Gå til innhold

Knær som "knirker"


Thalie

Anbefalte innlegg

:klø:

Knærne mine har begynt å knirke.Merker det best ved belastning som f.eks. når jeg går i trapper .Det gjør ikke særlig vondt men kan kjenne litt "murring" under kneskålen av og til.

Kneet knirker ganske høyt.Jeg kan også kjenne at det knirker når jeg legger hånda på kneet.

Skulle tro jeg kunne trengt litt "smøring" :fnise:

Er det noen som har vært borti noe lignende eller har noen ide om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvor gammel du er,

men det kan ha noe med alderen din og gjøre :)

Mine knær knirker også, av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tidlig i 30 årene så jeg synes det er litt tidlig å bli "knirkete,men det er kanskje ikke det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_berta_*

Mine knær knirker, HØYT og tydelig! Merker det når jeg går i trapper eller skal reise meg/sette meg ned. Folk som går ved siden av meg hører det :fnise:

Da jeg var yngre (er nå 28) fikk jeg beskjed om at jeg hadde noe som het "Chondromalacia Patella". Noe som såvidt jeg husker betydde at jeg hadde mindre brusk rundt benene i kneet. Altså gnisser ben-delene mot hverandre, fordi jeg mangler brusket som glidemiddel... Tror ikke det er noe å gjøre med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine knær knirker, HØYT og tydelig! Merker det når jeg går i trapper eller skal reise meg/sette meg ned. Folk som går ved siden av meg hører det :fnise:

Da jeg var yngre (er nå 28) fikk jeg beskjed om at jeg hadde noe som het "Chondromalacia Patella". Noe som såvidt jeg husker betydde at jeg hadde mindre brusk rundt benene i kneet. Altså gnisser ben-delene mot hverandre, fordi jeg mangler brusket som glidemiddel... Tror ikke det er noe å gjøre med...

Høres ut som du har hatt det en stund... Du har ikke blitt verre med årene da ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_berta_*
Høres ut som du har hatt det en stund... Du har ikke blitt verre med årene da ??

Nei det er blitt mye bedre. Da jeg var sånn 14-15 var det perioder hvor jeg nesten ikke kunne gå i trapper fordi det var sån vondt.

Nå er det helt greit, kun litt ekkelt hvis jeg er på lange turer. Verst i bratte nedoverbakker. Legen min rådet meg til å ikke jogge, da det er en stor belastning for leddene. Det var helt greit for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er blitt mye bedre. Da jeg var sånn 14-15 var det perioder hvor jeg nesten ikke kunne gå i trapper fordi det var sån vondt.

Nå er det helt greit, kun litt ekkelt hvis jeg er på lange turer. Verst i bratte nedoverbakker. Legen min rådet meg til å ikke jogge, da det er en stor belastning for leddene. Det var helt greit for meg :)

Hei igjen :)

Sjekket litt på nettet om Chondromalacia patella.Må si symptomene ligner på mine.

Godt å høre at du er bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chondromalacia patella = skade på brusk under kneskjelet.

Altså mindre brusk. Kommer av slitasje.

En kan også få rifter på brusken, men små rifter gjøres ikke noe med.

Begge mine knær knaker og knirker.

Er det plagsomt \vondt er det lurt å få veiledning med styrkeøvelser for knærne hos en fysioterapaut. Slik at en styrker muskelaturen rundt kneskålen.

Har og blidt annbefalt å få i meg mer omega 3 (smøring)

(mulig stavefeil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sinnsyk knirking i knærne om jeg går i trapper eller setter meg på huk. Var til legen da jeg var kanskje 13 og spurte hva det var og om det var noe jeg / han kunne gjøre. Svaret var at han ikke visste hva det var, men at det ikke var noe farlig og at det ikke var noe å gjøre med det... nå er jeg 22 og det er fortsatt slik, så jeg har tenkt å gå til fysiotereapaut i stedet. Leger er jo helt snåle.. "vet ikke hva det er, men det er ikke noe farlig". Så de vet DET.. hrmf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_My_*

Jeg har Chondromalacia patella grad II medial i begge knær.

En kne på grunn av skade, det andre er følgetilstand.

Noen linker om

patellofemoralt smertesyndrom

http://www.snl.no/.sml_artikkel/patellofem...t_smertesyndrom

http://www.lommelegen.no/321224/patellofem...t-smertesyndrom

Tidligere var det en link til Chondromalacia patella. Men den kommer ikke lengre frem når jeg søker.. merkelig.

Men så vidt jeg kunne se så er det ganske likt til hva jeg har lest om Chondromalacia patella tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...