Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 7. april 2009 #1 Skrevet 7. april 2009 Hei. Jeg har fått tak i en slagbenk som jeg skal pusse opp. Den er i lakkert furu. Hvordan går jeg frem, og hva er det enkleste? Har lyst å male den lakrissort - "glanset". Noen som har tips til fargekoder også? Takk for all hjelp!
Leo Skrevet 8. april 2009 #2 Skrevet 8. april 2009 Det enkleste er å pusse den godt, grunne med "Heftgrunn" eller tilsvarende og male den med tre - fire tynne strøk. Siden det er snakk om et møbel anbefaler jeg deg å bruke oljemaling. Glansgrad 40 gir litt glans og 80 gir mye glans. En svart farge jeg personlig synes er veldig fin på møbler fordi den ikke er så "hard" er Jotuns "Yin". Fargekoden er 8502 G94Y.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 8. april 2009 #3 Skrevet 8. april 2009 Det enkleste er å pusse den godt, grunne med "Heftgrunn" eller tilsvarende og male den med tre - fire tynne strøk. Takk for tips. Hva mener du da med å pusse. Mener du med sandpapir? Jeg har hørt at jeg kanskje kan slippe å pusse ned, om jeg vasker godt med salmiakk for deretter å bruke "Heftgrunn"? Har en del andre møbler jeg også skal male, så det hadde vært kjekt med en enkel metode.... Skal også male et bord som allerede er malt med oljemaling. Holder det er med vask med salmiakk, for detter å male over men en annen farge? Takk for tips med fargekode. Det kommer nok meget godt med.
Leo Skrevet 9. april 2009 #4 Skrevet 9. april 2009 Ja, jeg mener med sandpapir. Er møbelet imidlertid lakkert med oljebasert lakk, så kan du slippe unna med lite pussing hvis du bruker oljebasert maling. Den lukter og tørker sent, men den er langt mer slitesterk og lettere å få pen enn vannbasert. Lakk kan imidlertid være "lumsk" og reagere med malingen etter hvert som den tørker. Er benken din produsert de siste tiårene er det ikke noe stort problem, men er lakken f.eks. linoljebasert, vil det hele krakkelere hvis du maler oppå uten å pusse grundig. Det beste tipset jeg har fått i forbindelse med oljemaling er forresten å bruke soya- eller olivenolje til rengjøring av hender og redskap. Det fungerer bedre enn whitesprit og tørker ikke ut på samme måte. Grønnsåpe i fast form fjerner dessuten lakk hvis det smøres på møbelet og holdes fuktig et døgn før det spyles av. (Oljen i grønnsåpen løser opp lakken). Et annet tips er at Europris har små, smale skumgummiruller som egner seg ypperlig til maling av møbler! Billige er de også, i motsetning til Jotun sine som er i salg hos de fleste fargehandlere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå