Gjest TS Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Hei, jeg har prøvd å lese litt i forskjellige tråder, men finner ikke helt det jeg leter etter, så starter et nytt tema. Jeg er kjæreste med en praktfull mann som har delt omsorg for datteren på 5 år, og vi vurderer nå å bli samboere. Far tjener litt mer enn mor, og betaler noe bidrag. Dersom vi blir samboere vil jo hans økonomi endre seg litt, siden man da er 2 om ting. Hva har dette å si på bidraget for far? Jeg kan jo også legge til at jeg tjener en del mer enn far. Er det allikvel kun fars inntekt som legges til grunn for beregning av bidrag eller ser man på "husstandens" økonomi? Jeg har ikke snakket så mye med min kjære om dette med bidrag osv, da det på en måte ikke er mitt bord. Og er således takknemlig for alle svar.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 Hei, jeg har prøvd å lese litt i forskjellige tråder, men finner ikke helt det jeg leter etter, så starter et nytt tema. Jeg er kjæreste med en praktfull mann som har delt omsorg for datteren på 5 år, og vi vurderer nå å bli samboere. Far tjener litt mer enn mor, og betaler noe bidrag. Dersom vi blir samboere vil jo hans økonomi endre seg litt, siden man da er 2 om ting. Hva har dette å si på bidraget for far? Jeg kan jo også legge til at jeg tjener en del mer enn far. Er det allikvel kun fars inntekt som legges til grunn for beregning av bidrag eller ser man på "husstandens" økonomi? Jeg har ikke snakket så mye med min kjære om dette med bidrag osv, da det på en måte ikke er mitt bord. Og er således takknemlig for alle svar. Bidraget hans endres ikke, ikke før dere evt får felles barn eller dersom hans eller biomors inntekt skulle endre seg. Det spiller uansett ingen rolle hva du tjener, heller ikke om du skulle bli arbeidsledig og miste all inntekt. NAV tar ikke hensyn til om han evt forsørger deg også. Uansett, et godt råd: bli enige om utgiftsfordeling og økonomi før dere flytter sammen. Du har ikke forsørgeransvar for hans datter.
Gjest ts Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 Hei, takk for svar. Veldig greit å vite dette. Vi skal snakke om økonomi også videre, men akkurat dette med barnebidrag har jeg ikke satt meg inn i, og er greit å vite litt. Datteren hans vil jo være en del av oss den uka ho er hos oss. Men det at det er en annen økonomisk situasjon da hos oss enn hos mor som er alene, det har altså ingenting å si..
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 Datteren hans vil jo være en del av oss den uka ho er hos oss. Men det at det er en annen økonomisk situasjon da hos oss enn hos mor som er alene, det har altså ingenting å si.. Det har ingenting å si hvor mye eller lite du tjener. Om du så tjente 10 millioner i året, så kan likevel ikke biomor komme og kreve økt bidrag. Om du går konk, og dere får problemer med å betjene f.eks felles huslån, så kan ikke din partner/barnets far av den grunn få satt ned sitt bidrag (men dersom det er han som går konk, blir det jo en annen sak).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå