Gjest Gjest_turid_* Skrevet 30. mars 2009 #1 Skrevet 30. mars 2009 Nå er jeg rimelig forbanna. Bor i rekkehus og på enden. Den nye naboen har katter, 2 stykker, og de er utekatter. De sitter daglig ved inngangspartiet mitt og på terrassen. I tillegg har de sneket seg inn når utgangsdøra har stått oppe fordi jeg bærer ting inn/ut fra bilen. Tenkt om en katt sniker seg inn og jeg drar på 14 dagers ferie? Skal da ikke være nødvendig å sjekke alle rom og under sofa og i kroker for å se om det er katt der. Nå som snøen holder på å smelte så ser jeg kattedritt langs hele husveggen i blomsterbeddet mitt. Jeg blir så provosert for jeg har faktisk ikke valgt å ha katt. Kommer til å ta kattedritten og hive den over til naboen og spyle kattene med vann når jeg får sjansen. Jeg synes det er ille at jeg ikke kan gå barbeint eller rote i blomsterbedd mitt uten å være obs på kattedritt. En dag da jeg kom hjem så hadde en av de også tisset ved inngangspartiet mitt. Jeg får nok et dårlig forhold til naboen sånn etter hvert når de ser hvordan jeg kommer til å ta kattene deres. Det får så være. Det er de som i utgangspunktet lager problemer. Jeg har hund. Ikke stor, men den driter jo også rundt omkring. Jeg plukker alltid opp for jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å tråkke i dyrebæsj. Nå må jeg f*** plukke opp etter naboen også.
Hedlo Skrevet 30. mars 2009 #2 Skrevet 30. mars 2009 Ikke la dette gå ut over kattene. De vet ikke bedre, de oppholder seg selvsagt i nærområdet. Katter vandrer. Ta det opp med eierne, de kjenner kattene og kan kanskje få dem til å holde seg i nærheten av huset sitt. Ellers kan det sikkert hjelpe å legge ut ting som katter ikke like, slik at de skygger banen. Be om at naboen rydder opp det kattene har grist til.
Gjest Gjest_turid_* Skrevet 30. mars 2009 #3 Skrevet 30. mars 2009 Jeg er veldig klar over at det ikke er kattene som er ansvarlig her. Nå har naboen knapt en hageflekk (2 x 4 m) og jeg har et stort område. Selvfølgelig så kommer jeg til å ta kattene, men på en måte som ikke skader de. Ingen dør av litt vann f.eks. Edikk er visstnok ok også. Jeg ønsker ikke at de skal føle at det er et fristed hos meg. Heller at her er det ubehagelig å være så vi går et annet sted. Ikke ok å ha naboen daglig for å gå over mine blomsterbedd mm for å plukke opp. Eller må jeg sjekke først og så ringe på hos naboen? Jeg har iallfall bestemt meg for at all kattedritt jeg finner hiver jeg over til naboen. Jeg må jo uansett plukke den opp.
Hedlo Skrevet 30. mars 2009 #4 Skrevet 30. mars 2009 Synes likevel det blir feil å spyle kattene, eller hva du nå har i tankene. Ta det opp med naboen på en saklig måte. Si hvordan det er for deg, at kattene plager deg. Naboen får da enten holde dem inne eller kvitte seg med kattene.
Gjest Gjest_turid_* Skrevet 30. mars 2009 #5 Skrevet 30. mars 2009 Vann skader ingen. Tror neppe naboen kommer til å kvitte seg med de ei heller at de blir innekatt. De er veldig mye ute selv nå i vinter. Du kan ikke bare snu en katt fra utekatt til innekatt. Kommer selvfølgelig til å si i fra til naboene når vi treffes, men tviler på at det blir noen endring.
Gjest Mea Culpa Skrevet 30. mars 2009 #6 Skrevet 30. mars 2009 Synes likevel det blir feil å spyle kattene, eller hva du nå har i tankene. Ta det opp med naboen på en saklig måte. Si hvordan det er for deg, at kattene plager deg. Naboen får da enten holde dem inne eller kvitte seg med kattene. Det er en grei maate aa venne katter av med uvaner, og de tar heller ikke skade av det.
