å være enig med Cata her...smiley "hører til" setningen den skal kommentere, og bør være før punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk språkråd anbefaler smiley etter punktum.:) Smiiley erstatter ikke punktum.

Var meningen at dette sitatet skulle være med i svaret mitt da...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at en smily er en kommentar til setningen, og dermed må jo setningen fullføres først. Ellers blir tegnsettingen en kommentar til smilyen, hvis dere skjønner hva jeg mener. (Jeg blir ikke fornærmet hvis dere ikke gjør det, finner ingen bedre måte å forklare det på. :fnise: )

Dessuten, hvis man ikke har punktum når man har smily har man vel ikke spørsmålstegn heller da? Hvordan skjønner man da at det er et spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miley
Dere kan helle mot å tro hva dere vil, Språkrådet har nok rett........:)

De har ikke nødvendigvis den beste løsningen, selv om de mener de har fasiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan helle mot å tro hva dere vil, Språkrådet har nok rett........:)

Det skal ikke være mer enn tre punktum etter hverandre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg irriterer meg over tekster med manglende tegnsetting, og bytter aldri ut punktum med en smiley. Slik jeg ser det, så er ikke en smiley et ord, men en måte å undertstreke noe på eller å uttrykke en sinnstemning på. Den vil derfor aldri passe inn i noen setning.

Kort sagt: Jeg plasserer smiley'er etter punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven
Smiley skal etter punktum. ;)

Naturligvis.

Da hører jo ikke smilet til i den setningen. De fleste smil lages med kolon eller semikolon, som også i vanlig skriving erstatter punktum og/eller komma. Derfor bruker jeg ikke begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Det ser best ut å droppe punktum når man har smiley. Smilien blir jo på en måte en kjempestor punktum. Om noen år tipper jeg språkrådet godkjenner smiley som tegnsetting i uformelle brev ;) SMS bør nesten alltid inneholde minst en smiley mener jeg. Det blir jo stort sett brukt til å gi typisk muntlige beskjeder, og da kan smilien gjøre at språket virker mindre krasst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Da hører jo ikke smilet til i den setningen. De fleste smil lages med kolon eller semikolon, som også i vanlig skriving erstatter punktum og/eller komma. Derfor bruker jeg ikke begge deler.

Man avslutter jo aldri setninger med kolon, semikolon eller komma. Man kan forlenge setninger med dem, men ikke avslutte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker punktum etter smilefjes. Slik; :). Hvis smilefjeset kommer etter punktum, så kommer den jo sammen med setningen etter. Det er jo dumt hvis den hører til setningen før.

F.eks.:

I dag var det virkelig strålende sol. :) Men i går var det bare surt og kaldt.

<-- Her kommer smilefjeset sammen med at det var surt og kaldt. Og det passer jo ikke. Da måtte man evt. ha et punktum etter smilefjeset igjen.

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven
Jeg bruker punktum etter smilefjes. Slik; :). Hvis smilefjeset kommer etter punktum, så kommer den jo sammen med setningen etter. Det er jo dumt hvis den hører til setningen før.

F.eks.:

<-- Her kommer smilefjeset sammen med at det var surt og kaldt. Og det passer jo ikke. Da måtte man evt. ha et punktum etter smilefjeset igjen.

Den setningen er uansett feil, for man bør ikke begynne setninger med men :gjeiper: Er ellers veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker punktum etter smilefjes. Slik; :). Hvis smilefjeset kommer etter punktum, så kommer den jo sammen med setningen etter. Det er jo dumt hvis den hører til setningen før.

F.eks.:

I dag var det virkelig strålende sol. :) Men i går var det bare surt og kaldt.

<-- Her kommer smilefjeset sammen med at det var surt og kaldt. Og det passer jo ikke. Da måtte man evt. ha et punktum etter smilefjeset igjen.

Men er det ikke logisk at man må lese det det smiles til først? For meg virker det helt bakvendt å skulle lese et smil, for så å lese hva smilet peker til.

Jeg skriver mao. slik du skriver i eksempelet, og jeg antar automatisk at smilet peker til det som kom først, fordi vi nå en gang leser fra venstre og mot høyre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men er det ikke logisk at man må lese det det smiles til først? For meg virker det helt bakvendt å skulle lese et smil, for så å lese hva smilet peker til.

Jeg skriver mao. slik du skriver i eksempelet, og jeg antar automatisk at smilet peker til det som kom først, fordi vi nå en gang leser fra venstre og mot høyre. :)

:Nikke: Man kommenterer jo først når man er ferdig med det som skal kommenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en smily er en kommentar til setningen, og dermed må jo setningen fullføres først. Ellers blir tegnsettingen en kommentar til smilyen, hvis dere skjønner hva jeg mener. (Jeg blir ikke fornærmet hvis dere ikke gjør det, finner ingen bedre måte å forklare det på. :fnise: )

Dessuten, hvis man ikke har punktum når man har smily har man vel ikke spørsmålstegn heller da? Hvordan skjønner man da at det er et spørsmål?

Jeg er så enig. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om vi fikk designet et smilefjes som var så lite at det kunne brukes som et smilende punktum. Kunne det vært noe? :ler:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...