Gå til innhold

Hvordan var din første mnd som p-pille fri?


Gjest *snart prøver

Anbefalte innlegg

Gjest *snart prøver

Hei.

Litt om meg selv og hvorfor jeg spør:

1 april tok jeg den siste p-pillen, og vi skal forhåpentligvis starte prøvingen nå i mai mnd. Jeg har gått på p-pillen mange år, men lever fortsatt i håpet at kroppen skal stabilisere seg raskt. Men nå virker det som den ikke er helt enig med meg gitt! For ei uke siden så fikk jeg små kramper i nedre del av magen. De kom og gikk innimellom en dag før de ble borte, men tilbake var en oppblåst og vond mage som ikke vil gi seg, og det har føltes ut som mensen har vært på gang men den kommer ikke. I tillegg fikk jeg vonde brystvorter i går. Som fortsatt er vond i dag.

Er dette normale ting som skjer etter p-pille slutt?

Hva er deres erfaringer??

Takk for all respons. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den første måneden gikk det 45 eller 48 dager fra første blødning etter pilleslutt og til jeg fikk mens igjen.

Innimellom der sånn opplevde jeg titt og ofte å tro at jeg var gravid gitt, for det kunne kjennes slik ut (uten at jeg aner hvordan det kjennes ut da men)

Sluttet i September, og prøver fortsatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anna_*

Sluttet i oktober, men har ikke begynt prøvingen aktivt ennå.

Etter 10 år på Yasmin var jeg overrasket over hvor lite det å slutte påvirket kroppen. Jeg fikk litt flere kviser, men det har roet seg igjen nå. Ellers har jeg hatt helt stabile sykluser fra første pillefrie måned. Ofte slipper kroppen mange egg i det du slutter, derfor kan det være symptomene dine rett og slett er eggløsninger. Man har jo ikke eggløsning når man går på pillen, så for meg var det litt merkelig å plutselig ha milde mensplager midt i syklusen på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Stine_*
Sluttet i oktober, men har ikke begynt prøvingen aktivt ennå.

Etter 10 år på Yasmin var jeg overrasket over hvor lite det å slutte påvirket kroppen. Jeg fikk litt flere kviser, men det har roet seg igjen nå. Ellers har jeg hatt helt stabile sykluser fra første pillefrie måned. Ofte slipper kroppen mange egg i det du slutter, derfor kan det være symptomene dine rett og slett er eggløsninger. Man har jo ikke eggløsning når man går på pillen, så for meg var det litt merkelig å plutselig ha milde mensplager midt i syklusen på den måten.

Hva mener du med at kroppen slipper mange egg, og snakker om eggløsninger i flertall? Jeg har forsåvidt omtrent de samme symptomene, fikk en mens ca tre uker etter pilleslutt, så nøyaktig 14 dager etter denne mensen startet våknet jeg med noen sinnsykt ømme brystvorter, og hadde hele dagen stikkende smerter omtrent der eggstokkene er. Brystvortene er fortsatt ømme i dag, på tredje dagen.

Men vi har "prøvd" i denne perioden, rundt eggløsningen, så hvis det du sier stemmer, kan flere av disse eggene være befruktet da? Uæææ...

Seriøst, går det an? Jeg har aldri hørt om at man "slipper" flere egg på en gang når man slutter på p-piller. Men har du en artikkel el. noe å vise til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet i desember. Og mine sykluser har blitt uforutsigbare. Første syklus varte 46 dager, andre varte 31 dager, og nå er jeg på dag 32 og enda ikke hatt EL men fått EL-slim så tror den er på vei, men denne syklusen blir da ekstrem lang....Kanskje 50 dager eller mer:/

Helt i begynnelsen av pilleslutt hadde jeg mye magekrampe og stikking i sidene, det var litt ubehagelig og trodde noe var alvorlig galt. Men legen fant ikke noe, og det gikk over i løpet av den første måneden. Så er litt skeptisk til P-pillene egentlig, og hva den egentlig kan gjøre med kroppen. Så a la naturell er vel best:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det vanlig å få en slags "morgenkvalme" under mens når man slutter på p-ringen? Jeg har aldri hatt det før, sluttet i mars. Har første mens nå, og er så utrolig kvalm. Får nesten ikke ned mat før kl tolv.

Ingen jeg kjenner er kvalme på den måten under mens. Men det er jo et kjent graviditessynsyntom. Så det egentlige spørsmålet, kan jeg være gravid selv om jeg har mensen for fullt nå?

Håper noen kan hjelpe meg her, litt nervøs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Dette med ømme brystvorter er interessant å lese at flere erfarer!

Jeg er i min første mnd uten p-piller og hjelpe meg hvor vondt jeg har i brystvortene, greier nesten ikke ta på dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på p-pillene etter 8 år, i februar 07. Kroppen fungerte som normalt fra første stund, på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amelie_*

Bare ulemper med å slutte hos meg i alle fall. Etter ti år sammenhengende på Yasmin.

Kvisene kom tilbake.

Mensen hver måned

Kraftige menssmerter, kvalme og feber var på plass igjen.

PMS - elendig humør.

Smerter rundt eggløsning.

Heldigivs ingen vektøkning. Og syklusene og eggløsning var på plass fra første måned.

Og du som nevner kvalme; Jeg er også plaget, både ved eggløsning og under mensen. Såpass at jeg ofte brekker meg, og ved et par anledninger har kastet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet med pillen for ca tre uker siden. Saa langt har jeg opplevd: litt flere smaakviser, noen "murringer" der nede, en liten bloedning for en uke siden (eggloesning?). Ingen forandring paa vekt, humoer eller sexlyst ennaa ihvertfall. Spent paa aa se om jeg faar menstruasjon om en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk med konstant mensmurringer i 27 dager, og på dag 28 kom endelig mensen... så har jeg hatt stabile sykluser siden da. Er vel en av de heldige som kom rett i gang etter 10 år på pilla... Har mer menssmerter nå en før jeg begynte på de.. tror jeg. kan i alle fall ikke huske at jeg hadde så vondt for 10 år siden.. men ikke verre enn at jeg fungerer fint ved et par ibux den første dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk i dag min første naturlige mens på 7 år, merkelig å bli kjent med kroppen sin igjen..

Jeg fikk FORFERDELIG vondt i puppene under eggløsning, en hel uke med "auuuu, IKKE ta på puppen min!!"

Og, når jeg gikk på piller (trinordiol) "krevde" kroppen å få mensen hver tredje uke det siste året, slitsomt! Med vondt i puppene helt til jeg ga opp og tok en pillefri uke..

Men nå var plutselig syklusen på 32 dager, får se om den holder seg der, eller om jeg kommer ned i de ettertraktede 28 dager :)

Eller - helst vil jeg jo ikke ha mensen på en goood stund da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg lurer også på dette. Har gått på p-pillen i 8 år, og jeg og samboer har lyst til å prøve å bli gravide snart. Vi gifter oss i slutten av juni og reiser direkte på bryllupsreise i 3 uker etterpå. Planen er egentlig å slutte på pillen når vi kommer hjem fra ferie, men lurer litt på om vi skal slutte allerede nå? Ulempen er jo at jeg ikke har kontroll på når mensen kommer da... :) Kjipt å ha mensen under bryllupet liksom. Kan det være skadelig for fosteret om jeg blir gravid rett etter jeg slutter på pillen? Siden en del mener at man skal slutte en stund før man begynner å prøve? Eller er det bare det at man må regne med at det tar litt tid? Kan jo uansett ikke planlegge når det klaffer... Er litt uviten merker jeg, men greit å lufte tankene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på dette. Har gått på p-pillen i 8 år, og jeg og samboer har lyst til å prøve å bli gravide snart. Vi gifter oss i slutten av juni og reiser direkte på bryllupsreise i 3 uker etterpå. Planen er egentlig å slutte på pillen når vi kommer hjem fra ferie, men lurer litt på om vi skal slutte allerede nå? Ulempen er jo at jeg ikke har kontroll på når mensen kommer da... :) Kjipt å ha mensen under bryllupet liksom. Kan det være skadelig for fosteret om jeg blir gravid rett etter jeg slutter på pillen? Siden en del mener at man skal slutte en stund før man begynner å prøve? Eller er det bare det at man må regne med at det tar litt tid? Kan jo uansett ikke planlegge når det klaffer... Er litt uviten merker jeg, men greit å lufte tankene :)

Man må ihvertfall ikke alltid regne med at det tar tid å bli gravid. Jeg sluttet med p-pillen for ca seks uker siden, og i går fant jeg ut at jeg er gravid! Glad, men i lettere sjokk. Så hvis du skal slutte med p-pillene fordi du planlegger a bli gravid snart, for å få hormoner ut av kroppen og sånn, så burde du nok bruke annen prevensjon til dere er klare. Jeg var overbevist om at det kom til å ta sin tid å komme inn i en normal syklus igjen og bli gravid etter nesten like mange år på p-piller som deg, men der tok jeg jammen feil, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg sluttet for et par uker siden etter å ha brukt p-piller i nesten ti år. Jeg føler meg oppblåst og har hatt litt murringer og stikkinger i magen siden jeg sluttet. Men det ser ut som om det er vanlig?

Så får vi se når den vanlige syklusen inntreffer igjen, kan ikke si jeg gleder meg til vanlige blødninger og magevondt igjen. Har også fått litt fetere hud, nå som jeg endelig hadde blitt kvitt kvisene... :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sluttet på p-piller (Yasmin) i Oktober 07 etter å ha gått å de i 4år. Har hatt stabile sykluser siden og generelt sett merket lite til at jeg har sluttet. Har hatt tilløp til mere mens smerter enkelte måneder bare. Har også merket litt ømmere bryster før mens, men dette kan rett og slett bare være at jeg mere oppmerksom på det nå når vi har prøvd å bli gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer det slik å slutte på p-pillen (har gjort det to ganger):

-Får litt flere kviser

-Får mindre vondt ved menstruasjon

-Får mye mindre PMS! Får et jevnere humør, blir ikke "adrenalinsint", kun irritert, får mindre spenninger i kroppen

-Får tilbake mer sexlyst

-Etter å ha brukt Yasmin forsvant spenningshodepine og leggkramper også... Jeg skjønte først da at det hadde sammenheng med p-pillen... Ganske skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg sluttet på p-pillen februar. 1 mnd hadde jeg normal syklus (32 dager). etter det har jeg hatt sykluser på mellom 40-49 dager :(((('

ellers har jeg fått flere kviser, lagt på meg litt og føler meg oppblåst og er en smule mer irritabael...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg sluttet på pillen 11 juli, fikk mensen ett par dager senere, blødde mye i ca. en uke. Nå venter jeg på at jeg skal få mensen igjen, men den kommer aldri:S Vet ikke så mye om PL og PL-slim, men tror jeg fikk litt PL-slim i går! Er PL-slim noe som bare gravide får?!:O Kommer det før eller etter eggløsning?

:(

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...