Gjest Gjest_turid_* Skrevet 30. mars 2009 #7 Skrevet 30. mars 2009 Fikk nettopp tips om å be naboen komme å plukke opp dritten fordi det kommer til å lukte utover våren nå. Rett ved terrassen som går flukt i flukt med gresset. Går det ann? Er det en ok måte å vise problemet på? Blir de dritsure da eller? Uff, vanskelig det her.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #8 Skrevet 30. mars 2009 Fikk nettopp tips om å be naboen komme å plukke opp dritten fordi det kommer til å lukte utover våren nå. Rett ved terrassen som går flukt i flukt med gresset. Går det ann? Er det en ok måte å vise problemet på? Blir de dritsure da eller? Uff, vanskelig det her. Du virker ganske umoden. Ta det opp med naboen, men på en saklig måte. Det finnes ting og tang du kan legge i blomsterbed og rundt omkring som gjør at kattene stikker andre steder. Vurder dette.
Arkana Skrevet 30. mars 2009 #9 Skrevet 30. mars 2009 Jeg synes også du virker veldig umoden. Det er nå engang slik at når man velger å bo i hus så kan man risikere at andres katter kommer inn i din hage. Katter er utedyr og skal da ikke stenges inne fordi naboen ikke vil ha kattebesøk på verandaen og de kan selvsagt ikke dresseres slik hunder kan. Tåler du ikke katter får du flytte til en blokkleilighet. Det er fordeler og ulemper med alle slags boligmåter, og kattebesøk er en risiko når man bor på bakkeplan.
Gjest Gjest_turid_* Skrevet 30. mars 2009 #10 Skrevet 30. mars 2009 Takk til dere som mener jeg er umoden. Ja, jeg har valgt å bo i hus. Har bodd her i mange år. Katter som streifer og kommer innom for kos har det alltid vært, men ikke vært plaget som nå. Ikke min feil at naboen har 2 katter. Kanskje de burde flyttet ut på landet da og ikke bodd i et tettbygd strøk? Like gjerne det som de som mener at jeg burde bodd i blokk. Si meg, synes dere det er ok å tråkke i hunde-og kattedritt? Og da særlig på egen plass. At du ikke kan gå barbeint i hagen og ikke rote i blomsterbedd? Alltid må være på utkikk etter avføring? Nekte små unger å styre i hagen, den lille jeg har, for der er det kattebæsj. At det stinker kattepiss når du åpner utgangsdøra? Er det sånn man bare må godta fordi noen andre valgte å ha utekatt? Har fått med meg såpass mye at "katt vekk" og andre midler funker dårlig annet enn å loppe ei lommebok. Hadde det vært en enkel løsning så hadde jeg selvfølgelig gått for den. Ingen som kommenterte det med at kattene sniker seg inn bare ei dør står åpent et minutt. Hva på sommeren? Skal jeg bruke 10 minutter ekstra hver gang jeg skal ut for å se om det er katt inne? Huske på at alle dører må være lukket inne så at jeg slipper å lete i alle rom? Jeg har hund og jeg er mitt ansvar bevisst. Den får ikke tisse foran inngangspartiet til naboen. All dritt plukker jeg opp. Den er blitt opplært fra valp av å ikke bjeffe. Jeg vet den vasler når kattene sitter på terrassen min og går forbi terrassedøra. Den varsler også når folk kommer. Den står IKKE å bjeffer time etter time. Det er mitt ansvar og mitt hensyn til naboer.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2009 #11 Skrevet 30. mars 2009 Hvis du har hund må det vel være en enkel sak å få skremt dem fra å komme inn hos deg? Når det gjelder blomsterbedet har jeg hørt at det kan hjelpe å legge appelsinskall eller sort hel pepper rundt i bedet, siden katter ikke liker lukten av dette. Det er jo verdt et forsøk, og ikke koster det skjorta heller.
