sommerfugel Skrevet 2. april 2009 #1 Skrevet 2. april 2009 (endret) Hei Jeg er en bekymret mor. min sønn på 10 1/2 år spiser veldig lite mat. Han vil sjeldent ha frokost og spiser heller ikke mye på skolen. Har funnet ut at han kaster mat enten på skolen eller på vei hjem. En dag han var hjem fra skolen, ringte jeg han ut på dagen for og høre hvordan det gikk og om han hadde spist litt, alt gikk fint og han hadde spist sa han. Når jeg kom hjem ser jeg ut stuevindu at han har kastet maten ut, jeg spør han om dette men han sier "jeg har spist, jeg har spist" flere ganger, jeg sier at det er greit men at jeg ser at han har kastet ut maten, han sier det må være fra noe annet, men jeg tar han på løgnen pga matsmuler i vinduskarmen, da først sier han at han kastet de ut, men han kan ikke gi meg noe svar på hvorfor, sier at han ikke tenkte og at han var redd jeg ble sur for at han ikke hadde spist. Sakt til han før at jeg ikke blir det men blir mere sint av at han lyver. Han har vært veldig trøtt og slapp i det siste, så jeg blir bekymret. Han trener to dager i uken og det tar mye energi. Jeg prøver å ikke mase på han om maten for da er jeg redd det kan så feil vei og utvikle seg til spiseforstyrrelser. Han er flink til og spise middag, men er jo på dagen han trenger næring og energi til skole og lek. Noen som har noe tips til hva jeg kan gjør?? Han er veldig kresen på mat også, ikke så veldig gla i brød og spiser nesten bare et pålegg av gangen. Han har gått igjenom mye i det siste og jeg er redd dette er noe av grunnen til kastingen av maten, men han har altid vært småspist på frokost og lunsj:( Jeg har også gått igjennom mye i forbindelse med brudd med far til barna, dette var for 4 år siden , men far er manipulerende og klarer og tråkke meg ned. Vi prøvde en liten stund nå for å se om det kunne bli noe igjen, dumme meg vil dere kanskje tenke men når en mann har makten er det vanskelig å komme seg unna. Men jeg klarte det for det var noe som ikke stemte, og etterpå fant jeg ut at han har dame, han har allerede introdusert damen for barna og jeg tror mye av dette kan vær grunn til gutten min sine problemer, han er en stille gutt og sier ikke så mye vist noe er i veien. hilsen bekymret mor Endret 2. april 2009 av sommerfugel
Gjest Gjest_mamma_* Skrevet 3. april 2009 #2 Skrevet 3. april 2009 Hei. Uff, det høres ikke grei ut. Hva med å få hjelp av PPT? De vet hvordan de skal stille spørsmål til sønnen din, slik at man får vite årsaken til dette. Hvis det er en psykisk årsak da.... Ellers sier du han liker varm mat/middag; Hva med å ta trøbbelet å lage varm frokst? Grøt, toast, rett-i-koppen, omelett..får han i hvertfall i seg noe næring. Sett deg ned å fortell han hvor bekymret du er. At du vurderer å måtte oppsøke profesjonell hjelp slik at dere kan løse problemene. Fortell om kroppen, og hvordan den trenger næring for å vokse og kunne gi optimalt på trening. Lykke til
sommerfugel Skrevet 3. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. april 2009 Hei. Uff, det høres ikke grei ut. Hva med å få hjelp av PPT? De vet hvordan de skal stille spørsmål til sønnen din, slik at man får vite årsaken til dette. Hvis det er en psykisk årsak da.... Ellers sier du han liker varm mat/middag; Hva med å ta trøbbelet å lage varm frokst? Grøt, toast, rett-i-koppen, omelett..får han i hvertfall i seg noe næring. Sett deg ned å fortell han hvor bekymret du er. At du vurderer å måtte oppsøke profesjonell hjelp slik at dere kan løse problemene. Fortell om kroppen, og hvordan den trenger næring for å vokse og kunne gi optimalt på trening. Lykke til Tusen takk for svar:) Jeg har tatt kontakt med helsesøster nå, så da håper jeg de finner ut noe. Han er fryktelig kresen på mat, prøvd med havregrøt men det var ingen suksse. Egg tåler vi ikke så det utgår, tenker på middagsrester med det blir sjeldet igjen noe siden han er gla i middag å spiser opp da. Jeg har desverre ikke penger til å kjøpe ekstra mat:( Har satt meg ned å snakket om kroppen og at den trenger næring, men det hjelper ikke. Håper på løsning når han får pratet med helsesøster:) God påske
thumbalina Skrevet 3. april 2009 #4 Skrevet 3. april 2009 Hvis han alltid har vært småspist så ville jeg ikke bekymret meg så mye. Som du sier så spiser han middag, så det er ikke det at han er "redd" for mat.. når han blir sulten så spiser han tydeligvis.. har en bonussønn på 7 som er ufattelig småspist.. bruker fryktelig lang tid på å spise det lille han får i seg.. men det går i rykk og napp.. han kan ha perioder hvor han nesten ikke spiser noe, også går det noen mnd så spiser han mer i et par uker, før han går tilbake til å være småspist igjen.. Han er ikke så glad i mat som må tygges så mye, det vokser bare i munnen på han... så her har vi funnet løsningen med å lage havregrøt, youghurt med grynblanding og skiver med bløtt pålegg (feks prim, sjokade, nugatti, syltetøy etc) Vi har også belønningssystem - hvis han spiser opp maten sin så får han et klistremerke på en plansje - og når han har fylt opp en rad så gjør vi en aktivitet sammen som han kan velge (feks svømmehallen, bowling, kino etc) Kan jo kanskje motivere en på 10 år også - så lenge belønningen er fristende nok.. Tror litt av cluet ligger i finne noe mat som kan trigge litt matlyst.. også holde seg til det.. også gi en multivitamin ved siden av.. for å sikre at han får i seg det han trenger.. Men ikke så dumt å ta en prat med helsesøster - i tilfelle det er noe som gjør at han mister matlysten.. men om han alltid har hatt lite matlyst så er det ikke sikkert at det er noe å legge så mye i..
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2009 #5 Skrevet 4. april 2009 Kanskje han ikke liker skolematen? Jeg husker jeg hatet brødskiver og kastet det alltid på skolen om jeg hadde med meg det...
sommerfugel Skrevet 4. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 4. april 2009 takk for svar Jeg også var småspist på skolemat og frokost, men jeg kastet ikke maten. Er det som bekymrer meg mest, at han ike vil såre meg ved å la meg tro han har spist. Han har gått igjennom mye som jeg skrev, å vil gjerne finne ut om noe av det kan vær årsaken. Alt som er avklart er jo bra:) Vi har prøvd belønnings system ang andre ting men problemet er at jeg som alene mor ikke har penger til å gi belønning:( Han har både brød og knekkebrød tilgjengelig og forskjellig pålegg, han er veldig kresen på dette så det går mest i sjoko og salami for tiden. Helt siden han var liten gikk det i et pålegg av gangen i laaaaange tider. sommerfugel
thumbalina Skrevet 5. april 2009 #7 Skrevet 5. april 2009 takk for svar Jeg også var småspist på skolemat og frokost, men jeg kastet ikke maten. Er det som bekymrer meg mest, at han ike vil såre meg ved å la meg tro han har spist. Han har gått igjennom mye som jeg skrev, å vil gjerne finne ut om noe av det kan vær årsaken. Alt som er avklart er jo bra:) Vi har prøvd belønnings system ang andre ting men problemet er at jeg som alene mor ikke har penger til å gi belønning:( Han har både brød og knekkebrød tilgjengelig og forskjellig pålegg, han er veldig kresen på dette så det går mest i sjoko og salami for tiden. Helt siden han var liten gikk det i et pålegg av gangen i laaaaange tider. sommerfugel Hmm kom til å tenke på en ting.. fetteren min har alltid være veldig kresen, og spist veldig lite og kun en ting om gangen - i flere år i strekk... MEN han fant ut i voksen alder at han har problemer med fordøyelsen.. på den måten at han fikk halsbrann, og vondt i hele kroppen av forskjellige typer mat.. men dette klarte han ikke å kommunisere som barn... han spiste derfor omtrent bare en type mat - for når han først fant noe han ikke ble dårlig i kroppen av så ville han bare ha det.. og ingenting annet... Tanten min er utdannet sykepleier, og klarte ikke å fange opp dette. fordi han meddelte det ikke.. selv om om hun spurte om alt mulig.. han valgte bare å holde det for seg selv.. han er også for store mandler, som gjør det litt problematisk med forskjellige typer mat.. kanskje verd en tur til legen for å utelukke sånne ting? og ang belønningssystem så går det vel an å finne ting som ikke koster allverdens? Vi holder oss til lavbudsjettsting... for vi ønsker ikke at det skal bli helt vilt.. med tanke på pengene.. og vil lære han at belønning ikke alltid trenger å være en ting.. Feks en tur i svømmehallen - det er under 100 lappen for begge dere to.. en tur i skog og mark, hvor dere kan feks grille pølser eller ta med en kopp kakao.. Trenger ikke være dyre ting, men mer noe dere kan gjøre sammen? Ta en tur på fotballløkka feks... eller en aktivitet som du vet han setter pris på, men som ikke skjer så ofte fordi det ikke passer inn i daglig livet... bake boller - lage kake... kommer jo veldig an på interessene hans da.. hadde vært moro om du fant noe som han anså som en belønning - og som ikke kostet allverdens..
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2009 #8 Skrevet 5. april 2009 Må si meg enig med thumbalina, det kan være ting han reagerer på. Jeg har ei venninne som i perioder er intolerant mot omtrent "alt", men middag (minus det meste av grønnsaker) går stort sett bra. Og mange reagerer på brødmat. Dette ville jeg tatt opp med lege og bedt om å få utredet. Om han får salat med en rimelig proteinkilde eller middagsrester i matpakka trenger det ikke bli dyrere enn å gi ham brød+pålegg som kastes hver dag.
sommerfugel Skrevet 6. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. april 2009 Tusen takk for svar og tips:) setter stor pris på det Er det ikke rart av barn å ikke si fra vist noe er vodt eller ekkelt i forhold til noe de spiser? Han/ vi har allergi og han er blitt testet for dette. Her vi bor er en tur i svømmehallen dyrt:( over 100 kr pr voksen, og siden jeg er alene og har to barn må nesten begge få bli med å da blir det fort dyrt. Men får prøve og finn andre måter og belønne på, men han er veldig sta og tviler desverr på at det hjelper. Redd for og press også, kan gå andre veien og utvikle seg til spiseforstyrrelse. Blir spennende og hør når han har vært til helsesøster etter påske om hun kan finne ut noe:)
thumbalina Skrevet 7. april 2009 #10 Skrevet 7. april 2009 Tusen takk for svar og tips:) setter stor pris på det Er det ikke rart av barn å ikke si fra vist noe er vodt eller ekkelt i forhold til noe de spiser? Han/ vi har allergi og han er blitt testet for dette. Her vi bor er en tur i svømmehallen dyrt:( over 100 kr pr voksen, og siden jeg er alene og har to barn må nesten begge få bli med å da blir det fort dyrt. Men får prøve og finn andre måter og belønne på, men han er veldig sta og tviler desverr på at det hjelper. Redd for og press også, kan gå andre veien og utvikle seg til spiseforstyrrelse. Blir spennende og hør når han har vært til helsesøster etter påske om hun kan finne ut noe:) Dersom han har allergier så kan det være et tegn på at han bør utredes videre ettersom han allerede har påvist en "svakhet" i immunsystemet.. ta en tlf til en homeopat - mulig de kan hjelpe! De har ofte en annen innfallsvinkel enn vanlige leger - ikke dumt å teste ut begge deler. Lykke til. Håper sønnen din bare går gjennom en periode her - og at det snart går over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå