Gå til innhold

Noen tanker rundt det å være mann i barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest Barnehageonkel
Skrevet

Jeg er en mann i begynnelsen av 30-årene som for noen år siden jobbet med barn over en kort periode. Det var helt tilfeldig at det skjedde fordi jeg trengte penger da og en barnehage trengte vikar for å dekke en langtidssykmeldt. Dette var noe jeg trivdes veldig godt med fordi det var lærerikt, givende og veldig koselig. Jeg har lyst til - jeg hadde iallfall planer om - å begynne som barnehageassistent igjen og kanskje fortsette med det livet ut. Kanskje ta førskoleutdannelsen. Jeg har nemlig ennå ikke funnet et yrke som gir så mye positivt som det barnehageyrket gjør.

Den gangen jeg jobbet med barn jobbet jeg sammen med en mannlig medarbeider som havnet under misstanke om overgrep mot en jente på fire år. Det var kanskje ikke en direkte misstanke, men det ble en sak ut dette siden barnet hadde sagt noe til foreldrene som de tolket som unormalt. Saken ble heldigvis oppklart, uten at jeg fikk vite helt hvordan, men oppklart etter at barnet hadde blitt intervjuet av en spesialpedagog på dette feltet - fagpersonen konstanterte at ingenting galt hadde skjedd.

Jeg, helt ærlig, fikk nesten vannet skremt ut av meg da jeg fikk vite på personalmøtet hvorfor foreldrene ikke hadde levert dattern sin den siste uka - de tok barnet midlertidig ut av barnehagen mens saken vedvarte. Ikke mindre redd ble jeg med tanke på hvordan jeg skulle forholde meg til denne personen som også ble borte i samme periode, etter eget valg, da vedkommende kom tilbake igjen og alt ble oppklart. Det som skjedde var at vedkommende jobbet bare noen få uker til, og så sluttet han og sverget ovenfor meg at han aldri mer skulle jobbe med barn igjen og hadde vurdert selvmord mens saken pågikk. Jeg var iallfall den som ikke var fordomsfull og prøvde så godt jeg kunne å forholde meg "som før" ovenfor personen, det samme følte jeg resten av oss på avdelingen var, men jeg så likevel hvor ukomfortabel vedkommende var i ettertid av saken.

Jeg stoler på at det faktisk ikke skjedde noe unormalt og i hvert fall ikke et overgrep. Jeg kunne ikke huske at denne mannen noen gang var alene med barnet, fordi barnehagen som jeg jobbet i var ganske oppegående på slike rutiner for å beskytte mot overgrep. Moren til denne jenta var tross alt litt hysterisk av seg i tillegg, fordi hun avklarte lenge i forveien at ingen menn skulle skifte eller stelle datteren, så dette talte til gode for både datteren og assistenten. På en annen side bør man heller ikke avfeie slikt bare fordi en mor er ekstra var på temaet. Man må i det minste gå grundig til verks, men dette følte jeg at barnehagen gjorde og at saken faktisk ble taklet veldig bra. Jeg kan ikke unngå å føle at denne assistenten var den som endte opp med svarteper og vil kanskje bli preget traumatisk av det for resten av hans liv. Han var en veldig flink og dedikert assistent som, akkurat som meg, hadde funnet sitt kall i livet og trivdes utmerket i yrket.

Altså; hele situasjonen som mannlig barnehageassistent føles bare veldig sårbar. Siden saken ikke angikk meg har jeg ikke blitt spesielt preget av det. Likevel sitter saken godt i meg og er en sånn brems til det å begynne å jobbe med barn igjen. Jeg vet at dersom jeg hadde blitt anklaget for noe som dette, hadde jeg blitt ødelagt psykisk. Det må være ytterlig smertefullt og nedtrykkende å bli misstenkt for noe så grusomt når du er et snillt og normalt menneske som er glad i barn - og kanskje miste dette flotte privelegiet å være en omsorgsperson og skape en trygg, hyggelig og morsom hverdag for barn. Det er veldig lite som skal til, har jeg funnet ut, etter denne saken.

Dette høres kanskje litt esktremt ut, men svarene som vil komme i denne tråden kommer til å veie ganske tungt om jeg vil jobbe med barn eller finne et annet og kanskje mer trygt yrke ovenfor meg selv. Jeg vil veldig gjerne jobbe i dette yrket, men hvis det er slik at dere som er foreldre føler dette som ukomfortabelt, eller at dere går med en stadig frykt ovenfor menns roller med barn, så vil naturligvis jeg føle det også. Og spesielt ønsker jeg ytringer om hva dere mener om å plutselig se en mannlig assistent dukke opp i barnehagen på min alder. Grunnen til at jeg ønsker slike innspill er så enkelt fordi at jeg må få føle meg komfortabel dersom jeg skal få gjort en god jobb.

Jeg takker på forhånd for alle mulige innspill til denne tråden! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er flott og viktig at det finnes menn i barnehager. Ikke minst trenger guttene også rollemodeller, og menn har ofte en annen måte å leke med og omgås barn enn kvinner har.

For å unngå uriktige mistanker, kan det være lurt å være føre var, som det virker som barnehagen du jobbet i var. Altså ikke oppsøke situasjoner der andre kan lure på om noe har skjedd, gjerne at barnehagen har regler som "forbyr" noen situasjoner. Men jeg har ikke noen konkrete forslag her, til det vet jeg for lite om barnehagerutiner.

Gjest Tokidoki
Skrevet

Jeg er så glad for alle mennene som jobber i barnehagen til barnet mitt. Barnet mitt setter stor pris på disse mennene, de har en annen måte å lære fra seg, de er tøffere og tør da i et tak. Om jeg fikk valget mellom en barnehage med menn eller uten, hadde jeg valgt den med og det hadde nok barnet mitt og.

Dersom du ønsker å jobbe i barnehage synes jeg du skal gå for det.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er så glad for alle mennene som jobber i barnehagen til barnet mitt. Barnet mitt setter stor pris på disse mennene, de har en annen måte å lære fra seg, de er tøffere og tør da i et tak. Om jeg fikk valget mellom en barnehage med menn eller uten, hadde jeg valgt den med og det hadde nok barnet mitt og.

Dersom du ønsker å jobbe i barnehage synes jeg du skal gå for det.

Helt enig i det Tokidoki sier. Jeg har ennå ingen barn, men vet med meg selv at jeg kommer til å ha en utelukkende positiv stilling til menn i barnehagen når de begynner der senere.

Det er veldig synd hvis overgrepshysteri skal skremme menn fra å jobbe i barnehager. Jeg tror imidlertid ikke hysteriet er så utbredt som man kan få inntrykk av på dette forumet.

Gå for det, og lykke til! :)

Skrevet

Det trengs flere menn i barnehagen! Så kjempefint at du har lyst å jobbe med det.

Skjønner det er skummelt dette med å bli misstenkt for noe.

Jeg og er kjemperedd for at når jeg kommer ut i arbeidslivet (er snart ferdigutdannet førskolelærer) for at jeg må ta tak i ting. Som vold hjemme o.s.v.

Så man er nok litt redd uansett tror jeg.

Mange menn har nok slutta å jobbe i barnehage fordi dem alltid blir sett veldig på. Men denne trenden er heldigvis på vei andre vei. De aller fleste ser at det er positivt med menn i barnehagen. Men enda er det jo noen av dem som syns det er helt rart og de har sikkert noen baktanker.

Her har du mulighet til å gå inn å bevise det motsatte, menn kan jobbe i barnehage uten at det er noe galt i det. Og de er flinke til det.

Barna trenger det, og de voksne trenger det. Ganske slitsomt med en arbeidsplass med bare jenter.

Så jeg syns du burde fortsette ;)

Gjest Gjest
Skrevet

jeg har selv en liten jente i barnehagen og synes det er flott at det er iallefall en mann som jobber der. Hun trives veldig med han og jeg ser ofte at menn i barnehager har mer tålmodighet enn enkelte damer!

Barnehager trenger menn, mener nå jeg!

Skrevet

Dersom du ønsker å jobbe i barnehage, så synes jeg absolutt at du burde gjøre det.

Barna våre i barnehagen trenger mannlige omsorgspersoner og rollemodeller i barnehagen, da tiden med far hjemme jo er begrenset til noen timer pr dag (og kanskje mindre også)

Vi er så heldige at vi pr i dag har tre menn (fra 18-30 år) i den barnehagen hvor mine barn går (og som jeg selv jobber i), og det er uten tvil veldig positivt både for barna og for arbeidsmiljøet.

"Våre menn" blir ikke forskjellsbehandlet, og deltar i stell og bleieskift på samme måte som alle damer.

Vi ser ingen grunn til å "forhåndsstemple" mennene som mulige overgripere.

Det må jo være dette forhåndsstempelet vi må jobbe i mot i barnehagen, slik at menn som ønsker å jobbe i barnehagen slipper denne mistenkeliggjøringen.

Vi har heldigvis heller ikke noen foreldre i barnehagen som ser på mennene som mulige overgripere, og som ikke vil at mennene skal utføre bleieskift, osv.

Men det er jobbet mye med det, og vi er nå vant til å ha menn der. Kan ha noe med det å gjøre også.

Når du har et ønske om å jobbe i barnehage, så synes jeg du skal gjøre det.

Men gjør det på dine premisser!

Dersom du er redd for å bli mistenkt som en potensiel overgriper, så anbefaler jeg deg å ha en åpen dialog med ped.leder og styrer om dette.

Kanskje kan det være en mulighet at du ikke tar bleieskift osv, frem til foreldrene har blitt "vant" til at du er der, og ser at du gjør en god jobb med barna.

Når foreldrene har blitt vant til å ha en mann der, så tror jeg ikke de tenker over kjønnet på omsorgspersonen. Det kan ta litt tid, desverre... Men det er absolutt verdt det!

Gjest Gjest
Skrevet

Så flott at du vil jobbe i barnehage !!!! I barnehagen til sønnene mine jobber det flere medd. På avdelingen til eldste jobber det bare menn. Kjempepositivt. Det gjør mange andre ting enn hva vi damer finner på. Har aldri tenkt at det er fare for overgrep. Klart det er enkelte overhysteriske foreldre alle steder, men de er nok tilstede uansett hvor en jobber ! Stå på, og utdann deg til førskolelærer. Et kjempespennende yrke synes nå jeg også. Lykke til.

Skrevet

Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler.

Helen - mod.

Gjest Psykolog
Skrevet

Jeg synes IKKE du skal skrive slike tråder, langt mindre tenke på å jobbe i barnehage. Grunnen får jeg desverre ikke skrive uten å bli moderert... Men du spør, og jeg svarer: Nei, du skal ikke jobbe med barn...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes IKKE du skal skrive slike tråder, langt mindre tenke på å jobbe i barnehage. Grunnen får jeg desverre ikke skrive uten å bli moderert... Men du spør, og jeg svarer: Nei, du skal ikke jobbe med barn...

Det skjer faktisk mange mennesker, helt ubegrunnet, hvis ts vil arbeide i barnehage så må han få lov til det. Du har ingen rett til å si noe annet, det burde du visst siden du kaller deg psykolog;)

Skrevet

Kan du ikke gi et lite innslag om hvorfor uten å bli modda?

Hyler du ut overgriper så syns jeg ikke du trenger å si noe. Men jeg syns at innspill burde jo få komme frem.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er flott at du vil jobbe i barnehage. Jeg har selv jobbet i barnehage i mange år, og for å si det sånn: menn er utrolig populære blant barn og voksne.

De tar med seg nye impulser og syn på ting, noe som kan være kjærkomment hvis det er en barnehage med bare kvinnelige ansatte.

Imidlertid så er det ikke til å legge skjul på at du muligens stiller deg selv i en veldig sårbar situasjon. Enkelte foreldre har en grunnleggende aversjon mot menn i barnehage. De er helt klart i mindretall, men de er der. 99% av foreldrene er flotte folk, men det vil alltid være noen som klager bare for å klage.

Derfor kan det være lurt at du tar enkelte forholdsregler. Det kan være vanskelig å unngå ting som bleieskift og dotørking helt og holdent da dette er noe som hører med i dagliglivet.

F.eks. skifter vi aldri bleie eller tørker noen alene bak lukkede eller låste dører. (Nå mener jeg ikke at vi har dørene vidåpne, men de står på klem)

Du bør unngå å sette deg selv i situasjoner som kan misforstås(vakt på soverom og lignende) - iallefall til du blir kjent med foreldre og kollegaer.

Skrevet

Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler.

Helen - mod.

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg har alltid syntes at det er utelukkende positivt at det har jobbet menn i barnehagen til mitt barn. Det har også de andre foreldrene syntes, og alle vennene mine har også slike holdninger. Jeg har aldri engang tenkt tanken at mannlige barnehageansatte skulle være potensielle overgripere. Slike holdninger har jeg bare støtt på her på KG. Det er synd hvis noen få irrasjonelle mennesker skal få deg til å endre oppfatning om yrkesvalg. Det finnes en del merkelige holdninger der ute, som f.eks. at kvinner ikke bør bli snekkere, eller at menn ikke bør jobbe i barnehage. Heldigvis er det bare et fåtall mennesker som tenker slik, og du bør på ingen måte la dem få innflytelse over ditt liv og ditt yrkesvalg!

Skrevet

kvinner både kan og utfører jo også overgrep mot barn, noen seksuelle og andre verbale/voldelige.

det blir veldig merkelig for meg å automatisk mistenke menn i barnehage for noe slikt, da må jeg mistenke alle menn - inkludert barnefaren da.......

det er jo slik at overgripere gjerne oppsøker situasjoner hvor det er lettere tilgjngelig, men jeg tviler på at barnehager i dag er det letteste stedet.....

man har jo gjerne rutiner som gjør at man bytter på bleieskift/sosial omgang, så det vil jo ikke være like lett å bygge opp en relasjon på samme måte som man har anledning til på andre arenaer.

man kan alltids få en mistanke rettet mot seg, men jeg tenker at rutiner i barnehagen vil kunne ikke bare sikre barnet, men også sikre de voksne mot å få urettmessige anklager mot seg.

det er jo gjerne barnehagens ansvar også å være oppmerksom på om det skjer noe i hjemmet, så mistanken kan jo gjerne gå begge veier.

Gjest Gjest
Skrevet

I den saken ts refererte, skriver han at moren til barnet hadde nedlagt forbud mot at hun skulle bli stelt av en mannlig person. Dersom dette likevel skjedde, hadde jo utvilsomt skjedd et overgrep, uten at det nødvendigvis medførte straffeansvar for assistenten.

Jeg synes at det er viktig med menn i barnehagene, men det er også viktig at mennene som arbeider der, blir observert ekstra nøye i arbeidssituasjonen for ikke å risikere overgrepssituasjoner eller hendelser som kan tolkes som dette. Dette er nødvendig både for barnas sikkerhet og for rettssikkerheten til mennene som jobber med barn. Kontinuerlig videoovervåking av alle rom i barnehagene ville således være det beste.

Gjest Ludovie
Skrevet
Jeg synes at det er viktig med menn i barnehagene, men det er også viktig at mennene som arbeider der, blir observert ekstra nøye i arbeidssituasjonen for ikke å risikere overgrepssituasjoner eller hendelser som kan tolkes som dette. Dette er nødvendig både for barnas sikkerhet og for rettssikkerheten til mennene som jobber med barn. Kontinuerlig videoovervåking av alle rom i barnehagene ville således være det beste.

Det er jeg 100% uenig i. Selvfølgelig finnes det mennesker som tenner på bleiebarn, som det jo også finnes mennesker som tenner på alle mulige andre merkelige ting. Men det er allikevel såpass marginalt at det er unødvendig å skulle måtte ta høyde for det.

Menn som jobber i barnehage må gis 100% tillit på samme måte som kvinner som jobber der. Dessuten, etter min erfaring, er det ekstremt vanskelig å få til å begå overgrep i barnehager ettersom forholdene er veldig gjennomsiktige med åpne dører, vinduer, andre voksne som går ut og inn, osv. På grunn av dette har jeg aldri fryktet for overgrep i barnehagene mitt barn har gått i. Jeg kan rett og slett ikke se hvordan det er mulig å få det til.

Gjest Mamma til 4-åring
Skrevet

Noe av det jeg er mest fornøyd med i bhg gutten min går i, er at det er 3 menn der! Synes det er kjempeflott, og gutten min synes de er kule og morsomme å være sammen med. De finner på andre ting enn damene, -tror alle er storfornøyde med dem! Vi trenger begge kjønn i barnehagene!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes utelukkende det er positivt med menn i bhg, og spesielt menn som du (TS) som jobber i bhg fordi du ønsker det og føler du har noe å gi barna.

Synes også det er viktig at det kommer flere menn inn i barnehagene, bl.a for å normalisere det slik at menn som TS slipper å evt måtte føle seg overvåket og mistenkeliggjort fordi han er mann som jobber med barn.

I våre moderne tider burde det ikke være noe spesielt i at menn også jobber i barnehager. Man hyler opp om likestilling og lik deling av permisjoner slik at barnet også opplever far som omsorgsperson, men så synes man det er på sin plass med overvåkningskameraer og nøye inspisering av menn som jobber i barnehage...

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...