Gå til innhold

Dama ville vite pinkoden til bankkortet, jeg sa nei, og da ble hun sur!


Gjest Gjest_Undrende_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Undrende_*

Jeg har vært sammen med dama i ca. 8 måneder (er foreløpig særboere), men vi har kjent hverandre i 7-8 år. Vi er i midten av 20-åra. Vi har det veldig bra på alle måter, og jeg er kjempeglad i henne. Hun betyr så mye for meg, og sikkert vice versa.

Tidligere i dag spurte hun om hun kunne få vite pinkoden til bankkortet mitt. "Nei, det sier jeg ikke bort," sa jeg. Av prinsipp! Da ble hun sur og begynte å sippe, og sa: "Du stoler ikke på meg, du" og den regla der...

"Jo da, jeg stoler på deg, men av prinsipp holder jeg koden for meg selv," sa jeg. Jeg vet at hun ikke hadde tatt kortet og brukt det (kjenner henne såpass godt), men tror hun spurte for å "teste" meg. Vi har nok aldri snakket om dette temaet tidligere.

Det er vel ikke vanlig å dele pinkode med sin kjære? Uansett er det vel ingen grunn til å sippe om man får et nei, eller?

Jeg kommer ikke til å si bort koden uansett, men vil høre hva andre par gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke si bort koden din til andre, det er en del av kortavtalen. Så hun har ingen grunn til å sippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva ho skal med den informasjonen egentlig.

Jeg har sagt koden min til samboeren min ved et par anledinger om det er han som løper ut for å kjøpe bensin etc som jeg skal betale, men koden er borte fra hodet hans i løpet av et par minutter.

Jeg har aldri hatt et ønske om å vite hans kode, ei heller et behov. Men hadde jeg spurt, hadde han helt sikkert sagt det.

Du trenger selvfølgelig ikke si det, det er jo ikke noe vits.. Men dama di blir jo tydeligvis fornærmet over at du ikke sier noe, noe som igjen fører til dårlig stemning.

Bruk argumentet til gjest over her; Det er ikke "lov" å si koden til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid vært åpne om koder hvis man har hatt behov for å låne et kort. Men å bli sur og begynne å hyle og gråte fordi en hadde nektet å si noe synes jeg er latterlig.

Nå synes jeg kanskje det er litt merkelig å ikke ville si det til samboeren sin da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid irritert av folk som sier at de ikke gjør noe av prinsipp. Det er alltid bullshit.

Hvis en kompis skal kjøpe noe for meg på butikken så gir jeg ham kortet og koden. Å ikke stole på folk eller ha en prinsippsak om å holde sånt for seg selv blir for tåpelig i mine øyne. Jeg har tre-fire ekser og en del kompiser som ved et eller annet stadie har fått passordene mine til epostkontoer, pinkode til bankkortet, osv. Jeg stoler på dem, hvor kommer prinsippene inn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var slik at kjæresten skulle i butikken for å eks. kjøpe noe for meg og jeg ikke hadde hatt kontanter hadde jeg gitt kjæresten koden slik at han hadde kunnet gjøre det. Men tror ikke jeg bare hadde gitt det om han hadde spurt ellers.

At du ikke vil gjøre det synes jeg er helt greit. Kjæresten min er veldig sånn at han vil dele absolutt alt med meg, og det synes jeg er kjempe bra. Men om han ikke hadde hatt lyst til å dele pinkoden sin med meg om jeg hadde spurt (noe jeg aldri ville gjort... ) hadde jeg ikke begynt å grine. Jeg tror ikke jeg hadde gitt det en tanke engang. Det er hans kort, og det står i avtalen at pinkode ikke skal deles med noen. Hvorfor skulle jeg vite det uansett? For at han skal "bevise" at han bryr seg eller stoler på meg? Nei, det blir bare for dumt. Hva blir det neste? Å gi bort facebook passord til hverandre? Pugge hverandres personnummer? Gi koden til alarmen på jobben til partneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker argumentet "det står i avtalen". Jeg ante ikke at det fantes folk som tok sånne ting alvorlig. Dere leser vel retningslinjene på forum og krysser ikke veien før det blir grønt også? ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke lov å gi noen koden til bankkortet, så hun har egentlig ingen grunn til å klage. Jeg og mannen min har vært sammen i en del år, men han vil fortsatt verken vite min eller si sin. Han har jobbet i bank tidligere, og er nok derfor ekstra opptatt av dette. Det har vært tilfeller hvor det kunne vært praktisk å låne kortene til hverandre, men jeg ser egentlig ikke det store problemet. Det betyr ikke at man ikke stoler på noen fordi man ikke ønsker å dele denne informasjonen.

Til tesla: Jeg syns prinsipper er helt ok, jeg. Noen ganger kan man fravike, men ofte kan det være en viktig verdi å følge visse prinsipper i det store og hele. Jeg ønsker hvertfall ikke at livet mitt skal styre helt tilfeldig fra situasjon til situasjon. Der vet jeg at man er forskjellige, men jeg syns man bør ha respekt for at andre har visse prinsipper. (Selv om for mange og for rigide prinsipper også kan bli fryktelig kjedelig selvfølgelig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre-fire ekser og en del kompiser som ved et eller annet stadie har fått passordene mine til epostkontoer, pinkode til bankkortet, osv. Jeg stoler på dem, hvor kommer prinsippene inn da?

Men hvorfor i all verden skal han si det bare for å si det hvis hun ikke skal bruke kortet hans?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hans, han vet min. Enkelt og praktisk.

For øvrig ingen god grunn til å reagere slik hun gjorde, men så er det ikke noen god oppførsel å spørre om den for å "teste" deg heller. Det ser jeg ikke poenget med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker argumentet "det står i avtalen". Jeg ante ikke at det fantes folk som tok sånne ting alvorlig. Dere leser vel retningslinjene på forum og krysser ikke veien før det blir grønt også? ^^

Du ante vel ikke at det fantes folk som blir utsatt for kredittkortsvindel heller. Da stiller man ikke særlig sterkt når man har delt ut pinkoden til andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid irritert av folk som sier at de ikke gjør noe av prinsipp. Det er alltid bullshit.

Hvis en kompis skal kjøpe noe for meg på butikken så gir jeg ham kortet og koden. Å ikke stole på folk eller ha en prinsippsak om å holde sånt for seg selv blir for tåpelig i mine øyne. Jeg har tre-fire ekser og en del kompiser som ved et eller annet stadie har fått passordene mine til epostkontoer, pinkode til bankkortet, osv. Jeg stoler på dem, hvor kommer prinsippene inn da?

Folk har forskjellige meninger. Selvsagt, om noen skal kjøpe noe for en er det greit. Men selv da er jeg forsiktig. Det handler ikke om at jeg ikke stoler på folk der og da. Men en dag kan dele hele snu seg rundt, og en dag kan man miste kontrollen på hvem som har koden eller ikke. Man skal alltid være forsiktige. For å sette det litt på spissen - Hva om kontoen din en dag er helt tom så vil banken/politiet vite om du har delt koden med andre, eller ikke? Tviler på at de er spesielt hjelpsomme om de finner ut at 5 andre også kan koden.

Men det blir for dumt å bare dele pinkoden med folk kun fordi de vil vite det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66

Merkelig ting å spørre om for å teste deg :klø:

Hadde det enda vært at hun skulle handle noe og det av ulike årsaker hadde vært praktisk at ditt kort ble benyttet - ja, da skjønner jeg at hun hadde blitt litt snurt over ikke å kunne få koden, men å spørre etter koden bare for å "sjekke" om du stoler på henne blir litt tullete.

Nå kan det også legges til at vi jenter blir sure for mye rart og da! Og vi har oppfatninger om ting og tang som for menn virker fullstendig far out og meningsløst. Ikke så rart - det er ofte far out også! Det er derfor ikke alltid så lett å forstå seg på jenter - vi kompliserer gjerne der vi kan komplisere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[...]

Det er vel ikke vanlig å dele pinkode med sin kjære? Uansett er det vel ingen grunn til å sippe om man får et nei, eller?

Jeg kommer ikke til å si bort koden uansett, men vil høre hva andre par gjør.

Jo det er ganske vanlig å gi koden med kortet, hvis "ens kjære" skal handle noe for en. Hun må jo ha tilgang til det fysiske kortet for å misbruke koden. Og du kan skifte kort samtidig som du bytter inn dama ;)

Hva som ikke er vanlig, er å gi henne koden uten grunn, bare fordi at hun tar sin daglige ballegrepstest på deg. Da får hun bare sippe, eller finne seg et bløtdyr uten ryggrad.

Du får konfrontere henne med det. Si at du har gitt ditt ord til banken om å aldri gi koden til noen. Spør om hun virkelig ønsker seg en type som ikke holder sitt ord. Spør om hun synes det er å vise kjærlighet å sette deg i forlegenhet, ved å drive på med slike braingames.

Livet byr på nok av vansker og utfordringer for et par, om man ikke skal behøve å skape sine egne problemer attpå.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å ikke dele ut koden til andre jeg, hvis noe skulle skje og kontoen blir tappet er det bra dumt om det kommer fram at man har gitt den bort. Hvis det er behov for det er det bedre å opprette en felleskonto/konto som begge har kort til, det er i mine øyne en minst like god måte å vise hverandre (nok) tillit på. Jeg har vært samboer i snart fem år, og vi kan fortsatt ikke hverandres koder, aller mest fordi det aldri har vært behov for det, litt pga prinsipp/fornuft/sikkerhet. Det har vært noen tilfeller hvor vi har tilbudt hverandre å låne kort og få koden, om den ene har måttet dra og kjøpe noe og har glemt kortet eller tom konto, og den andre ikke kan bli med, men tror egentlig aldri det har endt med at vi løste det på den måten likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme pin kode rett og slett. Vi har hvert vårt bankkort, + et felleskort, og er praktisk med samme pin kode (fordi han ikke klarer å huske min med andre ord). Ser ikke helt den store greia med at du ikke kan si pin koden, men ser heller ikke greia med hvorfor hun trenger å vite den egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mer det siste halvåret vi har lært kodene til hverandre,etter jeg flyttet inn og vi har fått en mer felles økonomi. Vi bor sammen ,har nettopp kjøpt hus osv,så jeg vet jeg skal dele live mitt med han,så da er det ingen problem,stjeler han pengene mine,så går de til mat ol. til meg uansett :fnise: Men jeg deler ikke koden min til noen andre.

Men i din situasjon,så ser jeg hvorfor du sier nei. Og det er litt barnslig av kjæresten din å sippe av den grunn.

Edit: Skriveleif

Endret av Telys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker argumentet "det står i avtalen". Jeg ante ikke at det fantes folk som tok sånne ting alvorlig. Dere leser vel retningslinjene på forum og krysser ikke veien før det blir grønt også? ^^

Jeg gjør nok ikke det nei. Et par steder i USA kan du få bot om du krysser veien når det er rødt forresten. Men poenget er at om du bryter det som står i avtalen og noe skulle skje så har du ikke mye å stille opp med. Om du ikke leser i retningslinjene på et forum at eks. spam ikke er lov og fører til utkastning så sitter du der og er ikke lenger medlem at dette forumet. Ikke at jeg leser alt som står i retningslinjene over alt, men det er en grunn til at man egentlig skal lese disse. Om ingen hadde lest i retninglinjene på Facebook eks. hadde ingen visst at Facebook har rettighetene til alle bilder du legger ut.. Jeg angrer litt på at jeg ikke leste dette da jeg ble medlem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anna_*

1. Det er ulovlig å dele pinkoden på bankkortet med andre.

2. Dersom du andre kjenner til koden, og du på et tidspunkt blir svindlet, vil banken bruke dette for det det er verdt med tanke på erstatning. Siden du har brutt den avtalen du har inngått med banken ved mottakelse av Visa kort, må du nok dekke en god del av beløpet du er svindlet for selv, selv om svindelen ikke er resultat av at andre kjenner til pinkoden.

Jeg er sjokkert over hvor mange som både bryter avtalen med banken og som setter seg selv i en situasjon der de vil tape tusenvis av kroner dersom kortet blir svindlet.

Jeg har vært gift i 7 år. Vi kjenner ingen av den andres pinkoder, ikke en gang pinkodene på visakortene til bankkontoen vi deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann_*

Tåpelig. Dersom jeg stoler på en person så får den personen låne pinkoden min og kortet hvis det trengs. Det har vel kanskje skjedd et par ganger i livet at jeg har trengt å låne bort pinkode til en kompis, og når det er en kompis jeg har kjent lenge og stoler på, ser jeg ingen latterlig "prinsipp" som skulle hindre meg i fra det. Og i hvert fall ikke mine egen samboer. Hadde hun gått i lås sånn som deg dersom jeg f.eks var blakk to dager før lønn og absolutt trengte noe i butikken, og hun av en eller annen grunn ikke kunne gå dit sammen med meg, så hadde jeg revurdert forholdet. For makan til snerpetete oppførsel tror jeg du må langt for å finne. Hør på deg selv mann! Det er en jævla pinkode, ikke en nyre.

Ikke rart verden er et fucked up sted, når man ser hvor fjernt folk tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...