Rafi Skrevet 11. april 2009 #1 Skrevet 11. april 2009 Lillegutt har alltid ligget på skinn i senga si. Nå begynner skinnet å bli litt lite i størrelse, og gutten nærmer seg 10 mnd. Hvor lenge lå/ligger deres barn på skinn i sprinkelsenga?
Chiquita Skrevet 11. april 2009 #2 Skrevet 11. april 2009 Min største på 4 år ligger fremdeles på lammeskinnet sitt, selv om han sluttet med sprinkelseng for 3 år siden
Susan Sto Helit Skrevet 11. april 2009 #3 Skrevet 11. april 2009 Min 2 åring har det fortsatt med seg i senga, selv om han flytter det mye rundt, og ofte legger seg under det. Det er mye mindre enn han er, men det ser ikke ut til å plage han noe.
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 12. april 2009 #4 Skrevet 12. april 2009 Jeg har fra flere hold hørt at man bør unngå saueskinn i babysengen, og har dermed aldri brukt dette. Leste jo sist om det bare for et par dager siden, sitat fra http://www.side2.no/helse/article2598115.ece Bruk dyner og puter som kan vaskes. Ull (Saueskinn) anbefales ikke i babysengen.
Gjest MåneSkygge Skrevet 12. april 2009 #5 Skrevet 12. april 2009 (endret) Jeg har heller aldri brukt det fordi jeg har blitt frarådet det. Jeg har to stykk som jeg har fått i gave men har ikke fått brukt de enda. Vet ikke helt hva jeg skal bruke de til. I vogna har vi voksipose. Endret 12. april 2009 av MåneSkygge
Rafi Skrevet 12. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2009 hmmm... Jeg trodde det var så fint med skinn jeg?? Min har hatt skinn under voksiposen i vogna, i senga og i lekegrinda si da han var mindre og ikke flytta seg så mye rundt.
Trampe Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 Vi har aldri brukt skinn i senga, men vi har skinn i barnevogna, under voksiposen. Vi har også brukt skinn på akebrett om vinteren.
Gjest MåneSkygge Skrevet 12. april 2009 #8 Skrevet 12. april 2009 Vi har aldri brukt skinn i senga, men vi har skinn i barnevogna, under voksiposen. Vi har også brukt skinn på akebrett om vinteren. Er det noe vits i ha den under voksien da? Jeg menr, den er det jo ull dyne i. Burde ikke det holde. Har sett for meg at det ville blitt litt smør på flesk.
Trampe Skrevet 12. april 2009 #9 Skrevet 12. april 2009 Vi brukte ikke det først, men barnehagen spurte om vi kunne ta med et. Når man har sportsdelen på, er det mange steder kald luft kan snike seg inn i vogna, og lammeskinnet isolerer ekstra. På skikkelig kalde dager er det nok godt å ha skinn under. Gutten vår har sovet ute i bhg hele vinteren. Hvis du har så mange skinn og ikke vet hva du kan bruke dem til, skader det ihvertfall ikke å legge et i vogna.
Gjest MåneSkygge Skrevet 12. april 2009 #10 Skrevet 12. april 2009 Tenkte å legge ett i hver vogn nå som vi ikke bruker posen. Er jo kjekt å få brukt de jeg har
Rafi Skrevet 12. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 12. april 2009 (endret) Min baby har ligget på skinn på gulvet og i sofaen også han. Han lå stort sett alltid på skinn de første månedene. På skinn på gulvet med babygymen over seg:) Nå lurer jeg på om jeg skal fjerne det som ligger i senga eller ikke, etter å ha lest at det ikke er bra... hm. Endret 12. april 2009 av Rafi
Chiquita Skrevet 12. april 2009 #12 Skrevet 12. april 2009 Håper noen kommer med noen linker som viser at det ikke er bra (hvorfor det ikke er bra) For det som stod i den linken lengre oppe her gav meg ingenting...
Trampe Skrevet 12. april 2009 #13 Skrevet 12. april 2009 Jeg har ikke lest noe troverdig om at det ikke er bra. Grunnen til at vi ikke har brukt skinn i senga, er at vi har hatt en skikkelig gulpunge, og det er mer praktisk å skifte laken enn å vaske på et skinn hele tida.
Gjest MåneSkygge Skrevet 12. april 2009 #14 Skrevet 12. april 2009 Håper noen kommer med noen linker som viser at det ikke er bra (hvorfor det ikke er bra) For det som stod i den linken lengre oppe her gav meg ingenting... Har ikke link dessverre men det var en artikkel om hva som kunne forebygge krybbedød, i byavisa her mens jeg gikk gravid. Der sto det blant annet at bruk av lammeskinn, brukte dyner og madrasser, bamser og puter i senga, økte faren for krybbedød.
Rafi Skrevet 12. april 2009 Forfatter #15 Skrevet 12. april 2009 Brukte dyner og madrasser vet man jo at man ikke skal ha. Masse tepper, bamser og puter kan jo sikkert havne over ansiktet til ungen, evt gjøre det tett og varmt? Langhåra skinn vet jeg ikke er anbefalt, men trodde da korthåra skulle være trygt? Det må jo enten være fordi det er noe som ligger oppi der som ikke vaskes jevnlig, eller pga de er redd det blir for varmt? Nå er min baby nesten 10 mnd, og da er han vel utenfor krybbedød-fare? :o
Trampe Skrevet 12. april 2009 #16 Skrevet 12. april 2009 Jeg har bamser i senga til lillemann, han er helt avhengig av å ha noe å stryke/sutte på når han skal sove. Hadde ikke det da han var liten, men nå som han er året regner jeg da med at han flytter på seg hvis han ligger og puster inn i noe. Jeg trodde også korthåret skinn er trygt, jeg har ikke lest noe annet...?
Gjest MåneSkygge Skrevet 12. april 2009 #17 Skrevet 12. april 2009 Nå har jeg også bamser og sutteklut i senga. Hun er jo såppas stor at hun får til å flytte på de selv. Dette med skinn vet jeg egentlig ikke noe annet om enn det jeg leste i avisa den gangen. Da var det skrevet at både langhåret og korthåret kunne være farlig. Hva de la til grunn for påstanden vet jeg ikke. Men som førstegangs mamma med veldig lite kunnskap selv, så er det jo lett å sluke det man leser. Man er jo så redd for å gjøre noe feil.
Gjest Gjest_Lina_* Skrevet 12. april 2009 #18 Skrevet 12. april 2009 Det er i alle fall grobunn for midd. Midd lever på døde hudceller, og stortrives i varme, klamme miljøer. Derfor alt i barnesenga bør kunne vaskes jevnlig. Krybbedød er nevnt. Saueskinn er også alt for varme å bruke i selve babysengen ut i fra hva jeg leser. Mange saueskinn, særlig Ikea/Bohus også videre er behandlet med store mengder kjemikalier som kan være skadelige og allergifremkallende for barnet. Jeg har latt være å bruke saueskinn etter at en god bekjent som er barnelege sa at det var anbefalt å bruke saueskinn i selve barnesenga, men at man kunne bruke det som underlag i vogn og liknende, da det ga god varme. Jeg har googlet litt, og ser at kortraggede saueskinn som kan vaskes kan brukes også i barnesengen. Leser også at man bør unngå de syntetiske typene, og holde seg til merinoull.
Rafi Skrevet 12. april 2009 Forfatter #19 Skrevet 12. april 2009 Mitt er et Kaiser Lammeskinn fra barnas hage. Det er vasket 1 gang på 6 mnd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå