Gå til innhold

Størst sjanse for å bli gravid rett før eller rett etter mensen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det størst sjanse for å bli gravid rett før eller rett etter mensen?

Hadde ubeskyttet sex dagen etter siste menstruasjonsdag....var det en såkalt "sikker" periode, eller var det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som hovedregel har en kvinne størst sjanse for å bli gravid midt mellom to menstruasjoner, hvis hun har en syklus på ca 28 dager. For å bli gravid er man avhengig av eggløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hovedregel har en kvinne størst sjanse for å bli gravid midt mellom to menstruasjoner, hvis hun har en syklus på ca 28 dager. For å bli gravid er man avhengig av eggløsning.

Så det vil si at svaret er rett etter mensen (framfor rett før)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si at svaret er rett etter mensen (framfor rett før)?

Tenk slik ved en 28-dagers syklus;

Dag 1 får man mensen

Dag 5 slutter mensen

Dag 14 er det eggløsning

Dag 28 slutter denne perioden

Dag 1 er det mensen

Dette er selvfølgelig veldig generalisert og man må huske på at sædceller kan leve inne i skjeden flere døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja

Endelig et klart svar!

Ja, det er større sannsynlighet for graviditet rett etter (framfor rett før) mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk slik ved en 28-dagers syklus;

Dag 1 får man mensen

Dag 5 slutter mensen

Dag 14 er det eggløsning

Dag 28 slutter denne perioden

Dag 1 er det mensen

Dette er selvfølgelig veldig generalisert og man må huske på at sædceller kan leve inne i skjeden flere døgn.

I tillegg til sex rett etter siste mensdag, ble en anrepille inntatt innen 12 timer. Bruker ellers ikke prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig et klart svar!

Ja, det er større sannsynlighet for graviditet rett etter (framfor rett før) mensen.

Det er jo feil.

Rett etter mensen er det helt usannsynlig å bli gravid. For skulle man klart å få EL da så har man ingen livmorslimhinne som egget kan feste seg i, for den har man nettopp blødd ut.

Rett før mensen er livmorslimhinnen på sitt tykkeste og da kan ett egg feste seg, men man nå jo ha EL da. På en normal syklus så får man ikke EL og mens såfort etter hverandre, da har man ikke lang nok tid sånn at egget kan få festet seg før man begynner å blø.

Så jeg vil si at begge er feil, det er ca 11-18 dager fra første blødningsdag man har størst sjanse for å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest pappa 2010

Her er formelen: 15 og 16 dag FØR mensen er sjangsene størst.

Fra eggløsning til mensen er det 14 dager uansett hvor lang syklusen er (glem å telle fra første menstruasjonsdag) Samleie de to dagene før eggløsningen gir størst sjangse å bli gravid. Vanlig feil er å tro at eggløsningsdagen er den mest fruktbare dagen. Det er bare 5% sjangse på å bli gravid når man har samleie på eggløsningsdagen. Kilde Healthwatchsystems Inc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest kvinne84

Hva med om du ikke er helt sikker på syklusen din, enten er den på 24, eller 28 dager syklus. Når du så tar en el test hva er mest sannsynlig mest rett. Gjennomsnitts syklusen min er på 24 dager.

Da vil det si at el min var i går eller 8, august. Men hadde så samleie for 2 dager siden..

Igår kjente jeg noen skikkelig smerter som tyder på elsmerter, til tider så vonde at jeg nesten ble uvell og måtte sette meg nedpå litt. Bruker ikke bli så vonde. Kom dagen etter samleie. Kan det tyde på en graviditet som er på vei eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med om du ikke er helt sikker på syklusen din, enten er den på 24, eller 28 dager syklus. Når du så tar en el test hva er mest sannsynlig mest rett. Gjennomsnitts syklusen min er på 24 dager.

Da vil det si at el min var i går eller 8, august. Men hadde så samleie for 2 dager siden..

Igår kjente jeg noen skikkelig smerter som tyder på elsmerter, til tider så vonde at jeg nesten ble uvell og måtte sette meg nedpå litt. Bruker ikke bli så vonde. Kom dagen etter samleie. Kan det tyde på en graviditet som er på vei eller?

EL smerter kan være vonde, og man må ikke ha det hver gang man har EL heller. Dette er forskjellig. Kommer ann på hvor stor follikkelen ble, og om det kom litt blod ut i buken. Jo større follikkel jo vondere, og blod i buken gjør vondt, selv litt.

Dagen etter samleie, om egget ble befrukted, så vil du ikke merke noe. Egget bruker ca en uke på å vandre nedover egglederen og tilslutt feste seg i livmorslimhinnen. Det er ikke før den har festet seg at hormonet, hCG lages og gir symptomer. Ta en test 14 dager etter samleie, eller dagen du forventer mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med P-pille er sjansen størst de 3 dagene etter mensen hvis man har glemt å ta pillene. For med pillene slippes et egg ut med en gang kroppen merker at du ikke har tatt pillen din uansett dag (untatt under mensen).

Man kan bli gravid uten P piller også, men sjansen er STØRST ca 2 (og en halv) uke etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne84

Tusen takk for svar.

Jeg har vært gravid en gang før...men har glemt eller da var det ikke planlagt. Da kjente jeg bare graviditetsymptomer og tok da en test som var positiv. Vi ønsker nå en til derfor jeg spør...hehehe. Men er jo spennende selv om en har vært gravid før, glemmer for hver gang, virker det som og hver graviditet er jo forskjellig.. Lurer på hvordan dette svangerskapet vil bli!!!!???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hva med at temperaturen fortsatt er den samme nå som den var for en uke til to uker siden, altså under el, kan enn være gravid da? er på dag 24 i syklusen min nå....4 dager igjen til testing!!!!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra eggløsning til mensen er det 14 dager uansett hvor lang syklusen er (glem å telle fra første menstruasjonsdag)

Det er feil. Dagene mellom eggløsning og menstruasjon kalles lutealfasen. Lutealfasen er IKKE 14 dager for alle. For eksempel er min lutealfase alltid 10-11 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Jenny

Eggløsning kommer i gjennomsnitt dag 14 etter første dagen i blødningsfasen. Det er to dager før og etter denne dagen(sånn ca) det er aller størst sjans for at egget befruktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

hei jeg prøver å bli gravid,min menstrasjon stopper 28july, når er det Best sjanse for meg å bli gravid?? hvilken datoer burde jeg prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hadde sex med kjæresten min dagen jeg mistet mensen, han kom med et uhell inni meg, har jeg sjanse for å bli gravid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisann!

Jeg har lest mye nyttig her, men er litt desperat etter å få et nøyaktig svar på mitt spm.. og håper noen kan hjelpe meg med dette siden jeg ikke under noen omstendigheter vil være gravid. (ja, jeg vet det da er dumt med ubeskyttet sex, men det er ikke poenget her.)

Jeg fikk sist mensen rundt 1-2. august, som varte i seks dager. 24. august hadde jeg ubeskyttet sex og han kom i meg.. Etter ca. 18 timer tok jeg en angrepille, men gikk på toalettet kort tid etter (vi skjønner vel hva jeg mener her.) To dager etterpå hadde vi sex igjen, deretter dagen etterpå igjen- uten beskyttelse. Nå tok jeg ingen angrepille eller noe, siden kilder fortalte meg at angrepillen gjelder 72 timer, men så spurte jeg på apoteket og de sa at angrepillen kun gjelder for sex FØR den tas.

Jeg skulle hatt mensen for to dager siden, så er ikke veldig på overtid enda.

Jeg lurer bare på om det kan være mulighet for graviditet?

Takktakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisann :)

Jeg har nettopp blitt ferdig med mensen (igår).

Og har lyst til å bli gravid, noen som har et svar på når jeg kan har ubeskyttet sex?

Og syklusen min er på 24-28 dager, litt forskjellig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...