Gå til innhold

Arbeidskollega

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Har en kollega, hun startet å jobbe hos oss for et års tid siden. Har blitt mer og mer kjente med henne etterhvert. Hun bor veldig nær jobben, og har flere ganger invitert meg inn på kaffi rett etter jobb. Har vært der flere ganger, også et par ganger da vi har hatt noen øl. Hun har et barn boende hos seg, hun leier leilighet i et hus, de to andre barna er satt bort til forsterhjem. Jeg observerer at den minste som bor hos henne ikke har det veldig bra i mine øyne. En gang var jeg der en kveld, ungen sprang halvnaken rundt og lurte på når klærne var tørre, de var i vaskemaskinene sa mora, hun hadde 2sett med klær til ungen kom det frem. Jeg spør hvorfor hun ikke kjøper mer, og hun svarer med økonomiske problemer. Skremmende tanker satt jeg igjen med. Hun har solgt en gammel playstation med spill for å finansiere mat til de begge to. Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å sette seg i en sånn fattig situasjon. Hun bruker opp lønnen sin etter en uke, kjøper all slag dritt hun ikke har behov for, og bruker slettes ikke mer enn hun må på ungen. Jeg er bekymret for hennes evne til å ta vare på ungen, det koster å ha barn, men hun bruker mer på tekniske ting og møbler, øl, ny mobil, betale gamle rekninger enn hva hun bruker på ungen.

Et par ganger har jeg vært der, da har jeg snakket litt med ungen, det har endt opp med at jeg har gitt et par hundre kroner til h*n. Sist gang jeg var der kom ungen og spurte om å få mer penger, jeg spør om h*n har brukt opp alt jeg ga sist gang, får da til svar at de tok mamma for å kjøpe mat. Visste ikke at det var muligt å gjøre noe sånn, ble sjokkert. Jeg spør moren om hun klarer seg økonomisk, jada, alt går greit sier hun. Sitter igjen med inntrykk av at denne dama, min kollega, prøver å vise frem et mye flottere bilde av seg og sin livstil enn hva som faktisk er mulig. Det at barnet har 2bukser er jo i seg selv skremmende.

Jeg har søkt litt via venners -venner -venner, som kjenner litt til hennes fortid, der får jeg tilbakemelding om å ikke innlede noe forhold iallefall, hun er x-narkoman, og mistet de 2 andre barna pga dette. I tillegg har hun vært i retten med 3X-typer fordi hun har anmeldt de for mishandling og satt frem krav om flere hundre tusen mot de, uten at hun har vunnet frem på noen måte.

Jeg er mer bekymret for hennes evne til å ta var på sitt 3.barn. Jeg tror jeg bør sende en bekymringsmelding til barneværnet, det er jo et drastisk skritt å ta, hva menere dere? Er vel bedre med et tips for mye til de, enn ett for lite.

Ingen lett situasjon....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff dette hørtes ikke greit ut. Hvis du vil og kan hjelpe ville jeg kjøpt noe direkte til barnet. Klær, utstyr til skolen osv.. og tatt det med som gave. Dersom morgen er fratatt 2 barn og tidligere narkoman, er det mest sannsynlig at hun er i barnevernets system, og mottar en eller annen form for veildening. Mest sannsynlig har hun også nok penger til å klare seg, men høres jo ut som feil bruk da...

Synes det er prisverdig at hun går på jobb.

Gjest Faerie
Skrevet

En bekymringsmelding til barnevernet kan du helt sikkert gi, de kommer ikke på døra og henter ungen på dagen for det. De vil kunne tilby henne hjelp og veiledning om hun ikke har det fra før, slik at hun blir bedre rustet til å ta seg av barnet sitt. Og hvis ikke må jeg spørre om hva som er viktigst: Å ikke såre/trampe på kollegaen sine tær, eller å gi barnet muligheten til å få ordentlige klær, omsorg og mat.

Skrevet
En bekymringsmelding til barnevernet kan du helt sikkert gi, de kommer ikke på døra og henter ungen på dagen for det. De vil kunne tilby henne hjelp og veiledning om hun ikke har det fra før, slik at hun blir bedre rustet til å ta seg av barnet sitt. Og hvis ikke må jeg spørre om hva som er viktigst: Å ikke såre/trampe på kollegaen sine tær, eller å gi barnet muligheten til å få ordentlige klær, omsorg og mat.

:Nikke:

Vi som voksne har som ansvar å ta vare på barna rundt oss. Og når du vet hvordan ståa er der i heimen, har du faktisk ikke lov til å lukke øynene dine.

Skrevet

Bedre med et tips for mye enn for lite. Hva hvis dette bare er "toppen av isfjellet"?

Litt delte meninger om den hundrelappen. Jeg tenker at det var jo bra at ungen fikk mat. Hva tenkte du at ungen skulle brukt hundrelappen på ellers? En bukse? Leke? Vet ikke hvor gammel barnet er? Barnet trenger uten tvil klær. Hva med å se om du har noe liggende fra evt. egne barn? Evt. kjøpe litt på Fretex og late som det er arvegods fra nevøer/nieser? Da får ihvertfall barnet klær, og moren kan ikke selge det (det har ihvertfall ikke stor salgsverdi).

Uendelig trist å høre at man prioriterer øl og flotte mobiler når barnet åpenbart ikke har det han/hun trenger! De kunne sikkert greidd seg med to skift, hvis moren hadde vasket det andre skiftet så det var tørt før det andre var skittent igjen. Men det klarer hun åpenbart ikke, siden ungen springer rundt uten klær. Hva gjør hun på skolen/barnehagen/dagmamma? De må jo ha med ekstra skift der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...