Gjest Gjest_balsam_* Skrevet 30. mars 2009 #12 Skrevet 30. mars 2009 Jeg blir også en smule provosert av deg fordi det virker som om du ikke er ute etter å løse problemet, du vil bare spre spydigheter, eder og galle og aller helst at alle andre skal være enige med deg. Hadde du vært løsningsorientert så hadde du tatt det opp med naboene dine på en skikkelig måte og ellers spurt oss her på KG om metoder for å holde kattene borte. Joda, du har nevnt "Katt vekk", men det finnes jo en titalls andre lignende produkter ute på markedet du kan prøve også. Hvis du tar opp problemet med naboen på en skikkelig måte, kan det jo til og med hende at de tilbyr seg å betale for tiltakene. Eller kan du f.eks. fylle flasker med vann og legge ut mellom plantene, katter liker vissstnok ikke skinnende ting. Eddik, ja, og pepper i syltetøyglass med hull i lokket. Selv tror jeg ikke en sprut eller to fra en flaske er så ille heller så lenge det er varmt ute. Når det gjelder det at kattene sniker seg inn til deg så får du bare fortelle naboene hvordan det ligger an og at hvis de savner kattene sine en gang du er hjemmefra så kan de banke på vinduet for å se om det er noe liv der inne. Du trenger jo ikke tenke mer over saken.
Gjest Gjest_turid_* Skrevet 30. mars 2009 #13 Skrevet 30. mars 2009 Dere må jo bare komme med mulige løsninger. Ingenting er bedre enn at problemet mitt blir løst på en ok måte. At jeg ikke har tatt det opp med naboene tidligere er fordi det har vært vinter, jeg har knapt sett naboene, jeg ser bare kattene og hvor de holder til. Det var først i dag då jeg kikket rundt husveggen hos meg og så fullt av kattedritt. Om jeg drar bort en helg og en av kattene er innelåst hos meg så blir det uansett mitt problem. Kattetiss lukter. Min hund går ikke løs inne når jeg har terrassedøra helt åpen. Har egen hundegård. Den ene katta bryr seg døyten om hunden. Den bare sitter på rekkverket på inngangspartiet når jeg kommer hjem med hunden og rører seg ikke før jeg jager den. Er det faktisk ingen som skjønner at man blir provosert. Alt er liksomt helt ok for det må jeg bare forvente meg? Skal naboen bare forvente at min hund driter foran inngangen hans eller stå timer og bjeffer?
Tanna Skrevet 30. mars 2009 #14 Skrevet 30. mars 2009 Bor du i hus må du forvente at naboene kanskje har dyr som kan komme inn i hagen din og gjøre fra seg der. At dyrene kommer inn er forståelig nok ganske plagsomt, men det er desverre lite å gjøre med det. Er det en grunn til at katten til stadighet kommer inn til deg? Er de kanskje sultne og kommer for å spise av hundematen? (Katter er sjelden så kresne på om det er mat for hund eller katt). Det er ikke helt urimelig av deg å be naboen plukke opp kattebæsj som ligger åpenlyst, men katter graver stort sett ned driten - i motsetning til hunder som gjerne bæsjer midt på asfalten - en grunn til at hundebæsj alltid må plukkes opp. Dermed syns jeg ikke det er det samme problemet. Kan du gjøre noe med hagen din? Katter elsker fersk og løs jord - det er skikkelig godt å bæsje i! Gress er vanskelig å grave opp, så det er ikke så populært. Bark tror jeg også de liker godt, i hvertfall liker katten min veldig godt naboens barkbakke som bæsjeplass. Kan du kanskje dekke jorden med filtduk når det ikke står planter i den? Evt dekke til med filtduk rundt plantene - da slipper du i hvertfall å plukke opp bæsjen. Det er jo rett og slett sånn at dette er noe du må takle om du ønsker å bo i hus med hage. Naboene dine kommer alltid til å ha dyr, det går ikke an å nekte dem det i boligfelt. I leiligheter går det an! Så kanskje det er plassen for deg?
Gjest Mea Culpa Skrevet 30. mars 2009 #15 Skrevet 30. mars 2009 Skaff deg en spruteflaske, vannpistol eller lignende, og sprut vann paa kattene naar de er i hagen din eller proever aa snike seg inn i huset. Da finner de fort ut at det ikke er noe goey naar de blir vaate. Og ta det opp med naboen saa klart.
Tanna Skrevet 30. mars 2009 #16 Skrevet 30. mars 2009 Skaff deg en spruteflaske, vannpistol eller lignende, og sprut vann paa kattene naar de er i hagen din eller proever aa snike seg inn i huset. Da finner de fort ut at det ikke er noe goey naar de blir vaate. Og ta det opp med naboen saa klart. Det der har aldri funket for oss, og da mener jeg aldri. Det får kanskje katten til å løpe når den ser personen som spruter vann, men når ikke det er noen å se så er katten like freidig som alltid. Det finnes jo planter/urter som katter HATER, da... det går jo an å researche litt. Jeg har ikke sett så mye på det.
Gjest Driver Skrevet 31. mars 2009 #17 Skrevet 31. mars 2009 Jeg synes også du virker veldig umoden. Det er nå engang slik at når man velger å bo i hus så kan man risikere at andres katter kommer inn i din hage. Katter er utedyr og skal da ikke stenges inne fordi naboen ikke vil ha kattebesøk på verandaen og de kan selvsagt ikke dresseres slik hunder kan. Tåler du ikke katter får du flytte til en blokkleilighet. Det er fordeler og ulemper med alle slags boligmåter, og kattebesøk er en risiko når man bor på bakkeplan. Du er ikke lite frekk! Hva mener du med at katter er utedyr? Alle dyr er vel "utedyr"? Du og dine holdninger er grunnen til at katt blir sett på som en pest og en plage. Det kan da ikke være tvil om at det er eierens ansvar å sørge for at dyret man har skaffet seg ikke er til plage for sine omgivelser. Om dere holder fast på at akkurat dette dyret skal få gå løst uten tilsyn er det vel ikke tvil om hvem som skal flytte!!
Gjest Gjest_Gjestemann_* Skrevet 31. mars 2009 #18 Skrevet 31. mars 2009 Rottegift er en permanent løsning...
kazcade Skrevet 31. mars 2009 #19 Skrevet 31. mars 2009 Rottegift er en permanent løsning... Fy, det var en stygg og barnslig kommentar! Bikkja til naboen pisser ned bilene våre og driter overalt, men jeg unner selv ikke den rottegift! Prøv å spray ned katter/hunder med vann, det virker til slutt og gjør ingen skade. (selv om naboene neppe liker det, men det får en vel bare leve med )
Troyamin Skrevet 31. mars 2009 #20 Skrevet 31. mars 2009 (endret) Dere må jo bare komme med mulige løsninger. Ingenting er bedre enn at problemet mitt blir løst på en ok måte. At jeg ikke har tatt det opp med naboene tidligere er fordi det har vært vinter, jeg har knapt sett naboene, jeg ser bare kattene og hvor de holder til. Det var først i dag då jeg kikket rundt husveggen hos meg og så fullt av kattedritt. Om jeg drar bort en helg og en av kattene er innelåst hos meg så blir det uansett mitt problem. Kattetiss lukter. Min hund går ikke løs inne når jeg har terrassedøra helt åpen. Har egen hundegård. Den ene katta bryr seg døyten om hunden. Den bare sitter på rekkverket på inngangspartiet når jeg kommer hjem med hunden og rører seg ikke før jeg jager den. Er det faktisk ingen som skjønner at man blir provosert. Alt er liksomt helt ok for det må jeg bare forvente meg? Skal naboen bare forvente at min hund driter foran inngangen hans eller stå timer og bjeffer? Å som jeg forstår problemet ditt! Kattene kommer desverre til å tisse og drite i hagen og markere seg rundt forbi. Det er en måte å markere seg på. Og så lenge du ikke har egen katt til å forsvare området, så kommer naboens katter til å se på dette som sitt territorie. Hva med å forklare problemet ditt til naboen. Si du ikke ønsker uvennskap. Og forklar de at det kan hjelpe på problemet om de har en kasse inne. De fleste katter foretrekker faktisk kassen inne. Den blir luktfri dersom man renser den daglig. I tillegg så forebygger det urinveisinfeksjoner. Speisielt vinterstid når det er kaldt ute. Du kan foreslå at naboen planter kattemynte i sin hage. Det virker nesten som et opium på katt. Katnip spray inne i naboens hage? Noe som kan være til hjelp er vel små, grønne kuler som man heller rundt blomsterbeddet. Get off eller noe sånt? Men det må brukes jevnlig for ønsket effekt. Selv synes jeg at vann er tingen. Da gjerne på et vanngevær. Og tilsett gjerne sitron eller lime i vannet. Kattene hater det! (Hvis ikke det hjelper, ville jeg spadd bort dritten som kom og levere dette til naboen. Jada, det er umodent og kan skape splid i naboforholdet. Men du får hvertfall ut litt frustrasjon. som sagt, er dette siste løsning!) Endret 31. mars 2009 av Troyamin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå